Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Beleid Roco.  (gelezen 36584 keer)

Gert1

• Gast
Re: Beleid Roco.
« Reactie #120 Gepost op: 30 May 2007, 19:55:22 »
De combinatie Roco/Reyne heeft ook wel een maffe geschiedenis wat betreft dumpen. Keer op keer werden te grote aantallen van een model op de markt gegooid die dan binnen een jaar of zo niet waren uitverkocht en prompt werden gedumpt. Als welwillende Roco-klant begon je je op den duur af te vragen of je wel goed bij het hoofd was om direct na het verschijnen van een model de hoofdprijs te betalen. En dat deden ook steeds minder mensen, waardoor een neergaande spiraal ontstond. Maar dat lag niet aan de beursen, ook niet aan de winkeliers, maar helemaal aan Roco/Reyne zelf.

Klopt. En ik heb dan ook vaak de hoofdprijs betaald. En eerlijk gezegd vooral de laatste jaren wel eens gedacht: "Zal ik ook maar wachten?"
Maar ja, ik redeneerde dat ze toch ook wel zouden leren bij Roco/Reyne en ging er vanuit dat de oplages steeds lager werden. Dat zal misschien ook wel zo geweest zijn, maar de totale uitverkoop door Reyne was natuurlijk niet te voorzien.

Maar de uitkomst van het huidige beleid is toch wel dat de oplages steeds kleiner worden. Je krijgt nu dus het effect dat de 'grote jongens' zich gaan gedragen - qua oplages althans - als de kleine merken. Ik denk niet dat je er nog vanuit moet gaan dat een model dat nu op de markt verschijnt in pakweg 2010 nog gewoon in de winkel verkrijgbaar is. Behalve als er Fleischmann op staat, want dat merk wordt meer en meer een anachronisme in de huidige modelspoormarkt. Wel een aangenaam anachronisme overigens.

mvg,
Gert

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #121 Gepost op: 30 May 2007, 20:12:35 »
Dat er prijsverhogingen zijn is logisch de fabrikant moet ook steeds meer betalen voor zijn produktie (uurloon,machines,pand,etc)
EChter door het weghalen van verkooppunten wordt de hobby steeds elitairder (volgens mij geen goed woord).Voor mij persoonlijk maakt een beetje reistijd en kosten niet omdat ik toch altijd langs de weg zit.
Voor de beginde jeugd als we die tenminste willen is het wel belanrijk dat er een verkooppunt in de buurt is.
Ik weet nog uit mijn jonge jaren dat treinen op veel plaatsen verkocht werden,HEMA,BART SMIT diverse warenhuizen (die nu onderdeel van blokker zijn)en ga zo maar door.
Ik weet ook wel dat hier niet de meest gedetailleerde modellen verkocht werden maar is dat nou zo belangrijk ik heb zelf een oude duitse stoomlok van FL* uit de jaren 70 en die is ook niet zo bijster gedetailleerd.
Wat voor mij belangrijk is is een goede prijs kwaliteit verhouding en ik moet zeggen dat roco hier goed in is (was) ik heb zelf ook een paar rocos en die doen het voortreffelijk.Ik zou het jammer vinden als ze veel duurder zouden worden door dit nieuwe beleid.
Het is namelijk wel zo dat je makkelijker een loc verkoopt die 100€ kost dan een van 500€.
(net als met autos)
Dat er winst gemaakt moet worden is duidelijk maar snel rijk worden lijkt me niet iets voor de modelspoorwereld ga dan parfum maken of zoiets.
De spoorwereld is nou eenmaal beperkt tot een handvol malloten die met treintjes spelen (zoals dat in de volksmond gezegd wordt.Zelf koop ik zowel op beurzen (ook niet altijd goedkoop) en winkels (soms goedkoop)

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #122 Gepost op: 30 May 2007, 20:18:00 »
Als je te weinig winst maakt, verlaag je de kosten. Je gaat niet de prijzen verhogen en verwachten dat je consumenten je daar dankbaar voor moeten zijn. Dat lijkt mij volkomen absurd.

- Peter

Sorry hoor Peter, maar zo'n hoog den Uyl gehalte ben ik zelfs op dit forum nog niet tegen gekomen.  ;)
Prijzen stijgen nou eenmaal, en fabrikanten/werkgevers zijn er ook om geld te verdienen, en niet om Sinterklaas te spelen.
Zoals Stig al zei, het houd een keer op.
Ik moest gelijk denken aan dat verhaal van die bouwvakker die al 3 weken aan het staken was voor hoger loon, en op een verjaardag loopt te klagen dat de huizen zo duur worden........
Als je het echt maar van 1 kant wilt zien, die van consument, prima, is iedereens goed recht'
Maar er worden in deze discussie door veel mensen zoveel verschillende dingen door elkaar gehaald, opgenoemd en vooral eenzijdig bekeken.
ik vraag me af of een zinnige omerking van een andere kant nog wel zin heeft.
Als er zulke reacties gaan komen, dan heb je echt wel oogkleppen op.
Ik zie zelfs al opmerkingen in de trend van, als de fabrikant zijn visie niet op mijn mening toespitst, dan koop ik niet meer bij hem.
Loonkosten, transportkosten, inkoopkosten, alle kosten groeien, doe je niets aan. niemand niet.

Het zou eens mooi zijn als conumenten in gaan zien dat veel consumenten bij een fabrikant werken en elk jaar loonsverhoging verwachten........ en niet komen dat mensne loonsverhoging willen OMDAT alles  duurder wordt.
Maar goed, ik zal in deze wel weer tegen een muur lullen.

Als roco een ander beleid wil, kan het vervelend zijn voor vele mensen, maar leg je erbij neer, ze staan in hun recht.
Als ik bepaalde dingen niet meer wil produceren of alleen via door mij gekozen dealers, is dat mijn keuze, en alleen die van mij, niemand die voor mij bepaalt wat ik moet doen.
Als die vele naar mijn concurent gaan is het aan mij om er wat aan te doen of het zo te laten omdat ik dat wel best vind.

Wel vreemd dat iedereen het alleen maar over kosten heeft voor de uitleg van het beleid, en niet over andere dingen die achter de schermen kunnen spelen, modelspoor is soms net politiek  :)
Mvg Marty,

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #123 Gepost op: 30 May 2007, 20:41:03 »
Maar 1 ding begrijp ik nog steeds niet echt (goed)...

als er een merk met een model wil komen dan moet er een mal gemaakt worden dat kost veel geld.

dat willen ze natuurlijk terug verdienen maar volgens mij klopt er hier iets niet helemaal.

Als ik dan kijk bijvoorbeeld naar de 1600/1700 loks van roco die mallen zijn nu rond de 20 jaar oud en enkele keren (kleine aapassingen).

Maar de prijs is wel eindeloos omhoog gegaan bijvoorbeeld de 1838 die was 125 in de winkels en de 1602 is opeens 170 en laaste maanden zelfs 185 a 200....dat snap ik nou niet.

De 1600 van roco mag wel een mooi model zijn maar het nummerschild bordje op de neus aan beide kanten zit er scheef op en dan toch die hoge prijs?.

Zelf vindt ik zon lok wel rond de 150 waard mocht Roco ooit een nieuwe uitbrengen verhoog die prijs niet eindeloos het geld is nu toch wel terug verdient ? dan heb je alleen kosten aan arbeidsloon en materiaal.

met de 2200 lok en de 2400 is dat weer wel verglijkbare loks qua kosten en detais en toch 40% goedkoper...wie weet waarom?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 30 May 2007, 21:03:24 »
Maar 1 ding begrijp ik nog steeds niet echt (goed)...
...wie weet waarom?

Dat is niet zo moeilijk. Dat is gewoon het uitmelken van een goed lopend produkt.
Daarmee worden de kosten van andere niet goed lopende produkten gedekt.
De fabrikant calculeert niet persé per artikel, maar gewoon per jaar. Wat er dit jaar betaald moet worden (door de fabriek), moet ook (met winst) weer binnen komen.

Jan

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 30 May 2007, 21:09:54 »
Bas,

Ga er maar vanuit dat alle wijzigingen aan een mal geld kosten.
Tel daar bij op dat de loonkosten gestegen zijn en dat de grondstoffen die nodig zijn ook duurder zijn geworden.
Voor transport en logistiek zijn de kosten ook gestegen, dan is het over het algemeen zo dat het eindproduct duurder zal zijn als het voorgaande model.

Hier hoef je geen econoom voor te zijn om dit te begrijpen.

Een brood vandaag de dag is ook duurder dan 20 jaar geleden, en de bakker gebruikt nogsteeds de zelfde oven en deegmachine.

Gideon.

P.s.

Niet blijven zeuren en bij stil blijven staan, gewoon doorgaan met de hobby!

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 30 May 2007, 21:11:24 »
Om het leesbaar te houden maar even een aparte reactie.

Het is duidelijk de laatste jaren gebleken dat de modelspoorfabrikanten niet op de oude voet kunnen overleven. Dat geldt ook voor de huisjes en autootjes. Daar is het nog duidelijker te zien dat sprake is van beperkte oplages en veel varianten. De kosten van een opdrukje/kleurtje zijn laag.
Kleine oplages betekent dat iedereen direct wil kopen, want er zal niet gedumpt worden. Dus zijn hoge prijzen mogelijk.

Helaas kopen we dan wel allemaal een modelletje minder, maar dat is voor de fabriek niet erg, want die heeft tegen minder kosten hogere inkomsten.
Behalve als hij al die varianten ook nog eens per 1 of 2 tegelijk aan allerlei kleine winkeltjes moet leveren, die onder de prijs door kunnen gaan, doordat ze zelf lagere kosten hebben dan hun grote concurrent.

Ik vind het niet erg. Ik lach me altijd een deuk als op de M-track-baan 4 dezelfde 6400'en tegelijk op de baan zijn. Doe mij hem maar een half jaar later met een ander nummer!

Jan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 30 May 2007, 21:23:16 »
Marty,

Waar die verwijzing naar Den Uyl op slaat is me niet geheel duidelijk, want wat ik uitdraag is een nogal liberaal standpunt. En ik denk ook niet dat het raar is dat het raar is dat ik het vanuit het perspectief van een consument bekijk, want ik ben nu eenmaal consument.

Kijk, ik begrijp Roco's situatie heel goed en zou het waarschijnlijk hetzelfde doen als ik fabrikant was. Maar... ik ben geen fabrikant. Roco is fabrikant: die mag dus zijn eigen problemen oplossen. Ik ben consument en bekijk dus wat het beste voor mij is.

En in mijn werk merk ik maar al te goed wat kostenbesparing inhoudt. Als computerprogrammeur bij Vodafone ben je nu je baan kwijt, in de zin dat je voortaan bij iemand anders werkt. Behalve dan in Albanië, Egypte en, tada, Malta, vanwege onze lage lonen en hoge productiviteit.

Want voor mij zijn treinen relatief veel duurder dan voor mensen met dezelfde baan in Nederland; het inkomen zal een factor twee schelen. Dus wanneer Roco en Mërklin dan aan komen zeilen met een strategie die tot nog hogere prijzen leidt, omdat ze hun kosten niet omlaag kunnen krijgen, dan ben ik daar bepaald niet blij mee.

Mocht Roco onverhoopt alsnog over de kop gaan, dan is dat erg jammer en een gemis, maar er zal iemand komen die in dat marktsegment stapt en met lagere kosten kan werken. Als voorbeeld: Lima, waarvan de boedel is overgenomen door Hornby.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat Roco's strategie absoluut niet in het voordeel van de consument is: hogere prijzen, grofmaziger dealernet. Dat dit noodzakelijk al zijn voor het voortbestaan van de onderneming moge duidelijk zijn, maar het is het probleem van de onderneming. Mocht Roco het niet redden, dan opent er zich een markt voor een andere speler.

Hard, ja, maar niemand zal mij een baan gaan sponsoren als er een Indiër is die goedkoper dan ik kan werken. Dus waarom zouden Roco en zijn werknemers dat wel mogen verwachten?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 30 May 2007, 21:43:12 »
Wat ieders standpunten (inclusief de mijne) ook mogen zijn, ik zie niet in wat het blijven zeuren discussiëren erover op een forum verandert of zou kunnen veranderen aan het beleid of prijspeil van Roco....

Joeri

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #129 Gepost op: 30 May 2007, 21:47:14 »
Peter, in je antwoord staat precies wat ik bedoel, het wordt eenzijdig bekeken.
Dat is je goed recht, en ik ben ook een consument, en ik betaal ook liever minder dan meer.
Dat jij en meerdere het niet leuk vinden dat heb ik al eerder aangegeven, dus wat dat betreft zei ik precies hetzelfde.
Maar een fabrikant bepaald zelf wat hij wil, niet jij of iemand anders.
Of dat slim is een tweede, maar daar gaat het nu niet om.
Jij hebt diezelfde keuze ook, je koopt wat van ze of je koopt niets meer van ze, geen fabrikant die je dwingt.
Ik proef een sfeer van verontwaardeging dat een merk niet doet wat de consument wil.
Je kan je daar niets anders doen dan je erbij neerleggen, en hopen dat ze inzien dat ze het fout hadden ( als ze al fout zitten).

Die kostenbesparingen die jij noemt bij jouw werkgever, is echt niet om de consument een plezier te doen, maar om de concurentie aan te kunnen, omdat in de telefonie nou eenmaal meerdere spelers zijn dan in de modelspoor wereld, dus ga je weer appels met peren vergelijken.
En wat de telefonie betreft, als er ergens woekerwinsten gemaakt worden.......... ;).

maar om maar te stellen dat een fabrikant of leverancier maar even zijn kosten omlaag moet gaan doen, sorry, met alle respect, dat vind ik een opmerking van iemand die het even kwijt is hoe het allemaal werkt in de grote boze buitenwereld.
Mvg Marty,

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #130 Gepost op: 30 May 2007, 21:50:13 »
Is er zoveel geruzie nodig om een winkel die niet meer geleverd word. Je kunt het beleid van Roco toch niet veranderen. Je kunt maar beter blij zijn met dat ze zoveel Nederlands matrieel uitbrengen voor redelijke prijzen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 30 May 2007, 21:53:29 »
... Je kunt maar beter blij zijn met dat ze zoveel Nederlands matrieel uitbrengen voor redelijke prijzen.
En dan maar hopen dat dat zo blijft.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #132 Gepost op: 30 May 2007, 22:07:22 »
@Jan
Dat klopt maar dat is bij alle merken. En bij heel veel andere dingen. Maar ze zullen de help roco actie niet snel vergeten. Plus zolang er genoeg vraag is naar nederlandse modellen zullen ze die echt wel verkopen. Als er bijvoorbeeld 1000 modellen nodig zijn om de kosten te dekken. En er is een vraag van 1500 dan maakt roco dat model echt wel.
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 30 May 2007, 22:17:52 »
Is er zoveel geruzie nodig om een winkel die niet meer geleverd word.

Ho, dit is geen ruzie, we zijn gezellig aan het discussieren. Jongens alsjeblieft, als deze discussie je stoort, blijf dan weg bij dit draadje, het is rete interessant, ga dan niet elke keer als een verveelde hond geeuwen en mauwen dat dit zinloos is. Probeer op zijn minst een nuttige bijdrage aan de discussie te leveren. [stap] ik stap van mijn zeepkist af...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 30 May 2007, 22:24:09 »
Het is duidelijk de laatste jaren gebleken dat de modelspoorfabrikanten niet op de oude voet kunnen overleven. Dat geldt ook voor de huisjes en autootjes. Daar is het nog duidelijker te zien dat sprake is van beperkte oplages en veel varianten. De kosten van een opdrukje/kleurtje zijn laag.
Kleine oplages betekent dat iedereen direct wil kopen, want er zal niet gedumpt worden. Dus zijn hoge prijzen mogelijk.

Precies, de Amerikanen werken bijna allemaal volgens dit principe, snelle korte runs, zodat ze zeker weten dat ze hun spullen verkopen. Je moet net als bij kleinseriemodellen je keuze bij je winkelier of onlineseller kenbaar maken. Ze produceren dan zoveel er besteld is en weten dat ze uit de kosten zijn. Het risico ligt dan bij de verkoper. Maar goed, dit verhaal vertelde Rode Duivel een paar pagina's terug ook al. Het is dan ook niet nieuw. Misschien wel voor de grote Europese jongens. Inderdaad Flm uitgezonderd  ;)

"Maar hoe kan het dan dat er nog zoveel gedumpt wordt?" Simpel, winkeliers bestellen zelf ook en schatten hoeveel ze in de "losse verkoop" nog kwijt raken. Soms zitten ze ernaast en gaat de boel in de dump (dat zijn er niet veel en ze zijn zo weg) en is er weer ruimte voor de volgende run.

Als je een run gemist hebt, vette pech! Zoek je heil maar op eBay of swapmeets...

(Dankzij de vele wisselende zwitserse reclamelocs, weten sommige fabrikanten zich uitstekend te redden en doen "uitstapjes" naar incourante modellen erbij om nieuwe klanten aan te trekken. Uiteraard heb je wel verzamelzieke klanten nodig, maar die schijnen er genoeg te zijn. Er worden meer locs verkocht dan rail waarop ze kunnen rijden...)
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 22:26:48 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)