Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Beleid Roco.  (gelezen 36595 keer)

stig

• Offline Offline
Re: Beleid Roco.
« Reactie #105 Gepost op: 30 May 2007, 15:39:46 »
Mocht de winkelier hier niet aan willen, dan kan men zich beroepen op het Consumentenrecht.

Ja, en vanaf dat moment wens ik je veel succes. Pessimistisch? Misschien, maar wel mijn realiteit... UITZONDERINGEN DAARGELATEN Maar dat zijn dus echt uitzonderingen...

Even een voorbeeld van een uitzondering: (ik vind hem zelf wel aardig)

Van mijn lifelike proto E8 was de cardanas gebroken. Heb ik overigens zelf gedaan door het verkeerd te demonteren. De loc is ooit in '94 geproduceerd en inmiddels is vorig jaar lifelike door walthers overgenomen. Een mailtje was genoeg om de service guy een geretourneerde E7 te laten slopen voor mijn onderdelen (ze blijken gelijk te zijn). De E8 spareparts waren al jaren op... Binnen een week had ik het van uit de usa kostenloos thuisbezorgd. Daarom ben ik nu al een tijdje returning customer bij walthers...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 30 May 2007, 15:41:21 »
In principe niets, als de beurshandelaar bij verkoop nieuw spul netjes aangeeft hoe hij te bereiken is bij problemen (met adres en tel. nr., want een verwijzing "volgende beurs ben ik er weer" is hierin niet voldoende), een aankoopbon/garantiebewijs meegeeft, ook volledig garantie geeft, reparaties uitvoert enz. Dus ook een stukje verantwoordelijkheid hierin neemt zodat iemand met een probleem niet maanden hoeft te wachten tot een volgende beurs. En daarvoor zal ook hij een financiële bijdrage willen ;) .

Moet zeggen dat ik hier bij beurs handelaren nog wel ja zo goede resultaten mee heb dan bij winkels.  Problemen bij aankopen daar werden zonder problemen opgelost, ze kwamen het in enkele gevallen zelfs kosteloos thuis ophalen, die beurshandelaren zijn nu eenmaal toch regelmatig onderweg.

en dat consumentenrecht, tot dus ver krijg je dat ook bij de winkels wel, zo lang je je maar niet bij de eerste "Nee" van een verkoper neerlegt, en soms ook de tweede en zelfs de derde nee niet accepteren dan wordt uiteindelijk alles toch netjes afgehandeld.

Wat ik alleen niet snap in dit geheel, wat maakt het een producent nu uit waar iets voor verkocht wordt, en hoe.
Hij produceert voor een bepaald bedrag, de service die hij wil leveren neemt hij daarin mee, en dus verkoopt hij voor een bedrag zodat hij winst maakt. als de persoon/onderneming die het van hem gekocht heeft het dan door wil verkopen met 1% winst of 10% winst of 100% winst, maakt hem toch niet uit? En zelfs al willen twee winkels het met 10% winst verkopen dan nog kunnen die op verschillende prijsen uitkomen omdat de kosten die ze zelf maken verschillend is, b.v. door geen 6 dagen in de week open te willen zijn.
als je van die 6 dagen op 4 dagen maar 1 of geen klant krijgt dan is het economisch volgens mij beter om die dagen dan maar niet open te gaan.
Maar dat mag je dus blijkbaar niet meer zelf beslissen, dat beslist de leverancier tegenwoordig.

Sorry, maar volgens mij draait het allemaal helemaal door naar de verkeerde kant. Tegenwoordig moet je van alles alleen maar om het moeten, of het nut heeft en of het je wat opleverd maakt niet uit, laat staan dat je het ook nog leuk zou vinden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 30 May 2007, 15:49:04 »
Wat ik alleen niet snap in dit geheel, wat maakt het een producent nu uit waar iets voor verkocht wordt, en hoe.
Hij produceert voor een bepaald bedrag, de service die hij wil leveren neemt hij daarin mee, en dus verkoopt hij voor een bedrag zodat hij winst maakt.

lees de bijdrage van RodeDuivel nog eens op pagina 6.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 30 May 2007, 15:57:49 »
Sorry, maar volgens mij draait het allemaal helemaal door naar de verkeerde kant.

Sorry, maar dat is dus een typisch consumentenstandpunt van nu. Exact dezelfde bewoordingen werden jaren geleden door de WINKELIERS gebruikt.

De winkelier zegt nu: Eindelijk, volgens mij gaat het nu naar de goeie kant.

Misschien moeten sommige verkopers die zich hier niet in vinden tot een andere conclusie komen :  Ik ben misschien wel GEEN winkelier, maar een vrijetijds vrijdagavond en zaterdaghandelaar.

En dat vind ik iets heel anders.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 16:05:00 door maarten van der burgt »

henk

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 30 May 2007, 16:02:14 »
Sorry, maar dat is dud een typisch consumentenstandpunt van nu.

Wat is daar mis mee?
Ik waag te denken dat minder concurrentie hogere prijzen en slechtere service betekent. Ik ben consument en ben daar dus niet blij mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 30 May 2007, 16:06:51 »
Ik zie het anders, de postmarkt gaat open, dus meer concurrentie, maar de prijs gaat omhoog voor de gewone sterveling (idd. niet voor bedrijven, komt nog wel) en de service wordt alsmaar beroerder en de markt ondoorzichtiger... Nou joepie... ;)

Het kan alle kanten op...
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 19:22:03 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 30 May 2007, 16:11:18 »
Nou, je schreef zelf dat we de bijdrage van RodeDuivel nog maar eens moesten lezen en daarin staan de bedoelingen ten aanzien van de prijs in niet mis te verstane bewoordingen in. En service is een belangrijke manier voor een winkel om zich te onderscheiden van de concurrentie. Maar ja, als die concurrentie er niet meer is, wat zal die winkelier zich dan nog inspannen.

ps laten we maar niet de voor- en nadelen van concurrentie in tig sectoren gaan vergelijken. Betreft meestal appels en peren. Maar ik begrijp dat de post je hoog zit.  ;)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #112 Gepost op: 30 May 2007, 16:12:47 »
3/4 (of is het 4/4) van de beurshandelaren heeft zijn spullen NIET van een importeur/vertegenwoordiger/fabriek.
Derhalve zijn het tweedehandsspullen (ook al zijn ze gloednieuw) zonder enige vorm van garantie.

Maar een groot deel van de kopers weet dat niet, en verwacht bij problemen toch service (maar hij is toch nieuw en nooit gebruikt?).

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 30 May 2007, 16:17:58 »
Als ik naar mijn reactie kijk, en naar de twee eerste racties daarop ( dus die van Stig die mij doorverwijst, en die van Maarten ),dan klopt mijn stelling dus precies:
"volgens mij draait het allemaal helemaal door naar de verkeerde kant."

Ik ben niet een hobby verkoper, ik ben consument. en wat is in de stelling van RodeDuivel, en dus in het huidige gedrag van Roco het belangrijkst, zo snel mogelijk winst draaien zodat je het als aandeelhouder kunt verkopen. Dat z'n bedrijf er vervolgens 2 jaar daarna niet meer is, ach wat maakt dat uit, ik heb mijn winst al.

Ik bekijk het graag als consument. Waarom koop ik mijn lokjes van Roco, omdat ik ze mooi vindt, en omdat ik ze toevallig zie liggen voor een voor mij accaptabele prijs. of dit nu in de winkel is of op een beurs maakt mij niet uit.
Ik rij voor 90% Roco, maar als roco minder toegankelijk wordt door minder maar exclusievere verkooppunten dan betekend dat voor mij heel eenvoudig dat die 90% lager gaat worden. dan stap ik over naar andere merken.
Ik heb tot dus ver nog niet 1 keer een lok besteld omdat ik die juist zograag wil hebben. Nee ik koop een lok en wil die dan ook gelijk meenemen, kan dat niet gaat de koop niet door.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 16:19:53 door rjr »

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #114 Gepost op: 30 May 2007, 16:24:29 »
...de postmarkt gaat open, dus meer concurrentie, maar de prijs gaat omhoog voor de gewone sterveling ...

Inmiddels totaal off-topic, maar goed.
1) TPG heeft een CAO, concurrentie niet. 2) Concurrentie richt zich op bedrijven en pakt een lukratief deel van de markt weg. 3) Probeer maar eens met die TPG-concurenten voor dat lage tarief een kaartje naar je oma op Texel te sturen (Nee, 1 stuks, en ook nog eens naar een uithoek van het land...dat doen we niet voor die prijs).
Nee, ik werk niet bij TPG en ben voor concurrentie, maar dan wel concureren op hetzelfde niveau.

Ergo, service kost geld en voor lagere prijzen slechts een stuk van de markt pakken is op termijn voor velen nadelig, op welk gebied dan ook.

Albert
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 16:26:08 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 30 May 2007, 18:26:24 »
Maar een groot deel van de kopers weet dat niet, en verwacht bij problemen toch service (maar hij is toch nieuw en nooit gebruikt?).

Dan (laat ik me voorzichtig uitdrukken) vind ik een groot deel van de kopers goed stom.
Is er niet een heel oud en heel wijs gezegde: goedkoop is duurkoop. ??
Moeten ze in Brussel ook maar eens aan denken.

Ik zie het heel heel simpel:  als er in een branche van fabrikant tot eindgebruiker niet genoeg geld gegenereerd wordt,is die branche ten dode opgeschreven.
Dus als jij nu als consument alleen maar het minste wil betalen (lees: niet genoeg) heb je daar op de lange termijn NIETS aan. Je draagt alleen maar bij aan de teloorgang van wat je zelf zo leuk zegt te vinden.
Dit is overigens niet de eerste keer dat ik dit vermeld, maar ik denk dat deze visie niet zo aanslaat, omdat het meer geld kost.

Maarten

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 May 2007, 18:45:39 »
Nou ....kort maar krachtig:

Ik kan het met mijn voorganger [maarten van der burgt] wel eens wezen
Als het grootste gros alleen maar denkt aan goedkoop / liefs dumpprijzen,dan kan daar geen enkele handel van bestaan op langere termijn. ;)
Waar moet immers de winst, om die weer te investeren in ontwikkeling van nieuwe producten dan vandaan komen?  ???

Heb misschien alweer teveel gezegd maar zo bie et.

groet Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 30 May 2007, 19:25:15 »
Als je te weinig winst maakt, verlaag je de kosten. Je gaat niet de prijzen verhogen en verwachten dat je consumenten je daar dankbaar voor moeten zijn. Dat lijkt mij volkomen absurd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 30 May 2007, 19:36:02 »
Als het grootste gros alleen maar denkt aan goedkoop / liefs dumpprijzen,dan kan daar geen enkele handel van bestaan op langere termijn. ;)

Maar dat is ook niet zo. De meeste mensen willen best een goede prijs betalen.

De combinatie Roco/Reyne heeft ook wel een maffe geschiedenis wat betreft dumpen. Keer op keer werden te grote aantallen van een model op de markt gegooid die dan binnen een jaar of zo niet waren uitverkocht en prompt werden gedumpt. Als welwillende Roco-klant begon je je op den duur af te vragen of je wel goed bij het hoofd was om direct na het verschijnen van een model de hoofdprijs te betalen. En dat deden ook steeds minder mensen, waardoor een neergaande spiraal ontstond. Maar dat lag niet aan de beursen, ook niet aan de winkeliers, maar helemaal aan Roco/Reyne zelf.

Natuurlijk moeten de fabrikanten ook kunnen voortbestaan. Daar hebben we allemaal baat bij. Maar als concurrentie helemaal onmogelijk wordt gemaakt, dan leert een economische wetmatigheid dat de prijzen hoger worden opgevoerd dan voor een gezonde bedrijfsvoering noodzakelijk is. Dat is ook niet goed voor de hobby. Ik snap best dat de fabrikanten verandering wilden, maar nu schiet het door. Ik ken uitstekende winkeliers (mijn huisleverancier bijvoorbeld  ;D) en ik ken uitstekende beurshandelaren die het absoluut niet zoeken in dumpprijzen. Er zijn helaas ook winkeliers die veel kunnen leren van de service die sommige beurshandelaren bieden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 30 May 2007, 19:43:48 »
Als je te weinig winst maakt, verlaag je de kosten. Je gaat niet de prijzen verhogen en verwachten dat je consumenten je daar dankbaar voor moeten zijn. Dat lijkt mij volkomen absurd.

Maar een ui kan je niet blijven pellen, soms is het gewoon op en moet er een prijsverhoging doorgevoerd worden om verder te gaan. Als deze niet gerechtvaardigd is, ben je idd. ten dode opgeschreven...