Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:53:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:45:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:24:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26

Auteur Topic: trafo  (gelezen 3141 keer)

John K

• Offline Offline
trafo
« Gepost op: 24 October 2012, 18:26:31 »
Hallo allen,

Kan iemand mij aangeven hoeveel VA ik ongeveer nodig heb voor verlichting van ca 40 gebouwen, etc.?
Het betreft verlichting met gewone lampjes, geen leds.
Momenteel is e.e.a. aangesloten op een Viessmann 5200 met 52 VA maar deze valt na ca 2 minuten uit.
Zover ik heb kunnen nagaan komt deze uitval door overbelasting.
Kun je trafo's ook in serie aan elkaar koppelen, bv. een 52 VA aan een 30 VA zodat je dan 82 VA hebt?

Graag ontvang ik enige reacties en/of suggesties.

John De Groot

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
Re:trafo
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2012, 18:38:42 »
Dag John,
Ik zou zoveel verlichting in aparte groepen opdelen. De voordelen zijn dat er dan minder stroom (ampère) door de relatief dunne draadjes gaat én bij storingen kun je makkelijker per groep bekijken waar de storing zou kunnen zitten.
Het koppelen van trafo’s lijkt me minder handig. Maar, er zijn vast nog betere en meer technisch verantwoorde oplossingen te bedenken.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 18:41:53 »
Het aantal gebouwen is één ding, maar weet je nog om hoeveel lampjes het gaat en wat voor lampjes het zijn? Wat is de spanning van de trafo?
Wat vuistregels. Veel van die modelspoorlampjes verbruiken 30 tot 50 mA. Als die trafo 16 volt is, dan heb je omgevee 3A stroom. Daar kun je 100 lampjes van 30 mA (0,03 A) en 60 lampjes van 50 mA op aansluiten.

En je kunt trafo's beter niet in serie zetten of anderzins koppelen. Gewoon iedere trafo een eigen stroomkring geven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2012, 12:24:34 »
John,

Trafo's in serie schakelen doe je alleen om de spanning te verhogen (mist goed aangesloten), nooit om stroom te vergroten.
Sterker nog, het maximale stroom bij het in series schakelen van trafo's, wordt bepaald door de dunste draaddiameter van de trafo's.
Dit is in de meeste gevallen de trafo met het laagste vermogen, in jou voorbeeld dus 32VA, voorop gesteld dat de spanningen van de trafo's onderling gelijk zijn.
M.a.w, heeft geen zin.
Stel dat je per gebouw 2 lampjes a 50mA gebruikt, dan is de totale benodigde stroom 4000mA, dus 4A.
De trafo levert een vermogen van 52VA bij een spanning van 16V, dus een uitgangsstroom van 3,25A.
In bovenstaand voorbeeld dus net te weinig.
Gebruik je minder lampjes per gebouw dan is dus het stroomverbruik minder.
Stelje gebruikt maar 1 lampje per gebouw, dan is de totaal benodigde stroom 50x40=2000mA, dus 2 A.
In dat geval zou dus de trafo voldoende moeten zijn.
Gaat in dit laatse geval alsnog de trafo in overbelasting, dan is er mogelijk iets mis met de trafo.
In veel gevallen is dit dan een probleem in de bimetaal beveiliging van de trafo.
Een bimetaal wordt opgewarmd door de verbruikte stroom en zal de stroomking verbreken indien het verbruik dan te hoog is. Meestal is dan het contact ingebrand wat onnodige warmte produceerd die het bimetaal bij een lager stroomverbruik al voldoende opwarmt om het contact te verbreken.
De trafo is niet open te maken, dus reparatie is dan niet mogelijk.

Willem
« Laatst bewerkt op: 25 October 2012, 12:32:51 door br194 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2012, 12:29:59 »
Trafo's in serie schakelen doe je alleen om de spanning te verhogen (mist goed aangesloten), nooit om vermogen te vergroten.
Sterker nog, het maximale vermogen bij het in series schakelen van trafo's, wordt bepaald door de dunste draaddiameter van de trafo's.
Willem, hier verwar je vermogen met stroom. 8)
Hoe dan ook, het serieschakelen of parallelschakelen van trafo's doe je alleen maar als dat echt noodzakelijk is, en als je snapt waar je mee bezig bent.
In het geval waar het hier over gaat zou ik de verlichting over meerdere trafo's verdelen. Dus meerdere kringen maken die los van elkaar staan. En als je toch perse met één kring wilt werken, dan kun je beter een grote trafo kopen die het hele vermogen aankan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2012, 12:33:55 »
Klaas,

Je had gelijk, heb de tekst even aangepast.  ;)

Willem

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2012, 17:04:53 »
De echte win-win-situatie is wellicht om alle lampjes te vervangen voor ledjes. Vermits ze de juiste spanning krijgen (met weestandjes) gaan ze vrijwel nooit stuk en je kunt véél meer ledjes aansluiten op een trafo dan lampjes.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2012, 17:42:37 »
conrad levert witte leds met schroeffitting. Je kunt deze gelijk in plaats van de gloeilamp  (E 5.5 fitting gebruikt voor treinlampjes) schroeven. Het licht is nogal wit!!! Maar dat moet je dan op de koop toenemen. Het schijnt dat er ook gele en warmwhite (gelijkend op gloeilamplicht) ledjes zijn met een schroeffitting. Deze ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen. Wat je nooooit moet doen is twee transformatoren parallel aan elkaar schakelen. Is gevaarlijk omdat er eventueel 230 volt op de stekker kan gaan staan. Dat geef ik je nog even mee. Succes!
vr gr
Andre
« Laatst bewerkt op: 25 October 2012, 17:55:11 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2012, 18:26:10 »
Eventueel kan je ergens nog een zware regelbare trafo aanschaffen (vb. oude Fleischmann?), naast die je nu hebt. 
Kan kan je een deel van de verlichting op volle lichtsterkte laten schakelen. En een ander opgesplitste deel, de lichtsterke regelen met de regelbare Trafo. 
Met het omschakelen op LED's kan idd. je ook het verbruik verminderen.

Het is wat je verkiest. 
Tegenwoordig zijn op allerhande beurzen, de klassieke trafo-regelaars aan redelijke prijzen te verkrijgen.
Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2012, 20:21:46 »
Koop gewoon een leuke ringkern van 12 of 15 Volt en 60 VA of iets dergelijks.

Verdeel die in 4 groepen of iets dergelijks en je kan weer even voort.

Groter kan ook, maar vooral het gewicht wordt al snel groter: een groter vermogen wordt prijstechnisch wel interessant, maar dan moet je niet vergeten de secundaire kant goed te beveiligen.

Wat betreft LEDs: de kerstperiode staat weer voor de deur en dus de vele LED-sets bij de diverse 'drogisterijen' en andere zaken. Daar zitten vaak LEDs bij die een speciaal geslepen kop hebben zodat ze rondom stralen in plaats van recht vooruit.

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2012, 19:46:04 »
Wat betreft LEDs: de kerstperiode staat weer voor de deur en dus de vele LED-sets bij de diverse 'drogisterijen' en andere zaken. Daar zitten vaak LEDs bij die een speciaal geslepen kop hebben zodat ze rondom stralen in plaats van recht vooruit.
Inderdaad! Bij de Action (mag ik hier wel merknamen noemen?) koop je hele setjes compleet met batterijen voor nog geen euro. Kun je in één keer je hele dorp in het licht zetten.