Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)  (gelezen 4067 keer)

John Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Gepost op: 28 mei 2007, 23:45:30 »
Ondergetekende is al een geruime tijd actief lid bij de "Haagse Modelbouw Club" die bezig is met de bouw van een relatief grote H0 baan, met als motief het oude Haagse Staatspoor en Holland Spoor anno 1950 (qua bebouwing), het grootste deel is daarbij 2 rail gelijkstroom systeem, met ertussen door lopend in een zéér grote ovaal van ongeveer 13 blokken in 3 rail Wisselstroom (Märklin), nu heb is naar mijn advies gebruik gemaakt van het principe waarmee "M-Track Nederland" werkt wat betreft het detectie onderdeel.
Echter om nu te voorkomen dat er leden zijn die hun materieel niet zouden kunnen laten rijden, is besloten om zowel de bediening als de beveiliging omschakelbaar te maken tussen de oude conventionele methode als de moderne digitale methode, waarbij de eventuele voeding apart aansluitbaar wordt.
Om dit alles werkelijkheid te kunnen maken is echter wel de nodige informatie vooraf op zijn plaats, aangezien de club (en ik ook) hierbij niet te snel een beslissing willen maken welk systeem hierin de beste optie in zich kan hebben.
Daarbij is het dat er aan de voorkant een wachtsluis van 4 sporen bevindt en achterin bij het Holland Spoor 2 perron sporen half automatisch worden.
Tevens is besloten om bij conventionele besturing het geheel voor slechts één richting bereidbaar te houden, terwijl bij digitaal alles twee richting mogelijk moet zijn.
Nu is mijn vraag, welke systeem (of systemen) zou hierin uitkomst kunnen bieden, en alle aanvullende informatie die hierin bruikbaar kan zijn, is natuurlijk ook van harte welkom.

Groetjes John Smit
Gouda

Lid "M-Track"
Lid "HMC"

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2007, 08:42:30 »
Hoi John,

Misschien is Dinamo-3 iets voor jullie.

Dit systeem kan digitaal en analoog door elkaar gebruiken.

Dan hoef je niet moeilijk te doen met omschakelbaar maken etc.

De grootste bekende gebruiker hiervan is RailZ Miniworld...


Grtzz,

Karst

John Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: combinatie beveiliging (conventioneel / Digitaal)
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2007, 19:26:21 »
Hoi Karst

Dit klinkt heel interessant, echter er komt meteen één zéér belangrijke hindernis om de hoek kijken met betrekking tot de rijspanning, die wordt vrijwel rechtstreeks naar de baan geleid via (voor het Märklin systeem) 2 draads ringleiding dia op vrijwel elk punt rechtstreeks zijn aansluiting maakt naar de baan, bij de besturings kant wordt dit afgetakt zodat men daar zijn eigen transformator hier op kan aansluiten via standaard stekkers.
Terwijl de beveiligings systeem via een aparte sein bedienings paneel wordt geregeld.
Daarnaast is het zo (weet niet precies hoe dit met gelijkstroom is) dat men om schade aan de al aanwezige decoders te voorkomen, die mag namelijk alleen maar een digitale spanning of een normale rijvoeding ontvangen, elke andere vorm vernietigd namelijk vrijwel direct de decoder (het puls verhaal doet dit namelijk met de MM decoders), daarnaast is het zo dat "Railz miniworld" gebruik maakt van één specifieke besturings verhaal, en bij de HMC wordt het dusdaning opgezet dat elk lid met zijn eigen rijvoeding gebruik moet kunnen maken zonder risico's voor zijn eigen materieel.

Maar in ieder geval al vast bedankt voor jou input, die wordt zo wie zo gewaardeerd.

Groetjes John