Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:59:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
ceuleer
Vandaag
om 09:54:06
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 09:52:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:49
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 09:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:23:28
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
Vandaag
om 09:00:17
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:44
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
einte
Vandaag
om 07:38:30
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 06:52:24
US diorama in H0
door
gdh
Vandaag
om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a
door
**Jelle**
Vandaag
om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris
door
saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
daempfer
17 August 2025, 19:58:34
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
sporenplannen DB tijdperk 3-4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: sporenplannen DB tijdperk 3-4 (gelezen 4331 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Gepost op:
01 November 2012, 20:05:50 »
Ik ben al geruime tijd opzoek naar sporenplannen van kopstations(niet die mega grote,meer nevenlijnen enz) uit het tijdperk 3-4.
Reden hiervoor is vrij simpel,ik wil informatie verzamelen over hoe de kopstations qua lay-out zijn en waar men seinen en dergelijke plaatste rondom kopstations.
Verder ben ik hiernaar opzoek omdat ik wil weten of dat kopstations altijd volgens een bepaald model werden gemaakt,dus b.v goederen sporen standaard rechts/het verste weg van het station,wat waren de basis zaken die qua goederen elk kopstation wel had(was er wel een soort basispakket ? )
Dat en meer,alles is welkom zeg maar.
Ik ben voorzichtig bezig om te onderzoeken of er een bepaald patroon inzit en hoe zoiets er gemiddeld uitzag ook qua seinen,dit alles om te zien of ik hier een realistisch baanplan mee kan maken gebaseerd op TP 3-4 op een niet al te grote oppervlakte.
Ik wil ergens zoiets uitbeelden in de nabije toekomst,maar dan wel zo goed mogelijk voorbereid
Aan de hand van voorbeelden uit "hoe het vroeger echt was" is dan ook een indicatie te vormen over wat mogelijk is en wat zoiets qua kosten in elk geval zal gaan doen met m'n portemonnee
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen,alvast bedankt voor de hulp
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2012, 13:34:23 »
Niemand een suggestie ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #2 Gepost op:
02 November 2012, 13:43:20 »
Je zou kunnen beginnen op Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kopfbahnhof
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Kopfbahnh
öfen
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 13:45:06 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #3 Gepost op:
02 November 2012, 13:48:45 »
Uhm.... nee, ik heb niet direct een suggestie.
Wat je zoekt is een constant gegeven in de opbouw van (kleinere) kopstations. Ik denk dat de enige constante is dat de sporen aan één kant binnenkomen en aan de andere kant eindigen.
Positie van stationsgebouw, perron(s), goederenfaciliteiten zoals goederenloods, laadspoor al dan niet met laadperron en dergelijke, zal afhangen van een aantal factoren, zoals terreingesteldheid, bereikbaarheid en zo meer.
Wat seinen betreft, daar is ook wel een constante te vinden, namelijk de voorschriften waardoor geregeld wordt welke seinen waar geplaatst worden. Een verschil kun je eventueel nog vinden tussen de beveiliging zoals die is voorgeschreven voor Haupt- en Nebenstrecken.
Maar oké, ik heb nog wel een plattegrondje voor je: zie
hier
Groet,
Jan
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #4 Gepost op:
02 November 2012, 21:05:27 »
Aan die laatste link heb ik best veel,zeker als je weet dat m'n duits niet best is en je het dus in het beste geval snapt als er een goede mix is van woorden en plaatjes.
Ben best wel visueel ingesteld,hele lappen met duitse tekst zonder plaatjes bezorgen me frustratie en koppijn omdat je bepaalde dingen in de tekst niet snapt gaat jouw interpretatie van wat men bedoelt dan ook al snel fout en wordt je weinig wijzer.
Toch bedankt voor deze tips
Mochten er nog andere tips hints en trucs zijn,ik hoor t graag
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #5 Gepost op:
03 November 2012, 18:36:53 »
Zijn er voorbeeld tekeningen aanwezig ergesn die laten zien wat voor voorzieningen aanwezig waren op en rondom locloodsen voor de verzorging ?
Was dat altijd in een bepaalde volgorde op 1 spoor of diverse dingen op meerdere sporen ?
Maakte de grote van het nabij gelegen station nog uit,of een ringloods/locverzorgingsplaats bepaalde dingen wel had of niet ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #6 Gepost op:
03 November 2012, 18:58:59 »
Dat hangt er van af, of je voorzieningen bedoelt voor stoom- of dieselloks (en evt E-loks).
Als er op een station voorzieningen voor stoomloks aanwezig waren, dan sowieso water, zand en kolen, alsmede een mogelijkheid om de askast (en rookkast) te legen, met al dan niet een loods.
Meestal was de volgorde van verzorgen dezelfde: kolen, askast legen (dit kon tegelijk met) water nemen, rookkast legen, zand nemen - zo'n spoor heet dan "behandelingsspoor. Bij grotere Bw's waren vaak meerdere van die behandelingssporen. Maar die volgorde was geen wet van Meden en Perzen.
Soms was in het station ook een mogelijkheid aanwezig om bv alleen water te nemen, dan stond vaak een waterkolom bij het perron opgesteld.
In Bebra was het zelfs mogelijk voor oliegestookte machines om brandstof te nemen tijdens een stop van de trein, waarbij de lok aan de trein gekoppeld bleef, daarvoor was een "Fliegende Tankstelle" in het leven geroepen.
Dat hele gedoe rond die Bw's is nogal complex, personeel, installaties en faciliteiten zijn afhankelijk van het aantal te behandelen loks.
Bij lokaalbanen vond je vaak aan het eindstation wel een eenvoudige mogelijkheid om een (1) lok te behandelen en te laten overnachten, voor "onderwegstations" lijkt me dit niet erg logisch.
Een incompleet en onbevredigend antwoord, lijkt me zo, maar zoals ik al zei, het is nogal complexe materie.
Groet,
Jan
Gelogd
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #7 Gepost op:
03 November 2012, 19:24:26 »
Misschien een beetje een raar idee, maar als ik een sporenplan voor een kopstation zou willen vinden, dan zou ik dat doen via Google Maps. In de satellietstand kun je zóver inzoomen dat je elk wissel kunt vinden. Dan is het alleen nog zaak om uit te vinden welk sporenplan je het meest aanstaat. Zandvoort en Den Helder compact genoeg?
Groet,
Wim
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #8 Gepost op:
03 November 2012, 19:30:47 »
Standaard tip voor DB kopstations:
bij de MIBA
Ook met zonder Duits in je pakket door alle plaatjes goed te begrijpen.
dirkjan
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #9 Gepost op:
04 November 2012, 10:02:30 »
@ Jan bedankt voor de uitleg,ieder beetje helpt
@ Wim Google lijkt me lastig te gebruiken,zeker als je wilt zien hoe vroeger duitse kopstations eruit zagen en welke voorzieningen er waren.
Dit telt ook voor voorbeeld situaties van loc verzorgings sporen voor stoom en diesel locs(al zal dat voor diesels weinig meer zijn dan een pomp met diesel)
@ Falkenberg Nou ben ik niet bekend met MIBA,maar als ik je goed begrijp dan staat dat dus vol met waarheids getrouwe voorbeelden/baanplannen/en andere zinnige info ?
Dan moet ik toch een exemplaar aanschaffen geloof ik,thnx voor de tip
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
wimke
Offline
Berichten: 380
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #10 Gepost op:
04 November 2012, 10:47:10 »
hier staat michien ook wat
http://www.sporenplan.nl/
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #11 Gepost op:
04 November 2012, 14:50:21 »
Bedankt voor de tips
Heb die miba special maar besteld daarstraks,ben erg benieuwd.
Wie nog tips/suggesties heeft,ze zijn altijd welkom
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #12 Gepost op:
04 November 2012, 14:57:15 »
Ik kan je aanbevelen Bahnbetriebswerke, Geschichte, Technik, Gleisplaene van een zekere Martin Weltner. Uitgegeven bij GeraMond Verlag, Munchen. ISBN 978-3-7654-7278-7.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #13 Gepost op:
05 November 2012, 08:55:19 »
Bedankt voor de tip charp.
Zal zo is kijken op t net wat dat exact inhoud en waar het evt te verkrijgen is
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
DirkH
Offline
Berichten: 56
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
«
Reactie #14 Gepost op:
05 November 2012, 11:33:32 »
Een leuke site waar je verschillende sporenplannen kan vinden van kopstations :
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/
Dirk
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
sporenplannen DB tijdperk 3-4