Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 220023 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #30 Gepost op: 04 december 2012, 19:55:45 »
Waarom ga je dan niet met 'echte' trams rijden: voeding via de bovenleiding?
Dat maakt de zelfbouw van de infrastructuur alleen maar gemakkelijker.

De angst, die ons van verschillende kanten wordt aangepraat, dat digitaal rijden en bovenleiding niet samen gaan, is mijns inziens onterecht.
De ervaringen in Waelstede hiermee zijn heel goed.

Groeten, Rob.

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #31 Gepost op: 04 december 2012, 20:25:14 »
Erg fraai die zelfbouwwissels. Bij stadstrams en straatspoor eigenlijk noodzakelijk en veel mooier dan mijn 'laffe' standaardwissels.
No dress rehearsel, this is our life.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2012, 20:38:20 »
Op jouw diorama vind ik dat niet 'laf'.
Jouw wissels liggen in het 'veld' en dan worden meestal spoorse wissels gebruikt.
Modelgetrouw dus  (y)
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #33 Gepost op: 04 december 2012, 20:44:48 »
Klopt, maar ik heb straatwissels vermeden in mijn ontwerp omdat ik ze te lastig vond. Zelfs het driewegwissel voor de remise ligt zo dat dat er net geen bestrating tussen de tongen komt. 8)
Bij het volgende project wordt dat allemaal anders.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #34 Gepost op: 04 december 2012, 21:01:25 »
OK, dan heb je gelijk; 't is wel laf..... ;D ;D ;D ;D ;D
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #35 Gepost op: 07 december 2012, 06:18:57 »
Waarom ga je dan niet met 'echte' trams rijden: voeding via de bovenleiding?
Dat maakt de zelfbouw van de infrastructuur alleen maar gemakkelijker.

Groeten, Rob.

Dan kan de museumstoomtram niet meer rijden.
En dat was eigenlijk de reden om tweerail te gaan rijden.

Groet,

Henk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #36 Gepost op: 07 december 2012, 08:46:56 »
 (y) Henk, is live-steam dan geen optie?  8)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #37 Gepost op: 07 december 2012, 09:26:38 »
Da's een goeie, die heb ik nog nooit gezien.
Live steam op h0, dan zou ik wel uniek zijn in de tramhobbywereld denk ik, ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #38 Gepost op: 07 december 2012, 12:55:44 »
http://youtu.be/-Kws4bWL-sw

Niet uniek in H0, maar wel als je met pantograaf rijdt.  :-\
« Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 12:59:35 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #39 Gepost op: 07 december 2012, 14:21:33 »
Hij is leuk.
Maar toch maar niet op stoom rijden.
Kruising gaat er dit weekend in dus kijken of het werkt, anders toch waslijnvoeding.
En geen museumstoomtram dan (batterijvoeding is eventueel nog mogelijk dan)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #40 Gepost op: 07 december 2012, 14:48:18 »
Henk,

Over het algemeen geldt ook bij trams:"Je kunt het zo gek nog niet bedenken, of het is ergens op de wereld al eens toegepast!".

Je kunt je stoomtram onder draad laten rijden met een lyrabeugel of pantograaf op de eerste wagon achter de lok; deze dient dan om de seinen en/of wissels te bedienen via de bovenleidingcontacten.

Ik weet dat dit ergens toegepast is, maar weet niet meer waar....
Bij een voormalig trambedrijf in Luxemburg lieten ze overigens voor dit doel een elektrische motorwagen voor de stoomtram uit rijden, maar die oplossing helpt jou helaas niet verder.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #41 Gepost op: 07 december 2012, 22:57:53 »
die truc werd door de NZH gebruikt
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2013, 23:45:57 »
Eindelijk: de computerproblemen zijn voorbij; tijd voor een nieuwe update, want er is intussen in Waelstede niet stil gezeten.....

De update over de bouw van Module 3 volgt zeer binnenkort, maar eerst even dit:

De opmerking van die kwajongen  ;D van Van Meerwijk (de zoon, dus..) in dit draadje “..wat is het Nijmeegse aspekt dan ?…”, heeft wel tot nadenken gestemd. (y)
Na ettelijke nachten rondneuzen in de Nijmeegse archieven op het internet, is het plan opgevat om toch enkele Nijmeegse bouwwerken op Waelstede te realiseren. Het beperkt zich voorlopig tot drie typisch Nijmeegse panden of pandjes, die iedere, wat oudere Nijmegenaar kent: het Peemankeetje, Drogisterij Dirk Katje op de Ganzenheuvel en de sigarenwinkel van mijn opa, tegenwoordig Restaurant Het Heimwee, aan de Oude Haven. Om alle gebouwen zelf te bouwen ontbreekt gewoon de tijd.

In de tijd die de lijm, de plamuur of de verf op Module 3 nodig had om te drogen, is er een kioskje gebouwd in de gedaante van het Peemankeetje. Wat is, of was een Peemankeetje?



Het meest bekende Peemankeetje staat hier, in de nadagen van de Nijmeegse tramlijn 2, precies midden op de foto. Het was een uitgekiend punt, waar forensen, scholieren, toeristen en dagjesmensen terecht konden voor versnaperingen tijdens het wachten op de volgende tram. Het wachthuisje, en tevens sanitaire ruimte voor het trampersoneel (rechts op de foto) bestaat, een kwartslag gedraaid, nog steeds; het is nu een kiosk en wordt ten onrechte nog vaak het Peemankeetje genoemd. Foto: Van Lith sept 1955.
 
Korte geschiedenis
Wereldberoemd in Nijmegen en een begrip voor iedere oudere Nijmegenaar: het Peemankeetje.
De geschiedenis van de Peemankeetjes staat beschreven in het boek 'Keetjes & Kroegen, 100 jaar Peeman Dranken 1908 - 2008' (zie Geraadpleegde literatuur onderaan). Er stonden 7 Peemankeetjes in Nijmegen, waarvan het Peemankeetje bij de vertrekhalte van tramlijn 2 op het Hunnerpark door heel veel Nederlanders bezocht zal zijn in de loop der jaren.
Het model van de keetjes is in de loop van de tijd steeds hetzelfde gebleven, met het karakteristieke dak. In het begin hadden de keetjes zeer veel houten ornamenten en versieringen, maar later werd de uitvoering wat praktischer, maar kaler van vorm. Niet alle keetjes hadden een soort van schoorsteentje in dezelfde vorm als het dak en het had ook niet bij alle keetjes dezelfde vorm.
Het laatste Peemankeetje stond op de hoek van de Willemsweg - Graafseweg en werd in 1984 door een (dronken??) automobilist aan barrels gereden. De restanten van dit keetje zijn door de familie Jansen, tot 1999 eigenaren van de Fa. Peeman, gered en gerestaureerd als tuinhuisje in gebruik genomen.



De oorspronkelijke situatie aan het Hunnerpark: rechts de tram en het wachthuisje. Het Peemankeetje stond toen iets verder het park in en heeft de oorspronkelijke, rijkversierde uitvoering. (Foto:Collectie Regionaal Archief Nijmegen).






Op de linker foto één van de oorspronkelijke kiosken uit de tijd vóór Peeman; op de rechter foto het Peemankeetje op het Hunnerpark in de vereenvoudigde uitvoering. (Foto's: Regionaal Archief Nijmegen).




Het gerestaureerde Peemankeetje als tuinhuisje bij de familie Jansen, in latere jaren (tot 1999) eigenaren van Peeman Dranken. (Foto: Familie Jansen).
 
In model:
Ook de gemeente Waelstede heeft een aantal Peemankeetjes gekend, waarvan de laatste, goed onderhouden, op de Waelkade staat. Het keetje is er één van het meer strakke model, met rechte ramen en luiken. Ook ontbreekt het 'schoorsteentje' op het dak. Het lijkt het meest op het Peemankeetje in Nijmegen op het Hunnerpark, het beginpunt van lijn 2. Dit keetje had geen 'schoornsteen', maar wel markiezen als zonwering aan de westzijde, die in Waelstede weer ontbreken.
Een probleem was om de maten van het keetje te pakken te krijgen; op het internet was niets hierover beschikbaar. Uiteindelijk stond in het hierondervermelde boek in een kadertje dat de keetjes 2.70 * 2.70 meter waren. Hieruit konden toen vanaf de beschikbare foto's op het internet de andere maten worden afgeleid; de rest is giswerk gebaseerd op een gevoel voor verhoudingen.
Het gebouwtje is geheel opgebouwd uit Evergreen styreen plaat en strips:
- V-groove plaat 4125 - dikte 1 mm, planken van 3,2 mm, voor de zijwanden en de luiken,
- Plain plaat 9020 - dikte 0,5 mm, voor het dak,
- Plain plaat 9010 - dikte 0,25 mm, voor de kozijnen; tevens zijn hieruit een aantal strips van 1 mm gesneden, omdat deze even niet voorhanden waren,
- Angle 291 - breedte 1,5 mm, op de hoeken van het keetje,
- Strip 116 - 0,4*3,2 mm, voor de dakveren,
- Strip 142, 1*1 mm, voor de dakondersteuningen op de hoeken,
- Strip (zoals hierboven omschreven) - 0,25*1 mm, als afdek- en verstevigingsstrips volgens de beschikbare foto's.

Volgend probleem is het zoeken naar de juiste kleuren. In mijn herinneringen is wel de specifieke vorm, maar niet de kleur bewaard gebleven. Er zijn echter twee kleuren groen van Humbrol, die aardig dicht in de buurt van de beschikbare kleurenfoto's komen.



Het Peemankeetje van Waelstede in de primer. De ramen aan de voorzijde zullen open staan, de ramen aan de zijkanten zijn gesloten. Aan de achterzijde zit een deur, maar is verder blind.



Nog een close up van het Peemankeetje in de primer.
 
Wordt vervolgd.
Groeten, Rob.

 Geraadpleegde bronnen:
- Keetjes & Kroegen, 100 jaar Peeman Dranken 1908 - 2008,
  Peter de Wit,
  ISBN/EAN: 978-90-79720-01-9
- Regionaal Archief Nijmegen
  http://www2.nijmegen.nl/wonen/oudste_stad/Archief
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:31:44 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #43 Gepost op: 06 januari 2013, 23:59:12 »
Wat een prachtig gebouwtje! Ik kijk ook altijd om naar speciale kiosken, zoals deze. De familie Jansen zal ongetwijfeld het gebouwtje van je willen kopen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2013, 08:06:26 »
Geweldige blikvanger dit en leuk om te bouwen.  (y)
Komt er nog verlichting in/aan?
No dress rehearsel, this is our life.