Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02

Auteur Topic: Geluid in de BR50 van roco met zimo decoder niet goed  (gelezen 4829 keer)

rjr

• Offline Offline
Geluid in de BR50 van roco met zimo decoder niet goed
« Gepost op: 10 November 2012, 16:35:09 »
Hoi,

Zojuist terug vanuit Houten, en gelijk even de nieuwe aanwinst, een BR50 van roco met geluid, op de baan proberen. Helaas werkt deze niet zoals ik verwacht zou hebben. Geluid geeft erg veel sturing, zowel bij normale stoom geluid, als bij verschillende bij geluiden.

Ook moet je volgens de handleiding het volume kunnen beperking, aangezien het lijkt op oversturen van de speaker wilde ik eens met zachter geluid, volgens de handleiding zou dat via CV266 moeten, maar dat geeft geen hoorbaar resultaat helaas.
Ook wordt er verwezen voor meer info naar de Zimo site voor decoder MX6462. Daar heb ik nog niet helemaal de juiste kunnen vinden, maar bij andere sound decoders is het inderdaad te regelen met CV266.

Zijn er anderen die wel eens iets dergelijks gehad hebben dat het geluid erg stoord in de lok? en is daar een eenvoudige oplossing voor?

Lok komt weg bij Margot's modelleisenbahnen, als het niet eenvoudig zelf op te lossen is moet ik maar even contact met hun opnemen ( iemand zo email daarvan? :) )

Verder wel een mooie set, lok met 5 wagens, het gaat om deze set:
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/d/2/p/8549%2C12936/pr/zugset-dampflok-br-50-mit-sound-der-db-mit-gueterzug.html

Roelco

rjr

• Offline Offline
Re:Geluid in de BR50 van roco met zimo decoder niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2012, 08:27:44 »
Kleine update. Heb via de intellibox intussen het geluid zachter gekregen, nog een punt dus om naar te kijken, waarom werkt dat met mijn lenz centrale niet goed :(.

Maar goed, geluid wat zachter zetten geeft minder storing op het geluid, maar helemaal weg is het nog niet. Misschien als ik het nog zachter zet, maar ja, het moet natuurlijk ook nog wel hoorbaar zijn, anders heeft het ook geen zin.

Default stand de waarde blijkbaar op 120 in CV266. En je zou toch zeggen dat de default in elk geval goed en storingsvrij geluid voor zou moeten kunnen brengen?

Zijn er anderen met deze set? en hebbend die ook deze problemen, of hebben die geen problemen? Of zijn er helemaal geen anderen die deze set hebben?

Groet,
Roelco

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2012, 12:28:10 »
Hetzelfde heb ik met mijn laatste aanwinst van Roco; de V 200.1, waar ook een Zimo sounddecoder in zit (catalogusnr. 62932). Geluid te hard, waardoor met name bij de wat hogere tonen er iets gaat "meetrillen", waardoor het geluid wordt vervormd. Ik vermoed dat het in het klankkastje van het luidsprekertje zit.

Heb nog geen tijd gehad om m.b.v. de LokProgrammer het geluid zachter te zetten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2012, 12:38:14 »
Kleine update. Heb via de intellibox intussen het geluid zachter gekregen, nog een punt dus om naar te kijken, waarom werkt dat met mijn lenz centrale niet goed :(.

Roelco, als je een Lenz versie 3 hebt kan deze tot CV256 programmeren. Om hoger te kunnen zal die naar 3.5 of 3.6 geüpdatet moeten worden. Jou IB kan dit dan wss wel.

Meetrillen kan ook als het metalen speakertje op iets van metaal ligt. Had 't bij een ESU, ondanks dat deze in de kunststof behuizing lag trilde de speaker enorm en vervormde. Toen ik dit van dichtbij bekeek zag ik de speaker iets uit de behuizing liggen en een metalen deel van de loc raken. Dat vervormde dus. Na de speaker in de behuizing gedrukt te hebben was het probleem verholpen. Misschien heb je iets aan deze tip ;)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 13:10:39 door Ronald Halma »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2012, 12:46:01 »
Ik vind dit een enigszins verontrustend draadje. Afgezien van de ervaring die Ronald beschrijft, gaat het in beide gevallen om een Zimo-decoder, die Flm/Roco sinds enige tijd standaard af fabriek inbouwt. Ik heb over Esu-sound-decoders die af fabriek waren ingebouwd, nooit iets te klagen gehad. Ik hoop maar dat dit kinderziektes zijn.
Ten tweede: zachter zetten dient volgens de informatie hierboven te gebeuren in een CV boven de 256, nl. in 266. Dan zitten MM-gebruikers mooi om 't hand, want die kan slechts tot de CV-waarde 256. Ik begrijp dat niet. Als fabrikant doe je dat toch niet? Je moet toch met de fabriekseigen apparatuur instellingen als geluidssterkte vlot kunnen aanpassen?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2012, 12:55:44 »
Ik heb ook een Roco 50'er met Zimo-geluid en heb nergens last van (de loc ook niet dus...)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2012, 12:56:15 »
Ronald,

Mijn Lenz systeem zou versie 3.5 moeten zijn. dus dat mag niet de beperkende factor zijn, maar goed, dat is een ander probleem.

Zal de lok nu eens rustig open maken om te kijken of de speaker iets raakt of dat ik er andere gekke dingen aan zie.
Heb inderdaad ook het probleem dat het lijkt dat er wat gaat meetrillen dan wel overstuurd is, met name bij bepaalde tonen ja die wat harder klinken.

Bedankt voor het meedenken zover, en Peter, als je een oplossing heb gevonden hoor ik het graag. Die V200.1 staat bij mij ook nog op mijn verlanglijstje.

Roelco

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2012, 12:56:44 »
Inderdaad, verontrustend. Mijn wat oudere Flm/Roco modellen waar af-fabriek een sounddecoder in zit, kennen dit probleem niet. Het lijkt er op dat sedert de inbouw van Zimo er problemen zijn met de kwaliteit van het geluid. Wordt er geen eindcontrole meer toegepast ? Bij de V 200.1 is het werkelijk niet om aan te horen. Bijna had ik dan ook het model open gemaakt om te kijken wat het probleem was. Op het laatste moment bedacht ik me. Een hagelnieuw model meteen uit elkaar moeten halen vind ik te gortig worden. Toen kwam ik op het idee om m.b.v. mijn LokProgrammer het geluid zachter te zetten, maar voordat ik daar aan toekwam las ik dit draadje.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2012, 13:01:50 »
Zojuist kom ik erachter dat F15 (Türengeräusch) het helemaal niet doet. Ook dat nog ! Ik denk dat ik deze V200.1 maar terug breng naar de leverancier.

Peter

Ben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2012, 13:03:40 »

Ik vind dit een enigszins verontrustend draadje.

Met de Zimo's is niets mis. Volgens mij hebben we het over een resonerend speakertje. En geluidssterkten kun je aanpassen, het totaal van de geluiden of de individuele geluiden. Zie daarvoor de Zimo manual waarin e.e.a. uitgebreid staat beschreven.

Ten tweede: zachter zetten dient volgens de informatie hierboven te gebeuren in een CV boven de 256, nl. in 266. Dan zitten MM-gebruikers mooi om 't hand, want die kan slechts tot de CV-waarde 256.

Dat heeft niets met de decoder te maken maar alles met het MM protocol. Met een Esu op MM is het niet anders.

Gr, Ben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2012, 13:10:16 »
Ben, dat zegt Ruud ook. Maar ondanks dat is het niet goed dat een loc met een rammel op de speaker uitgeleverd wordt. Het zegt inderdaad iets over de eindcontrole.

Volgens mij hebben we het over een resonerend speakertje. En geluidssterkten kun je aanpassen, het totaal van de geluiden of de individuele geluiden.

Dan nog vind ik dat ik het volume op max moet kunnen zetten zonder dat er enorme verstoring en/of resonantie optreed. En het is idd van de gekke om een nieuwe loc los te moeten maken om dat evt te moeten verhelpen. Daar zou de fabrikant zorg voor moeten dragen. Tenslotte kost 't spul ook nog het e.e.a. en mag je kwaliteit verwachten ;)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2012, 13:11:15 »
Peter,

Mijn eerste reactie was ook geluid zachter, mijn tweede open schroeven.
Beide zouden echter niet nodig moeten zijn bij een nieuwe lok. De default geluidssterkte zou gewoon goed moeten werken. En zachter zetten heeft het probleem wel verminderd. (Default was het ook echt niet om aan te horen.) Maar het is nog niet om over naar huis te schrijven, zeker in vergelijk met de andere sound loks die ik heb ( roco en Fleischmann )

En nog zachter heeft beetje het effect van zonder geluid, want dan verdwijnt het geluid in de algemene achtergrond geluiden die er op de hobby kamer aanwezig zijn.

Terug gaan naar de winkel zit ik ook niet echt op te wachten, buiten dat het een winkel in Duitsland is ( wel telefoon gegevens gevonden, nog geen email ) ben je z'n lok dan altijd lange tijd kwijt voor het weer correct terug is.
En als het een simpel probleem is wat zelf op te lossen is doe ik dat liever :).
Al lijkt gezien jouw ervaring, dit toch meer dan een incident te zijn.

Dus ga er nu toch voor de lok open te halen en te kijken hoe de constructie zit, en of daar een mogelijke oorzaak gevonden zou kunnen worden.

Ben,
klopt dat het niet kunnen programmeren van hogere CV,s een beperking is van MM, echter, ik heb inderdaad ook een Roco MM, en heb nu een Roco sound lok gekocht. Hoef dan niet alles te kunnen herprogrammeren, maar de algemene geluidssterkte programmeren bij een sound decoder vind ik wel een must, dus verwacht dat ik met een Roco MM ook mijn Roco sound loks daarop kan aanpassen, en dat kan niet. Snap wel, nieuwe ontwikkelingen, nieuwe eisen, nieuw systeem nodig, maar vind het toch wel beetje een gemis.

Roelco

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2012, 13:53:35 »
Ben, je schrijft dat het bij het instellen van de geluidssterkte van een Esu geluidsdecoder 'niet anders is.' Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar bij Esu zit het geluidsvolume onder CV 63. Die is prima toegankelijk voor MM-gebruikers, zodat aanpassen geen enkel probleem is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 November 2012, 16:18:16 »
Klopt Ruud. (y)

Was meer bedoeld de CV's boven 255.

Gr, Ben.

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2012, 16:33:19 »
Ik heb dezelfde set (en dus dezelfde lok) en herken het probleem van jouw lok niet. Je model is dus niet zoals die hoort te zijn. 

Altijd een lastige keuze tussen zelf gaan prutsen of terugsturen (terwijl je net zo blij was dat je 'm had). Toch vrees ik dat het laatste de verstandige oplossing is. Eerst even de tender los en de kap eraf om te kijken of het speakertje los zit, kan natuurlijk een tussenstap zijn.

Succes!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt