Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:29:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
  

Auteur Topic: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)  (gelezen 4238 keer)

John Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Gepost op: 28 May 2007, 23:45:30 »
Ondergetekende is al een geruime tijd actief lid bij de "Haagse Modelbouw Club" die bezig is met de bouw van een relatief grote H0 baan, met als motief het oude Haagse Staatspoor en Holland Spoor anno 1950 (qua bebouwing), het grootste deel is daarbij 2 rail gelijkstroom systeem, met ertussen door lopend in een zéér grote ovaal van ongeveer 13 blokken in 3 rail Wisselstroom (Märklin), nu heb is naar mijn advies gebruik gemaakt van het principe waarmee "M-Track Nederland" werkt wat betreft het detectie onderdeel.
Echter om nu te voorkomen dat er leden zijn die hun materieel niet zouden kunnen laten rijden, is besloten om zowel de bediening als de beveiliging omschakelbaar te maken tussen de oude conventionele methode als de moderne digitale methode, waarbij de eventuele voeding apart aansluitbaar wordt.
Om dit alles werkelijkheid te kunnen maken is echter wel de nodige informatie vooraf op zijn plaats, aangezien de club (en ik ook) hierbij niet te snel een beslissing willen maken welk systeem hierin de beste optie in zich kan hebben.
Daarbij is het dat er aan de voorkant een wachtsluis van 4 sporen bevindt en achterin bij het Holland Spoor 2 perron sporen half automatisch worden.
Tevens is besloten om bij conventionele besturing het geheel voor slechts één richting bereidbaar te houden, terwijl bij digitaal alles twee richting mogelijk moet zijn.
Nu is mijn vraag, welke systeem (of systemen) zou hierin uitkomst kunnen bieden, en alle aanvullende informatie die hierin bruikbaar kan zijn, is natuurlijk ook van harte welkom.

Groetjes John Smit
Gouda

Lid "M-Track"
Lid "HMC"

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2007, 08:42:30 »
Hoi John,

Misschien is Dinamo-3 iets voor jullie.

Dit systeem kan digitaal en analoog door elkaar gebruiken.

Dan hoef je niet moeilijk te doen met omschakelbaar maken etc.

De grootste bekende gebruiker hiervan is RailZ Miniworld...


Grtzz,

Karst

John Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2007, 19:26:21 »
Hoi Karst

Dit klinkt heel interessant, echter er komt meteen één zéér belangrijke hindernis om de hoek kijken met betrekking tot de rijspanning, die wordt vrijwel rechtstreeks naar de baan geleid via (voor het Märklin systeem) 2 draads ringleiding dia op vrijwel elk punt rechtstreeks zijn aansluiting maakt naar de baan, bij de besturings kant wordt dit afgetakt zodat men daar zijn eigen transformator hier op kan aansluiten via standaard stekkers.
Terwijl de beveiligings systeem via een aparte sein bedienings paneel wordt geregeld.
Daarnaast is het zo (weet niet precies hoe dit met gelijkstroom is) dat men om schade aan de al aanwezige decoders te voorkomen, die mag namelijk alleen maar een digitale spanning of een normale rijvoeding ontvangen, elke andere vorm vernietigd namelijk vrijwel direct de decoder (het puls verhaal doet dit namelijk met de MM decoders), daarnaast is het zo dat "Railz miniworld" gebruik maakt van één specifieke besturings verhaal, en bij de HMC wordt het dusdaning opgezet dat elk lid met zijn eigen rijvoeding gebruik moet kunnen maken zonder risico's voor zijn eigen materieel.

Maar in ieder geval al vast bedankt voor jou input, die wordt zo wie zo gewaardeerd.

Groetjes John