Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 18077 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Stichting KLOK
« Reactie #60 Gepost op: 26 December 2012, 15:44:01 »
Wsl gaat die loods juist tegen de vlakte, juist omdat men al een andere bestemming heeft....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #61 Gepost op: 26 December 2012, 15:50:54 »
En de toekomstplannen voor de Roosendaalse loods?

DieHollander

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Stichting KLOK
« Reactie #62 Gepost op: 26 December 2012, 18:04:23 »
Als je iets wilt bewaren, moet je eerst gaan nadenken over een locatie.  Als je bij een spoorbedrijf kan stallen, voor een vriendenprijsje, lijk je op het eerste gezicht goed te zitten. Totdat er iets verkeerd gaat met dat bedrijf, of als er een accountmanager wakker word.  Lang geleden moest de instandhouding van de aansluitwissel van de Spaanse Bocht, het spoor naar het Marconiplein in Rtd al iets van 40000 euro per jaar kosten.  Daar begin je dus mee, hoe kom je op het hoofdspoor.  Een object verwerven, en het ergens bij een boer neerzeten, is niet zo'n probleem.
Kijk eens naar de ontstaansgeschiedenis van de ZLSM, daar werd destijds op een hele andere manier gestart dan bij de bestaande clubs/bedrijven.  Haalbaarheidsstudies, milieueffectrapportages, financiële haalbaarheid, enzovoort.  Bij de andere clubs werd er gewoon gestart, en de problemen die op hun weg kwamen, werden aangepakt.
Die ZLSM aanpak is eigenlijk wel beter, omdat je anders later, als je al lekker bezig bent, mensen moet gaan inhuren waar je eigenlijk niet zo van houd  Dit soort specialisten hebben veelal toch wel een invloed op de bedrijfsvoering.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 19:49:54 door DieHollander »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Stichting KLOK
« Reactie #63 Gepost op: 26 December 2012, 22:53:25 »
Zowel de HTMU-loods als de dieselloods waren natuurlijk prachtige spoorloodsen geweest... helaas kan zoiets niet bewaard blijven kennelijk :( Nederland is veel te opruimerig, het enige dat overblijft is nep-historie in de vorm van weer opgebouwde replica-gebouwen. Tsja...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #64 Gepost op: 26 December 2012, 22:58:29 »
Ja, maar je kunt nou eenmaal niet alles bewaren. En zou bijzonder is/was die HTMU loods nou ook weer niet.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 23:00:41 door NS8714 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Stichting KLOK
« Reactie #65 Gepost op: 27 December 2012, 10:38:38 »
Mwaoh, vergis je niet, de loods is een Staatsspoorwegen loods uit omstreeks 1910 en eigenlijk is er nieteens zo debiel veel aan verbouwd.

Destijds in de jaren 60 is de dieselloods er tegenaan gebouwd, alleen die is nu weer weg, dus eigenlijk klopt het pand nu weer  ;)

Vreemd genoeg is er alleen niet zoveel over de loods te vinden van zijn oorsprong.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #66 Gepost op: 27 December 2012, 10:42:19 »
Ik dacht dat die HTMU loods specifiek gebouwd was voor onderhoud aan het nieuwe stroomlijnmaterieel dat NS in de jaren '30 lieten bouwen.

Als het oorspronkelijk een SS loods is geweest, dan is dat er niet meer aan terug te zien. Wat ik me herinner van het uiterlijk is de stijl eerder jaren dertig dan SS. Maar als iemand die complete en correcte geschiedenis voor me kan weergeven, dan lees ik die graag.

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re:Stichting KLOK
« Reactie #67 Gepost op: 27 December 2012, 11:15:21 »
Volgens 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958' zijn de twee locloodsen van SS en HSM (oorspronkelijk brandstoffenloods van de SS), die op de locatie van de latere HTMU waren gesitueerd in 1934 verbouwd voor de DE-3. Het deel van HTMU dat er nu nog staat, lijkt mij van de HSM loods te zijn geweest, omdat de SS loods direct al als driesporig is gebouwd. Maar als er iemand is met meer kennis van dit onderwerp geef ik mij graag gewonnen. Overigens heeft dit weinig meer met de Stichting KLOK van doen...... ;)
Groet, Frank

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Stichting KLOK
« Reactie #68 Gepost op: 27 December 2012, 11:22:45 »
De HTMU ken meerdere verbouwingen. Eentje daarvan is een verlenging welke binnen goed zichtbaar is aan onder andere verschillende soorten dakspanten. Ook het dakhout is het laatste stuk anders geplaatst. Ook de raamindeling is in het laatste stuk anders.



mvg,
Robin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #69 Gepost op: 27 December 2012, 17:05:13 »
Weer wat geleerd  (y)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Stichting KLOK
« Reactie #70 Gepost op: 27 December 2012, 21:14:21 »
Wat is er eigenlijk nog aan authentieke loodsen over? Het complex Blerick uiteraard, de 'spoorloze' locloods in Nieuweschans en delen van de loodsen in Tilburg... de tractieloodsen in Goes en Hoorn, meer kan ik zo niet bedenken... :|

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re:Stichting KLOK
« Reactie #71 Gepost op: 27 December 2012, 21:52:20 »
Je vergeet enkele gebouwen van de voormalige wagenwerkplaats Amersfoort. Welke allemaal (op de veerensmederij na) aangesloten zijn op het spoornet.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #72 Gepost op: 27 December 2012, 22:16:19 »
In Hengelo is de oude lokloods nog deels aanwezig en bij NedTrain in gebruik.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Stichting KLOK
« Reactie #73 Gepost op: 27 December 2012, 22:55:39 »
Locloods in Stiens staat er ook nog, toch?

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #74 Gepost op: 27 December 2012, 23:49:24 »
Vergeet de locloods en de rijtuigenloods in Roermond ook niet.

groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)