Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:39:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Zolderbaan 2025 door mass am see
Vandaag om 14:32:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Voltages: 220V  (gelezen 6152 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: Voltages: 220V
« Reactie #15 Gepost op: 17 June 2007, 13:27:56 »
Instellen op 240 is het veiligst, als hij dan nog goed werkt.
Maar als hij goed is ontworpen moet 220V ook goed gaan, zie de bovenstaande overwegingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arjen

  • Gast
Re: Voltages: 220V
« Reactie #16 Gepost op: 17 June 2007, 14:18:28 »
Dat is grappig, op mijn B&O versterker uit die tijd zit een voltage selector, met de standen 110, 130, 220 en 240V.

Op welke moet ik hem nou instellen, 220 of 240?

240V was vroeger standaard in Groot-Brittannië. Grappig dat ze die keuzemogelijkheid boden, zo gek veel moet 220 of 240 sowieso niet uitmaken, kennelijk was de elektronica in die tijd gevoeliger voor spanningsverschillen dan nu... en B&O is natuurlijk niet de eerste de beste... 
Als je stand 240 kiest, weet je in elk geval zeker dat je je versterker niet opblaast. Maar gezien het voorafgaande moet hij de stand 220 ook gewoon overleven, dat kun je altijd nog proberen wanneer hij op 240 te weinig geluid geeft  ;)

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voltages: 220V
« Reactie #17 Gepost op: 17 June 2007, 16:04:48 »
Met het gevaar off topic te gaan, waar werd die 130 dan gebruikt? 110 is de VS, maar ik ken geen ander groot exportland met 130V of daaromtrend. Ik had hem al op 240 staan inderdaad. Dat leek mij het veiligst.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Voltages: 220V
« Reactie #18 Gepost op: 17 June 2007, 17:04:56 »
Stig: 127V tussen fase en nul kwam o.a. in Amsterdam voor, waarbij 3 fasen dan 220V was. Ik weet niet of het nog bestaat, maar ik herinner me van 20 jaar geleden woningen in Oud West die maar 1 groep hadden en daarvoor 2 zekeringen nodig hadden, want de 220V kwam tussen twee fasen vandaan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voltages: 220V
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2007, 18:39:39 »
Ow wat lollig, daar heb ik nog nooit van gehoord. Weet je misschien ook de reden voor deze eigenaardige verdeling?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: Voltages: 220V
« Reactie #20 Gepost op: 17 June 2007, 20:13:53 »
240V was vroeger standaard in Groot-Brittannië.

Nog steeds. Het idee om naar 230V te gaan kwam van de Britten. Zij zouden 10 volt zakken, wij zouden 10 volt stijgen en zo zouden we elkaar bij 230V ontmoeten. Terwijl we op het continent druk bezig waren om de spanning geleidelijk te verhogen naar 230V besloten de Britten, nota bene de initiatiefnemers, om niet meer mee te doen. Te veel moeite. Leve de Europese gedachte!
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arjen

  • Gast
Re: Voltages: 220V
« Reactie #21 Gepost op: 17 June 2007, 21:11:05 »
Weet je zeker dat de Britten formeel niet meedoen? Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze zich gewoon hebben gerealiseerd dat ze binnen de Europese 230V plus 6%-norm vielen zonder dat ze iets hoefden te veranderen?

Arjen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22525
Re: Voltages: 220V
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2007, 21:36:33 »
Die vlieger gaat natuurlijk alleen maar op als de Britten over een supernetwerk beschikken dat nooit erg ver naar boven afwijkt. Anders hadden we hier ook wel op 220 volt gemiddeld kunnen blijven zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: Voltages: 220V
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2007, 22:17:49 »
Arjen,

Een paar weken geleden, bij het opruimen van de archieven, kwam ik alle rapporten tegen over de z.g. spanningsharmonisatie. En daar stond het echt in, de Britten haakten af zodra ze zich realiseerden hoeveel geld en moeite de hele operatie ging kosten. Die stukken vond ik interessant genoeg om ze niet in het finaal archief te laten verdwijnen, dus die heb ik achtergehouden en straks als ik met VUT ga neem ik ze mee naar huis.

(ter verduidelijking, Arjen weet dat , maar de anderen misschien niet, ik werk bij een energiebedrijf)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Voltages: 220V
« Reactie #24 Gepost op: 17 June 2007, 22:22:11 »
Overigens gebruiken we hier in Malta Britse stekkers (die misschien wel groot zijn, maar beter beveiligd dan wat men in Nederland gebruikt, omdat iedere stekker een zekering heeft en het niet mogelijk is om een stuk metaal in het stopcontact te steken). Net even nagemeten en volgens mij multimeter staat er 235V over de twee pinnen. Nou zou ik dat officieel over een verbruiker moeten meten, maar ik weet niet of daar rekening mee wordt gehouden in een multimeter.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Voltages: 220V
« Reactie #25 Gepost op: 17 June 2007, 22:31:04 »
(ter verduidelijking, Arjen weet dat , maar de anderen misschien niet, ik werk bij een energiebedrijf)

We vermoedden al zoiets... ;)

@Peter, hoe groot zijn jullie verloopstekkerbakken?  ;D Ik heb eens zo'n engels ding gehad, toen ze me een engelse router opstuurden. Wat een joekels inderdaad. Maar wel minder flexibel in te zetten me dunkt door het ontbreken van rotatie symmetrie (180º).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Voltages: 220V
« Reactie #26 Gepost op: 17 June 2007, 22:49:23 »
Die zijn vrij fors, ja, hoewel een stuk platter en mede daarom vallen ze niet om, zoals Nederlandse. De stekkers zijn ook platter. Van Brits naar Europees (wat je nodig hebt om Europese apparaten hier aan te sluiten, die je veel nodig hebt omdat veel apparaten niet een Britse stekker hebben) zijn lomp groot; van Europees naar Brits (om bijvoorbeeld mijn laptop of mijn telefoon in Nederland op te laden) een stuk kleiner.

Toch ben ik blij dat mijn zoontje niet van alles in het stopcontact kan stoppen. Ik kan me herinneren dat ik met de breinaalden van mijn moeder in het stopcontact aan het steken was en het is waarschijnlijk vanwege het metalen klepje van het fornuis, dat op de breinaald rustte en nogal wat vonken veroorzaakte, dat ik dit nu kan typen. Met een Brits stopcontact kan dat niet, tenzij je precies weet wat je moet doen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40