Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Herbeginner ringleiding  (gelezen 8725 keer)

marklinracer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #15 Gepost op: 17 December 2012, 14:42:13 »
Hallo,

welkom op het forum. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie. Daar kan je info vinden over een Ringleiding: Centrale voedingsleiding

Groeten Ronald.

Ik ben als beginner ook bezig met een baan en wil ook een ringleiding (voedingsleiding) installeren. Nu ben ik niet technisch aangelegd en de volgende vraag zal ook wel een eenvoudig antwoord geven, maar toch....

In de encyclopedie staat dat je vanuit de centrale voedingsleiding de bedrading naar bijvoorbeeld de rail moet solderen. Kan dit niet gewoon via een "kroontje" of een ander type aansluiting? Ik wilde dit gewoon doen met plugjes.
====
Marklinracer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #16 Gepost op: 17 December 2012, 15:43:17 »
Uiteraard kun je ook aftakkingen met kroonstenen maken.
Wat bedoel je met 'plugjes'?

Zelf leg ik centrale voedingsleidingen op een andere manier aan, en wel zo:


Voor de doorgaande draden gebruik ik soepel draad, dat vind ik makkelijker werken dan het massieve installatiedraad. De twee einden die bij een kroonsteen komen worden gestript, in elkaar gedraaid en doorgesoldeerd.
De andere kant van de kroonsteen is dan helemaal vrij om de aftakdraden in te steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #17 Gepost op: 17 December 2012, 22:15:05 »
Ik heb het probleem ook opgelost door middel van spoeldraad en aan het einde kroonsteentjes te plaatsen. Nu ben ik bezig met vanaf de kroonsteentjes draden naar de baan aan het trekken. Aan het einde kan ik gewoon clipjes vast maken en deze op mijn rails schuiven. Dan even testen of de baan het al beter doet.

Maar ik snap nog niet helemaal hoe het nou werkt met boosters enzo. Ik zit dus redelijk krab bij kas. En zou heel graag CS kopen maar helaas is dat nu niet mogelijk. Dus kan ik een extra travo aansluiten op mijn MS 2, zo ver ik heb gelezen niet, maar ik hoopte eigenlijk van wel. En veder is mijn Ms 2 toch gewoon mijn centrale voeding. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #18 Gepost op: 17 December 2012, 22:31:14 »
De MS2 doet twee dingen.
1. Hij wekt de digitale besturingssignalen op.
2. Er zit een versterker in voor de rijstroom.

Die versterker kan maar zoveel stroom leveren. Kom je daaraan tekort, dan heb je een tweede versterker met trafo nodig en dat noemen we een booster. Je deelt de baan dan in twee elektrische gescheiden circuits met ieder een versterker. Normaal heeft een centrale een zogenaamde boosteraansluiting. Via die aansluiting worden de digitale signalen naar de booster gebracht, want die signalen moeten overal hetzelfde zijn. Er is dus altijd maar één centrale die de digitale signalen opwekt.
Het probleem met de MS2 is dat deze instapcentrale geen boosteraansluiting heeft. Je kunt een booster ook wel direct op de uitgang van de MS2 aansluiten, maar dan moet je wel weten wat je doet. En heel goedkoop is een booster plus trafo ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #19 Gepost op: 18 December 2012, 00:13:35 »
1) Wat bedoel je met 'plugjes'?
2) De twee einden die bij een kroonsteen komen worden gestript, in elkaar gedraaid en doorgesoldeerd.

1) Met plugjes worden mogelijk opsteek-schuif-kabelschoenen bedoeld zoals ze bij Mä-C-rail gebruikt worden. Ook in de bedrading van auto's komen dit soort kabelschoenen voor.
2) Zelf heb ik bij MSC Emmen dit systeem ook toegepast, maar dan zonder de soepele draden door te solderen. Dit vanwege het 'wegvloeien' van de soldeertin na verloop van tijd en/of de 'tinpest'. De verbindingen kunnen daardoor dan niet meer geheel vastzitten.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 00:18:32 door Martin Hornis. Reden: aanvulling »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2012, 09:53:35 »
2) Zelf heb ik bij MSC Emmen dit systeem ook toegepast, maar dan zonder de soepele draden door te solderen. Dit vanwege het 'wegvloeien' van de soldeertin na verloop van tijd en/of de 'tinpest'. De verbindingen kunnen daardoor dan niet meer geheel vastzitten.
Tinpest bij soldeer heb ik nog nooit meegemaakt.
En dat 'wegvloeien', is dat een ervaringsfeit, of denk je alleen maar dat dat gebeurt?
Ik soldeer de uiteinden van soepele draad altijd door voordat ze in de kroonstenen gaan, zowel thuis als op de clubbaan. Nog nooit meegemaakt dat een verbinding los gaat door vloeien van het soldeer. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2012, 00:01:53 »
Tinpest bij soldeer heb ik nog nooit meegemaakt.
En dat 'wegvloeien', is dat een ervaringsfeit, of denk je alleen maar dat dat gebeurt?

Waarschijnlijk komen modelspoorders dat niet vaak tegen doordat ze na een jaar of vijf à tien de zaak (of zelfs eerder) toch slopen om wat anders te gaan bouwen. Als je echter iets voor een jaar of dertig wil maken dan kun je beter met dit soort zaken (tinpest en wegvloeien) rekening houden.

In de jaren 60 van de vorige eeuw mochten wij bij de fabricage van schakelkasten om deze redenen geen draaduiteinden doorsolderen en dan in een industriële aansluitklem vastschroeven. Eind jaren 70 en begin jaren 80 van diezelfde eeuw deden wij dat bij schakelkasten voor weeg- en verpakkingsmachines bij een andere firma ook niet.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2012, 10:34:19 »
@Martin, ik weet dat de NEN 1010 ook verbiedt om soepele draad door te solderen. Daar zal vast wel een reden voor zijn. Maar de NEN 1010 is geen wet, dus neem ik in sommige gevallen de vrijheid om het toch te doen.
Op de spoorbaan vind ik het vooral handig. De draden gaan niet rafelen en het is handiger als je een verbinding los moet nemen en later terugzetten. Je zou aderhulzen kunnen gebruiken, maar die nemen in een kroonsteen veel meer ruimte in, zodat je minder draden kwijt kunt.

Verder denk ik dat kruip vooral voorkomt bij kroonstenen die te strak zijn aangedraaid. Dus hou ik als maatstaf aan: vast is vast, meer is niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2012, 16:38:43 »
Het is niet voor niets dat de NEN 1010 het solderen van draden in huisinstallaties niet toestaat. Het is inderdaad geen wet, maar de energieleveranciers nemen het volgen van de NEN 1010 (veelal) wel in hun aansluitvoorwaarden op. Het gaat daarbij om 230 c.q. 400 V-installaties. Bij modelspoor gaat het om spanningen die lager zijn dan (nominaal) 25 V.

Juist bij de 'vast-is-vast'-methode waarbij soldeertin betrokken is , geeft bij klemverbindingen na verloop van tijd een (mogelijk) probleem: een onvaste verbinding die af en toe geen contact maakt. Het is veelal toch (het gebrek aan) de preciesheid waarmee de soepele draden in kroonstenen gestoken worden, die er toe leidt om dan maar (noodgedwongen) over te gaan op het solderen van draaduiteinden. Het is en blijft een soort dilemma waarmee men geconfronteerd wordt. Een ieder zal daarbij de voor hem of haar meest bruikbare oplossing (moeten) kiezen. Dus dan maar eens per jaar alle schroefjes even aandraaien?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.