Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 13:52:19
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
De spoorhaven van Zuidbarge. door Luit
Vandaag om 13:49:19
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Rico [momfer]
Vandaag om 11:53:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 10:22:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 09:54:02
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 09:50:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:26:11
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
  

Auteur Topic: Schakeltijd Piko-wisselaandrijving  (gelezen 765 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Gepost op: 12 November 2012, 10:50:46 »
In mijn schaduwstation heb ik een aantal Piko A-rails wissels liggen met bijbehorende aandrijving. Nu is de eindafschakeling van deze wissels notoir onbetrouwbaar, dus een continue spanning op deze wissels is niet zo heel verstandig. Nu was ik vergeten om mijn Lenz LS 150 decoder om te programmeren van 10 seconden schakeltijd (ivm voorheen gebruikte motoren) naar een impulsspanning, dus onder mijn baan begon het flink te stinken. Nu kan ik dus één aandrijving vervangen omdat die compleet is doorgebrand. En ik kan er al zo lekker bij...

Om dit niet nog een keer te laten gebeuren is mijn vraag: wat is de optimale schakeltijd voor de Piko magneetspoelaandrijvingen? Ik kan de decoder instellen in stapjes van 100 ms. De bedoeling is om de baan straks via Traincontroller aan te sturen.

Overigens ga ik de gesmolten aandrijving vervangen door een Conrad aandrijving; die lijken me iets betrouwbaarder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2012, 11:58:51 »
Magneetspoelaandrijvingen zijn razendsnel. Je kan proefondervindelijk vaststellen wat een goede pulstijd is.
Begin gewoon met 100 ms en schakel de aandrijving een paar keer heen en weer. Het zou me niks verbazen als dat ruim voldoende blijkt te zijn.
Als de aandrijving zo af en toe hapert, doe er dan 100 ms bij. Als je een waarde hebt gevonden waarbij hij elke keer goed schakelt, doe er dan voor de zekerheid nog eens 100 bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.