Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 09:54:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 09:36:41
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
  

Auteur Topic: Treinverkeer rond Zwaandrecht  (gelezen 2292 keer)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Gepost op: 08 November 2012, 22:44:51 »
Ondanks dat mijn baan op dit moment nog niet uit veel meer dan een tafel met rails bestaat, toch maar eens een "Wat zijn we aan het rijden"-draadje aangemaakt. De scenery zal de komende tijd langzaam opgebouwd gaan worden, maar om jullie toch alvast een idee te geven hoe het ongeveer gaat worden volgt hier een korte omschrijving van de belangrijkste plaatsen op mijn baan;



Zwaandrecht is een kleine stad met zo’n 12.000 inwoners gelegen in het groene hart van Nederland, naast de vele natuur beschikt het over een station met een klein stationsgebouw in de neorenaissancestijl. Er liggen twee doorgaande sporen richting Dorbach, verder zijn er drie kopsporen beschikbaar, 2 bereikbaar vanuit de richting Dorbach waarvan 1 een perron heeft en de ander verlengd is in tegengestelde richting waardoor dit deel dus alleen bereikbaar is doormiddel van steken. Wegens de slechte bereikbaarheid wordt dit spoor voornamelijk gebruikt voor korte treinstellen of materieel wat onderhoud nodig heeft. Verder ligt er nog 1 kopspoor in de tegenovergestelde richting. Op dit station stoppen alle reizigerstreinen; van stoptrein tot internationale trein naar Duitsland of België.



De doorgaande sporen in westelijke richting maken een ruime boog om de stad heen richting het noordoosten waar het Duitse Dorbach ligt, een stad met 8000 inwoners gelegen in een industrieel gebied met ook het nodige spoor; het station zonder stationsgebouw heeft 2 doorgaande sporen uit de richting van Zwaandrecht en 2 kopsporen uit die richting waarvan 1 langs het perron. Het station wordt bediend door stoptreinen en sneltreinen, de overige treinensoorten stoppen hier wegens de beperkte capaciteit op de 2 doorgaande sporen niet. Vanuit de andere richting is het emplacement bereikbaar waar 3 opstelsporen voor treinstellen zijn, waarvan 1 gelegen langs het perron. Verder beschikt het emplacement over 3 kopsporen bij de werkplaats voor het opstellen van locomotieven, een spoor langs de losplaats en een kleine containerterminal. Een locomotief van het type BR 363 is beschikbaar voor het uithalen van containertreinen en het plaatsen van wagens bij de losweg.



Oostelijk van Zwaandrecht ligt het dorp Woudveen, dit dorp met zo’n 300 inwoners ligt langs de spoorlijn uit Zwaandrecht en bevind zich ter hoogte van de splitsing naar het rangeerterrein van Einddam. Langs de spoorlijn bevinden zich vele volkstuintjes van de bevolking uit het dorp, maar ook uit Zwaandrecht en zelfs Dorbach. Woudveen heeft geen station.

Zoals genoemd bevind zich in Woudveen een splitsing, de spoorlijn takt hier af richting het zuiden alwaar zich Einddam bevind. Ondanks dat dit buurtschap, behorende bij Zwaandrecht, nog geen 100 inwoners heeft is het bekend om zijn grote rangeerterrein; er zijn 6 sporen beschikbaar voor het samenstellen van goederentreinen welke hier in alle soorten en maten komen; van lange containertreinen tot korte unit cargo’s. Bij gebrek aan capaciteit in Zwaandrecht overnacht hier zo nu en dan ook een internationale reizigerstrein welke Zwaandrecht als begin- of eindpunt heeft. Een Sik staat op een kopspoor beschikbaar voor het lichtere rangeerwerk, voor zwaar rangeerwerk dient een loc over te komen uit Dorbach. Een oude wagon van het type Hbis welke zich ook op het spoor bij de Sik bevind, dient voor de opslag van onderdelen zoals remblokken en sluitborden welke de storingsploeg regelmatig nodig heeft bij het herstellen van goederenwagens.

In dit topic zal ik regelmatig (foto)verslagen plaatsen van bijzondere transporten in Zwaandrecht en omgeving, of gewoon wat leuke foto's.
Morgen volgt het eerste verslag met een overbrenging van wat rijtuigen uit Nieuwkoop.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2012, 22:51:48 »
Bruno, leuk dat je ook een treinverkeerdraadje gestart bent. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2012, 17:15:52 »
Baanplan ziet er goed uit! (y)
Nu nog een draadje met de opbouw van de baan ;D

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2012, 20:34:26 »
Gisteren kwam de 204 616-7 van Railion met een omweg via de Maasvlakte aan vanuit Nieuwkoop.

In Dorbach kwam de trein de grens over, links staat de 1842 van NS Reizigers al gereed welke de trein verder zal vervoeren naar Zwaandrecht. Nadat de V100 afgekoppeld is, vertrok deze als losse loc terug. Na het aankoppelen van de 1842 werd koers gezet naar Zwaandrecht. Links zien we de stoomtrein van de locale museumclub die vandaag toevallig een rit reedt.

De 1842 is hier zojuist aangekomen in Zwaandrecht, de rijtuigen zijn een EETC Couchette rijtuig, een Duits Am rijtuig van Euro-Express en twee ex-Belgische autowagens. De wagens zullen ingezet gaan worden voor autoslaaptreinen van Zwaandrecht via Dorbach naar Duitsland en verder. Tot Dorbach zal de tractie door NS worden geleverd met een 1800 of incidenteel een 1100. In Dorbach vind een locwissel plaats en gaat een BR 110 met de trein op pad. Op zon- en feestdagen zal een BR 189 de trein over het gehele traject slepen in verband met kostenbesparing op het personeel, deze is dan beschikbaar omdat de CityNightLine niet rijdt.

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2012, 20:37:11 »
Ik kan niet anders zeggen dan  (y)