Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 11:55:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 11:54:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:29:13
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 17737 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2012, 21:25:47 »
Bij de 2275 het ontbreken van nummerplaten niet te vergeten ;)

Wat de U's betreft : ik weet alleen van de 121 en 151... en in elk geval de 121 is NIET beschikbaar om er een TEE motorbak van te klussen ;D En qua kleuren : vergeling van de 121 is wel een wens, maar tijd/ruimte/geld wederom ... eerst de Plan E RD maar eens afmaken!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Stichting KLOK
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2012, 21:26:02 »
@1200Blauw
Voor de museumlijnen zijn die Duitse roetuitwerpers nu eenmaal de drijvers van hun bestaan.
Publiek komt niet voor  een Sik,400/600,2200/2400,1000,11,12,13,15,16,17 of 1800.
Evenzo voor al de treinstellen die overal bewaard worden.
Dit is allemaal voor zeer selecte liefhebbers.
Anders zou het zijn als er nog wat stomend NL materieel zou rondrijden maar dat mag alleen maar stilstaan( het zou eens kunnen slijten)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Stichting KLOK
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2012, 21:27:18 »
Nou ja, ik snap die versplintering van die stichtingen wel. Die zijn waarschijnlijk opgericht omdat een andere stichting (op dat moment) geen interesse had in het behouden van dat materieel. Als die bepaalde stichting niet was opgericht was het materieel al lang verloren gegaan denk ik. Hoe dan ook is het misschien wel verstandig om de handen in 1 te slaan en te investeren in een mooie opstelplaats met een mooie loods/loodsen. Nu een investering, straks rendement.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Stichting KLOK
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2012, 21:43:48 »
Bij de 2275 het ontbreken van nummerplaten niet te vergeten ;)

Wat de U's betreft : ik weet alleen van de 121 en 151... en in elk geval de 121 is NIET beschikbaar om er een TEE motorbak van te klussen ;D En qua kleuren : vergeling van de 121 is wel een wens, maar tijd/ruimte/geld wederom ... eerst de Plan E RD maar eens afmaken!
Mooie stickers erop en klaar. ;D

En er zijn gelukkig genoeg plan U's over om die van jullie te laten staan voorlopig. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Stichting KLOK
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2012, 21:50:51 »
Die TEE hadden ze volgens mij al 2 Wärtsila motoren voor, dacht ik ooit eens gelezen te hebben op de TEE site. Werden met de dieplader ergens naar toe gebracht.... Hoe dan ook hadden ze ook een werkspoor motor op het oog, maar die was voor de energievoorziening van de keuken en verlichting of zo iets...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Stichting KLOK
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2012, 22:13:54 »
Maar dan heb je nog geen werkende motorwagen, dat is nog steeds maar een druppel van het geheel...

Met alleen schroeven bouw je nog geen huis zullen we maar zeggen...  ;)
Daar heb je nog meer materiaal voor nodig, een technisch ontwerp en een certificering.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2012, 22:17:06 »
En vooral dat laatste  :-X
Nieuwbouw, dus moet aan alle huidige eisen voldoen, ik zou het niet aandurven!

Kunnen we er niet permanent een 1200 aan klussen?  ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Stichting KLOK
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2012, 22:34:59 »
Stukkie plaatstaal, paar wielen er onder en een machinist. Beetje verven. Klaar ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Stichting KLOK
« Reactie #23 Gepost op: 10 November 2012, 10:29:51 »
Ik ben het eens met de uitspraak die hier al eerder gedaan is dat er teveel clubjes bestaan.
Na het lezen van diverse fora krijg ik wel eens het idee dat er een aantal clubjes zijn die puur opgericht zijn omdat de oprichters niets zien in de ideeën/mentaliteit van collega clubjes. Naar mijn idee is dat ook gelijk de reden dat er zoveel plan u's bewaard zijn door diverse clubjes. De meerwaarde van bijvoorbeeld een stichting DE 3 kan ik niet vinden, evenals dat de SHD een plan U bewaard heeft. Het is ten slotte al moeilijk genoeg om materieel te bewaren, daar vind ik de stichting Hondenkop 4 een mooi voorbeeld van. Een club/stichting heeft pas een meerwaarde wanneer deze iets unieks bewaard, zoals de SHD bijvoorbeeld doet met de plan E's + 2200 als Klompentrein. Wanneer je meer gaat samenwerken zal er wellicht minder materieel bewaard blijven maar zul je wel een gevarieerder museummaterieelpark rijvaardig hebben. Want zien we bijvoorbeeld niet liever een Klompentrein, 1501, 766, een rode plan U en een gele DE2 rijden dan bijvoorbeeld 3 a 4 rode plan U's rijden, een stilstaande 766, een weg roestende 1501, een in Duitsland ondergebrachte 1304 en een incomplete TEE?  

Gelukkig ziet de stichting KLOK de realiteit wel. Ondanks dat ze materieel hebben waarvan het grootste deel ook soort genoten elders zijn ondergebracht leggen ze de prioriteit bij het geen wat hun stichting onderscheid van alle andere, de 1501. Ik vind het een moedige en wijze beslissing om de 1304 in Duitsland onder te brengen (en wellicht in de toekomst nog meer materieel). Zodra de 1501 weer in betere tijden verkeerd en hopelijk de crisis ook is overgewaaid is er nog tijd (en hopelijk ook geld) zat om het andere materieel weer in goeie (orginele) staat terug te brengen.

Ik weet dat dit voor een groot deel van de hobbyisten gelijk is aan vloeken in de kerk. Maar is dit niet gewoon de realiteit?

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #24 Gepost op: 10 November 2012, 10:56:42 »
Nu voel ik me geroepen om ook een bescheiden doch niet onbelangrijk feit van de meerwaarde van de shd 121 te vermelden.
Afgelopen zaterdag heb ik als vertegenwoordiger van Roestrijden.nl voor 30.000 euro aan donaties weggegeven aan o.a. een groot deel van smalspoor minnend Nederland (=ook erfgoed), de klok, de sgb, tramwegstichting en ns162 en nog meer.

Zonder de 121 en de actieve instelling van de SHD was dit nooit gelukt.
Het gaat niet alleen om het bewaren, het gast er ook om wat je er vervolgens mee doet.

Groet,

Jeroen
Treinen moeten rijden

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Stichting KLOK
« Reactie #25 Gepost op: 10 November 2012, 11:28:16 »
Het is natuurlijk mooi dat het kan en dat dit stel daar beschikbaar voor was. Maar had bijvoorbeeld een Klompentrein of DE2 dit niet gekunt dan? ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Stichting KLOK
« Reactie #26 Gepost op: 10 November 2012, 11:30:34 »
Het NSM heeft de 1656 al, dus er zal geen 1600 in het museum bijkomen lijkt me, tenzij iemand een stichting opricht (de 1607 is toch al gesloopt

Ik zou het niet weten, ik kan m nergens vinden waar het (kadaver) zich nu bevind.
De laatst bij mij bekende plek was Shunter in de Waalhaven, verder weet ik het ook niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Stichting KLOK
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2012, 11:39:02 »
Het is natuurlijk mooi dat het kan en dat dit stel daar beschikbaar voor was. Maar had bijvoorbeeld een Klompentrein of DE2 dit niet gekunt dan? ;)

Ja (2x) De 186 heeft dit ook al eens gedaan op de kippenlijn
Treinen moeten rijden

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:Stichting KLOK
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2012, 12:09:13 »
Ik zou het niet weten, ik kan m nergens vinden waar het (kadaver) zich nu bevind.
De laatst bij mij bekende plek was Shunter in de Waalhaven, verder weet ik het ook niet.


Jos.
En daar staat die nog steeds. Terwijl zijn zusjes al van hun stroomafnemers zijn ontdaan ziet de 1607 er redelijk compleet uit. Maar rijden zal die wel niet meer doen, ik zou zeggen, slopen dat ding,op de Dijksgracht staat betere exemplaren!

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Stichting KLOK
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2012, 12:09:47 »
De 1610 is gesloopt. 1607 staat op op emplacement Waalhaven!