Wat SMMR betreft is dat toch echt een (hardnekkig) misverstand. Deze club bedruipt zichzelf en krijgt niet periodiek een zak met geld van DB Schenker. Een echte personeelsverveniging van DB Schenker is het niet en een deel van de leden is niet bij dat bedrijf in dienst.
Zonder de 121 en de actieve instelling van de SHD was dit nooit gelukt. Het gaat niet alleen om het bewaren, het gast er ook om wat je er vervolgens mee doet.
En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS. Plan E RD, sik 243, allen idem.
Wat de opmerkingen over uitstromen huidig materieel betreft :- DM90 , 6400 en straks V-IRM/SLT zitten zo vol electronica dat het museaal inzetten vrijwel onmogelijk is... teveel specialistische kennis en apparatuur nodig om het op de baan te houden, verkrijgbaarheid componenten wordt ook al snel een issue- ICM misschien een drietje (en dan liever een van de eerste serie met weerstanden ipv choppers) maar buiten het NSM heeft denk ik niemand daar ruimte / tijd / geld voor...- SGM zo een tweetje, maar verder idem
- 1600/1700/1800 : NSM heeft reeds de 1656, da's toch genoeg?
Snap ik, snap ik. Maar het NSM heeft een rijdende U, SHD heeft er 1 (en 1 op reserve) en DEIII heeft er 1. Denk dat 1 actieve eruit weinig verschil maakt, roestrijden kan je ook doen met een treinstel van het NSM of, als SHD de U's weg zou doen, met een treinstel van DE III, om maar een zijstraat te noemen.
Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Was het niet zo dat je 2 plan U motoren nodig had in 1 TEE stel? Dan ben je al een eind, lijkt mij.
Maar maakt dat het minderwaardig materieel om te bewaren?Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Maar je kunt er echt niet zomaar even eentje bijplaatsen ... serieus : een TEE motorbak zal vanaf 0 moeten worden opgebouwd, het hele frame moet uitgelegd zijn op die 2 motoren, daar kun je echt niet even een Plan U motorbak voor omklussen, dat gaat nooit passen. Ter plekke van de dieselmotor/hoofdgenerator is er geen echte vloer, de motor ligt deels onder vloerniveau. Dat kun je niet doortrekken naar de B-coupe, want daar zitten andere systemen onder de vloer, etc etc.En vergeet ook de ruimte vretende motorkoelergroep niet...
Niet minderwaardig, maar het rijvaardig bewaren zal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, worden. Dus zal er met meer statisch materieel genoegen moeten worden genomen, wat vervolgens de kans op behoud kleiner maakt (de meeste railmusea genereren alleen maar inkomsten met rijvaardig materieel)
mischien een rare opmerking, maar gewoon uit de praktijk, ik had beter een 1700 in de collectie genomen, waarom, nou na lange stilstand zijn die makkelijker aan de praat te krijgen als een 1600. Buiten dat een 1700 heeft een fase 4 kast die redelijk om te bouwen is, ik weet niet of jullie het regeer akkoord nog eens goed door gelezen hebben, vanaf 2014 wil men gefaseerd baanvakken ombouwen naar ertms, bijvoorbeeld de zaanlijn word in stilte ook al aangepast, gelijk met de wijziging bij wormerveer.