Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:36:21
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:26:46
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:21:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 08:19:51
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 218799 keer)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #255 Gepost op: 26 January 2014, 21:09:22 »
Ik zie in de bespreking dat er ook naamplaten 'Diana' zijn meegeleverd. Dat is een leuke geste, maar wie tijdperkpurist is kan ze er alleen oplijmen als je de lok na de inzet bij NS gebruikt (afscheidsritten en museumloc).
Waarbij ik de combinatie naamplaat + NS-vignet alleen kan terugvinden op 1 dag (6 juni 1992) en slechts op 1 zijde van de loc! De naamplaat is dus alleen fatsoenlijk te gebruiken als je het NS-vignet eraf poetst  :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #256 Gepost op: 26 January 2014, 21:10:17 »
Als daar een 1500 voor moet Hans, moet je eerst wat logo's gaan plakken.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #257 Gepost op: 26 January 2014, 22:00:25 »
Hoi Allemaal,

Om maar positief te beginnen: deze 1500 is goed getroffen en ziet er over de hele linie erg mooi uit.  (y)  Fantastisch ook dat er steeds meer Nederlandse modellen op de markt komen.
Des te vervelender zijn de twee (wat mij betreft) belangrijkste schoonheidsfoutjes die het karakter wel wegnemen.
De eerste is dat de kap onvoldoende inspringt bij de kabinedeur. Bij de eerste monsters is dat overigens niemand opgevallen en dat komt denk ik doordat ie nog niet gespoten was. En dat brengt me bij de tweede: de gele balk op de zijkant loopt zoals al gemeld (veel) te ver door waardoor optisch het probleem van het te weinig inspringen wordt versterkt.
Anders gezegd: als de gele balk wordt ingekort ziet het er waarschijnlijk veel beter uit. En sowieso conform het grote voorbeeld waar de gele balk al voor de klinknagels stopt.  Zie foto:
 

Zal dit overigens bij de MTE versie naar verwachting ook zo zijn?
En zo ja kan dit niet door Elotrains of andere handige handjes worden gecorrigeerd?
Al met al vind ik het de lok toch wel veel te kort doen en voor de uiteindelijke prijs mag je toch wel wat verwachten.

Groet,
Jaap


 
   

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #258 Gepost op: 26 January 2014, 22:16:06 »

@Jaap,

Je moet er vanuit gaan dat het bij de versie van MTE ook zo is.
Echter 100% zeker weten doe ik het pas als ik een 1505 in mijn handen heb, en tot nu toe heb ik alleen maar een 1501 gezien.

Je grootspoor foto is in dit geval heel duidelijk.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #259 Gepost op: 26 January 2014, 22:27:16 »
Citaat
waar de gele balk al voor de klinknagels stopt. 

Welke klinknagels?? ;D

Tinus.

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #260 Gepost op: 26 January 2014, 22:37:45 »
@ Chris,

Dank je voor je snelle reactie.
Nu maar hopen dat de 1505 beter is.

Groet,
Jaap

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #261 Gepost op: 27 January 2014, 00:02:29 »
Zoals een tijd geleden al een keer is opgemerkt, dat de cabinezijramen te klein zijn en dat ze een kleine milimeter omhoog zouden moeten, kom ik tot de zelfde conclusie.
Raam in de cabinedeur moet ook 1 milimeter hoger.
Op de zijwand aan de bovenkant van het gele vlak, zit een regengoot, als je de foto´s goed bekijkt horen de ramen hoger dan de regengoot te zijn.
Bij het model is de hoogte helaas gelijk aan deze regengoot.

Jammer dat dit bij de malcorrectie niet is meegenomen, het is zo gezichtsbepalend dat gekke half ronde raampje, en dan vooral de juiste grote en hoogte.
Dat heeft Philotrain toch beter gedaan, de juiste verhouding

Verder is het een mooie aanwinst voor de NL spoorder.
Ik hou het bij de Philotrains, rijden ook zeer fraai!

Een ieder veel rijplezier gewenst met dit lokje.

Rob

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #262 Gepost op: 27 January 2014, 00:36:36 »

Gewoon een kwestie van foto van een echte lok en model op de foto vergelijken.

Maar we zullen zien wie er gelijk heeft, we wachten rustig de komst van de lok af.
Ik ging uit van de foto´s die ik nu gezien heb.


Rob
« Laatst bewerkt op: 27 January 2014, 11:39:11 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op REAGEER als je een bericht wilt beantwoorden, niet op CITAAT! »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #263 Gepost op: 27 January 2014, 09:15:44 »
Prachtige loc en een fraai verslag van je Chris!

Het vervangen van de isolatoren is al een hele verbetering, mooi gedaan!

De zwarte ruitenwissers riepen bij mij vraagtekens op. Ik heb even snel op wat 1500 afbeeldignen zitten koekeloeren. het lijkt erop dat de 1501 in zijn museumtijd wel donkergekleurde ruitenwissers heeft. Maar in de NS periode lijken de ruitenwissers van de 1500n zilverkleurig.

Zou Elotrains de RAL kleur van het donkergrijs prijs willen geven? Dan is het niet zo heel lastig meer om het overtollige geel naast de cabinedeuren grijs te schilderen, wat het karakter van de loc mi. wel meer tot zijn recht laat komen.

Al met al ziet het er zo naar uit dat de 1500 van Elotrans nog wel wat kleine aanpassingen behoeft, maar die lijken mij niet onoverkomenlijk. Ik ga dan ook rustig wachten tot de 1500n uitgeleverd worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #264 Gepost op: 27 January 2014, 09:43:14 »
Hallo Jeroen

Dank je wel.
Ik zal navragen over het grijs. Zodra ik dat weet zet ik dat hier neer.

Groeten
Chris

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #265 Gepost op: 27 January 2014, 11:16:13 »
Netjes gedaan, Chris! (y) Als je het helemaal goed wilt doen, moet je de twee isolatorschijfjes omwisselen. D.w.z. de grijze boven en de witte daaronder. (heeft Roco verkeerd gedaan blij plan V en T).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #266 Gepost op: 27 January 2014, 11:22:22 »
Zie, ik dacht al dat ik dat ergens gelezen had  ;D
Dat was inderdaad al een keer jou tip.
Ga ik doen, als ik de 1505 heb, pak ik ze samen nog een keertje mee.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #267 Gepost op: 27 January 2014, 12:29:01 »
Het grijs is RAL 7016.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #268 Gepost op: 27 January 2014, 13:46:33 »
Ik heb de test goed bekeken en constateer dat inderdaad het breedteverschil tussen machinekamer en cabinedeur te klein is in vergelijk met de foto's. Maar: met mijn 44 lentes heb ik deze loc misschien 2x in m'n hele leven in actieve dienst gezien. Dat betekent dat ik pas tekortkomingen kan vaststellen door met fotomateriaal te gaan vergelijken: tot ik dat gedaan heb klopt de lok beslist met mijn herinneringen. Ik vind deze afwijking van de werkelijkheid een stuk minder storend dan bv een Electrotren 1300: het plaatwerk boven de draaistellen loopt daar in een knik in plaats van rond de aspot en dat stukje is me wél heel nadrukkelijk bijgebleven. Bovendien is het cabinedak veel te bol, ook dat is een te herkenbare afwijking.
Technisch gezien klopt de 1500 dus niet precies, maar in welke mate dat een probleem is, is uiterst subjectief.

Ik ga toch de klinknagels op m'n 3700 nog een keer natellen, ik raak steeds de tel kwijt ;D ;D
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #269 Gepost op: 27 January 2014, 14:00:54 »
Ik vind deze afwijking van de werkelijkheid een stuk minder storend dan

Als er werkelijk niet of nauwelijks verschil zit in de breedte van Bak en cabines, dan zal dat flink opvallen. Het is een beeldbepalend kenmerk, zelfs als je niet onmiddelijk de vinger op de juiste plek legt. Maar ook typisch iets dat je pas ziet als je het model voor je hebt. Ben benieuwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.