Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:17:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Olivier's modelbanen  (gelezen 7775 keer)

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
Olivier's modelbanen
« Gepost op: 22 November 2012, 09:52:57 »
Hoi,

Omdat ik niet altijd zin heb om een baantje op de grond te moeten leggen dacht ik dat het misschien handig was om een beperkt baantje te bouwen.
Ik had nog 2 treinplaten van vroeger (platen waar een baan op gelegen heeft, waaronder mijn vroegere vaste tafel), bij mijn vroegere vaste tafel van 90*170cm was normaal nog een verbredingsstuk, maar dat is onvindbaar. Nu niet erg dan doen we het daar maar mee.

Als rails gebruik ik gewoon mijn Lima rails die hier al eeuwen liggen weg te rotten, zo verlies ik geen Flm modelgleiss voor de baan die ik in mijn hoofd heb om op modules te gaan bouwen en kan ik toch wanneer ik zin heb om te rijden rijden.

Allereerst de baan maar eens van de zolder gehaald en afgestoft.

Vervolgens ging ik aan de slag met een "baanplan", passen en kijken of het gaat, 1m70 is behoorlijk beperkend en je moet al snel scherpere bochten gaan gebruiken wil je iets of wat van recht stuk hebben, ook al is het nogal weinig.

Dit werd het uiteindelijke dacht ik, maar dan toch weer niet, nu moesten de rails vastgenageld worden, zodat de plaat tegen de muur kan staan en het in niemands weg staat.
Mijn grasmat na terugvinden ook maar eens afgerold, ze is eigenlijk te breed en te lang voor deze plaat, maar dat geeft voorlopig niet, moest ik dat ene reepje nog weervinden, dan zal ze wel niet meer te breed zijn en dan is het geheel ook ineens ietsje ruimer.

Verder leggen en ook even een wagon erbij genomen of deze zonder ontsporen door de bochten kan.

Even later was ik klaar en heb ik eens snel testgereden met 2 locomotieven of alles werkt.

Conclusie, alles doet het, enkel moet er nog eens met mijn railgum overgegaan worden, want op sommige plaatsen is het contact stroefjes, de rechtse wissel moet nagekeken worden want om het binnenspoor op te gaan moet je heel voorzichtig rijden, dat stuk spoor ligt nogal los, dat wordt fiksen met secondenlijm hoor.
Aansluiten zonder aansluitklemmen lukt prima, eerst wou ik solderen maar de soldeerbout hapert een beetje en echt veel tijd had ik niet, dus heb ik de draadjes maar in een railschoentje geschoven tussen2 stukken spoor in, dat zit prima geklemd en geeft netjes contact door.

Tot meer!
« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 23:47:48 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
Re:Test/speelbaantje
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2012, 21:25:11 »
Nog even wat detailfoto's en verslagje van de rijervaringen van vandaag. Tevens ga ik ook hier al mijn activiteiten bijhouden tot mijn plan voor mijn modulebaan zowat klaar is.

Detail van de aansluiting.

De ene wissel die nog gelijmd moest worden, echt perfect werkt hij niet, maar hij is tenminste wel volledig functioneel, ga er in ieder geval niet tegen volle snelheid met eender welke trein doorrijden naar het binnenspoor want gegarandeerd ontspoort er wat.

Een euvel waar ik nog ben tegen gelopen met onder andere mijn ICE treinstel en mijn Flm 4200 is dat deze niet achteruit op het binnenspoor kunnen, beide ontsporen omdat ze tegen de omkasting van de lima wissels rijden. Dat moet ik dus nog even gaan oplossen. Aan de loc en het treinstel kan ik niks wijzigen, de ICE rijdt laag bij de grond en wijkt wat meer uit door de bochten met scherpe radius. De 4200 blijft steken door het brede hekkenwerk.
Mijn BR55 van Flm heet ook last met het door de bochten rijden, de tender ontspoort namelijk, maar dit was omdat de wielen te breed op de assen stonden, ik heb deze dan een beetje naar binnen geduwd (mogelijk) en ik geloof dat het nu wel goed zou moeten gaan.

Nog 2 fotootjes van mijn probleemgevallen.

Verder mag ik met mijn Flm 4270 SNCB bolle neus nr 204006 niet harder dan 90km/h rijden omdat ik anders onderstaande wel eens zou kunnen tegenkomen.

Verder zijn er al een hele hoop nieuwe koppelingen onderweg om alles te gaan voorzien, of toch in bepaalde mate van Profi-koppelingen.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2012, 10:33:56 »
Gisteren vond ik het een goed idee om de Noch bedding die bij het grote lot rails zat te gaan gebruiken op mijn testbaantje, zo oogt het ook allemaal wat leuker en vermoedelijk ga ik op mijn toekomstige vaste baan toch alles zelf doen.

Nu is het niet overal er perfect ingelegd, maar goed, 't oogt weer wat mooier en daar doen we het toch voor, nietwaar?

De Meuk.

Nadeel is dat je dan wel alles weer moet loshalen als alles vastgenageld zat.

Blijven verder doen.

Het resultaat een goed uur verder.

Gisteren heb ik ook nog bijna al mijn aangekochte K-koppelingen geïnstalleerd, tot het resultaat gekomen dat ik er nog 5 tekort heb, maar dat is voorlopig geen probleem. Wel is het een behoorlijk irritant werk bij die zilverlingen (daar verving ik enkel nog die op het stuurstandrijtuig, de tussenrijtuigen hangen nog vast met oude haakkoppelingen), hetzelfde gelde voor een tijdperk 3 passagierswagonnetje. Blijkbaar moesten die messing busjes wel heel sterk gemaakt worden.

Zo dat was het weer, 't eerstkomende is de testbaan nog eens testen en de wissels bijwerken dat mijn ICE en Flm 4200 kunnen passeren zonder botsen.

Edit: ik ga het noch spul er weer van onder doen want het zorgt voor heel wat oneffenheden in de baan waardoor treinen constant spontaan wagons gaan verliezen en ook is het nog het probleem dat sommige treinen niet kunnen rijden omdat de bochten te krap zijn, in ieder geval, die hele zooi met lima rails valt redelijk hard tegen (misschien eens wat extra profi rails op de kop gaan tikken, dan werkt het tenminste zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 19:03:56 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2012, 19:09:36 »
Vandaag ben ik even bezig geweest met het rechter gedeelte uit te leggen op een plaat van 80*120 van een station dat ik eens in gedachte had. Kom je tot de conclusie dat je ondanks je hele lot rails dat je al gekocht hebt, je eigenlijk nog een gelijkaardig lot nodig zou hebben.

Nu ga ik vooral verder kijken naar wissels die de moderne aansluiting om ze elektrisch te maken (dus het kleine lipje), die met de grote vierkante blokken staan niet echt.
Verder nog een beetje een dilemma met de bochtwissel of een soort kruising met 4 wissels en een kruising maken, dit dan 2x, hopla 8 wissels, ik bekijk het nog wel op m'n gemak.

Alvast een prent in vogelvlucht.

Met het materieel erop ziet het er ook vrij druk uit ...

Kan er eventueel een mod de titel van het topic wijzigen naar Olivier's modelbanen?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re:Olivier's modelbanen
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2012, 23:48:12 »
Ja hoor ;)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2012, 00:06:48 »
De manier je over je bouwactiviteiten schrijft, vind ik aanstekelijk-enthousiast en plezierig. Ga vooral zo door.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2012, 23:17:33 »
De manier je over je bouwactiviteiten schrijft, vind ik aanstekelijk-enthousiast en plezierig. Ga vooral zo door.

Groet,
Ruud

Bedankt voor de positieve commentaar, ik probeer het zo te schrijven dat het vlot leest!

Dank aan de mod voor de omtiteling!

Nu voor het moment ligt er dus niks vast, mijn plan met mijn gek 7-sporig station zal ik ook maar in een lade van mijn bovenkamer opbergen. Wel wil ik zeker een vaste baan en dat is niet onrealiseerbaar. Het zal dan wel een "saai" dubbelsporig ovaal worden op een plaat waar ik vroeger eens een baan op heb gehad die een maand of 3 blijven liggen was en verhoogd op een stuk of 4 van die opberboxen stond (even een moment van nostalgie).

De opzet is wel dat deze baan dan weer netjes tegen de muur kan gezet worden zodat het niet constant een plaats inneemt.

Qua spoorplan heb ik wel iets met voldoende mogelijkheden in gedachte, in mijn oude treinenmap zit nog een mooi afgewerkt en ingekleurd sporenplan voor op een plaat van 3m*1m, waarvan een deel 1m20 is. Er zaten er zelfs 2 in, maar dat grote is gewoon te onrealistisch en vooral gericht op een grote hoeveelheid treinen met een grote hoeveelheid spoor.

Het plan waarnaar ik wel wil streven, met hier en daar wat weglatingen en wijzigingen en dan heb ik daar X-jaar terug niet voor niks al die uren aan zitten tekenen en kleuren. :D

Verder speelt er een beetje het idee om toch over te gaan op digitaal, ook al heb ik maar 6 locs en 1 treinstel (en die collectie zal niet zoveel groter worden), het lastige hieraan is dat ik met 5 locomotieven zit die 30-40 jaar oud zijn en die digitaliseren zal geen makkie zijn.

Waar ik wel even tijd voor heb gemaakt is de treinen uit de doos gehaald waar ze jaren in opgeborgen zaten en ze een schap geschonken in mijn kast waar veel van mijn computeronderdelen bewaard zijn. Het leuke is, er is zelfs nog plaats voor uitbreiding! :D

AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2012, 23:29:33 »
Zozo, al mijn banen waren terug afgebroken, maar ik had nog 2 kleine platen, hier kon ik vast wat leuks mee doen.

Zo gezegd zo gedaan, men neme de eerste plaat bij zich.

Uurtje later

Zo gaat dat ja.

Er bevinden zich enkele onderbroken stukken, maar wanneer het kabeltje inzit kan er gewoon over gereden worden, zoniet, ja dan kan daar een locomotief op stilstaan en een andere rijden. Dit wil ik wel nog leuker gaan uitvoeren dmv een schakelaar, maar hoe dat juist werkt moet ik nog even opzoeken.

Terug afgebroken omwille van het feit dat door die hele scherpe bochten slechts 2 van mijn locomotieven kunnen. De andere plaat erbij gehaald en het kan nu netjes met bredere bochten liggen waar normaal alle locs en treinstellen over en door kunnen.

Even verder en je ziet waar het naartoe gaat.

Morgen/overmorgen nog wat foto's (hopelijk geen iPhonefoto's dan.

De opzet van dit is dat ik hiermee wat wil leren op electronicavlak, heel misschien maak ik er een vast baantje van, maar dat kan ook nog altijd op die witte plaat dan, we zien nog wel, dit mag al vast even blijven. Vooral eens opzoeken hoe je dat doet met een schakelaar (een stuk rail aan en afsluiten, of dat eventueel volgens het zelfde principe werkt als een elektriciteitsschakelaar.

Spoorse groeten!

AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2012, 15:48:26 »
Het is heel wat anders geworden, maar soit, de grijze plaat genomen en daar een dubbel ovaal op gelegd, het is wel uiterst nipt want die plaat is slechts 88cm breed, dus daar kan net de wijdste bocht rond.

De ovalen liggen er en 1 spoortje om een loc op te zetten, wat er tussen die 2 wissels komt in het binnenste ovaal is nog even denken. Maar er kan netjes met 2 treinen gereden worden.

Ik heb ook nog een leuke set op mp kunnen overnemen, die zal hier volgende week wel zijn, daar zitten onder andere een Flm blokrelais tussen, kan ik eens gaan kijken waarvoor dat dient. Maar ook nog een extra trafo, v200, br55 (nog eentje, fantastisch mooie locs zijn het :D).

AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2012, 16:43:12 »
Zelf digitaliseren van hele oude fleischmann-lokjes is goed te doen. Ik heb er zelf al diverse omgebouwd en ben bepaald niet de enige op dit forum.

Als je met 2 paralelle ovalen werkt, is dat best analoog te doen, maar digitaal heb je toch veel meer mogelijkheden, ook al rijd je maar met een paar loks.

Ik mis nog wel iets in je sporenplan;
een schaduwstation.

Nu rijden alle treinen een beetje rond, en dat wordt op den duur vervelend. Misschien moet die plaat toch nog ietsje breder worden, zodat je aan de achterkant een paar extra sporen kunt maken om je treinen tijdelijk te stallen; een schaduwstation dus.
verder moet je goed in de gaten houden wat je minimum boogstraal is. Oude kleine Fl-mannetjes kunnen een straal van 25cm aan, maar met grotere, nieuwere loks en rijtuigen kom je gegarandeerd in deproblemen bij klkeine boogstralen. Houd als minimum 41,5cm aan en puzzel van daaruit verder.
Zo voorkom je later teleurstellingen.
nog een reden dus voor een iets bredere plaat.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2012, 23:33:54 »
Zelf digitaliseren van hele oude fleischmann-lokjes is goed te doen. Ik heb er zelf al diverse omgebouwd en ben bepaald niet de enige op dit forum.

Als je met 2 paralelle ovalen werkt, is dat best analoog te doen, maar digitaal heb je toch veel meer mogelijkheden, ook al rijd je maar met een paar loks.

Ik mis nog wel iets in je sporenplan;
een schaduwstation.

Nu rijden alle treinen een beetje rond, en dat wordt op den duur vervelend. Misschien moet die plaat toch nog ietsje breder worden, zodat je aan de achterkant een paar extra sporen kunt maken om je treinen tijdelijk te stallen; een schaduwstation dus.
verder moet je goed in de gaten houden wat je minimum boogstraal is. Oude kleine Fl-mannetjes kunnen een straal van 25cm aan, maar met grotere, nieuwere loks en rijtuigen kom je gegarandeerd in deproblemen bij klkeine boogstralen. Houd als minimum 41,5cm aan en puzzel van daaruit verder.
Zo voorkom je later teleurstellingen.
nog een reden dus voor een iets bredere plaat.

succes
Hendrik Jan

Ik weet dat die plaat te smal is, daarom is het ook maar tijdelijk (vandaar ook de duimspijkers), het definitieve zal gebaseerd worden op het getekende plan. Schaduwstation zal er niet komen, de baan moet tegen de muur kunnen gezet worden. Iets vast komt er wel op 2 "nieuwe" platen met soort van geraamte.

Dat van die bochten dat klopt, die hele scherpe (3 stuks voor een halve cirkel) daar geraken maar 2 van mijn locs door.

Digitaliseren laat ik voorlopig nog even achterwege, een centrale aanschaffen kost mij op dit moment te veel, samen met die decoders. Dat het kan weet ik, die 4270 heeft er hier iemand gedigitaliseerd heb ik gezien, zelfs met rode sluitlichten! :D

Het rondrijden is inderdaad niet zo superboeiend, maar de treintjes kunnen op zeer regelmatige basis rijden en dat is al een positief iets. =)

edit: @ Hendrik Jan, ik had me een beetje mislezen, op het nieuwe sporenplan zit inderdaad geen schaduwstation, hoewel ik dit wel zeer handig zou vinden zit het in dat plan niet ingetekend, maar toen ik dat tekende had ik ook nog nooit van een schaduwstation gehoord. Als ik er zowat over nadenk zou het toch beter zijn dat erin te stoppen, wel wat meer werk, maar dan heb je ook wat.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2012, 12:20:30 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2012, 09:15:07 »
Het ovaaltje is klaar, in het midden nog 2 sporen gelegd om locs/wagens te zetten.

Ook zat er bij het lot een Flm bloksysteem, eens kijken hoe dat precies werkt. Wie weet is dat wel een makkelijke manier om die "stelplaatsjes" van of bij de baan te laten horen.

Wanneer dat gebeurd is ga ik eens kijken voor wat scenery, wel zo laag mogelijk (3cm), (perron, wat structuur in de grond), zodat het makkelijk blijft om de baan achter mijn deur op te bergen.

AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

JDG modelspoorfreak

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2012, 09:22:35 »
kan je nou ook van het buitenste spoor bij de opstelsporen komen?

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2012, 10:04:54 »
Als je goed kijkt zie je achter de witte doosjes overloopwissels liggen.

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2012, 11:00:11 »
kan je nou ook van het buitenste spoor bij de opstelsporen komen?

Jups, liggen idnerdaad zoals V200-G2000 zegt een stel overloopwissels aan de achterkant. Tevens is er op het buitenste spoor nog een opstelspoortje voor een locomotief dat kan afgesloten worden.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL