Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34

Auteur Topic: Zelfbouw in Nm (1:160), RhB-stijl  (gelezen 18056 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Zelfbouw in Nm (1:160), RhB-stijl
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2007, 11:26:05 »
Als je in zo'n tempo doorgaat zal het niet eens zo lang duren. Mooi spul, hoor. Ik sta er nog steeds van te kijken dat je 6,5mm rails hebt.

Mij kennende niet, ff flink doorbouwen want het is zo lekker ontspannend, zeker als je eigenlijk moet leren voor tentamens maar liever studieontwijkend gedrag vertoont  ;). Ach het zal wel meevallen, af en toe een paar avonden klooien moet toch kunnen.

Wat betreft de rails op de foto, dat is niet zo bijzonder, dat is de alom beroemde marklin spoor Z rails. Ook 6,5 mm maar niet echt bruikbaar omdat de bielsen niet kloppen en het profiel wat aan de hoge kant is (code 60). Gelukkig kan ik dat oplossen met eigenbouw op code 40, zal vanavond ff een fototje maken van marklin Z en code 40 naast elkaar misschien is het zichtbaar.

Op dit moment ben ik niet echt bezig met de rails omdat ik gereedschap tekort kom. Zo heb ik wel de juiste boordiameter (0,6 mm) maar geen goede boormachine (hand en/of elektrisch?) want dat dunne boortje kan ik niet vastdraaien of het is een boormachine van de afmetingen "te groot" zodat je niet ziet waar je boort.

Nou ja vanmiddag kan ik wel ff proberen bij de ijzerwinkel iets te vinden.

De onderbouw van de module is ook nog niet af. Moet nog een simpele standaard hebben zodat ik de boel later kan inpassen in een "gehele baan" met als stationnetje Alvaneu.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2007, 21:56:16 »
Korte update...

Effe het dak geplaatst, na het nodige vijlwerk. Het is resin en het paste niet helemaal dus de boel moest gewoon ingekort worden.

Hier even een fotootje

Beetje vervaagd omdat ik de ISO-stand heb gebruikt op m'n camera (ipv de flits).

Nu heb ik een tweetal vragen, iemand enig idee welke kleur het interieur van de EW IV, 2e klas heeft? Dus stoelen, vloer, wanden etc. etc.

Daarnaast ben ik op zoek naar een beetje een grijsbruine tint (RAL 8019), want op een berninawagen hoort een bruingrijze band. Iemand ideeen? Humbrol en andere fabrikanten hebben deze kleur sowieso niet, het dichtste bij komt RAL 8017 (Humbrol nr 17) maar ja, is dat wel zo geschikt, toch maar mengen...?

Nou ja, stof tot nadenken dus en suggesties zijn welkom.

Robert

N-track Modellbau

• Offline Offline
    • N-track Modellbau
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2007, 23:08:03 »
Ral 8019 = 30-059 RAL 8019 Farbe, RAL Farben
30-059 RAL 8019 Farbe, RAL Farben
2,50 EUR 

link naar site:
klik klik

GR.

Edward
« Laatst bewerkt op: 21 June 2007, 19:17:44 door Peter Korsten. Reden: URL ingekort. »

stig

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2007, 03:42:20 »
Nu heb ik een tweetal vragen, iemand enig idee welke kleur het interieur van de EW IV, 2e klas heeft? Dus stoelen, vloer, wanden etc. etc.

Astu!

http://www.rail-info.ch/RhB/technik/A_B.de.html
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2007, 10:39:32 »
Yes, dank jullie, ik kan weer verder

Robert

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2007, 19:19:36 »
Hoi iedereen,

Allereerst de beloofde foto's van het verschil marklin spoor Z en code 40 rails.

De n-tram spoorstaaf ligt tussen een m* spoor Z rails, het is een beetje lastig te zien op de foto maar de spoorstaaf van N-tram is optisch een stuk fijner dan dat van M*.

Nu verder naar de wagon..., het was tijd voor wat extra kleur.

Vanmiddag ben ik begonnen met het spuiten van de EW-IV, in eerste instantie in de grondverf, hieronder een van de draaistellen.

Maar niet alleen de draaistellen stonden in de grondverf ook de gehele kap de stoelen etc zijn gedaan. Als voorbeeld.......

Tja een beetje vaag, bewegingsonscherpte. Kan nog niet helemaal omgaan met dat toestel.

Hierop volgde een uurtje later de definitieve kleuren (nou ja, bijna definitief. Er moet nog een bruine vensterband op de wagenbak en er komen nog wat zwarte details (raamrubbers, deurrubbers)).

Het draaistel opnieuw met wagenbodem op de achtergrond en m'n zeer proffesionele (Kuch :-X kuch) opstelling om te spuiten met een airbrush-pistool, de onvervalste bloempot met vochtige tuinaarde.

De wagenbak, hier moet nog een bruine band overheen dus af is deze nog niet.

Robert

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2007, 20:12:08 »
Ha die Robert,

Allereerst WOW! :o dat ziet er te gek uit wat je maakt.
Je was nog op zoek naar een miniboormachine begrijp ik.
Bij conrad verkopen ze printplaat boormachines, ik heb de mijne al zeker 15 jaar dus prima het geld waard.Je hebt er wel een losse voeding bij nodig.Qua formaat past ie precies in je hand en dat werkt beter dan de andere merken voor fijn werk.
Bestelnummer bij conrad is;

PRINTPLAAT BOORMACHINE
Bestnr.: 523666 - 89

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2007, 13:38:46 »
Hoi iedereen

@ oscar
Bedankt voor het idee, dat is misschien wel een optie. Ik had eerst een handboor gekocht maar de hele kleine boortjes pasten niet. Zal wel eens verder kijken.

Verder,

Nou ik heb m'n wagonnetje maar eens afgeplakt en als het weer een beetje meewerkt dan zit er vanmiddag een bruine band op. Waarom buiten, allereerst ik heb nog nooit last gehad van te weinig ventilatie (eerder te veel  ;)) en het huis gaat niet zo stinken.

FF een foto'tje van de nog niet helemaal goed afgeplakte wagenbak.

Als je goed kijkt zit het plakband nog een beetje scheef en dat is nou juist niet de bedoeling.

Robert

stig

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2007, 16:16:34 »
Oeiiii, ik zie grove schilderstape. Heb je al eens naar KIP 308 tape gekeken? Dat is veel dunner, fijner rond je details te krijgen, hooge kleefkracht, doch eenvoudig te verwijderen en laat geen resten achter. Ik merk dat bij gewoon schilderstape je "opstaande" lakranden krijgt omdat de tape zo dik is...

Geen poging je enthousiasme te ondermijnen, wel een poging je afplakwerk te verbeteren.

Scheef plakken kan nog steeds, daar heb ik niks voor!  ;D Gewoon goed opletten!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2007, 18:17:50 »
Kort gezegd,

Schilderstape een absolute NO NO. Daar heb je helemaal niets aan. Gezien het resultaat heb ik alles weer ontkleurt en gereinigd. Geen mooie lijnen e.d. Nu heb ik weer een kale wagenbak, een beetje messingkleurtje. Nou ja, was wel een leermomentje.
Overigens bedankt voor de tip, ga wel bekijken hoe ik nu te werk zal gaan.

Echter niet alles is mislukt. Een draaistel en de wagonbodem zitten in de matte lak dus die zijn officieel wel gelukt. Het andere draaistel moest afgebeten worden doordat m'n airbrush dikke klodders lak schoot (ach moet kunnen).

Al met al lekker aan het prutsen geweest en absoluut niet opgeschoten.

Robert
« Laatst bewerkt op: 17 June 2007, 19:01:45 door Robert_N-Nm. Reden: foutje(s) verwijderen »

stig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2007, 18:34:41 »
Dat hoort bij het leer proces.  ;D

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #26 Gepost op: 19 June 2007, 18:46:07 »
Korte update,

De wagenbak staat opnieuw in de rode tint. Nu op naar de kleine onderdeeltjes. De bruine vensterband laat ik voor nu zitten, overigens heb ik er geen spijt van dat ik het heb geprobeerd maar de volgende keer gewoon opnieuw proberen.

Robert

amber

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 June 2007, 18:58:55 »
Op de foto´s lijkt alles zo groot....maar als je N in je handjes houdt, is het toch echt behoorlijk klein! Ziet er echt goed uit. Ga zo door, ik volg je project.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #28 Gepost op: 21 June 2007, 18:33:53 »
Nog wat foto's van het bouwproces...

Ja, het is rood, erg rood. Maar ook weer wat zilverkleurig en wat zwart. Verder is de buitenkant nog wel saai en kaal. De bekleding van de stoelen is ook gedaan. Nog wat kleine schilderklusjes te gaan en dan een keertje aflakken. Hierop volgt dan het aanbrengen van de decals en dan nog een keertje goed aflakken (misschien 2 keer). Alles in mekaar zetten (inclusief folie voor de ramen) en dan klaar.........

Robert

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #29 Gepost op: 22 June 2007, 14:59:41 »
Update

Decals aangebracht, en dat was pas een echt *#$%@!!! klusje, de zilveren strepen onder de ramen zijn namelijk ook decals en die blijven dus NOOIT heel. Dus dat wordt puzzelen met een klein kwassie en een hoop water (kledder de kledder). Maar ach het is me wel weer gelukt.

Het enige wat ik laat zitten zijn de stukjes op de kopwanden van de bak want het zijn nu echt microsnippers die ik aan elkaar moet rijgen, dat lukt uberhaupt niet en het is niet storend voor het beeld of iets dergelijks.

Oh om even de afmetingen van het geheel te laten zien "de foto met het muntstuk" zoals je ze in vele bladen ziet...

Echt micro dus, een 2 euro munt is nog breder als de wagenbak. Nou ja hoe het ook zei het begint ergens op te lijken. Alleen ik zat me net te bedenken dat het een passagierswagon is dus ik moest ook maar eens een paar passagiers gaan opduiken want zo is het geen pan.

Robert