Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Beleid Roco.  (gelezen 36602 keer)

marco

• Offline Offline
Re: Beleid Roco.
« Reactie #45 Gepost op: 28 May 2007, 22:03:44 »
wanneer was ik nou ook weer voor het laatst in een winkel waar
ze onze hobby verkopen ...... maar wees eerlijk door die mooi
geglasexte vitrines van ze kun je wel goed zien wat je niet moet kopen  :o
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #46 Gepost op: 28 May 2007, 22:09:25 »
Leo, ik had van jouw wel een wat intelligenter en doordachter antwoord verwaht dan het promotiepraatje wat je nou houd.

De macht ligt op het moment niet alleen in handen van de beurzen, maar ook van de gevestigde orde van winkeliers.
Denk je nou echt dat de gevestigde winkliers er waarde aan hechten dat er meer winkels hun spullen verkopen, tegen al of niet dumpprijzen ??
Ik dacht het niet. Deze winkels hebben hun vaste klanten kring, die wel verder strekt dan 50 km.
Er zullen er wel eens  een paar afvallen, maar er komen ook wel weer bij, ik denk dat het getal wel ongeveer hetzelfde blijft.
In dit geval is dus Kuypers erbij gebaat dat de winkels in de buurt er mee stoppen, lijkt me eerlijk dat te stellen, dat is zakelijk denken.
Als ze het willen zien zoals jij bv, dan is dat een mooi streven, maar een zakelijke wasse neus.
in dit geval komt bij dat kuijpers een shop in shop is begonnen, en dus voor roco echt een bedreiging is geworden dat misschien meer mensne op Marklin overstappen.
Met andere woorden, ik denk dat Kuipers wel wat eisen kan stellen t.o. roco, omdat ze nu de merken tegenover elkaar uit kan spelen, aangezien het voor zijn verkoop quota niet uitmaakt, maar wel voor wat er netto op oudjaarsavond overblijft.

nogmaals, ik zeg niet dat Kuipers er een hand in heeft, ik gebruik het alleen maar als voorbeeld, om duidelijk te maken dat de winkeliers misschien wel passie hebben in onze hobby, maar dat passie geen hongerige monden vult. en dat wordt hiet te vaak vergeten. een treinewinkel hebben is een job, en geen hobby, hoe graag je dat ook wil zien.
Mvg Marty,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 28 May 2007, 22:18:02 »
Kijk, voor ons zijn die treintjes emotie. En het gemak of het ongemak om er aan te komen, en de prijs, dat is ook emotie. Dat blijkt wel uit deze discussie.
Maar de fabrikant ziet de grote geldstromen. Die moet machines kopen, hij moet grondstoffen kopen, hij moet salarissen betalen, en als het even kan moet hij ook nog winst maken. Dat laatste hoeft geen doel op zich te zijn, maar het is wel noodzakelijk om een bedrijf gezond te houden.

Dus die fabrikant kijkt naar de kosten die hij moet maken om een bepaalde winkel te bevoorraden, en hij kijkt naar de opbrengsten van die winkel. Dan komt hij waarschijnlijk tot de conclusie dat hij voor een part-time winkeltje misschien wel 2 keer zo veel kosten maakt om dezelfde omzet te halen als bij een grote winkel. Dan denkt hij al gauw: om de tent gezond te houden zet ik die part-timer er uit.
Daarnaast kan de door Marty genoemde concurrentievervalsing een rol spelen.

Aan de andere kant heb je natuurlijk het effect dat Leo noemt. Door de kleine winkeltjes buiten spel te zetten wordt het aantal verkooppunten kleiner, en als dat effect te ver doorslaat moeten de klanten zoveel moeite doen om aan hun spullen te komen dat ze het op den duur massaal laten afweten.
Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #48 Gepost op: 28 May 2007, 22:29:29 »
Beste Marty, of mijn praatje intelligent en doordacht is zal de toekomst uitwijzen. Ik draai pas 30 jaar mee in deze wereld, dus moet nog een hoop leren.
Het gaat er niet om dat er hobbyisten afvallen en bijkomen en dat het getal hetzelfde blijft! Hoe kan je denken dat dat voldoende is. Er moeten veel en veel meer hobbyisten bijkomen en daar moet aan gewerkt worden. En het is verder niet interessant of een winkelier het leuk vindt of niet dat er nieuwe verkooppunten bijkomen want natuurlijk vindt hij of zij dat niet leuk , maar volgens mij is dat op de lange duur wel in zijn voordeel netzoals, ja toch nog even, het in zijn voordeel is dat er beurzen zijn. (Maar die discussie is off topic, zeg ik alvast). We zijn heel, heel veel hobbyisten kwijtgeraakt en dat moet echt terug. Nieuwe aanwas is zeer belangrijk. Fabrikanten moeten zich niet laten leiden door winkeliers die elkaar het leven zuur (willen) maken.
Leo

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #49 Gepost op: 28 May 2007, 22:31:12 »
Leo, ik bestrijd niet dat de verkooppunten verminderen geen effect heeft in de toekomst.
Ik beweer dat de gevestigde winkeliers nou eenmaal lak aan hebben, die hebben hun klanten kring die af en toe aangevuld wordt, en die klantenkring houden ze nog wel 20 of 30 jaar.
Wat daarna gebeurt zal ze echt een worst zijn voor nu.
Als ik weet dat door het beleid wat in mijn branch gevoerd wordt, dodelijk is voor mijn branch over 30 jaar, het zal me geen minuut zwaar op mijn maag liggen, zolang ik er maar kan van blijven eten tot mijn vut, en of mijn bedrijf wordt voortgezet..........
Klinkt arrogant en egocentrisch, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.

Dat het voor de hobby beter is dat er meer aanwas komt om de hobby op lange duur te behouden weet ik ook wel.
maar of je het leuk vind of niet, tegenwoordig is het noodzakelijk snel geld te maken, en niet na te denken voor over 30 jaar, wie dan leeft wie dan zorgt.
Misschien heeft roco dan al 10 keer van naam gewisseld, en heeft Marklin alleen nog maar 2 - rail, weet jij veel ??
En 30 jaar in een vak ziotten wil niet absoluut zeggen dat je ook alle kennis in pacht hebt, net zo als ik de kennis niet in pacht heb, ik kan alleen er wel nuchter over nadenken, dat is wat anders dan via een omweg beweren dat je precies weet hoe het zit, omdat je 30 jaar in het vak zit.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2007, 22:35:45 door marty »
Mvg Marty,

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #50 Gepost op: 28 May 2007, 22:35:49 »
Ja en dat is nou precies waarom de fabrikant zich niet door de winkelier de les moet laten lezen. Want die fabrikant moet WEL langer dan 30 jaar door en daarom is het in zijn belang dat de hobby weer op poten komt.
leo

Aangevuld:
Ik zeg niet dat ik de kennis in pacht heb. Maar ik geef mijn mening en dat zou je kunnen respecteren.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2007, 22:38:40 door Leo Hendriksen »

tinus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 28 May 2007, 22:36:22 »
niet alleen de bestaande klanten moeten dan veel
moeite doen.
maar zoals leo het aangeeft is er dan ook bijna geen
nieuwe aanwas meer.
beter zou het zijn om op elke straathoek weer
modelspoor te kunnen kopen.
en dan vooral de startsets.
verder vind ik dat inderdaad de verkoopprijzen overal
gelijk zouden moeten zijn.
of je nou 100 of 2 modellen verkoopt.
en over die kosten voor een kleinere winkel is ook niet
wat er zou moeten spelen.
was hier laatst in een zaak en die kreeg een bestelling
vanaf roco binnen , 2 buffers in een doos waar wel
een startset in paste!!

tinus

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 28 May 2007, 22:37:40 »
Het is interessant om je af te vragen in hoeverre een site als deze invloed op de markt heeft. Immers, voor nieuws en hulp ben je hier vaak binnen een uur geholpen. Met een winkel, die meestal open is wanneer jij moet werken, heb je dat veel minder.

De laatste twee treinenwinkels waar ik ben binnen gelopen waren het inmiddels ter ziele gegane Treinhobby in Eindhoven en Harlaar in Badhoevedorp.

De man van Treinhobby stond zeker twintig minuten met iemand te praten, ook op een moment dat ik iets wilde weten. Na tien minuten was ik het danig beu en uiteindelijk heb ik een modelbus en een stel catalogi gekocht. Want wat in de vitrines stond nodigde nou ook niet echt uit.

Harlaar is groot, heeft veel en heeft nog steeds vriendelijke service. Aan de andere kant hoef ik ze ook niet veel te vragen, want ik kom hier toch al alles te weten. Zeker als je op een eilandje woont is het internet reuze handig.

Dus ik kan het punt van Roco wel zien. Minder afnemers betekent minder rompslomp en dus minder kosten. Zolang ze maar net zoveel blijven verkopen, zal het ze worst wezen.

Alleen, hoe dit kan worden uitgelegd dat het in het voordeel van de consument zou moeten zijn, ontgaat me ten ene male. Over het algemeen geldt dat wat goed is voor de fabrikant of leverancier, op zijn hoogst niet schadelijk is voor de consument.

Bijvoorbeeld, waar in midden-Limburg vind ik een zaak van het kaliber van Harlaar, MTE of de Wapstad? Of zelfs een kleine winkel? Daar zal ik toch een stief eindje voor moeten reizen. Je moet of op een zaterdag gaan, of een halve of hele dag vrijaf nemen.

De consument is gebaad bij een open markt waar er geen prijzen worden opgelegd door wie dan ook. Dat zal niet altijd in het voordeel van de fabrikant zijn, maar dat zal mij als consument worst wezen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2007, 22:45:46 »
Alleen, hoe dit kan worden uitgelegd dat het in het voordeel van de consument zou moeten zijn, ontgaat me ten ene male. Over het algemeen geldt dat wat goed is voor de fabrikant of leverancier, op zijn hoogst niet schadelijk is voor de consument.

Kun je dat eens uitleggen, mijn economische kennis reikt niet zo ver.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2007, 22:52:46 »
­
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2007, 22:56:26 »
Leo, ik respecteer je mening uiteraard, zeker ook omdat het ten dele ook mijn mening is, alleen ging het in dit draardje daar niet over.
het gaat nu over beleid van fabrikanten, en niet over het behoud van de hobby.
Misschien even de tekst door laten dringen voor je het geeikte praatje weer gaat houden.
Een fabrikant moet nu geld verdienen, als ie dat over 30 jaar nog doet is het meegenomen,maar wel in een andere branch waarschijnlijk, maar dat zien ze dan wel weer, omdat dan de mensen die er nu hun geld mee verdienen, allang weg zijn.
tijd van grote familie bedrijven is in de modelspoordelaarij allang voorbij.
Werken en opbouwen voor je kinderen en kleinkinderen is al een tijdje voor de sporrkjesboeken, welkom in 2007
nu is het de tijd van grote investeringsmij, gauw geld maken en wegwezen.

het grappige is dat de consument dit ziet als concurentievervalsing, trwijl het in mijn ogen alleen maar gedaan wordt om concurentievervalsing tegen te gaan, concurentievervalsing voor de winkeliers die er echt van moeten eten t.o. de hobby-detailisten.
Dat dit niet echt gunstig is voor de concurent lijkt me logisch.
Mvg Marty,

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #56 Gepost op: 28 May 2007, 23:00:03 »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 28 May 2007, 23:18:41 »
ik zou zeggen dat de nieuwe R* importeur zijn bestaande, kleinere klanten op zijn zachts gezegd niet netjes behandelt. Geen reclame.

En een gedachte: als R*/M*/T*/???enenen zo graag vaste prijzen willen, dan vragen ze die toch gewoon van de handel? Hoe die hun bedrijfsplaatje (en verkoopsprijzen) verder in mekaar steken hoeft ze minder te boeien. Vrije markt vanaf daar.

Verder vind ik er niet zoveel van. Ik zie steeds minder winkels met modelspoor en dat vind ik jammer.

O ja, ik ken een verkoper van witte doosjes die op veel beurzen staat en ook de (alle?) accessoires in het assortiment heeft. Niet de goedkoopste, maar wel volledig. En als levertijd een bezwaar is, is dat heel prettig.

Groet, Sicco Jan

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 28 May 2007, 23:20:50 »
... de nieuwe R* importeur ....
Heeft Nl weer een Roco importeur?

stig

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 May 2007, 23:21:08 »
het grappige is dat de consument dit ziet als concurentievervalsing, trwijl het in mijn ogen alleen maar gedaan wordt om concurentievervalsing tegen te gaan, concurentievervalsing voor de winkeliers die er echt van moeten eten t.o. de hobby-detailisten.
Dat dit niet echt gunstig is voor de concurent lijkt me logisch.

Ach Marty, d'r is altijd een spanningsveld tussen consument en producent. Consumenten willen het goedkoop kopen, producenten willen het duur verkopen. Dat men het zo ziet, ach... ;)

Ik vraag me nu wel af : ik plas al 63 jaar, ben ik nu professor in het gezeik ???

Weet ik niet, maar een opmerking als deze draag weinig bij aan de discussie...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)