teveel materieel
De WRDk is nodig om terug te verbouwen tot restauratie Plan D.
Eens met de opmerking over SMMR en Jaap, die een forse ondersteuning van respectievelijk DB Schenker en NedTrain krijgen. Het materieel is zelfs eigendom van (de personeelsvereniging van) het bedrijf.
Ik ben het wel met André eens dat er teveel kleine clubjes zijn en er teveel materieel is. 8 1200's, ja, het zijn mooie locomotieven en zeker zoals Klok die de 1201 wil verhuren aan een vervoerder is een mooi iniatief, maar 8 stuks bewaren is gewoon teveel.
Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 [plan U] er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.
Neem daarbij mee dat de komende jaren (decennia) treinstellen als de koploper, DM'90 en SGM zullen gaan uitstromen, de 1600's, 1700's en 1800's ook geen 20 jaar meer meegaan, de 6400's aannemelijk ook afgevoerd zullen worden tussen nu en 2025.
Ook dat verhaal komen we tegen bij de Utjes, 4 stuks die allen rijvaardig en dienstvaardig moeten worden. Des tijds bij de HIJSM 3 stuks was een stuk levensvatbaarder, want men wou er een spoorlijn mee berijden. Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.
Een van de redenen die meespeelt in het feit dat ik niets structureels doe voor museumbedrijven, ik kan mij niet vinden met het beleid dat alles terug moet naar aflevertoestand.
En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS.