De combinatie Roco/Reyne heeft ook wel een maffe geschiedenis wat betreft dumpen. Keer op keer werden te grote aantallen van een model op de markt gegooid die dan binnen een jaar of zo niet waren uitverkocht en prompt werden gedumpt. Als welwillende Roco-klant begon je je op den duur af te vragen of je wel goed bij het hoofd was om direct na het verschijnen van een model de hoofdprijs te betalen. En dat deden ook steeds minder mensen, waardoor een neergaande spiraal ontstond. Maar dat lag niet aan de beursen, ook niet aan de winkeliers, maar helemaal aan Roco/Reyne zelf.
Als je te weinig winst maakt, verlaag je de kosten. Je gaat niet de prijzen verhogen en verwachten dat je consumenten je daar dankbaar voor moeten zijn. Dat lijkt mij volkomen absurd.- Peter
Maar 1 ding begrijp ik nog steeds niet echt (goed)......wie weet waarom?
... Je kunt maar beter blij zijn met dat ze zoveel Nederlands matrieel uitbrengen voor redelijke prijzen.
Is er zoveel geruzie nodig om een winkel die niet meer geleverd word.
Het is duidelijk de laatste jaren gebleken dat de modelspoorfabrikanten niet op de oude voet kunnen overleven. Dat geldt ook voor de huisjes en autootjes. Daar is het nog duidelijker te zien dat sprake is van beperkte oplages en veel varianten. De kosten van een opdrukje/kleurtje zijn laag.Kleine oplages betekent dat iedereen direct wil kopen, want er zal niet gedumpt worden. Dus zijn hoge prijzen mogelijk.