Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:31:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Druk bij Airbrush  (gelezen 10834 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Druk bij Airbrush
« Gepost op: 19 November 2012, 22:09:59 »
Ik zat eens te klooien met mijn airbrush en de compressor.
En nu vroeg ik mij af wat is de ideale druk? Aangezien ik altijd op maximale druk heb zitten werken(3 bar).

Zelf spuit ik met een revell Flexibel spray gun!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 22:39:19 »
 ??? blaas je de verf gelijk droog of zo? ;).
Verlaag die druk maar eens naar ca 1.6bar. Neem eens een leeg conservenblik, spuit daar eens wat brede strepen op, beetje spelen met de druk (1.2 tot ca 1.6) en de verschillen in resultaat eens goed bekijken. Dan zie je snel wat voor jouw spuit en jouw manier van spuiten het beste resultaat geeft.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 22:42:40 »
Haha nee was dat maar waar :P.

Maar na lang klooien aan die knop zat er vandaag opeens beweging in;)
Dus ik dacht dan maar eens kijken wat het dient te zijn...

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 22:44:54 »
 :-\ zat je reduceerventiel op de compressor vast dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2012, 22:46:09 »
Ja dat denk ik.. opeens hoorde ik vandaag lucht ontsnappen en zag ik hem gestaag zakken.
Dus instelbaar... helemaal blij! ;D

Morgen eens proberen met de primeur op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12213.new.html#new
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2012, 22:51:00 »
Bij sommige zit op de draaischroef/knop een contramoer zodat je een vaste instelling kunt "blokkeren". Die moet je dan dus wel effe lossen voor het verdraaien.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2012, 02:44:18 »
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2012, 02:49:33 »
5 bar, m'n compressor gaat tot 11

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2012, 02:54:53 »
Die van mij gaat trouwens tot 10 bar, maar staat ingesteld op 2.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2012, 03:16:58 »
hvpl 5 bar d'rin afregelen op het pistool.............sorry is geen kleine meuk  ;D

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2012, 03:36:06 »
iets met blanke lak en meubels gok ik? :P
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2012, 08:07:42 »
Ik zet de compressor gewoon rond de 30 Psi en dan nog wat rommelen als ik nog niet tevreden mee ben met hoe de verf uit de spuit komt.

mvg,
Rick

Rubedino

  • Gast
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2012, 08:27:12 »
Citaat
En nu vroeg ik mij af wat is de ideale druk?
Dat is geen vaste waarde. Verfdikte, Temperatuur en spuitpistool zijn zo maar wat variabelen die het resultaat kunnen beinvloeden.

Probeer dus zoveel mogelijk onder de zelfde condities te werken. Zo heb ik al mijn verf standaard op een bepaalde dikte (spuitkaar dus). Zo hoef je niet iedere keer met verdunning te gaan zitten rommelen.

Citaat
blaas je de verf gelijk droog of zo?

Dat kan best wel een hulpmiddel zijn zeker als je met vernissen bezig bent want je kunt dan heel mooi de mate van glans bepalen.

mvg,

Kees-Jan

NB veel oefenen, heel veel oefenen want van je fouten leer je.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2012, 10:10:36 »
Druk die je nodig hebt varieert zoals hierboven al is aangegeven. Het hangt van de airbrush, van de dikte van de verf en van wat je wilt spuiten af.
Mijn airbrush - een Iwatha Eclipse HP BCS - doet het prima met verschillende druk vanaf iets onder de 1 bar. De druk wordt nog lager als je spuit. Kijk maar op je manometer: je stelt deze in en zodra je de lucht laat stromen, zakt de druk nog 0,2 a 0,3 bar in.

Maar het is een kwestie van veel ervaring en uitproberen wat je bevalt. Over het algemeen is het beter als je modellen spuit met veel details om een zo laag mogelijke druk te gebruiken. Anders krijg je de verf nooit in kleine hoekjes, want de hoge druk luchtstroom zorgt ervoor dat er geen verfdeeltjes op moeilijk bereikbare plekjes komen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rubedino

  • Gast
Re:Druk bij Airbrush
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2012, 10:18:32 »
Citaat
Maar het is een kwestie van veel ervaring en uitproberen wat je bevalt. Over het algemeen is het beter als je modellen spuit met veel details om een zo laag mogelijke druk te gebruiken. Anders krijg je de verf nooit in kleine hoekjes, want de hoge druk luchtstroom zorgt ervoor dat er geen verfdeeltjes op moeilijk bereikbare plekjes komen.

En ook daar kun je weer mee spelen want het kan wel. Het ligt aan de techniek waarmee je het model spuit.

Hou het model ALTIJD in je hand (of op een klem/steuntje) en NOOIT op een draaischijf (die zijn leuk voor in de etalage van een winkel  ;D met bonbons er op of zo). Met zo'n ding kun je namelijk nooit op dezelfde afstand spuiten.

Verder kun je nooit je model goed bekijken als je aan het spuiten bent want het spelen met licht (van de omgeving) heb je nodig om je laklaag goed te kunnen zien.

mvg,

Kees-Jan