Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Geklaag over diorama`s, modelbanen en beurzen.  (gelezen 3953 keer)

marcel

• Offline Offline
Geklaag over diorama`s, modelbanen en beurzen.
« Gepost op: 29 October 2012, 15:25:23 »
Ben door omstandigheden de laatste jaren heel wat minder met modelspoor actief geweest, zowel zelf en op beurzen.

Nu lees ik weer vanalles in de draadjes over de verschillende beurzen en begint het wel te kriebelen.
Helaas tijdens Eurospoor had ik nachtdienst en nu met Mechelen weekendje ziekenhuis met de vrouw.
Binnenkort komt er nog Rail en Ontraxx, ik heb nog kansen. ;D

Nu lees ik veel negativiteit in de draadjes over/rond de diorama`s, modelbanen en het hoe en wat met beurzen.
Persoonlijk vind ik het wel jammer om zoiets te lezen.
Iedereen weet het ook wel, erg veel moeite voor gedaan, maar smaken verschillen of de een bouwt gedetailieerder dan de ander etc. etc.

Waarom stellen we dan geen uitdaging voor een ieder die denkt dat het beter kan.
Dan ipv een klein diorama, een mini modelbaantje die bijv niet langer is dan 2 modules(zicht zijde).
Ik weet zeker dat Leo_H of anderen dat kunnen waarderen als je jezelf ook waar kan maken.

Ook al bak je er niks van, voor anderen kan je juist een grote inspiratie zijn.
Ik heb zelf jaren geleden met een baantje van 130x100 cm op Eurospoor gestaan, waar alleen rails op een open raamwerk lag.
Maar stond er alleen maar bij, rangeerde wat, reed wat rond en prutste wat.
Maar ik heb er wel vele leuke reacties aan over gehouden.

Ik wil hier mee alleen de reactie doen uitgaan dat het modelbouwen een leuke hobby is voor een ieder die het doet.
En het jammer vind als we dingen afkraken, elk jaar opnieuw helaas.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Re:Geklaag over diorama`s, modelbanen en beurzen.
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2012, 15:46:12 »
 (y)

Vind ik dus ook...

Als je tussen de regels door leest schrijf ik dat we hier op het forum al snel een beurs afkraken, maar dat we in plaats daarvan zelf eens de handen uit de mouwen zouden moeten steken, de vaste zolderbanen verruilen voor modulair bouwen en die dingen naar de beurs brengen.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2012, 15:48:11 door Johan Vermij »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Rubedino

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2012, 15:47:42 »
Citaat
Nu lees ik veel negativiteit in de draadjes over/rond de diorama`s, modelbanen en het hoe en wat met beurzen.
Dat blijft altijd zo want dat schrijf je zelf al.

Citaat
Waarom stellen we dan geen uitdaging voor een ieder die denkt dat het beter kan.
Heeft geen zin (zie boven).

Citaat
Persoonlijk vind ik het wel jammer om zoiets te lezen.
Ik ook en het getuigt zelfs soms van onbeschoft gedrag vind ik.

Citaat
Maar ik heb er wel vele leuke reacties aan over gehouden.
Ik ook en een leuke groep waarmee we diverse beurzen onveilig maken.

Citaat
..............reactie doen uitgaan dat het modelbouwen een leuke hobby is............
Is dat wel zo?

mvg,

kees-jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2012, 16:37:31 »
Ach ja, we zijn verwend hè, en dan zijn er al gauw spoorbanen die tegenvallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2012, 16:48:14 »
Naar mijn mening zijn we te verwend....

In 1972 was er bij de plaatselijke treinenwinkel (Buijs) een modelbaan uit Duitsland opgebouwd.
Die heeft daar een week gestaan en ik ben iedere dag na schooltijd gaan kijken.
Geweldig vond ik het.

Nu komen we op een beurs en zeggen: "Oh, dat is die club. Die heb ik al een keer gezien" en we lopen verder. Terwijl de bouwers misschien ander dingetjes toegevoegd hebben.
Natuurlijk heeft een ieder recht op zijn mening en een ieder legt de lat op een andere hoogte.
Ook het feit dat men toegang moet betalen schept bepaalde verwachtingen.

Zelf vind ik het een prettig idee om zoveel mensen te ontmoeten die dezelfde afwijking hebben als ik en die ieder op hun eigen manier ook van de modelspoorhobby genieten.
Zo kun je ook weer van elkaar leren als je er open voor staat.

mvg,
Erich

Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

MdR

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2012, 16:55:57 »
Ik ben het wel aardig met je post eens, maar soms zie ik ook wel eens banen voorbij komen op een beurs dat niet meer bestaat uit een paar plaatjes hout met wat rails erop en hier en daar een verdwaalde grasvezel... Tsja, dat vind ik dan uiteraard wel wat minder, maar de meeste mensen komen ook op een beurs om inspiratie of tips op te doen. Als er dan allemaal banen staan met allemaal dingen die een beginnende modelspoorder die net een maandje bezig is ook kan (niets tegen de beginnende modelspoorder overigens ;) ), dan snap ik uiteraard wel af en toe de kritiek die mensen hebben. Maar van mij hoeft het inderdaad niet dat zulke banen meteen van de beurs verbannen moeten worden, voor sommigen is het een inspiratiebron en anderen lopen er met een grote boog omheen.

Ik zeg altijd maar zo; Lever alleen kritiek als je het zelf beter kan.  ;)

Mvg, Maarten

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2012, 17:03:01 »
Ik lees vooral verschillende meningen over de meeste beurzen en dat lijkt me een prima zaak. Aan alleen maar hoeraverhalen heb je ook niet veel. Ik verbaas me er altijd weer over dat er mensen zijn die kennelijk maar slecht tegen een kritisch geluid kunnen en dan vinden dat je er zelf moet gaan staan. De meeste beurzen zijn niet goedkoop en dan moet je er nog naartoe ook. Wie bereid is flink in de buidel te tasten voor een beursbezoek mag een mening hebben, zo simpel is het.

Over Mechelen zul je mij niet horen. Ben er niet geweest namelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2012, 17:07:49 »

Ik zeg altijd maar zo; Lever alleen kritiek als je het zelf beter kan.  ;)

Mvg, Maarten

??? ???
Tenzij je een genie bent, zul je dan over niet veel zaken een mening kunnen formuleren. Een boek, een film, een auto?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2012, 17:25:36 »
Ik maakte in het draadje over Mechelen een vergelijk met eurospoor. Het leek daarbij of ik Mechelen afkraakte, dat was echter zeker niet het geval. Wat ik vooral wilde zeggen is dat ik ook op die beurs best wel het een en ander aan te merken had. een mede clubgenoot die ik daar tegen kwam was ongeveer dezelfde mening toegedaan. hij was bewust niet naar Eurospoor gegaan omdat hij VERWACHTE dat dat niet veel soeps zou zijn. hij VERWACHTE in Mechelen een hoop Belgische banen te zien danwel een hoop banen die hij nog niet eerder had gezien. Tenslotte VERWACHTE hij meer/andere handel te vinden. In alle gevallen bleek de VERWACHTING niet uit te komen. Handel voor een groot deel gelijk als Houten/Eurospoor. Veel banen al eerder gezien (bijvoorbeeld sneeuwbaan eerder nog op Eurospoor)

Desondanks word er door een deel van de forumers toch geweldig de loftrompet over Mechelen gespeeld terwijl in dit geval Eurospoor word afgekraakt.
Ook was eerder Rail het helemaal, maar tegenwoordig is Rail een Houten+. Nee, Ontrax is het helemaal! zeker, Ontrax is mooi, maar voor een groot deel van de bevolking veel te statisch. De kijjkdoos(jes) zijn fraai maar voor een groot deel van de geinteresseerden veel te weinig actie. Zij willen lange treinen zien en zeker de jeugd vind het een sport om wagons te tellen.... als er voor zo'n kijkdoos 10 man staan kan de rest het schudden en dan ben je al snel geirriteerd.

waarmee ik maar wil zeggen dat iedere beurs zijn voor- en tegens heeft en zijn eigen publiek. Laten we stoppen met beurzen de hemel in te prijzen TEN KOSTE van andere beurzen en gewoon te genieten van alles wat er geshowd word. En dat er soms iets minder aandacht is besteed aan het landschap wil nog niet zeggen dat de bouwer er niet veel tijd in heeft gestoken.......

Rubedino

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2012, 17:35:52 »
Tis heel simpel:

Je gaat of je gaat niet.

Als je gaat ga je met een doel waar je vooraf over nagedacht hebt.

De beslissing van gaan baseer je op de info die er te vinden is (deelnemers, fabrikanten, bekenden, lekker eten enz enz enz).

Valt het tegen dan bedenk je of je nog een keer zult gaan en valt het mee dan ga je ws de volgende keer waarschijnlijk weer.

Hou nou toch eens op zeg.....

mvg,

Kees-Jan

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2012, 17:44:09 »
Het is inderdaad behoorlijk jammer dat 'de meningen' over de afgelopen beurzen dermate veel invloed op sommige mensen hebben gehad, dat die daardoor bv besloten hebben om helemaal niet heen te gaan (een paar schrijven dat het wat tegenvalt, dus zal dat wel zo zijn, dus ga ik niet heen).

Dit is echt doodzonde. Een beurs en/of tentoonstelling is voor iedereen anders. Iedereen ziet bepaalde dingen, beleeft bepaalde dingen en doet bepaalde dingen, waardoor de dag voor hem/haar een bepaald gevoel (goed of slecht) geeft.

Bedenk echter ook dat het voor een bepaalde groep een soort van ontspanning is, 'even andere dingen aan de kop', weg uit een regulier patroon.

Een ieder kan voor zich, na alle facetten van die beurs (aankleding, invulling, sfeer, aanbod, maar ook bereikbaarheid, prijzen, catering, enz enz) in overweging te hebben genomen, een conclusie trekken.

Maar dat is een subjectieve beoordeling en dat is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2012, 17:45:17 »
ik hoop niet dat ik nu mensen tegen de schenen schop , maar dat ik jaar op jaar de zelfde banen op Eurospoor zie dat hoeft voor mij echt niet.
In dat opzicht stonden er in Mechelen een paar banen die al eerder in Nederland te zien zijn geweest maar dat zijn wel de kwalitatief mooiere banen.
Dus dat ik die voor een 2e x zie vind ik geen punt.
Maar liever zoals in Mechelen een halve hal met kwaliteits banen dan in Utrecht 2,5 hal vol met .... en 1/2 hal vol met mooie nieuwe banen.
Met andere woorden , voor Eurospoor mag er van mij beter gescout worden.
gr Jan

Rubedino

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2012, 17:50:50 »
Ga je dan volgend jaar weer naar eurospoor en roep je dan weer wat je net schreef?

mvg,

kees-Jan

Ik lust geen gebakken lever maar ja iedere keer koop ik het weer en ga het zitten eten......... vervolgens klaag ik weer dat het toch wel erg vies is.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2012, 17:54:14 »
De klagers vergeten voor het gemak dat alles ook nog eens gebouwd en betaald moet worden. De beurzen leveren in principe geen geldelijke winst op voor de baan bezitters, er moet in de regel geld bij dus je gaat niet zo snel iets afbreken of weggooien om er een ander mee te plazieren. Als je echt iets supers wil zien dan zal je zelf aan de slag moeten gaan. Het valt mij vaak op dat een groot deel van de klagers zelf niet verder komt, zie hun foto's van nieuwe aanwinsten, dan een stukje rails voor de PC.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MdR

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2012, 18:12:55 »
??? ???
Tenzij je een genie bent, zul je dan over niet veel zaken een mening kunnen formuleren. Een boek, een film, een auto?

Uhhh, ik hou het bij het modelbouwen :P