Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47

Auteur Topic: registreren / kaartenbak eigen materieel  (gelezen 10311 keer)

Simplex

• Offline Offline
Re:registreren / kaartenbak eigen materieel
« Reactie #15 Gepost op: 04 November 2012, 21:49:50 »
Wat denk je er precies mee te bereiken?

Neem de lijst mee naar elke beurs. Daar ik geen dubbele nummers
van wagons wil hebben. Artikelnummers zijn dat vaak wel. Maar met een
horlogemakers loepje kijk ik dan naar het computernummer op de
wagon. Op deze manier heb ik al aardig wat andere nummers van
een zelfde type wagon gekocht. Dat is één van mijn redenen om
de lijst bij te houden.
Mvh Steef

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #16 Gepost op: 04 November 2012, 21:51:27 »
Ik doe hetzelfde. Via de filterfunctie kan ik ook aan treinsamenstelling doen. Elke trein zijn eigen kleurtje. Zonder kleur betekent nog niet ingedeeld.

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 04 November 2012, 21:52:40 »
Ja, maar die verzekering boeit me bij treintjes ook al niet Nico.

Ik heb het idee dat dit bij velen een rol speelt.

Lijst hou ik netjes bij, is voor mij onderdeel van de hobby.

En daarin verschillen mensen natuurlijk. Moet er niet aan denken. Kom je thuis met je nieuwe aankoop, moet je eerst de administratie gaan doen.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #18 Gepost op: 04 November 2012, 21:54:11 »
Enkele screenshots van mijn database:
Startscherm:

Het scherm van een willekeurige lok:

en een afdruk van mijn "wensenlijst"  ;D ;D ;D

Groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #19 Gepost op: 04 November 2012, 21:56:56 »
De "fun" van het bijhouden is ook gelegen in het naspeuren en invullen van zoveel mogelijk gegevens van elke nieuwe aanwinst. Vmax, laadgewicht, bouwjaar, fabrikant, aantal geproduceerde eenheden, etc., etc.
Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #20 Gepost op: 04 November 2012, 22:26:49 »
Aanvankelijk was ik ook van plan om een kolom in te richten met de oospronkelijke aanschafprijzen. Omdat mijn vrouw mij ging helpen met het invoeren in Excel van mijn verzameling rollend materieel, had ik godzijdank nog juist de tegenwoordigheid van geest om hiervan af te zien  :) ! Ik vraag per slot van rekening ook niet aan haar wat die verzameling schoenen gekost heeft !

Peter

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 04 November 2012, 22:36:18 »
En nagaan wat je nou eigenlijk gekocht hebt. Op beurzen duik ik regelmatig wagentjes zonder doosje op, maar dan wil ik wel graag het artikelnummer weten. Thuis parkeer ik dat wagentjes dus op m'n bureau en dan kan de zoektocht beginnen. Afhankelijk van het model kan het even duren, Roco heeft best wel veel verschillende 2-assige goederenwagentjes van de DB in tijdperk IV gefabriceerd. ;)

Prijsinformatie heb ik bewust wel opgenomen, zodat anderen, als dat nodig is, ook een idee hebben wat de verzameling waard is.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #22 Gepost op: 05 November 2012, 09:16:47 »
Aanvankelijk was ik ook van plan om een kolom in te richten met de oospronkelijke aanschafprijzen. Omdat mijn vrouw mij ging helpen met het invoeren in Excel van mijn verzameling rollend materieel, had ik godzijdank nog juist de tegenwoordigheid van geest om hiervan af te zien  :) ! Ik vraag per slot van rekening ook niet aan haar wat die verzameling schoenen gekost heeft !

Peter

Dat zou wel een grote database opleveren dan waarschijnlijk. ;D
Lijkt me overigens wel lastig om een paar schoenen in te delen onder een "tijdperk"  ;)
Zou je hart dat overigens wel trekken als je zo'n database van je vrouw zou openen incl aanschafprijzen ?

Afijn zelf heb ik ooit wel een poging gedaan maar ben er rap meegestopt.
1st was het idee om te zorgen dat ik weet wat ik heb als de collectie groot wordt,dat wordt die toch niet.
Toen was het voor de verzekering,maar als ik die een foto of 4  voor schotel dan bepaald men net zo goed daar de waarde vanaf.
Menig verzekerings man snapt bij het zien van een simpel database bestand toch niet wat waardevol is en wat niet,terwijl dat voor ons wel anders is.
Kortom database zit in m'n hoofd,de fotos van de "collectie" in een mapje op een speciale plek met belangrijke papieren  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #23 Gepost op: 05 November 2012, 10:10:58 »
Tsja, sommige dingen kun je beter niet weten  (y) !

Overigens had ik me nog niet bedacht dat een lijst van rollend materieel ook wel handig zou kunnen zijn voor de inboedelverzekering. Ik weet zo een, twee, drie niet of treintjes verzekeringstechnisch onder kostbaarheden vallen. In dat geval heb je bij een verzekerd evenement zoals bijvoorbeeld brand nauwelijks enige dekking, tenzij je de treintjes apart voor een bepaald bedrag hebt meeverzekerd.

Het gaat er hierbij trouwens niet  om of iets waardevol is of niet. Het gaat over de vervangingswaarde en dat is iets heel anders.

Ik ga naar aanleiding van dit draadje toch maar even mijn polis nakijken !

Peter
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 14:26:03 door charp »

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 November 2012, 11:18:04 »
Er zijn al wat draadjes over verzekeringen. Die beter even doorlezen voordat de discussie hier opnieuw los barst.  :D
Alleen komt er niet echt een conclusie uit, wel veel mensen die denken of hopen te weten hoe het zit. Ik zou weleens ervaringen willen horen van mensen die echt gestolen of verbrande treintjes hebben gedeclareerd. In hoeverre is dat gelukt?

Persoonlijk verzeker ik alleen wat ik onmiddelijk weer nodig heb en te begrotelijk is om snel te vervangen. Treintjes voldoen wel aan het tweede, maar niet aan het eerste criterium.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2012, 11:43:08 »
Ik heb eens een vriendin van mijn vrouw geholpen in een echtscheidingsprocedure.
Haar "manlief" had wat Marklin treintjes op zolder en beweerde dat die bij elkaar zo'n 300 Euro waard waren.
De dames hebben toen alles op foto gezet en ik heb toen via internet de gemiddelde waarde van alle modellen weten te achterhalen. Was zo'n 18.000 Euro. Wel wat anders dan de beweerde 300... Onze vriendin en haar advocaat waren er blij mee.

Een verzameling goed documenteren heeft dus echt wel zin (behalve dan bij een echtscheiding... ;)).
Zeker als het echt waarde heeft, zoals bv Marklin.
Als je "van alles wat verzamelt" zal de totale waarde misschien niet zo hoog zijn of zelfs tegenvallen. Maar daar gaat het niet om. Je kunt achteraf altijd aantonen wat je hebt of had. Zeker mocht het verloren gaan.

Voor mijn treinenverzameling gebruik ik overigens een zelfgemaakte spreadsheet.
Die breid ik nog regelmatig uit met kolommen, links, etc.
In Excel is dat flexibel zat.

TIP:
Bewaar altijd een backup van je "data" elders (bv. een USB stick in je burolade op je werk of bij familie kan al voldoende zijn. Gebeurt er iets met je huis, dan heb je die altijd nog.
Ik heb dat altijd over-en-weer met mijn ouders gedaan, ook met bv. fotonegatieven.
Ook internet kan soms een veilige bergplaats zijn. (?)

« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 13:33:42 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #26 Gepost op: 05 November 2012, 12:18:32 »
Ik houd op verschillende manieren mijn treinenverzameling bij, vooral om overzicht te houden. Als het om de waarde gaat: daar stel ik me niet al te veel van voor. Van verzekeringen heb ik geen hoge pet op. De verzekeringspenningen innen ze graag, maar als het op uitbetalen aankomt... Verder: waarde is heel relatief; het valt vaak qua opbrengst nogal tegen als je iets probeert te verkopen. Als het je al lukt. Mijn ervaring, ook met andere spullen: kopen is simpel, verkopen moeilijk.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 November 2012, 13:42:23 »
.

Bewaar altijd een backup van je "data" elders (bv. een USB stick in je burolade op je werk of bij familie kan al voldoende zijn. Gebeurt er iets met je huis, dan heb je die altijd nog.

Dat is fijn Marc. Maar stel dat er inderdaad iets serieus met mijn huis gebeurt, grote brandschade bijvoorbeeld, denk je dan echt dat ik me nog druk maak om die treintjes, laat staan om een USB-stick waar al die treintjes op staan? Dan wil ik van de verzekering genoeg geld om het huis te herbouwen, een inboedel te plaatsen en de belangrijkste persoonlijke goederen aan te schaffen. Met de treintjesverzameling begin ik dan wel weer eens overnieuw, geleidelijk, misschien een goede reden om een heel andere kant op te gaan.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #28 Gepost op: 05 November 2012, 13:46:48 »
Ruud,

Over die verkoopwaarde maak ik mij ook geen illusies. Ben trouwens toch niet van plan iets te verkopen.

Zelfs al zou je in het geval van een catastrofe wat verzekeringspenningen ontvangen, is het op nieuw aanschaffen van wat je had buitengewoon moeilijk. Veel van wat ik heb is niet meer in productie. Toch is het gemakkelijker om met een zakje geld iets te vervangen dan zonder  ;D.

Maar zoals ik hierboven al vermeldde, voor mij zit de lol er vooral in om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over elke nieuwe aanwinst. Dat is trouwens al een sport op zich. De gegevens staan zeer verspreid en zijn soms tegenstrijdig.

Peter

P.S. Verzekeringspenningen worden evt. uitgekeerd, verzekeringspremie is wat je betaald.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 14:27:23 door charp »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #29 Gepost op: 05 November 2012, 14:03:30 »
Het is toch geweldig om al die gegevens bij de hand te hebben !

De spreadsheet kent veel meer kolommen met gegevens, maar het bovenstaande dient slechts ter illustratie.

Peter