Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:26:45
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:15:15
ratelende 1300 van Electrotren door PeterV
Vandaag om 22:11:17
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
  

Auteur Topic: Treinverkeer rond Zwaandrecht  (gelezen 2324 keer)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Gepost op: 08 November 2012, 22:44:51 »
Ondanks dat mijn baan op dit moment nog niet uit veel meer dan een tafel met rails bestaat, toch maar eens een "Wat zijn we aan het rijden"-draadje aangemaakt. De scenery zal de komende tijd langzaam opgebouwd gaan worden, maar om jullie toch alvast een idee te geven hoe het ongeveer gaat worden volgt hier een korte omschrijving van de belangrijkste plaatsen op mijn baan;



Zwaandrecht is een kleine stad met zo’n 12.000 inwoners gelegen in het groene hart van Nederland, naast de vele natuur beschikt het over een station met een klein stationsgebouw in de neorenaissancestijl. Er liggen twee doorgaande sporen richting Dorbach, verder zijn er drie kopsporen beschikbaar, 2 bereikbaar vanuit de richting Dorbach waarvan 1 een perron heeft en de ander verlengd is in tegengestelde richting waardoor dit deel dus alleen bereikbaar is doormiddel van steken. Wegens de slechte bereikbaarheid wordt dit spoor voornamelijk gebruikt voor korte treinstellen of materieel wat onderhoud nodig heeft. Verder ligt er nog 1 kopspoor in de tegenovergestelde richting. Op dit station stoppen alle reizigerstreinen; van stoptrein tot internationale trein naar Duitsland of België.



De doorgaande sporen in westelijke richting maken een ruime boog om de stad heen richting het noordoosten waar het Duitse Dorbach ligt, een stad met 8000 inwoners gelegen in een industrieel gebied met ook het nodige spoor; het station zonder stationsgebouw heeft 2 doorgaande sporen uit de richting van Zwaandrecht en 2 kopsporen uit die richting waarvan 1 langs het perron. Het station wordt bediend door stoptreinen en sneltreinen, de overige treinensoorten stoppen hier wegens de beperkte capaciteit op de 2 doorgaande sporen niet. Vanuit de andere richting is het emplacement bereikbaar waar 3 opstelsporen voor treinstellen zijn, waarvan 1 gelegen langs het perron. Verder beschikt het emplacement over 3 kopsporen bij de werkplaats voor het opstellen van locomotieven, een spoor langs de losplaats en een kleine containerterminal. Een locomotief van het type BR 363 is beschikbaar voor het uithalen van containertreinen en het plaatsen van wagens bij de losweg.



Oostelijk van Zwaandrecht ligt het dorp Woudveen, dit dorp met zo’n 300 inwoners ligt langs de spoorlijn uit Zwaandrecht en bevind zich ter hoogte van de splitsing naar het rangeerterrein van Einddam. Langs de spoorlijn bevinden zich vele volkstuintjes van de bevolking uit het dorp, maar ook uit Zwaandrecht en zelfs Dorbach. Woudveen heeft geen station.

Zoals genoemd bevind zich in Woudveen een splitsing, de spoorlijn takt hier af richting het zuiden alwaar zich Einddam bevind. Ondanks dat dit buurtschap, behorende bij Zwaandrecht, nog geen 100 inwoners heeft is het bekend om zijn grote rangeerterrein; er zijn 6 sporen beschikbaar voor het samenstellen van goederentreinen welke hier in alle soorten en maten komen; van lange containertreinen tot korte unit cargo’s. Bij gebrek aan capaciteit in Zwaandrecht overnacht hier zo nu en dan ook een internationale reizigerstrein welke Zwaandrecht als begin- of eindpunt heeft. Een Sik staat op een kopspoor beschikbaar voor het lichtere rangeerwerk, voor zwaar rangeerwerk dient een loc over te komen uit Dorbach. Een oude wagon van het type Hbis welke zich ook op het spoor bij de Sik bevind, dient voor de opslag van onderdelen zoals remblokken en sluitborden welke de storingsploeg regelmatig nodig heeft bij het herstellen van goederenwagens.

In dit topic zal ik regelmatig (foto)verslagen plaatsen van bijzondere transporten in Zwaandrecht en omgeving, of gewoon wat leuke foto's.
Morgen volgt het eerste verslag met een overbrenging van wat rijtuigen uit Nieuwkoop.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2012, 22:51:48 »
Bruno, leuk dat je ook een treinverkeerdraadje gestart bent. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2012, 17:15:52 »
Baanplan ziet er goed uit! (y)
Nu nog een draadje met de opbouw van de baan ;D

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2012, 20:34:26 »
Gisteren kwam de 204 616-7 van Railion met een omweg via de Maasvlakte aan vanuit Nieuwkoop.

In Dorbach kwam de trein de grens over, links staat de 1842 van NS Reizigers al gereed welke de trein verder zal vervoeren naar Zwaandrecht. Nadat de V100 afgekoppeld is, vertrok deze als losse loc terug. Na het aankoppelen van de 1842 werd koers gezet naar Zwaandrecht. Links zien we de stoomtrein van de locale museumclub die vandaag toevallig een rit reedt.

De 1842 is hier zojuist aangekomen in Zwaandrecht, de rijtuigen zijn een EETC Couchette rijtuig, een Duits Am rijtuig van Euro-Express en twee ex-Belgische autowagens. De wagens zullen ingezet gaan worden voor autoslaaptreinen van Zwaandrecht via Dorbach naar Duitsland en verder. Tot Dorbach zal de tractie door NS worden geleverd met een 1800 of incidenteel een 1100. In Dorbach vind een locwissel plaats en gaat een BR 110 met de trein op pad. Op zon- en feestdagen zal een BR 189 de trein over het gehele traject slepen in verband met kostenbesparing op het personeel, deze is dan beschikbaar omdat de CityNightLine niet rijdt.

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinverkeer rond Zwaandrecht
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2012, 20:37:11 »
Ik kan niet anders zeggen dan  (y)