Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door FritsT
Vandaag om 17:29:51
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50

Auteur Topic: Beleid Roco.  (gelezen 36657 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Beleid Roco.
« Reactie #30 Gepost op: 28 May 2007, 19:01:59 »
Sorry, maar dit zijn mooie prijzen.

Weeg dit samen met de techniek af tegen Fleischmann en Marklin, dan steekt Roco er echt bovenuit.

Op dit moment is bij Railz bv Roco het ENIGE merk wat zonder storing rijd.
En de hoogte service verleent.

henk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 May 2007, 19:33:57 »
Dat Roco een goed merk is, zijn we het snel over eens. Levert wat mij betreft de juist kwalitet tegen prijzen die ik ervoor over heb. Maar daar gaat dit draadje niet over.
Dat het uitschakelen van de prijsconcurrentie op den duur in het belang van de consument is, waag ik toch te betwijfelen.  Als dat systeem rond is, kunnen fabrikanten/winkeliers hogere prijzen gaan vragen dan voor een gezonde bedrijfsvoering strikt noodzakelijk is. Om die reden is het ook verboden om vaste verkoopprijzen direct of indirect op te leggen. Dat biedt dan weer hoop. Ergens in Europa zal het wel een keer spaak lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #32 Gepost op: 28 May 2007, 19:37:24 »
Chris

Dat de kwaliteit van de Roco loks qua rijeigenschappen goed is was en is  geen punt van discussie.  90% van mijn loks zijn trouwens roco's.  

Afwerking is er echter de laatste 2 jaar zwaar op achteruit gegaan maar ook hier is  het nieuwe Roco bezig dat weer op punt te brengen, doch ook hier gaat het niet over.

Als ik echter nu een recent  aangekocht  volmetalen trix/Mä lok neem, cfr  de SBB re 4/4 art  22330 van trix , dan heb ik toch een zeer mooie volmetalen lok MET decoder  EN beperkte sound effecten voor 199 Euro !!!
Qua rijeigenschappen en  geluidsniveau kan deze  nieuwe lok aan de Roco's tippen  en ligt dan toch - als ik een aparte decoder moet  bijkopen voor de ROCO , dik 50 Euro lager in prijs !

Daarbij wordt Roco nu ook de lage loonlanden  geproduceerd  ( Tschechie  als ik mij niet vergis en dergelijke  )   Denk dat we toch allen realiseren dat loonkosten daar slechts  een derde of minder zijn dan hier  bij ons .   Gemiddeld maandloon in China Bvb voor een fabrieksafbeider is  daar rondom de 90 EURO per maand  !!!

Als ik kijk naar adviesprijzen van LS loks, Railtopmodel en ACME, dan ligt een lok daar  rond de 150/170 Euro !   Evenzo geproduceerd in China  of  voormalige Oostbloklanden met dat  verschil dat het meestal volledig nieuwontwikkelingen zijn en in veel beperktere oplages en in teorie  dus ook in verhouding duurder.     Ze mogen echter naast de Roco's staan !! En dat zijn dan modellen van relatief kleine  producenten met beperkt gamma met  een vaak mooiere en nauwkeurige detaillering als Roco's

Service van Roco.......  Wees blij dat  jullie in NL wonen en jaren een goede importeur hebben gehad.  In belgie ben ik een ROCO lok voor herstelling ongeveer  minimum 6 maanden kwijt !! , onderdelen 6 maand tot  een jaar wachten.  ( ik bestelde  dus idd via  via in Nederland of soms als het lukte rechtstreeks ).  Dan was het Mâ service net in Belgie toch veel beter.  En ben zeker  geen Marklinist of Mâ aanhanger.  Roco begint nu helemaal een probleem te worden.   Ik kan enkel nog via 1 a 2 grote zaken bestellen  die dan nog slechts een minimum op voorraad hebben van ROCO.  Gelukkig hebben die wel goede  contacten en kan ik relatief vlot aan het gevraagde raken mits 100 km rijden en weer enkele maanden geduld te  oefenen.  

No thanks  ..... denk dat  we op diverse punten toch eerlijk en  realistisch moeten blijven maar dat moet  ieder  verder  maar  voor zich uitmaken

Ik vind - samen met vele andere modelspoorvrienden die ik ken - dat Roco gewoon duur wordt en er zeer zeker  gelijkwaardige, zoniet ever goede producenten op de markt  komen die wel een meer acceptabeler marktprijs doorrekenen

Peter

Petdig1

stig

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 28 May 2007, 19:45:47 »
Gemiddeld maandloon in China Bvb voor een fabrieksafbeider is  daar rondom de 90 EURO per maand  !!!

Gelukkig maar, wie moet anders mijn modelletjes in elkaar flansen... Zolang een brood daar geen 1,89 kost is het allemaal relatief...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Christoffel van Hees

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 May 2007, 19:47:13 »
Ik vind het een slechte zaak van Roco. De heer Beelen heeft weliswaar een kleine winkel en is alleen open op vrijdag en zaterdag. Toevallig wel de dagen die ik eerder vrij heb dan de andere in de week.
De prijzen bij deze winkel zijn altijd laag, gemiddeld 10-15% minder. Bovendien heeft de heer Beelen altijd tijd voor advies en wil hij erg zijn best doen voor zijn klanten. Kwa klantvriendelijkheid scoort hij altijd een 8 of meer wat mij betreft! En als je even iets duurs nodig hebt (zoals de Noch Grassmaster) mag je die bij hem gewoon een week huren voor een paar euro en ben je dus per saldo heel goedkoop uit.
Mogelijk wil ROCO haar grote klanten (winkeliers) een plezier doen door de kleine concurrent de nek om te draaien. Of we daar op termijn als winkelend publiek wat mee opschieten is hoogst twijfelachtig. Een monopolist zal de verleiding om de prijzen te verhogen nooit lang weerstaan. Het verdwijnen van concurrentie in een grote stad als Utrecht is gewoon triest en wat mij betreft scoort ROCO een dikke MIN  >:( >:( >:(, ook al zijn hun treintjes super.

Christoffel

Husky

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 28 May 2007, 19:53:40 »
De handelwijze van Roco is m.i. een verontrustende ontwikkeling. Deze is al ingezet met de bemoeienis van o.a. Roco met de prijzen waarvoor haar producten aan de consument verkocht dienen te worden. Dit druist regelrecht in tegen de bestaande wetgeving en Europese regelgeving, die immers vrije concurrentie nastreeft. Hiermee balanceert Roco op het randje van de verticale prijsbinding welke in Nederland al sinds 1964 verboden is.

Laat iedere detaillist zijn verkoopprijzen vaststellen en voor zichzelf beslissen wanneer hij open of dicht wil zijn. Ook hier zal de marktwerking wel corrigeren. Leveringscriteria als uitstraling of oppervlak is toch allemaal flauwe kul. Het gaat toch niet om dure bolides of luxe artikelen die aan de man gebracht moeten worden? Het gaat om artikelen voor onze modelspoorhobby, niets meer en niets minder, en daarvoor weten wij de weg naar de winkelier toch wel te vinden zonder aansturing door Roco.

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 28 May 2007, 19:58:16 »
Het nieuwe spul gaat allemaal weer terug naar waar het hoort: een degelijke winkel met service voor de klant.

Ik heb anders nog nooit een verband waargenomen tussen de omvang van een winkel of de openingstijden enerzijds en het serviceniveau anderszijds. Daar is het Roco echt niet om te doen en ik heb Roco niet nodig om voor mij een winkel met het juiste serviceniveau uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2007, 20:02:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 May 2007, 20:24:33 »
Als fabrikante gaan bepalen wie wat mag leveren zouden wij als klanten eigenlijk niks meer van die merken moeten kopen. Dat is denk ik het enige waarmee je fabrikanten op andere gedachte kan brengen. Aan de andere kant kunnen andere fabrikanten die wel aan de kleine winkeltjes leveren wel dat wel tegen hun concurenten gebruiken.

De tijd zal leren wat het effect gaat zijn maar ik hoop wel dat de kleine fabrikanten blijven bestaan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 May 2007, 20:31:30 »
Hoewel ik de dwang die de fabrikanten kennelijk toepassen nogal stuitend en arrogant vind, kan het ook voordelig uitpakken, afhankelijk van de vraag hoe zo'n fabrikant z'n beleid exact invult.

Voorbeeld: stel dat Roco de consumentenprijs dwingend oplegt, maar daarbij kiest voor een vriendelijk prijsniveau, a la de al genoemde 2400 bijvoorbeeld. Dat betekent dat ik bij mijn plaatselijke winkelier gewoon voor een leuke prijs een model kan kopen dat ik hebben wil, zonder me af te hoeven vragen of ik misschien te veel moet betalen en beter tig beurzen kan aflopen in de hoop een paar tientjes te besparen. Goed voor je eigen gemoedsrust en goed voor de plaatselijke treinenwinkel.

Maar als de fabrikant zou kiezen voor een idioot hoge consumentenprijs, dan zijn we mooi de sigaar. Als elke winkelier die prijs moet rekenen, kun dus nooit tegen je handelaar zeggen dat je 't wel ergens anders haalt omdat-ie te duur is. Dan is het gewoon slikken of stikken.

Daar zit dus het probleem. Door het uitschakelen van de prijsconcurrentie tussen de detaillisten ben je overgeleverd aan de keuzes (lees: prijsniveau) die de fabrikant maakt.

Overigens wordt het prijsmechanisme natuurlijk niet helemaal uitgeschakeld, omdat de concurrentie tussen de fabrikanten natuurlijk wel blijft bestaan. Als Trix teveel vraagt, dan kopen we meer Roco of andersom.

Het lijkt eigenlijk een beetje op autodealers: Alle VW-dealers vragen ongeveer hetzelfde voor een Golf, maar je kan natuurlijk altijd een Opel Astra kopen. VW weet dat ook en zal de prijzen dus niet tot het absurde opvoeren.
Reinier

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 May 2007, 21:16:57 »
Volgens mij gaan er nu een aantal zaken door elkaar lopen.
1. het dealernet van een fabrikant;
2. het prijsniveau van het merk / de prijspolitiek van de fabrikant;
3. de kwaliteit van het produkt;
4. de concurrentie tussen winkeliers;
en zo zijn er nog wel een aantal zaken te noemen, maar de start van het draadje ging alleen over punt 1. Toch?

Het grappige is dat af en toe hetzelfde argument voor en tegen wordt gebruikt. Daarmee wordt al direct duidelijk dat het er geen "juiste keuze" is voor een fabrikant. Wat hij ook kiest er zullen altijd voor en tegenstanders  zijn.

Het lijkt mij toch redelijk dat een fabrikant eisen mag stellen aan zijn dealernet. Zelfs als die eisen in de ogen van (een deel van) zijn huidige klanten en dealers misschien onjuist zijn. De gevolgen daarvan zijn ongetwijfeld overdacht en ingecalculeerd.

Een ding hebben ze in ieder geval al bereikt: er wordt weer uitvoerig over het merk gesproken.

Jan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2007, 21:24:17 »
...maar de start van het draadje ging alleen over punt 1. Toch?

Mja, maar alle punten hangen samen met " het nieuwe beleid" dat de fabrikanten kennelijk gaan voeren. En ze hangen onderling samen: Hogere eisen aan het dealernet->aantal dealers neemt af->aantal concurrenten neemt af. Etc enz. 
Reinier

rv2525

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 28 May 2007, 21:31:33 »
Hier in Belgie moeten Ze zaken doen via de Franse tak van Roco. (T2M)
Die weigeren om NL te spreken met de vlaamse winkeliers en de prijs verschilt per zending en per winkelier.
Roco had al in Nurnberg te kennen gegeven naar een strake struktuur te gaan.
Een detailist heeft normale openingstijden en moet ook aan een aantal eisen voldoen. (Net zo als bij Marklin.)
Eigenlijk moet je ook reclame maken en een soort Store of Shop worden zoals bij Marklin. (Er schijnt gezegd te zijn dat er per 1-1-08 alleen nog maar Shop in Shops of Marklin Store's zijn in NL.) Ben benieuwd naar wat dat hier gaat doen.
Roco is moeilijk te verkrijgen en Marklin wisselt per winkel.
Maar dat de zaak onduidelijk is zeker.

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 28 May 2007, 21:51:25 »
..
Maar dat de zaak onduidelijk is zeker.
..
Dat is gebruikelijk in een zich herstructurerende markt. De fabrikanten hebben  het zelf de laatste tijd het hardst te verduren gekregen. Logisch dat zij een uitweg voor zichzelf zoeken. En wij als afnemers kunnen daar alleen maar blij om zijn, want zonder fabrikanten is er weinig modelspoorhobby. Een fabrikant wil gewoon geld verdienen en als dat niet meer kan, sluit hij de tent. Niks emotie.

Jan

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #43 Gepost op: 28 May 2007, 21:55:56 »
Ik lees met belangstelling deze interessante discussie en voeg graag mijn bijdrage toe:

De verkoop van modelspoor concentreerde zich de afgelopen jaren maar tot een beperkt aantal winkels. De neergaande spiraal is daarmee ingezet. In het straatbeeld van de gemiddelde stad kom je het modelspoor niet meer tegen.
Rond Sinterklaas en Kerst kom je in de folders van de bekende speelgoedwinkels het modelspoor niet meer tegen. Voor modelspoor moet je steeds meer naar de speciaalzaak. Kortom, het wordt een elite hobby en dus een duurdere hobby. Als je 50 kilometer moet rijden om bij de eerstvolgende winkel te komen heb je misschien geen zin meer in de hobby. Voor kinderen geldt dat zij in dat geval zowieso niet meer meetellen.

Stel je bent met de modelbaan bezig en je komt 20 rechte rails te kort? Ga je dan 50 kilometer rijden of ben je blij dat de plaatselijke fietsenmaker ook een voorraadje rails van jouw merk heeft staan??

De hobby in het algemeen moet veel meer gepromoot worden en dat doe je niet door inkrimping van het dealernet. Maar juist door het tegenovergestelde in combinatie met communicatie naar de (potentiële) consument toe, in de vorm van bijvoorbeeld reklame. Modelspoor moet opboxen tegen veel andere (opkomende) hobby's en dat is een zware strijd die je niet wint als je de produkten uit de winkels haalt.

Leo

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #44 Gepost op: 28 May 2007, 21:57:14 »
logischerwijs zijn de meeste reacties echte consument reacties.
het zou misschien toch wel aardig zijn om het eens met een andere insteek te bekijken.
Waarom is die zaak maar 2 dagen open ?? is die beste man al binnen, heeft ie een uitkering? heeft hij  nog een baan ??
Welke reden het ook zei, en ik dennk dat ik met 1 van de 3 aardig in de richting zit.
En ik denk dat hier voor Roco de knel zit namelijk,en niet zozeer zijn openingstijden of de vloeroppervlak.
Stel, hij heeft nog een baan, dan zijn zijn kosten aanzienelijk lager dan een full time winkel, en dat is zijn goed recht, en daar heeft roco niets mee te maken, wat zijn kosten zijn.
Waar Roco echter wel te maken mee heeft zijn de andere , grotere winkels in de buurt zoals Kuijpers.
Die gaan aan de bel hangen zoals de kroegen terecht aan de bel gingen hangen toen de sportkantines.
sportkantines zaten op de helft van de prijzen omdat die bv geen personeelskosten, en dure vergunningen te betalen hadden.
Als er maar genoeg full time winkeliers in de regio gaan klagen, kan roco niet anders dan naar hun luisteren, aangezien hun de grootste generatie van de omzet hebben.
en dat kleine beetje wat die ene winkelier heeft, willen ze ook hebben, en terecht in mijn ondernemersogen.

Zo'n zelfde voorbeeld heb ik zelf ook meegemaakt.
Ik heb een bedrijf , en ben aangesloten bij een inkooporganisatie welke ook de overhead organiseert en als 1 grote organisatie naar buiten treed.
Daar hebben ik en al mijn collega's baat bij, sterker nog we werken soms geheel samen met elkaar, ondanks dat we concurenten zijn.
Nu kwam daar een nieuw lid bij, welke later bleek een brandweerman die maar 2 dagen "ons "werk deed.
Aangezien hij geen bedrijdfspand heeft, geen personeel, en belangrijkste, alles al gedekt was door zijn baas, had hij hele lage kosten.
Dat hij een bedrijf ernaast neemt, vind ik best, dat het mijn concurent is vind ik ook best, is gezond en houd je scherp.
Wat ik wel erg vond was dat hij dezelfde condities als mij had en 50 % extra korting kreeg in gezamelijke kosten omdat hij zo klein was als bedrijf.
Dat stuite tegen mijn borst omdat hij tot 60 % goedkoper al mij kon ofreren voor dezelfde artikelen.
Na een klacht van mij, zijn alle kleine part time bedrijfjes uit de organisatie gezet, aangezien dit oneerlijke concurentie was.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar oordeel niet te snel, na een eenzijdig mailtje van 1 persoon.
Maar welke reden het ook is, het was inderdaad wel netter geweest als roco dit gemeld had voor hij meerdere bestellingen deed.
Mvg Marty,