Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 11:35:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:29:13
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 17732 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2012, 12:49:47 »
Wat is er eigenlijk geworden van de plannen om een aantal clubs samen onder dak te brengen rond lelystad?

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #31 Gepost op: 10 November 2012, 13:50:15 »
(Nog) Niks.
De economie werkt niet echt mee.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2012, 18:03:29 door WesleyMunnik. Reden: Onnodige citaat verwijderd! »
Treinen moeten rijden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Stichting KLOK
« Reactie #32 Gepost op: 10 November 2012, 19:36:58 »
Wat SMMR betreft is dat toch echt een (hardnekkig) misverstand. Deze club bedruipt zichzelf en krijgt niet periodiek een zak met geld van DB Schenker. Een echte personeelsverveniging van DB Schenker is het niet en een deel van de leden is niet bij dat bedrijf in dienst.
Ik doelde niet specifiek op een zak geld, ik doelde op ondersteuning in meer brede zin. Toelating, attest, verzekering, paden, tanken? etc. is ook zeer waardevol voor een club en mijn vermoeden is dat DB Schenker jullie daarin toch op z'n minst deels in ondersteunt. Als ik het mis heb hoor ik het natuurlijk graag.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stichting KLOK
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2012, 19:54:57 »
In Sneek staat de FStM-loods ook nog steeds leeg. Investeren, afbouwen, sporen aansluiten en dan de 1304 op transport  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Stichting KLOK
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2012, 23:29:03 »
Zonder de 121 en de actieve instelling van de SHD was dit nooit gelukt.
Het gaat niet alleen om het bewaren, het gast er ook om wat je er vervolgens mee doet.
Snap ik, snap ik. Maar het NSM heeft een rijdende U, SHD heeft er 1 (en 1 op reserve) en DEIII heeft er 1.  Denk dat 1 actieve eruit weinig verschil maakt, roestrijden kan je ook doen met een treinstel van het NSM of, als SHD de U's weg zou doen, met een treinstel van DE III, om maar een zijstraat te noemen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel mooi initiatief om zo én museummaterieel te laten rijden én geld op te halen voor andere museumbedrijven, maar SHD heeft een mooie werkende 2200 (of meer?), SMMR heeft er ook een, her en der zijn nog rijtuigen zat, daar moet toch ook wat te regelen zijn?

En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Was het niet zo dat je 2 plan U motoren nodig had in 1 TEE stel? Dan ben je al een eind, lijkt mij.

Citaat
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS. Plan E RD, sik 243, allen idem.
Klopt, even vergeten.

Citaat
Wat de opmerkingen over uitstromen huidig materieel betreft :

- DM90 , 6400 en straks V-IRM/SLT zitten zo vol electronica dat het museaal inzetten vrijwel onmogelijk is... teveel specialistische kennis en apparatuur nodig om het op de baan te houden, verkrijgbaarheid componenten wordt ook al snel een issue
- ICM misschien een drietje (en dan liever een van de eerste serie met weerstanden ipv choppers) maar buiten het NSM heeft denk ik niemand daar ruimte / tijd / geld voor...
- SGM zo een tweetje, maar verder idem
Maar maakt dat het minderwaardig materieel om te bewaren?
Citaat
- 1600/1700/1800 : NSM heeft reeds de 1656, da's toch genoeg?
Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #35 Gepost op: 11 November 2012, 00:49:52 »
Snap ik, snap ik. Maar het NSM heeft een rijdende U, SHD heeft er 1 (en 1 op reserve) en DEIII heeft er 1.  Denk dat 1 actieve eruit weinig verschil maakt, roestrijden kan je ook doen met een treinstel van het NSM of, als SHD de U's weg zou doen, met een treinstel van DE III, om maar een zijstraat te noemen.


Helaas is het niet zo simpel als het lijkt en kan je niet zomaar even het ene stel of loc één op één inwisselen om ermee te gaan roestrijden.
Je moet het dan zoeken in de beperkingen (en vrijheden) van attesten en clausules binnen beleidsplannen en overnamedocumenten, onderhoudsprotocol en veiligheidsverantwoordelijkheden. Iets waar Roestrijden.nl al vanaf het begin van haar actieve inzet mee te maken heeft overigens. (en dat vinden we nog leuk ook; een zekere vorm van railregelgevingmassochisme, 3x woordwaarde, is ons niet vreemd)

De ene club durft een dergelijke achtbaan van plannen, bijsturen en personele logistiek aan. (een roestrit wordt vaak in de laatste week voor aanvang volledig opgetuigd om zo goed mogelijk te kunnen passen in de planning van de opdrachtgevende partij)
Andere clubs hebben hier wat meer moeite mee en houden liever een 'standaard' planning van 13 weken aan.

Uiteindelijk blijft het allemaal mensenwerk maar is het de eigenaar die mee moet gaan in de druk die wij als roestrijden hem opleggen.

Mooi voorbeeld vind ik de inzet van de 115 (DE-3) versus de 121 (SHD) bij een buitendienststelling van Amersfoort tot aan Baarn in september jl.

Beide partijen kregen gelijke kansen om hun stel in te zetten om te gaan rijden. De 115 kreeg daarbij een lichte voorsprong als het ging in hulp bij het aanvragen en inleggen van een dienst omdat dit voor hen de eerste keer zou zijn. De stellen bevonden zich beiden al in de buitendienststelling dus dat kwam mooi wat betreft aan en afvoerrit over indienst zijnd spoor.

Ondanks de voorbereidingstijd van meer dan een maand zag stDE3 van de aanbieding af en liet de opdracht aan de SHD over. Het was allemaal toch een beetje te kort dag voor de jongens. Jammer, maar helaas wel waar.

De inzet van de 114 of ander NSM materieel is al helemaal niet aan de orde.
Dit spul is veel te mooi voor inzet als werktrein (want dat is een roesttrein) en zijn er nog wat zaken die gaan over inzet in buitendienst gesteld gebied.






 
Treinen moeten rijden

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #36 Gepost op: 11 November 2012, 17:02:16 »
Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Kan mij vergissen, maar die zitten al in de collectie van het Spoorwegmuseum. Nou ja, een Benelux BDs, een DDM-1 Bvk (en ABv) en de 1700 is een 1800. Dus, je zou wel eens gelijk kunnen hebben... :-P
« Laatst bewerkt op: 11 November 2012, 17:03:50 door Jorick »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Stichting KLOK
« Reactie #37 Gepost op: 12 November 2012, 09:48:46 »
Benelux Bs Jorick, Bs ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #38 Gepost op: 12 November 2012, 20:14:46 »
Was het niet zo dat je 2 plan U motoren nodig had in 1 TEE stel? Dan ben je al een eind, lijkt mij.

Maar je kunt er echt niet zomaar even eentje bijplaatsen ... serieus : een TEE motorbak zal vanaf 0 moeten worden opgebouwd, het hele frame moet uitgelegd zijn op die 2 motoren, daar kun je echt niet even een Plan U motorbak voor omklussen, dat gaat nooit passen. Ter plekke van de dieselmotor/hoofdgenerator is er geen echte vloer, de motor ligt deels onder vloerniveau. Dat kun je niet doortrekken naar de B-coupe, want daar zitten andere systemen onder de vloer, etc etc.
En vergeet ook de ruimte vretende motorkoelergroep niet...

Maar maakt dat het minderwaardig materieel om te bewaren?Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.

Niet minderwaardig, maar het rijvaardig bewaren zal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, worden. Dus zal er met meer statisch materieel genoegen moeten worden genomen, wat vervolgens de kans op behoud kleiner maakt (de meeste railmusea genereren alleen maar inkomsten met rijvaardig materieel)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Stichting KLOK
« Reactie #39 Gepost op: 12 November 2012, 20:29:45 »
mischien een rare opmerking, maar gewoon uit de praktijk, ik had beter een 1700 in de collectie genomen, waarom, nou na lange stilstand zijn die makkelijker aan de praat te krijgen als een 1600. Buiten dat een 1700 heeft een fase 4 kast die redelijk om te bouwen is, ik weet niet of jullie het regeer akkoord nog eens goed door gelezen hebben, vanaf 2014 wil men gefaseerd baanvakken ombouwen naar ertms, bijvoorbeeld de zaanlijn word in stilte ook al aangepast, gelijk met de wijziging bij wormerveer.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Stichting KLOK
« Reactie #40 Gepost op: 12 November 2012, 20:49:04 »
Het allereerste spoorvoertuig met ERTMS (STM) in Nederland was een 1800 en die functioneerde prima...
Meer NS in spoor 1!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Stichting KLOK
« Reactie #41 Gepost op: 12 November 2012, 23:29:23 »
Maar je kunt er echt niet zomaar even eentje bijplaatsen ... serieus : een TEE motorbak zal vanaf 0 moeten worden opgebouwd, het hele frame moet uitgelegd zijn op die 2 motoren, daar kun je echt niet even een Plan U motorbak voor omklussen, dat gaat nooit passen. Ter plekke van de dieselmotor/hoofdgenerator is er geen echte vloer, de motor ligt deels onder vloerniveau. Dat kun je niet doortrekken naar de B-coupe, want daar zitten andere systemen onder de vloer, etc etc.
En vergeet ook de ruimte vretende motorkoelergroep niet...
Ging mij meer om de donatie van motoren. ;) Over de techniek erachter weet ik nu niet veel dat specifiek U is, maar het algemene deel is redelijk logisch (tsja, sorry, studeer in de werktuigbouw en electro).

Citaat
Niet minderwaardig, maar het rijvaardig bewaren zal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, worden. Dus zal er met meer statisch materieel genoegen moeten worden genomen, wat vervolgens de kans op behoud kleiner maakt (de meeste railmusea genereren alleen maar inkomsten met rijvaardig materieel)
En dat is deels dus te voorkomen door te zorgen dat je geen 3 of 4 rijdende stellen hebt bij diverse instanties, maar dat hier eens samenwerking in komt. Weer mijn punt over 3 (4) plan U stellen in Nederland, zelfde geldt voor locs. Natuurlijk zie ik ook het liefst iedere trein op volle oorlogssterkte, met diverse uitvoeringen, bij museumbedrijf Nederland. Maar dat is niet realistisch en zeker niet haalbaar.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #42 Gepost op: 13 November 2012, 00:26:59 »
De TEE club heeft zn motoren al, daarvoor zijn bij de afvoer reeds 2 Plan U's geplukt, volgens Railwiki de 194 en 195.

Voor de rest wordt toch alles nieuwbouw : de Voith koelers bijvoorbeeld zoals in Plan U zou ik nu niet meer in een nieuwbouw-motorbak toepassen vanwege wat technische minpunten en slechte verkrijgbaarheid onderdelen.

En de 121 is inmiddels een onmisbaar stuk in de SHD materieelcollectie en zal dus echt niet zomaar worden afgestoten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Stichting KLOK
« Reactie #43 Gepost op: 13 November 2012, 10:39:23 »
mischien een rare opmerking, maar gewoon uit de praktijk, ik had beter een 1700 in de collectie genomen, waarom, nou na lange stilstand zijn die makkelijker aan de praat te krijgen als een 1600. Buiten dat een 1700 heeft een fase 4 kast die redelijk om te bouwen is, ik weet niet of jullie het regeer akkoord nog eens goed door gelezen hebben, vanaf 2014 wil men gefaseerd baanvakken ombouwen naar ertms, bijvoorbeeld de zaanlijn word in stilte ook al aangepast, gelijk met de wijziging bij wormerveer.
De intentie om een 1600 te nemen, is dat deze samen kan rijden met de eveneens overgenomen ABv en Bvk DDM-1.

En de lok regelmatig aan de batterijlader hangen helpt al een hoop.


Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Stichting KLOK
« Reactie #44 Gepost op: 13 November 2012, 11:00:31 »
ben niet echt een kenner zoals de meesten hier,maar ik vraag me 1 ding af.
ALS men er in slaagt om het TEE stel weer in oude glorie te herstellen,met een nieuwe kopbak (wat echt gigantisch veel geld gaat kosten lijkt me)  dan zit je daarna ook weer met een probleem,namelijk stalling,immers,weer een lang 4 delig stel erbij. Wat wel voor dit stel pleit,is dat het in meerdere landen gereden heeft,jammer dat het daarom de Zwitsers niet gelukt is,nu moet het in Nederland gaan gebeuren,en we hebben al zoveel staan.
Enige stille wens in overigens van mij,om ooit het Beneluxstel uit belgie nog eens naar nederland te halen,ik weet,het is een NMBS stel,maar toch dermate typisch nederlands......... heb ook niet de indruk dat er in Belgie veel mee gaat gebeuren,en al zeker niet rijvaardig gemaakt worden. Heb op foto's gezien dat het casco wat minder is,maar binnenin is ie nog prachtig.
Achja,dromen,want er is nog zoveel werk te doen............
Denk trouwens dat nu het verzamelen van oud materieel wel een beetje over zn hoogtepunt heen is.zoveel komt er niet meer bij,het is nu allemaal wat uniformer geworden,met slechts een aantal typen.
Groetjes Patrick