Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 07:20:47
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 07:16:35
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 06:58:18
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:52:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
  

Auteur Topic: sporenplannen DB tijdperk 3-4  (gelezen 4329 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Gepost op: 01 November 2012, 20:05:50 »
Ik ben al geruime tijd opzoek naar sporenplannen van kopstations(niet die mega grote,meer nevenlijnen enz) uit het tijdperk 3-4.
Reden hiervoor is vrij simpel,ik wil informatie verzamelen over hoe de kopstations qua lay-out zijn en waar men seinen en dergelijke plaatste rondom kopstations.
Verder ben ik hiernaar opzoek omdat ik wil weten of dat kopstations altijd volgens een bepaald model werden gemaakt,dus b.v goederen sporen standaard rechts/het verste weg van het station,wat waren de basis zaken die qua goederen elk kopstation wel had(was er wel een soort basispakket ? )
Dat en meer,alles is welkom zeg maar.
Ik ben voorzichtig bezig om te onderzoeken of er een bepaald patroon inzit en hoe zoiets er gemiddeld uitzag ook qua seinen,dit alles om te zien of ik hier een realistisch baanplan mee kan maken gebaseerd op TP 3-4 op een niet al te grote oppervlakte.
Ik wil ergens zoiets uitbeelden in de nabije toekomst,maar dan wel zo goed mogelijk voorbereid  ;)
Aan de hand van voorbeelden uit "hoe het vroeger echt was" is dan ook een indicatie te vormen over wat mogelijk is en wat zoiets qua kosten in elk geval zal gaan doen met m'n portemonnee  ;D
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen,alvast bedankt voor de hulp  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2012, 13:34:23 »
Niemand een suggestie ?  :'(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2012, 13:43:20 »
« Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 13:45:06 door J J H S »
Jeroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2012, 13:48:45 »
Uhm.... nee, ik heb niet direct een suggestie.
Wat je zoekt is een constant gegeven in de opbouw van (kleinere) kopstations. Ik denk dat de enige constante is dat de sporen aan één kant binnenkomen en aan de andere kant eindigen.
Positie van stationsgebouw, perron(s), goederenfaciliteiten zoals goederenloods, laadspoor al dan niet met laadperron en dergelijke, zal afhangen van een aantal factoren, zoals terreingesteldheid, bereikbaarheid en zo meer.
Wat seinen betreft, daar is ook wel een constante te vinden, namelijk de voorschriften waardoor geregeld wordt welke seinen waar geplaatst worden. Een verschil kun je eventueel nog vinden tussen de beveiliging zoals die is voorgeschreven voor Haupt- en Nebenstrecken.
Maar oké, ik heb nog wel een plattegrondje voor je: zie hier

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2012, 21:05:27 »
Aan die laatste link heb ik best veel,zeker als je weet dat m'n duits niet best is en je het dus in het beste geval snapt als er een goede mix is van woorden en plaatjes. :-[
Ben best wel visueel ingesteld,hele lappen met duitse tekst zonder plaatjes bezorgen me frustratie en koppijn omdat je bepaalde dingen in de tekst niet snapt gaat jouw interpretatie van wat men bedoelt dan ook al snel fout en wordt je weinig wijzer.
Toch bedankt voor deze tips  (y)
Mochten er nog andere tips hints en trucs zijn,ik hoor t graag  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2012, 18:36:53 »
Zijn er voorbeeld tekeningen aanwezig ergesn die laten zien wat voor voorzieningen aanwezig waren op en rondom locloodsen voor de verzorging ?
Was dat altijd in een bepaalde volgorde op 1 spoor of diverse dingen op meerdere sporen ?
Maakte de grote van het nabij gelegen station nog uit,of een ringloods/locverzorgingsplaats bepaalde dingen wel had of niet ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2012, 18:58:59 »
Dat hangt er van af, of je voorzieningen bedoelt voor stoom- of dieselloks (en evt E-loks).
Als er op een station voorzieningen voor stoomloks aanwezig waren, dan sowieso water, zand en kolen, alsmede een mogelijkheid om de askast (en rookkast) te legen, met al dan niet een loods.
Meestal was de volgorde van verzorgen dezelfde: kolen, askast legen (dit kon tegelijk met) water nemen, rookkast legen, zand nemen - zo'n spoor heet dan "behandelingsspoor. Bij grotere Bw's waren vaak meerdere van die behandelingssporen. Maar die volgorde was geen wet van Meden en Perzen.
Soms was in het station ook een mogelijkheid aanwezig om bv alleen water te nemen, dan stond vaak een waterkolom bij het perron opgesteld.
In Bebra was het zelfs mogelijk voor oliegestookte machines om brandstof te nemen tijdens een stop van de trein, waarbij de lok aan de trein gekoppeld bleef, daarvoor was een "Fliegende Tankstelle" in het leven geroepen.



Dat hele gedoe rond die Bw's is nogal complex, personeel, installaties en faciliteiten zijn afhankelijk van het aantal te behandelen loks.
Bij lokaalbanen vond je vaak aan het eindstation wel een eenvoudige mogelijkheid om een (1) lok te behandelen en te laten overnachten, voor "onderwegstations" lijkt me dit niet erg logisch.

Een incompleet en onbevredigend antwoord, lijkt me zo, maar zoals ik al zei, het is nogal complexe materie.

Groet,
Jan

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2012, 19:24:26 »
Misschien een beetje een raar idee, maar als ik een sporenplan voor een kopstation zou willen vinden, dan zou ik dat doen via Google Maps. In de satellietstand kun je zóver inzoomen dat je elk wissel kunt vinden. Dan is het alleen nog zaak om uit te vinden welk sporenplan je het meest aanstaat. Zandvoort en Den Helder compact genoeg?
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2012, 19:30:47 »
Standaard tip voor DB kopstations: bij de MIBA
Ook met zonder Duits in je pakket door alle plaatjes goed te begrijpen.

dirkjan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2012, 10:02:30 »
@ Jan bedankt voor de uitleg,ieder beetje helpt  (y)
@ Wim Google lijkt me lastig te gebruiken,zeker als je wilt zien hoe vroeger duitse kopstations eruit zagen en welke voorzieningen er waren.
Dit telt ook voor voorbeeld situaties van loc verzorgings sporen voor stoom en diesel locs(al zal dat voor diesels weinig meer zijn dan een pomp met diesel)  ;D
@ Falkenberg Nou ben ik niet bekend met MIBA,maar als ik je goed begrijp dan staat dat dus vol met waarheids getrouwe voorbeelden/baanplannen/en andere zinnige info ?
Dan moet ik toch een exemplaar aanschaffen geloof ik,thnx voor de tip  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2012, 10:47:10 »
hier staat michien ook wat
http://www.sporenplan.nl/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2012, 14:50:21 »
Bedankt voor de tips  (y)
Heb die miba special maar besteld daarstraks,ben erg benieuwd.
Wie nog tips/suggesties heeft,ze zijn altijd welkom  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2012, 14:57:15 »
Ik kan je aanbevelen Bahnbetriebswerke, Geschichte, Technik, Gleisplaene van een zekere Martin Weltner. Uitgegeven bij GeraMond Verlag, Munchen. ISBN 978-3-7654-7278-7.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #13 Gepost op: 05 November 2012, 08:55:19 »
Bedankt voor de tip charp.
Zal zo is kijken op t net wat dat exact inhoud en waar het evt te verkrijgen is  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:sporenplannen DB tijdperk 3-4
« Reactie #14 Gepost op: 05 November 2012, 11:33:32 »
Een leuke site waar je verschillende sporenplannen kan vinden van kopstations :

http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/

Dirk