Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 11:31:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door henk
Vandaag om 11:30:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:29:59
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 11:23:06
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
  

Auteur Topic: Schakeltijd Piko-wisselaandrijving  (gelezen 711 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Gepost op: 12 November 2012, 10:50:46 »
In mijn schaduwstation heb ik een aantal Piko A-rails wissels liggen met bijbehorende aandrijving. Nu is de eindafschakeling van deze wissels notoir onbetrouwbaar, dus een continue spanning op deze wissels is niet zo heel verstandig. Nu was ik vergeten om mijn Lenz LS 150 decoder om te programmeren van 10 seconden schakeltijd (ivm voorheen gebruikte motoren) naar een impulsspanning, dus onder mijn baan begon het flink te stinken. Nu kan ik dus één aandrijving vervangen omdat die compleet is doorgebrand. En ik kan er al zo lekker bij...

Om dit niet nog een keer te laten gebeuren is mijn vraag: wat is de optimale schakeltijd voor de Piko magneetspoelaandrijvingen? Ik kan de decoder instellen in stapjes van 100 ms. De bedoeling is om de baan straks via Traincontroller aan te sturen.

Overigens ga ik de gesmolten aandrijving vervangen door een Conrad aandrijving; die lijken me iets betrouwbaarder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2012, 11:58:51 »
Magneetspoelaandrijvingen zijn razendsnel. Je kan proefondervindelijk vaststellen wat een goede pulstijd is.
Begin gewoon met 100 ms en schakel de aandrijving een paar keer heen en weer. Het zou me niks verbazen als dat ruim voldoende blijkt te zijn.
Als de aandrijving zo af en toe hapert, doe er dan 100 ms bij. Als je een waarde hebt gevonden waarbij hij elke keer goed schakelt, doe er dan voor de zekerheid nog eens 100 bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.