Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:26:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Hornby  (gelezen 7309 keer)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
Hornby
« Gepost op: 31 May 2007, 16:33:29 »
Hallo,

Ik was vorige week in londen. Leuke stad. Ik ben ook in Hamleys geweest dat is een best bekende speelgoedzaak op de Oxfortstreet. Daar stonden ook modeltreinen. Alleen maar van Hornby. Er stonden ook class 66'en voor 65 pond dat is ongeveer 100 euro. Nu is mijn vraag waarom zijn die veel goedkoper dan Nederland. Want ik vond ze er niet heel slecht uit zien. Alleen de schaal is verkeerd.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2007, 21:08:10 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

• Offline Offline
Re: Hornby
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2007, 17:19:36 »
Omdat het van binnen troep is, daarom. *Persoonlijke mening*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2007, 18:34:28 »
Dat het rotzooi is ben ik het niet met je eens, dat er vroeger rotzooi werd gemaakt kan ik me wel wat bij voorstellen maar dat waren al die merken (zie lima of jouef bijv) en tegenwoordig is het gewoon stukken beter (aandrijving, details, afwerking  enz) en dat komt natuurlijk door de techniek die ze toen niet hadden.

En de reden dat het zo goedkoper is dat al de treinen van Bachmann in China worden gemaakt (en of dat ook bij Hornby het geval is weet ik niet).

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

NS1124

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2007, 18:51:15 »
Ik ben zelf ook hornby en bachmann rijder en ik vind het materieel helemaal niet beroert, de schaal daar valt ook wel over heen te komen.

een 0.6.0 Pannier Tank stoomloc is niet veel groter dan een stoomloc van bijvoorbeeld fleischmann.

Opzich is de class 66 in het echt niet breed en hoog daarom steekt een containerwagen ook aan alle kanten uit, dit gebeurt niet met een 00 schaal loc.
Misschien niet zo realistisch maar voor de prijs zou ik het niet laten.

Over het algemeen is de kwaliteit goed genoeg voor thuis gebruik en het doet kwa prijs dan ook zeker niet onder voor de europeesche fabrikanten.
De kwaliteitscontrole op alles wat in china wordt gemaakt is zeer streng, alles wat enigsinds niet netjes is wordt ook gewoon retour afzender gestuurd.

Dus kopen kopen kopen, het is geen rommel.

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2007, 19:12:51 »
Ik ben ook in Harleys geweest dat is een best bekende speelgoedzaak op de Oxfortstreet.
Ik denk dat je Hamleys bedoeld niet?

www.hamleys.com

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2007, 20:28:12 »
De class 59 van Hornby (lijkt op een class 66) is inderdaad rotzooi. Een oud Lima-model dat iets geupgrade is. Echter vergeleken met de Bachmann class 66 valt ie qua prestatie en presentatie in het niet.

Waarom ze goedkoper zijn? Omdat de gemiddelde engelsman niet zoveel geld voor zijn treinen over heeft als andere (west)europeanen. De kwaliteit van de modellen van Hornby en Bachmann is dan ook minder dan die van andere fabrikanten (detailering, afwerking en aandrijving).

Maar goed, ik ben blij met mijn Engelse treintjes.

Groeten,
Werner

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2007, 21:07:45 »
Ik denk dat je Hamleys bedoeld niet?

www.hamleys.com

Groet Martijn v/d horst
Ja klopt de naam vergeet ik de hele tijd.:P
Voor grootspoorfoto's zie site

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2007, 21:55:50 »
Dat het rotzooi is ben ik het niet met je eens, dat er vroeger rotzooi werd gemaakt kan ik me wel wat bij voorstellen maar dat waren al die merken (zie lima of jouef bijv) en tegenwoordig is het gewoon stukken beter (aandrijving, details, afwerking  enz) en dat komt natuurlijk door de techniek die ze toen niet hadden.
Hier ben ik het niet mee eens. In die tijd had (bijvoorbeeld) roco al lang een prima aandrijvingsconcept, en vergeleken met de goedkopere merken een superieure afwerking. Ze waren simpelweg niet bedoeld als 'high end' producten.

Joeri

arjen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2007, 22:13:25 »
De kwaliteit van de modellen van Hornby en Bachmann is dan ook minder dan die van andere fabrikanten (detailering, afwerking en aandrijving).

Dat was vroeger zeker waar. De laatste paar jaar zijn ze echter aan een enorme inhaalslag bezig. De meest recente Britse Hornby- en Bachmannmodellen (die inderdaad allemaal in China worden gemaakt) zitten ongeveer wel op het kwaliteitsniveau dat we op het Europese vasteland gewend zijn. Toch zijn de prijzen inderdaad nog steeds relatief laag, en als je de Britse modelspoortijdschriften leest krijg je de indruk dat een hoger prijsniveau daar hoe dan ook niet zou worden geaccepteerd. De Pullman- en Gresleyrijtuigen van Hornby kosten iets van 30 pond (45 euro) per stuk en dat werd als zeer duur ervaren ondanks dat ze het qua afwerking volkomen waard zijn, althans wanneer je Roco bent gewend...

Arjen.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2007, 22:31:19 »
Hoe komt het dan dat ze daar minder voor treinen enzo over hebben?.

ik ken mensen die in Engeland wonen en die zeggen juist dat het daar goedkoper in leven is en meer vrij te besteden geld hebben dan hier in Nederland.

Dan lijkt me toch logisch dat je eerder dure treinen gaat kopen?.

Nederland is een duur land tegenover andere landen....Maar wij zijn die hoge prijzen uiteindelijk wel gewend hoewel we het ook niet altijd ermee eens zijn maar zeuren erover bereik ik toch niks mee  ;D.

Dan praat ik niet alleen over treinen maar ook woningen zorg verzekering bla bla bla maar das offtopic.

Ik heb nog nooit een Hornby lok/treinstel in mn handen gehad...dus weet er weinig van.

Wel ooit een Bachmann Amtrak lok gehad ( was toen 80 gulden met 3 wagonnen erbij in 1997 ) kwaliteit vond ik net iets beter dan Lima de motoren waren vrijwel t zelfde maar Bacman vond ik toch beter en stiller.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

arjen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2007, 23:04:02 »
Hoe komt het dan dat ze daar minder voor treinen enzo over hebben?.

Puur uit gewoonte. Ze zijn daar nooit anders gewend geweest dan dat kant-en-klare modeltreinen op een niveau zaten dat we in Nederland speelgoed zouden noemen. Wilde je aan modelbouw doen, dan moest je bouwkits kopen en zelf de nodige moeite doen. Typisch is dat Lima voor de Engelse markt maar een paar modellen met cardanaandrijving heeft gemaakt; de ouderwetse ' ronde' motoren (de Britten spreken van pannenkoeken) waren tot het laatst goed genoeg. En de Lima-modellen die Hornby nu opnieuw op de markt brengt hebben wel een iets betere Hornby-pannenkoek maar het is nog steeds een pannenkoek.
Op een gegeven moment is Bachmann, als nieuwkomer op de Britse markt, begonnen om modellen uit te brengen die qua detaillering en motorisering een beetje meer in de buurt kwamen van wat we in de rest van de wereld gewend zijn. Hornby is meegegaan en zit nu wat de nieuwe modellen betreft op hetzelfde niveau. Maar Hornby produceert het oudere speelgoedachtige spul ook nog steeds, en dat wordt kennelijk ook nog steeds goed verkocht. En het zal nog jaren duren voor ze de prijzen durven te vragen die we hier gewend zijn.

Arjen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2007, 23:46:42 »
Nederland is een duur land tegenover andere landen....

Hangt er maar vanaf waar je naar kijkt. Voor de dagelijkse boodschappen is Engeland veel duurder. Daar kom je vanzelf achter als je daar op vakantie gaat. Desondanks ga ik volgende week toch weer, want de Chatham show roept.....

Wat de Hornby modellen betreft denk ik dat Arjen het wel goed ziet. De Hornby treinen waren altijd veel spartaanser uitgevoerd dan wat we op het continent gewend waren, zowel wat het mechaniek betreft als in de detaillering. Ik heb zelf heeeeeel vroeger Triang gehad, en dat leek technisch heel veel op Hornby. Zo'n loc bestond eigenlijk maar uit een handvol onderdelen, en alles was heel basic uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2007, 00:03:56 »
Hallo allemaal,

Ik heb een jaartje geleden bij die winkel in Rijswijk een class 57 lok gekocht voor 80 euro van hun concurrent bachmann. Dit is 6 assige diesel met geetste naamplaten en ventilatie roosters e.d. De prijzen daar zijn vergelijkbaar met de web prijzen in de UK.
Hornby heeft Lima overgenomen, zoals de meesten wel zullen weten.
De eerste Nederlandse modellen komen eraan, en ik denk dat dat met dit soort kwaliteit en prijzen de Marklin en Roco shops snel voltooid verledentijd gaan worden.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 01 June 2007, 00:09:17 door Alexander »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2007, 02:09:19 »
Nederland is een duur land tegenover andere landen....

Nou, dat valt best wel mee. Hier in Malta zijn levensmiddelen en kleding even duur of duurder dan in Nederland. Witgoed en electronica (TV, computers, etc.) zijn duurder. Auto's zijn al helemaal duurder, vanwege ontzettend hoge belastingen (hoger dan in Nederland).

Het enige dat echt goedkoper is is arbeid. Inclusief de mijne, want ik verdien de helft van wat ik in Nederland zou kunnen verdienen (met hetzelfde werk).

Ga eens voor de grap naar Scandinavië of Zwitserland, dan krijgt 'duur' een hele andere dimensie.

Enfin, hier hebben ze ook het nodige aan Hornby. Tot voor kort kwam ik iedere dag langs een winkel met computers en modelbouw (rare combinatie, inderdaad) en die had altijd wel wat in de etalage. Op zich ziet het niet verkeerd uit, maar naar mijn idee kunnen ze zich nog steeds niet meten met de Europese fabrikanten. Ook zijn de thema's vaak speelgoedachtig en is men er niet vies van om een fantasiemodel uit te brengen. Safaritreinen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

zuylen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2007, 09:41:05 »
Sommige Hornbymodellen hebben nog steeds zo'n grote ronde platte motor die stoomlocomotieven tot ware hogesnelheidstreinen veranderen. Kruipen kon dit stoomlocmodel eveneens niet. Aan de andere kant heb ik ook een model met een micromotor van ze. Deze kan wel kruipen, maar loopt ook nog steeds te snel. Aangezien dit model van tien jaar later is, kun je duidelijk zien dat de detaillering bij Hornby er op vooruit is gegaan. Helaas zijn de meeste modellen nog niet digitaal voorbereid en hebben de modellen een lelijke vaste tension-lock koppeling (die fleischmann vroeger ook had, maar nu gelukkig, heeft vervangen voor een profikoppeling) De koppeling van Hornbyis niet te vervangen voor een ander. Al kunnen ze wel losgeklikt worden. Toch krijg je voor je geld mooie modellen die niet duur zijn. De laatste Hornby katalogus liet zien dat een aantal modellen waren voorbereid op digitale decoders.

Ik hou de ontwikkelingen van Hornby in de gaten. Er zullen zeker in de toekomst Hornby modelletjes bij komen. ;)

Groet André van Zuijlen
« Laatst bewerkt op: 01 June 2007, 09:43:14 door André van Zuijlen »