Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:36:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232575 keer)

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #495 Gepost op: 07 February 2015, 13:09:13 »
De opmerking  over de duivel (= skip) en de hokjes in Huissen doen het ergste vrezen,

De (gelukkig....) tijdelijke verhuizing van de Gemeente Tram Waelstede naar SKIPrail in Huissen heeft blijkbaar nogal veel stof doen opwaaien en al dat stof schijnt nu in Huissen te zijn neergedaald.  :(
Wat in Beuningen reed als een zonnetje, rijdt nu in Huissen als een dweil, ondanks de ATF.  ???

De heren technici van de Waelsteder Machinefabriek en de Waggonbau Huissen ZmbH buigen zich nu over de mogelijke oorzaken:
- de mogelijke jetlag van het materieel in verband met de reis van Beuningen naar Huissen?
- de ijzige Scandinavische temperaturen in de Huissense klimaatkamer?
- de regelmatige stroomuitval, veroorzaakt door een te klein straalkacheltje, dat een te grote ruimte moet verwarmen?
- de ruimschoots en penetrant aanwezige sfeer van old timer (Bentley) automobielen ter plaatse?
- het steeds aanwezige gevaar bij ingrepen onder de baan in een diepe put te vallen?
- de 'vreemde handen' die het Waelsteedse materieel besturen (denk aan de debacles van Vestische trams in Gent, Weense trams in Rotjeknor en Hannoverse trams rondom het Spui en de Lange Poten)?

Enfin, er is zoveel (mechanisch technisch) werk aan de winkel, dat er zelfs in het weekend doorgewerkt moet worden.  8)

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel, namelijk:
- Koploper werkt als een zonnetje; het is een genot om te zien hoeveel trams er tegelijk kunnen rijden over de Van Broekhoflaan en de Stationsstraat zonder met elkaar in 'contact' te komen  (y)
- de catering ter plaatse   :P
- de goede sfeer en het optimisme van de beide directeuren   ;)

Hartelijk dank voor alle welgemeende succeswensen en het getoonde medeleven  ;D

Groeten, Rob.

-
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 18:33:39 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #496 Gepost op: 07 February 2015, 13:23:25 »
De (gelukkig....) tijdelijke verhuizing van de Gemeente Tram Waelstede naar SKIPrail in Huissen heeft blijkbaar nogal veel stof doen opwaaien en al dat stof schijnt nu in Huissen te zijn neergedaald.  :(
Wat in Beuningen reed als een zonnetje, rijdt nu in Huissen als een dweil, ondanks de ATF.  ???

- de catering ter plaatse   :P
- de goede sfeer en het optimisme van de beide directeuren   ;)

Groeten, Rob.

-

Bij eerste citaat;
oorzaak van het probleem is dus bekend, stof. ;D
Bij tweede citaat:
 fijn, dat de catering goed is; dat BEIDE directeuren optimistisch zijn, geloof ik, gezien eerdere uitlatingen van één hunner, toch niet helemaal.

Het medeleven geldt dan vooral de ene, goede hoop vooral de andere directeur. ;)

Maar uiteindelijk zal alles wel goed komen en Waelstede een van de 'Augenweiden' in Schwerin zijn.

Gr. Frank.

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #497 Gepost op: 07 February 2015, 14:42:50 »
Je kan er beter bij Paul achterkomen dat het niet goed werkt, dan in Schwerin op de beurs. Qua temperatuur is het in iedergeval een goede test daar in de garage. Mijn ervaring met beurzen is dat kou niet uitmaakt voor de baan, maar warmte is een drama ivm met uitzetten van de rails.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #498 Gepost op: 07 February 2015, 16:39:47 »
Aan hen die het denken te begrijpen.

Citaat
Enfin, er is zoveel (mechanisch technisch) werk aan de winkel, dat er zelfs in het weekend doorgewerkt moet worden
Waarbij sommige directeuren - met allerlei smoesjes ( verjaardagen)-menen om op zaterdag niet te hoeven werken en wel tijd hebben om op het forum te "schrijven".
En ingehuurd personeel op vrijdag avond gewoon even app't dat ze er pas om 21,59 kunnen zijn (de normale tijd voor een wijntje).
Citaat
de ijzige Scandinavische temperaturen in de Huissense klimaatkamer?
Ze bedoelen gewoon de normale werktemperatuur waarbij een normaal mens werkt en inderdaad niet te gemoedelijke rustig achterover temperatuur voor bij een glaasje whiskey.
Gelukkig moet de directeur uit Waelstede altijd naar huis rijden en is de verstrekte wijn geheel voor andere thuis directeur. Vandaar dat op het eind van de avond alles ook veel beter loopt op de baan denkt hij.
Bovendien werkt de griepprik niet dit jaar en is dit een goede training om wat minder bevattelijk te worden en we dus in Schwerin goed gezond kunnen arriveren.

In de bijgaande foto ziet U de staat van het deels tweedehands gekochte materieel waarmee Waelstede de dienstregeling denkt te onderhouden in combinatie met gratis software uit de oude doos.
Daar de infrastruktuur op het oost europeese af is ware het beter geweest tatra's te kopen. Maar nee het getoonde wrak is een ex Halle met door Cegelec geleverde budget motor gekocht uit de afvalbak van de Waggonfabriek te Huissen daar het benodigde geld al op het zonnige eiland was uitgegeven .
Dit keer is er echter niet bespaard op het rode draad die de verbinding met de beugel tot stand brengt ( kennelijk na een forse donatie van draad fabriek want deze kappen kun je net naast de bodems neerleggen om de tram te onderhouden .
Omdat Waelstede indertijd geen onderhoud contract heeft afgesloten gaat alles hier op uur ( weekend)  tarief en dit vergemakkelijkt de zaak. Bij de andere trams staat na het oplichten van de kap de draad al strak of breekt meteen af.
Ook de aan het plafond verlijmde decoders zijn een ware misvatting van, tegen veel te hoge bedragen aangestelde OV, directeuren alsof het nooit meer uit elkaar hoeft.
Citaat
Een toevallige bezoeker prees de bouwer van Waelstede om het detail waarmee de steentjes van de Waelkade en de Remise waren ingekleurd.
En de Waggonfabriek heeft inmiddels in de gaten hoe je een tram kunt uitlezen en de digitale proefbank moet voeden. De gejatte software wordt zoals gewoonlijk gekopieerd en doorverkocht.
Gr.P.P.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 08:53:16 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #499 Gepost op: 07 February 2015, 16:48:54 »
Ik ben benieuwd morgen.

En ehm
Vrouwelijke bemoeienis is funest bij deze hobby  :-\ :-X

Rijd het ondertussen weer een beetje nu de Directeur er niet bij is?  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #500 Gepost op: 07 February 2015, 17:08:44 »
Belangrijke onderdelen van de software moeten nog overgezet worden van commodore 64 naar een windows 8 computer ( de software voor het verbindingskabeltje) om het op een normale laptop te laten lopen. Een dommere  smoes ken ik niet; dus het is hier vandaag nog multimausen, maar dan rijdt het ook. Ik heb overigens vernomen dat ook het NOM belangstelling heeft voor de ( gejatte) software dan kunnen ze die lastige wagenvoerders ontstlaan.
Tomorrow at 10,
Gr.P.P.
www.skiptram.nl

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #501 Gepost op: 07 February 2015, 17:13:17 »
Dit is toch veel vermakelijker dan bij een baan die niet op tournee gaat en waarbij alles van een saai leien dakje gaat ......  ;) :P (Y)

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #502 Gepost op: 07 February 2015, 17:46:32 »
Kijk Michel dat hebben we nu van jou geleerd.
We praten erover, maar in werkelijkheid staat de baan al helemaal niet meer in Huissen en zijn we al met het een heel ander project bezig.
Groet  uit NAMstede van  Paul
www.skiptram.nl

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #503 Gepost op: 07 February 2015, 18:47:18 »
(Y)
Helemaal waar Paul.

Groeten uit tramloos NAM-lystad.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #504 Gepost op: 07 February 2015, 20:26:29 »
In de bijgaande foto ziet U de staat van het deels tweedehands gekochte materieel waarmee Waelstede de dienstregeling denkt te onderhouden in combinatie met gratis software uit de oude doos.
Daar de infrastruktuur op het oost europeese af is ware het beter geweest tatra's te kopen. Maar nee het getoonde wrak is een ex Halle met door Cegelec geleverde budget motor gekocht uit de afvalbak van de Waggonfabriek te Huissen daar het benodigde geld al op het zonnige eiland was uitgegeven .

Toen ik tijdens een korte pauze tijdens het verjaardagsfeest van mijn wettige echtgenote, waarin ik ondiep in het glaasje had gekeken, een blik op dit forumdraadje wierp, werd ik zeer onaangenaam getroffen door bovenstaande citaten, waarin deze dierbare tramwagen tot op de assen wordt afgekraakt.  :o

Deze wagen is indertijd door mij van de poorten van de recycling weggesleept als een mindervalide, verwaarloosde weestram; weggekocht van zijn gijzelnemers voor enkele euro's, wat kralen en een spiegeltje.  8)
Door liefdevolle verzorging en het aanschaffen van de nodige medicijnen en protheses, voor de nodige pegels gekocht bij een Waggonfabrik in het oosten des lands, heeft deze tram allengs weer het lopen geleerd.  :-*

Iedereen kan het gevoel en de emoties begrijpen die mij overvielen bij het zien van de foto, waarin deze dierbare tramwagen open en bloot, compleet met alle ingewanden, aan de goegemeente wordt getoond.
Driewerf foei voor deze actie !!
Als directeur van de Gemeente Tram Waelstede zal ik dit op zondagochtend indringend en vochtig (deze keer wel met rode wijn....) met de verantwoordelijken van SKIPrail doorspreken.  >:(

Laten we hopen dat een verhitte confrontatie, want een gesprek zonder vuur blijft koud, ook de omgevingstemperatuur enkele graden zal opwarmen.  ;D

Groeten, Rob.

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #505 Gepost op: 08 February 2015, 08:55:23 »
Op last van de directie van Waelstede is de foto boven zodanig afgedrukt dat de tram onherkenbaar is.
Alhoewel dat tegen het gevoel van vrijheid van publicatie druist,
Je suis Waelstede
www.skiptram.nl

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #506 Gepost op: 08 February 2015, 09:59:54 »
(Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (voor beide).
Ik heb al een passe-partout genomen voor de VIP-tribune .......

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #507 Gepost op: 08 February 2015, 14:26:39 »
Toen ik tijdens een korte pauze tijdens het verjaardagsfeest van mijn wettige echtgenote, waarin ik ondiep in het glaasje had gekeken, een blik op dit forumdraadje wierp, werd ik zeer onaangenaam getroffen door bovenstaande citaten, waarin deze dierbare tramwagen tot op de assen wordt afgekraakt.  :o

Deze wagen is indertijd door mij van de poorten van de recycling weggesleept als een mindervalide, verwaarloosde weestram; weggekocht van zijn gijzelnemers voor enkele euro's, wat kralen en een spiegeltje.  8)

Ho,
hier is toch sprake van geschiedvervalsing, een feit, waar ik beroepshalve toch op moet reageren.
De wagen is destijds in Houten aangeschaft door de Gemeentetram Eemstede, samen met een gemotoriseerd exemplaar, en op verzoek van de directeur Waelstede, die bij de aankoop aanwezig was, voor het hetzelfde bedrag doorverkocht, dus niks met kralen en spiegeltjes voor de poorten van destructie weggesleept.
Dat de directeur van Eemstede als een gijzelnemer wordt weggezet, doet het ergste vrezen voor de geestesgesteldheid van directeur Waelstede, die directeur Skip ook al met de duivel vergeleek. Gelukkig staat Waelstede nu onder deskundig toezicht, nu de directeur zelf nog. Hopelijk neemt het thuisfront ook in deze het heft (weer) in handen, anders worden het sombere tijden voor Waelstede.

Nogmaals wens ik alle betrokkenen, die met de directeur Waelstede moeten samenwerken, veel sterkte en succes  ;).
Uiteindelijk zal alles wel weer goedkomen
Gr. Frank.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #508 Gepost op: 08 February 2015, 17:12:18 »
 :o Ik schrik toch wel van de heftige berichten op deze plek:

V&D op de rand van de afgrond, Blokker in een heimelijke ijskoude sanering en dan kennelijk óók nog een ernstig verschil van mening tussen de Directies van Breng Waelstede (of heet het nog steeds GTrW?) en de Huissense Straßenbahnmanufaktur ZmbH over een voertuig waar men in Eemstede kennelijk tóch geen brood in zag...

Ik hoop, dat de kemphanen er samen uit komen (wellicht niét op het terras van 'Dicke Mick', maar dat komt óók wel weer ;) )
Anders kan ik met een gerust hart de mediation door de Doctor Van Muijlwijckstichting aanbevelen die recentelijk óók de strubbelingen tussen GVB Klapwijk en de Heeksche TramwegMaatschappij (gemixt bedrijf!) prima wist op te lossen.

Kortom:
Rob: sterkte in de aanloop naar "Schwerin"! Komt vást wel goed (als je je hulpjes in toom weet te houden...)
Paul: wat was nou het probleem in jouw 'klimaatkamer'? Het temperatuurverschil,de ándere vochtigheid of ??? Was er iets, dat met "acclimatiseren" niet was verholpen? (Dat is namelijk het mij zo bekende probleem van FREMO-bijeenkomsten: Modules uit een warme droge ruimte in een koude natte auto/aanhanger en dan in een (sport-)hal maatvast moeten blijken te zijn...

(y) Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #509 Gepost op: 08 February 2015, 17:34:57 »
Frans,
We begonnen je al te missen, maar het probleem is niet de wat op wijn temperatuur gehouden garage, maar het uit de Saab ( de man schijnt een voorliefde  te hebben voor failliete zooi)   aangeleverde spul. Kennelijk heeft de Saab geen airco want van de meegebrachte tram zijn spontaan de tandwielen gebarsten of staan op springen ( zie witte pijl). Oude rotten kennen dit geluid door de kenmerkende tik ons welbekend uit het Tenshodo tijdperk.

En dan zijn er nog van die enthusiastelingen die denken dat je ook dit met ATF kunt oplossen terwijl juist dit soort aggresieve middelen de tandwielen doen verharden en omdat ze krapper zijn voorgeboord door de spanning op den duur gaan barsten.

De tram zou niet rijden en de decoder was al vernieuwd en wellicht was de motor kapot ( ja weer een goede decoder weggegooid ?? en de beoogde  nieuwe motor ben je toch weer 80 euro verder voor reeds afgevoerde en uit de handen van opkopers getrokken trams ).
Na een reparatie in de werkplaats, waar het oude handwerk nog te ruiken is,  loopt  deze tram  ook weer voor de prijs van 2 tandwieltjes die nog ergens achter in het magazijn zonder bestelnummer op de plank lagen omdat de oude magazijnmeester ze nog kon vinden zonder computer. Hij zal de prijs wel navenant hebben opgeschroefd.

Serieuze tip voor digitalezen is het door solderen van het sleepstuk op de Halling Lyra beugel ( zie mijn site) want ook deze deed het niet.

Kortom alle tijd was vandaag aan een wat jongere hulpkracht gegund ( jouw wel bekend) die in no time het antieke in MS Dos geschreven softwware programma door had en zich hiermee kon vermaken op mijn partners moderne  Laptop die via allerlei gevaarlijke en illegale software moest worden geupdated tot een compatible systeem.  Zijn verdickt  na 2 uur proefrijden met slechts vier trams was vernietigend, waarbij we in het midden laten voor wie. De directie van Waelstede had weer een smoes om vroeger te vertrekken en dat begrepen we niet direct want eerder op de ochtend had hij nog verteld dat zijn huwlijk o.a. was gebouwd op zijn hobby en de vrijheid van hem op zondag. Later bleek ook de iets te slimme medewerker ook op geroepen te worden door een mij onbekend persoon.

Conclusie  binnenkort komt deze Tram baan wellicht voor een prikkie in de verkoop en kan ik mijn slag slaan. Het bedrag in Drachmen staat voor mij reeds vast.
Gr.P.P.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 18:13:32 door skiptram »
www.skiptram.nl