Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Baanplan Bad Bührtal II  (gelezen 5799 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Baanplan Bad Bührtal II
« Gepost op: 31 October 2012, 12:25:19 »
Hoewel bij de bouw van het Bührtal al gepresenteerd, wil ik toch dit baanplan nog even onder de aandacht brengen van de baanplanspecialisten.

Korte achtergrond:

Afmeting: 4,5x1,25 m, in 3 verrijdbare modules
Epoche III, Duitsland ergens in midden gebergte
Baan met bovenleiding
Rechts rijdend
Gedachte achter de baan is een middelgroot station met veel beweging + parade strecke.
Computergestuurd met Koploper.

Het zichtbare deel:



Tussenlaag tussen zichtbaar en schaduwstation:



En schaduwstation:



Paar twijfel puntjes:
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het BW.
Plaats stad en BW mogelijk wisselen

Graag op en aanmerkingen, suggesties et cetera  ;)

Groet,

Jeroen


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2012, 12:52:17 »
Zie ik het goed heeft jouw station 3 perrons? Dat vind ik persoonlijk wat veel van het goede. Ik zou zeggen haal het perron tussen spoor 4 en 5 weg.
Rijdt je in een overgangsperiode of alleen diesel en elektrisch? Als je alleen diesel en elektrisch rijdt is er dan nog een kolenoverslag nodig?

Een ideetje voor het BW volgt nog. Even geprobeerd in paint maar dat lukt niet, dan maar proberen te beschrijven. I.p.v dat de loods in het verlengde van de aanloopsporen ligt, zou je de loods ook dwars erop kunnen plaatsen, als je begrijpt wat ik bedoel. Waarschijnlijk zul je dan wel enkele raccordementen moeten verplaatsen/weglaten.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 16:13:55 door J J H S. Reden: niet vergeten, toegevoegd. »
Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2012, 14:01:06 »
Ha naamgenoot,

Ik ga ook met stoom locs rijden. Ik snap denk ik wat je bedoeld met het BW. Dat lijkt mij idd wat logischer. Ga ik proberen.

Gr.

Jeroen

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2012, 15:13:56 »
Nachbar
Citaat
Plaats stad en BW mogelijk wisselen.

Ja dat zou ik zeker overwegen...
Dit baanplan doet me denken aan het baanplan van Hajo Wolffs "Weyersbühl I "....
Als het BW aan de andere kant een plaatsje kan vinden is het ook minder moeilijk te bereiken bij mogelijke "storingen".
Misschien dan ook het "Bahnhofsgebäude"aan de andere kant van de sporen?
Ben het ook mee eens dat 2 perrons voldoende is...misschien een perron tussen de sporen 3 en 4 en de sporen 2 en 3 dichter bij elkaar??
Nu al een mooi ontwerp/plan!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2012, 15:37:01 »
Hi Jos,

Dat is grappig dat je Weyersbühl I noemt. Een van de vorige ontwerpen was gebaseerd op Weyersbühl II, alleen was ik deze naam vergeten en kon deze baan niet meer terugvinden, nu weer wel :D.

Een en ander aangepast.
1 perron weggelaten. Spoor 5 is nu rangeer spoor.
BW verplaatst, oogt nu logischer.




Vanavond nog eens kijken of stad en BW gespiegeld kunnen worden.

Groet,

Jeroen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2012, 15:45:59 »
Mooi plan. Ik ben het overigens wel eens met andere Jeroen en Jos. Daarnaast zou ik zelf geen boogwissels gebruiken in het schaduwstation in verband met ontsporingsgevoeligheid. Ik begrijp wel dat je lengte wilt winnen, maar m.i. moet met rechte wissels op de voor jou beschikbare ruimte ook voldoende lengte verkregen kunnen worden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2012, 16:04:20 »
Mooi, Jeroen.  (y)
Jeroen

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2012, 17:37:19 »
wat me op valt is dat er op een modulescheiding een wissel ligt, ook op zo`n positie dat je de wissel niet echt netjes door kan slijpen en werkend kunt houden(lijkt me zoiezo niet handig)
verder geeft anyrail aan dat de bocht rechts voor de tunnel (vlak bij de draaischijf) niet gehaald kan worden.. misschien kijken of je daar nog wat kunt aanpassen om het rode uit die bocht weg te halen ;)
verder oogt het goed ;D
groeten,
Auke

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2012, 18:36:12 »
Af ja, ik zie het. Nog even aanpassen in anyrail.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2012, 09:07:01 »
Nog een optie voor je baanplan is het volgende:
Volgens mij horen sporen altijd achter het station te liggen ? (uitzondering zijn straatsporen ri industrie)
Dus "moet" het station aangepast worden zodat spoor 1 aan de andere kant komt te liggen,dan klopt het volgens mij iets meer  ;)
(dit is natuurlijk enkel van toepassing als het zo kloppend mogelijk moet zijn naar het grote voorbeeld ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2012, 21:32:37 »
Paar twijfel puntjes:
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het BW.
Plaats stad en BW mogelijk wisselen

Vanavond nog wat gefröbelt aan het plan. Stad en BW hebben geruild van plaats.



Heb ook nog een klein spoortje gemaakt naar een kop stationnetje aan de andere kant van de stad. Dit station komt dan ca 5-6 cm hoger te liggen.

Groet,

Jeroen


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2012, 21:40:35 »
Oogt goed ;D
Alleen de wissel bovenin bij de fabriek ligt op de scheiding, deze zou ik iets naar links verplaatsen zodat je deze niet hoeft door te zagen ;)
De middelste sporen ogen nu ook beter nu ze dichter bij elkaar liggen ;D
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2012, 11:37:34 »
Meerdere wissels liggen zo te zien op of erg krap naast een scheidingslijn,miss is het idd handig om indien mogelijk die te verschuiven.
Verder is het zo vlug bekeken een leuk baanplan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wouter97

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #13 Gepost op: 04 November 2012, 15:41:44 »
Of natuurlijk de scheidingslijn verplaatsen ipv de wissels ;D

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Baanplan Bad Bührtal II
« Reactie #14 Gepost op: 05 November 2012, 15:21:15 »
Het klopt dat sommige wissels erg krap of zelfs op de scheidingslijn liggen. Ik Ga e.e.a. nog een keer goed bekijken of sommige stukken anders kunnen om zo dit soort problemen te voorkomen.

Dus we zijn er nog niet helemaal  ;D

Gr.

Jeroen