Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:13:39
Mijn-bouw Indonesie
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:03:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2
door
FransW
Vandaag
om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
07 September 2025, 16:42:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal) (gelezen 4229 keer)
John Smit
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
«
Gepost op:
28 May 2007, 23:45:30 »
Ondergetekende is al een geruime tijd actief lid bij de "Haagse Modelbouw Club" die bezig is met de bouw van een relatief grote H0 baan, met als motief het oude Haagse Staatspoor en Holland Spoor anno 1950 (qua bebouwing), het grootste deel is daarbij 2 rail gelijkstroom systeem, met ertussen door lopend in een zéér grote ovaal van ongeveer 13 blokken in 3 rail Wisselstroom (Märklin), nu heb is naar mijn advies gebruik gemaakt van het principe waarmee "M-Track Nederland" werkt wat betreft het detectie onderdeel.
Echter om nu te voorkomen dat er leden zijn die hun materieel niet zouden kunnen laten rijden, is besloten om zowel de bediening als de beveiliging omschakelbaar te maken tussen de oude conventionele methode als de moderne digitale methode, waarbij de eventuele voeding apart aansluitbaar wordt.
Om dit alles werkelijkheid te kunnen maken is echter wel de nodige informatie vooraf op zijn plaats, aangezien de club (en ik ook) hierbij niet te snel een beslissing willen maken welk systeem hierin de beste optie in zich kan hebben.
Daarbij is het dat er aan de voorkant een wachtsluis van 4 sporen bevindt en achterin bij het Holland Spoor 2 perron sporen half automatisch worden.
Tevens is besloten om bij conventionele besturing het geheel voor slechts één richting bereidbaar te houden, terwijl bij digitaal alles twee richting mogelijk moet zijn.
Nu is mijn vraag, welke systeem (of systemen) zou hierin uitkomst kunnen bieden, en alle aanvullende informatie die hierin bruikbaar kan zijn, is natuurlijk ook van harte welkom.
Groetjes John Smit
Gouda
Lid "M-Track"
Lid "HMC"
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
«
Reactie #1 Gepost op:
29 May 2007, 08:42:30 »
Hoi John,
Misschien is
Dinamo-3
iets voor jullie.
Dit systeem kan digitaal en analoog door elkaar gebruiken.
Dan hoef je niet moeilijk te doen met omschakelbaar maken etc.
De grootste bekende gebruiker hiervan is RailZ Miniworld...
Grtzz,
Karst
Gelogd
John Smit
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
«
Reactie #2 Gepost op:
29 May 2007, 19:26:21 »
Hoi Karst
Dit klinkt heel interessant, echter er komt meteen één zéér belangrijke hindernis om de hoek kijken met betrekking tot de rijspanning, die wordt vrijwel rechtstreeks naar de baan geleid via (voor het Märklin systeem) 2 draads ringleiding dia op vrijwel elk punt rechtstreeks zijn aansluiting maakt naar de baan, bij de besturings kant wordt dit afgetakt zodat men daar zijn eigen transformator hier op kan aansluiten via standaard stekkers.
Terwijl de beveiligings systeem via een aparte sein bedienings paneel wordt geregeld.
Daarnaast is het zo (weet niet precies hoe dit met gelijkstroom is) dat men om schade aan de al aanwezige decoders te voorkomen, die mag namelijk alleen maar een digitale spanning of een normale rijvoeding ontvangen, elke andere vorm vernietigd namelijk vrijwel direct de decoder (het puls verhaal doet dit namelijk met de MM decoders), daarnaast is het zo dat "Railz miniworld" gebruik maakt van één specifieke besturings verhaal, en bij de HMC wordt het dusdaning opgezet dat elk lid met zijn eigen rijvoeding gebruik moet kunnen maken zonder risico's voor zijn eigen materieel.
Maar in ieder geval al vast bedankt voor jou input, die wordt zo wie zo gewaardeerd.
Groetjes John
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)