Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Stichting KLOK  (gelezen 17684 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Stichting KLOK
« Gepost op: 09 November 2012, 10:34:36 »
Mag ik jullie uitnodigen om onderstaande link, na het openen, eens goed en aandachtig te lezen en dan nog eens aan 175 jaar spoorwegen in Nederland te denken ::)
 http://www.klassieke-locs.nl/info-052.pdf

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stichting KLOK
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2012, 10:45:26 »
Ik las het gisteren ook in de 'Op de Rails'. Dit is zorgenbarend. Maar goed, die fantasiën over wat zou kunnen op zo'n 175 jarig feest vind ik ook wat voorbarig en deels buiten proportie. Ik ben niet bereid om de komende jaren onder een lok te gaan liggen, noch daar een aanzienlijk bedrag voor te doneren. En dat is wel nodig om een deel van die fantasiën uit te gaan voeren.

Groet,
Michel

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Stichting KLOK
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2012, 11:21:16 »
Zolang elk clubje / stichting zijn eigen trein wil bewaren, zal dit probleem niet opgelost worden.

Kijk eens hoe veel aparte stichtingen er zijn, hierbij heb ik het dus duidelijk niet over de museumbedrijven met een eigen spoorlijn.

Stichting Klok
Stichting Mat'54 Hondekop vier
Stichting Mat'64
Stichting TEE
mC9002 "Jaap"
HSA
Stichting De Locomotor
Stichting Historisch Dieselmaterieel
Stichting Museummaterieel Railion
Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem
Stoom Stichting Nederland
STIBANS

en misschien zijn er nog wel meer.....

Gelukkig gaat het met en aantal best goed. De SSN heeft een mooi depot en de STIBANS heeft (bijna???) al haar materieel onder weten te brengen bij het NSM.

Maar er zijn er ook zat die ontzettend veel moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Het is nu eenmaal een haast onmogelijke opgave om één of vaak meerdere treinen tin goede conditie te houden. Stallingsruimte is vaak een heel groot probleem.

Je zou haast gaan zeggen, laten deze stcihtingen samen gaan werken en in palats van nog meer materieel verwerven, nu eerst eens flink geld gaan inzamelen voor een goed onderkomen. Het hoeft heus nuiet meteen een prachtig geoutilleerde werkplaats te zijn, maar al is het eerst eens een loods met sporen erin en een aansluiting op het spoornet.

Ja dat kost bakken met geld, maar wat KLOK terecht al schrijft, vrijwilligers lopen nu weg, omdat het onderhouden van een loc die buiten staat toch onbegonnen werk is. En als dit zo doorgaat, hebben de tsichtingen straks en geen onderkomen en geen vrijwilligers.  

Jeroen
(ook ex-vrijwilliger)


« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 19:52:21 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2012, 18:41:48 »
Zozo, een verhuizing naar het buitenland. Kan erg positief werken, weet ik uit ervaring..  ;D

Een begrijpelijke stap.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:Stichting KLOK
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2012, 19:01:25 »
Een hele begrijpelijke stap. Dit omdat er in Nederland nog 3 andere 1300'en zijn (best wel veel, dit omdat er maar 15 zijn geweest). Tevens komt er weer een plaatsje vrij om bijvoorbeeld de 1315 binnen te zetten en die onder handen te nemen. Van materieel buiten laten staan knapt het niet op. Als je het mij vraagt, dan doet de WGL 1501 er goed aan om zich enkel op de 1501 te richting, daar is er maar 1 van en daar moeten we zuinig op zijn! De 1201 is een mooie loc, maar het museum heeft een mooie 1202 en tevens rijdt EETC er nog mee, dus daar zijn er eigenlijk genoeg van!
« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 20:04:09 door Jan Beelen. Reden: onnodig citaat verwijderd. »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Stichting KLOK
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2012, 19:42:55 »
Deels mee eens. Echter, ik vind dat in het lijstje van Jeroen zowel mC9002 als SMMR onterecht staan. Deze groepen worden namelijk deels gesteund door een spoorwegbedrijf (resp. Nedtrain danwel DB Schenker) en bevinden zich dus in een iets andere positie, al is het alleen al het feit dat Jaap bijvoorbeeld praktisch altijd de werkplaats in kan.

Ik ben het wel met André eens dat er teveel kleine clubjes zijn en er teveel materieel is. 8 1200's, ja, het zijn mooie locomotieven en zeker zoals Klok die de 1201 wil verhuren aan een vervoerder is een mooi iniatief, maar 8 stuks bewaren is gewoon teveel. Hetzelfde geldt voor bijv. de 2200, zijn er ook veel van. Ondertussen zijn veel locs hiervan rijvaardig, maar zit de 1501 met een probleem en hebben we geen enkele rijvaardige 1100 (de 1000 laat ik gemakshalve even buiten beschouwing, deze zal niet meer rijvaardig worden).
Ook dat verhaal komen we tegen bij de Utjes, 4 stuks die allen rijvaardig en dienstvaardig moeten worden. Des tijds bij de HIJSM 3 stuks was een stuk levensvatbaarder, want men wou er een spoorlijn mee berijden. Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.

Neem daarbij mee dat de komende jaren (decennia) treinstellen als de koploper, DM'90 en SGM zullen gaan uitstromen, de 1600's, 1700's en 1800's ook geen 20 jaar meer meegaan, de 6400's aannemelijk ook afgevoerd zullen worden tussen nu en 2025.

Ander probleem van tegenwoordig is wellicht dat iedereen zijn/haar eigen stichting wil hebben. Wat ik persoonlijk nog iets verontrustends vind, maar dat is puur persoonlijk, is dat alles terug moet naar aflevertoestand. Heel mooi hoor, maar ik vind een gemoderniseerde plan W of een tot stuurstand omgebouwde plan D minstens, zo niet interessanter dan alles zoals het vroeger was. Zelfde geldt voor de HSA 186 vs. BSH 180 (die rood/grijze in Haarlem), de HSA 186 komt nog enigszins bekend voor in de gele kleurstelling vanuit de Achterhoek, de 180 heb ik nooit zo meegemaakt.
Een van de redenen die meespeelt in het feit dat ik niets structureels doe voor museumbedrijven, ik kan mij niet vinden met het beleid dat alles terug moet naar aflevertoestand. Daarnaast hebben we het kopje tijd.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2012, 19:50:08 »
teveel materieel

Tsja, het ´FQ-syndroom´...  ;D

Persoonlijk zie ik juist graag bewaard materieel in afleveringstoestand. Misschien met uitzondering van de RD-stuurstand die bij de VSM staat. Maar ja, als je die in BeNeLux-uitvoering terug wil brengen, mis je helaas de rest van een oude BeNeLux-trein nog om ´m verantwoord in te kunnen zetten.

Eelco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Stichting KLOK
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2012, 19:57:30 »
Eens met de opmerking over SMMR en Jaap, die een forse ondersteuning van respectievelijk DB Schenker en NedTrain krijgen. Het materieel is zelfs eigendom van (de personeelsvereniging van) het bedrijf.
Hoe je met een Plan U een TEE-motorwagen wil bouwen is me trouwens een raadsel, tenzij je niet verder wil gaan dan een TEE-beplating om een Plan U-motorwagen te bakken. Voor de rest kun je er niets mee.
De 1304 naar Duitsland sturen biedt de 1315 trouwens geen onderdak, aangezien de 1304 naar Duitsland gaat juist omdat er geen onderdak voor is...

Ook eens met de opmerking over de afleveringstoestand, maar niet met de suggestie dat "alles" alleen maar in afleveringstoestand wordt bewaard. Als je om je heen kijkt dan zie je echt genoeg materieel dat in een andere toestand behouden blijft: de 904 van de Plan V-stichting, diverse Sikken, de 2205 (en 151?) van de SHD, de 186 van de HSA, de 1312 van het Spoorwegmuseum en zo zijn er nog wel een paar. Dus er is best wel wat keuze.
Inderdaad is het beleid bij vrijwilligersclubs vaak onderwerp van discussie, maar er zijn genoeg clubs die een duidelijke lijn hebben en alleen dat maakt het al leuk om te helpen. Tenminste dat is mijn mening.

Wel is het klimaat om met museummaterieel op het hoofdnet te rijden de laatste pakweg 5-10 jaar bijzonder aan het verslechteren, en wel zodanig dat de zorgen van de KLOK meer dan terecht zijn. ATB-eisen tot in het absurde, regelgeving op toelatingsgebied die ook alleen maar erger en moeilijker wordt, en overal wordt spoor gesaneerd (dus ook loodsruimte). Ik ben het er daarom bijzonder mee eens dat de diverse kleine clubs nu echt samen zullen moeten gaan werken om er nog wat van te maken, en dat daarbij ook een aantal erg pijnlijke maatregelen genomen moeten worden om überhaupt te kunnen overleven.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Stichting KLOK
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2012, 20:00:58 »
De WRDk is nodig om terug te verbouwen tot restauratie Plan D. Zonder dat rijtuig is de VSM Plan D stam niet compleet. Met complete stam hoopt de VSM makkelijker subsidie te krijgen om de stam te kunnen restaureren. Want ja, stel je eens voor dat het restauratierijtuig uit het  NSM in de VSM stam opgenomen mag worden... Dat bedoel ik nu met samenwerking die er niet is.

Jaap, HSA en DB Schenkers 2225 horen wel degelijk in het rijtje thuis, want ook dit zijn alle drie aparte stichtingen / groepen / whats ever....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Stichting KLOK
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2012, 20:12:04 »
De WRDk is nodig om terug te verbouwen tot restauratie Plan D.

Ik weet ´t.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Stichting KLOK
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2012, 20:47:18 »
Eens met de opmerking over SMMR en Jaap, die een forse ondersteuning van respectievelijk DB Schenker en NedTrain krijgen. Het materieel is zelfs eigendom van (de personeelsvereniging van) het bedrijf.

Wat SMMR betreft is dat toch echt een (hardnekkig) misverstand. Deze club bedruipt zichzelf en krijgt niet periodiek een zak met geld van DB Schenker. Een echte personeelsverveniging van DB Schenker is het niet en een deel van de leden is niet bij dat bedrijf in dienst.

Wat een sterke kant van SMMR is, is dat zij niet eindeloos veel materieel verzameld hebben (waarmee ik niet automatisch wil zeggen dat dit bij andere clubs een zwak punt is), omdat ze geen eigen onderkomen en werkplaats hebben en al helemaal geen eindeloze hoeveelheid handjes die elke zaterdag aan de slag gaan. Uiteraard zijn er binnen SMMR de afgelopen jaren ook verschillende ideeën geweest over het bewaren van materieeltypen als een mP of een 1600 en ook de UMR van Eurailscout was al eens bijna overgenomen om als clubrijtuig te gaan dienen. Echter werd steeds optijd gerealiseerd dat het dan al snel een onhandelbare hoeveelheid staal wordt (in elk opzicht) en het afstoten van de 2278, en inmiddels ook de 2368, toont misschien wel aan dat het verstandig is realistisch te blijven ;).

De focus zal dus voortaan volledig op het behoud van de 2225 liggen. Het richten op een bepaald museumstuk dat, of een collectie die je als club zeker kunt behappen is misschien wel de eerste belangrijke stap bij het bewaren van museummaterieel.   
Meer NS in spoor 1!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Stichting KLOK
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2012, 20:54:38 »
Ik ben het wel met André eens dat er teveel kleine clubjes zijn en er teveel materieel is. 8 1200's, ja, het zijn mooie locomotieven en zeker zoals Klok die de 1201 wil verhuren aan een vervoerder is een mooi iniatief, maar 8 stuks bewaren is gewoon teveel.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, EETC gebruikt de locs nog en ik moet nog zien of die wel allemaal bewaard blijven. De eerste bedoeling was de 1202 van het NSM met plukloc en daar kwam Werkgroep 1501 bij met de 1201 en ook een plukloc. Dat zijn dan wel vier locs maar twee daarvan als reserve en niet per se vanwege het bewaren. Dat er nu meer over zijn is mooi en dat ze nog ingezet worden is nog beter.

Citaat
Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 [plan U] er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.
En bovendien staan er nog twee in Roemenië en enkele in Amersfoort.

Citaat
Neem daarbij mee dat de komende jaren (decennia) treinstellen als de koploper, DM'90 en SGM zullen gaan uitstromen, de 1600's, 1700's en 1800's ook geen 20 jaar meer meegaan, de 6400's aannemelijk ook afgevoerd zullen worden tussen nu en 2025.
Het NSM heeft de 1656 al, dus er zal geen 1600 in het museum bijkomen lijkt me, tenzij iemand een stichting opricht (de 1607 is toch al gesloopt?). Van de treinstellen zal steeds de kortste versie worden bewaard in verband met de ruimte, ik zie ook niet het nut ervan in om zowel een SGM-II als III te bewaren. En tegen 2025 zal er ook wel een DDZ in het museum moeten. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stichting KLOK
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2012, 20:56:07 »
Ook dat verhaal komen we tegen bij de Utjes, 4 stuks die allen rijvaardig en dienstvaardig moeten worden. Des tijds bij de HIJSM 3 stuks was een stuk levensvatbaarder, want men wou er een spoorlijn mee berijden. Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.

Nou het zijn er sowieso niet 4 maar 3... de door de SHD verworven 151 zal, tenzij het ineens geld gaat regenen, niet tegelijk met de 121 inzetbaar worden. Daarvoor is er geen tijd/geld/ruimte. Het is in vooral een pakhuis reservedelen op dit moment, ideaal om dingen door te kunnen wisselen. De 121 is wel rijvaardig maar niet historisch verantwoord in de huidige staat, iets wat tzt nog wel zal veranderen...

En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.

Een van de redenen die meespeelt in het feit dat ik niets structureels doe voor museumbedrijven, ik kan mij niet vinden met het beleid dat alles terug moet naar aflevertoestand.

Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS. Plan E RD, sik 243, allen idem.

Wat de opmerkingen over uitstromen huidig materieel betreft :

- DM90 , 6400 en straks V-IRM/SLT zitten zo vol electronica dat het museaal inzetten vrijwel onmogelijk is... teveel specialistische kennis en apparatuur nodig om het op de baan te houden, verkrijgbaarheid componenten wordt ook al snel een issue
- ICM misschien een drietje (en dan liever een van de eerste serie met weerstanden ipv choppers) maar buiten het NSM heeft denk ik niemand daar ruimte / tijd / geld voor...
- SGM zo een tweetje, maar verder idem
- 1600/1700/1800 : NSM heeft reeds de 1656, da's toch genoeg?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2870
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Stichting KLOK
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2012, 21:11:07 »
Ik denk dat mijn mening in deze wat controversieel is. Daar zullen veel mensen het niet mee eens zijn. Dat mag uiteraard.

Eigenlijk is het jammer dat we hier in Nederland veel energie steken in locs die uit het buitenland komen, zoals de stomers van VSM, SSN, STAR en nog een aantal clubs. Ik waardeer de inzet van al die mensen enorm, de resultaten mogen er beslist zijn, ik kan er ook enorm van genieten, maar dezelfde loctypen worden ook in Duitsland al gekoesterd. Als al die energie nu eens in Nederlands erfgoed zou worden gestopt, dat zou fantastisch zijn. De SSN rijdt niet meer met stomers tot de Duitse grens, maar met een fraaie 1100 of 1200, de VSM rijdt met 2200, 2400, DE2 en DE3 tussen Apeldoorn en Dieren etc.

Die TEE RAM is een uitstekend idee natuurlijk, maar dat gaat wel (te) veel geld kosten lijkt me. En dan heb ik het al helemaal niet over de Brabantse plannen met die nieuwbouw stoomloc(s). Als dàt nu eens in bestaand materieel kon worden gestoken...

Het liefst zie ik natuurlijk èn èn, maar als er keuzes gemaakt moeten worden, dan toch eigen materieel en de "quick wins" eerst. Eenmaal weg is weg en komt nooit meer terug...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Stichting KLOK
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2012, 21:13:42 »
En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Daarom worden dus al die plan U's bewaard? En van de 1200 konden de draaistellen toch gebruikt worden? ;D

Citaat
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS.
Bij de 2275 is ook zo veel veranderd tussen indienststelling en uit dienst gaan ;D Van de NS mag je het logo niet gebruiken, dan zijn alleen de demper er zwaailichten de meest opvallende wijzigingen?


Heeft het terugbrengen in afleveringstoestand er niet mee te maken dat het materieel in het geel/grijs buiten dienst is gesteld en de NS nu ook zo rondrijdt? De gewone mens ziet geen verschil tussen een geel/grijze Hondekop en nog rondrijdende plan V en een blauwe 1200 straalt meer oudheid uit dan een geel/grijze. De HSA 186 is bijvoorbeeld wel op zijn plaats omdat daar nu geel/witte Lintjes en rode of witte GTW's rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.