Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Zelf gebogen brug maken door bellejt
Vandaag om 13:38:19
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 13:29:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 13:26:23
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18

Auteur Topic: Paar vraagjes over de multimaus  (gelezen 3068 keer)

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
Paar vraagjes over de multimaus
« Gepost op: 24 October 2012, 09:29:41 »
Hallo Medeforummers

Onlangs heb ik van Stevenf een Multimaus van Roco kunnen overnemen op Eurospoor. Thuis aangekomen natuurlijk meteen de handleiding uitgeprint en uitgebrobeerd. Dat is nog best lastig maar ik heb mijn lok in beweging kunnen krijgen. Wel gaan er een aantal dingen nog niet goed en kan ik daar geen antwoord op vinden in de handleiding:
- Als ik de multimaus naar links draai gaat mijn lok naar rechts. Wat moet ik veranderen om dat goed te krijgen? Kabels omdraaien hielp niet.
- De verlichtingsfunctie werkt niet. Als ik op de Licht/Ok knop druk gebeurd er niets. Als ik de lok laat rijden veranderd er eerst de snelheid en na het ietsje verder draaien van de rijknop gaat de verlichting pas aan. Als je de lok van stilstand naar kruissnelheid wilt brengen gaat hij dat dus met knipperende verlichting in de versnelling. Het maakt niet uit of de Licht/Ok knop is ingedrukt of niet.
- Kun je de Multimaus combineren met de Lokboss van Fleischmann als Slave? Deze heeft volgens mij dezelfde aansluiting als de MM.

Alvast bedankt,
Paul

PS Mods, als jullie vinden dat deze vraag in een andere draad thuishoord mag ie daar aan toegevoegd worden.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 09:31:17 door NS6400 »

henk

• Online Online
Re:Paar vraagjes over de multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2012, 09:36:42 »
Lok omdraaien.

Het aantal rijstappen dat in de decoder staat geprogrammeerd verschilt van het aantal rijstappen dat bij het betreffende adres in de MM staat geprogrammerd. Dan knippert de verlichting zoals beschreven. Aantal rijstappen in MM of decoder dus aanpassen.

Lokboss heeft juist een geheel andere bus. Niet zomaar te combineren.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 09:41:48 »
Bedankt,

Op het antwoord op vraag 2 heb ik wel een aanmerking. Ik heb de MM op zowel 14, 28 en 128 rijstappen geprobeerd. Bij 14 en 128 doet de verlichting helemaal niks. Ook na indrukken van Licht/Ok en bij 28 doet hij dus het hierboven beschreven. Als ik de lok met de Lokboss laat rijden doet hij wel gewoon normaal.

5166

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 09:44:27 »
Knipperende verlichting heb ik ook onlangs gehad met een loc; wat ik ook probeerde, hij bleef knipperen. Uiteindelijk heb ik de decoder maar gereset en toen deed ie het weer naar behoren.

Succes!
Edwin

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 10:03:41 »
- Als ik de multimaus naar links draai gaat mijn lok naar rechts. Wat moet ik veranderen om dat goed te krijgen? Kabels omdraaien hielp niet.

Inderdaad draadjes omwisselen helpt niet. Dat ligt aan de instelling van de decoder: Daarvoor moet je CV29 aanpassen. Zie daarvoor de handleiding van je Decoder wel register aangepast moet worden. Voor het programmeren met de multimaus: Even in de handleiding van de MM kijken.

- De verlichtingsfunctie werkt niet. Als ik op de Licht/Ok knop druk gebeurd er niets. Als ik de lok laat rijden veranderd er eerst de snelheid en na het ietsje verder draaien van de rijknop gaat de verlichting pas aan. Als je de lok van stilstand naar kruissnelheid wilt brengen gaat hij dat dus met knipperende verlichting in de versnelling. Het maakt niet uit of de Licht/Ok knop is ingedrukt of niet.

Zet het aantal stappen in je lok-bieb gelijk aan het aantal stappen van je decoder.

- Kun je de Multimaus combineren met de Lokboss van Fleischmann als Slave? Deze heeft volgens mij dezelfde aansluiting als de MM.

Nee dat kan absoluut niet. De multimaus is XpressNet en de ProfiBoss is Loconet. Dat kan niet met elkaar overweg ook al lijken de aansluitingen gelijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2012, 10:14:36 »
Hallo,

Toen Fleischmann met de Twin-decoders begon, hebben ze deze standaard op 27 rijstappen gezet. Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat de oude FMZ-locs hiermee werken.
Mijn vermoeden is nu dat de loc-boss ook met 27 rijstappen werkt.
De vraag is nu, de testloc, is dit een Fl-twin locomotief? dit zou de knipperende verlichting op 28 rijstappen verklaren.
Zo ja, programmeer de loc, door middel van cv 29, op 28 rijstappen. Het probleem zou dan opgelost moeten zijn.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2012, 11:07:25 »
Inderdaad draadjes omwisselen helpt niet. Dat ligt aan de instelling van de decoder: Daarvoor moet je CV29 aanpassen. Zie daarvoor de handleiding van je Decoder wel register aangepast moet worden. Voor het programmeren met de multimaus: Even in de handleiding van de MM kijken.

Maar als je de loc dan omdraait, rijdt hij weer niet de kant op waarnaar je de rijknop draait. Het is beter om te beseffen dat er bij digitaal nu eenmaal niet zoiets is als een vaste rijrichting. Als dat irritant wordt - kan ik me bij een stoomloc voorstellen - dan is aanpassen van cv29 een mogelijkheid. Maar bij de meeste locs is gewoon de loc omdraaien het eenvoudigst.
Het aanpassen van cv29 is eigenlijk vooral van belang als de loc analoog niet de juiste rijriching kiest.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2012, 11:22:45 »
Ben ik het niet geheel mee eens. Als ik de knop op de MM naar rechts draai, dus met de richting van de klok mee, dan verwacht ik dat mijn lok vooruit rijd. Met name bij een stoomlok heel duidelijk, maar ook alle andere loks hebben een voorkant.
Als de lok dan vooruit rijd en de verlichting voor gaat ook branden is het goed.

Dit kan dan op de baan zowel rechts als links zijn, dat hangt er vanaf hoe deze op de baan staat. Als dit naar links is, en je wilt dat dit naar rechts is, maar vooruit is wel echt vooruit, dan help het om de lok om te draaien op de baan.

Als ik de knop op de MM naar links draai, dus tegen de richting van de klok in, dan verwacht ik dat de lok achteruit rijd, met dan de verlichting achter aan.

Als dit gebeurd moet je niet aan CV29 zitten, als dit niet gebeurd moet je dus wel iets veranderen, dat kan via CV29, kan ook via omdraaien van draden, maar dan wel de draden in de lok aan de motor, niet de draden naar de rails.

Bij mij zal draaien naar rechts voor de lok betekenen dat hij in het ene geval naar rechts gaat, en een tijdje later gaat hij dan naar links ( als hij tussen door even op de draaischijf is gekeerd :) )

Roelco

henk

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2012, 12:14:09 »
Jawel, maar dan wil je iets geheel anders dan de vragensteller. Die wil dat een lok voor zijn neus dezelfde kant op rijdt als de draaiknop aangeeft. Analoog reageren alle loks hetzelfde en kan dat. Maar bij digitaal hangt het ervan af hoe je de lok op de baan zet. Het is goed om dat verschil te beseffen.

Mij boeit het bij 99 procent van mijn loks in het geheel niet wat de voorkant zou zijn, maar dat is weer een geheel andere keuze.

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2012, 19:18:47 »
Bedankt voor jullie hulp.

Na het resetten van de decoder deed de verlichting van de lok het wel bij 14 rijstappen. Bij 28 is er nog steeds hetzelfde probleem.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2012, 19:26:57 »
Misschien ook wel handig dat je eens meld wat voor decoder het betreft.
Is voor het geven van advies ook wel handig.

En bij de 28 stappen. Heb je dat zowel in de decoder als in de MM goed ingesteld? Dan zou het gewoon moeten werken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2012, 19:28:59 »
Misschien OT, maar mij sprak deze uitspraak aan:

Citaat van: henk
Mij boeit het bij 99 procent van mijn loks in het geheel niet wat de voorkant zou zijn, maar dat is weer een geheel andere keuze.

Dat kan ik zo wel zien, da's niet zo moeilijk. Maar het zou wel handig zijn, als je (van te voren) zou weten welke kant je loc op gaat als je je MM opendraait. Zal wel altijd een wens blijven  :-\

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2012, 19:46:34 »
Boeien of niet. Als een loc goed bedraad is en de decoder is juist ingeprikt zal de loc voorruit rijden (ketel voor of cabine 1 voor) als je de knop naar rechts draait en v.v.
Of dat kijkend naar de loc fysiek overeenkomt ligt er aan hoe de loc op de rails staat.
Komt het niet overeen draai je de loc om  8)
Kan je je nog wel afvragen wat je doet als je een ovaaltje hebt liggen. Start je in de goede richting rijdt de loc aan de andere kant van het ovaal toch mooi de verkeerde kant uit  ;D Moet je dan, snel de loc omdraaien  8)
Oftewel, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Citaat
Maar het zou wel handig zijn, als je (van te voren) zou weten welke kant je loc op gaat als je je MM opendraait. Zal wel altijd een wens blijven
Hoe had je gedacht dat de MM dat weet?
Er is er maar 1 die dat weet en dat ben jezelf. En nog een handig hulpmiddel. Vrijwel alle locs hebben verlichting. Kwestie van kijken aan welke kant de frontseinen branden en je weet welke kant je loc oprijdt. (y)

Vindt het knap hoe men van een simpel iets toch een probleem kan maken.  ;D 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2012, 20:49:37 »
Citaat
Hoe had je gedacht dat de MM dat weet?

Die weet dat niet, daarom juist.

Citaat
Vrijwel alle locs hebben verlichting.

Dat kan doorgaans wel kloppen. 40% van mijn loks niet. En van de loks die het wel hebben staat de verlichting meestal uit.

Citaat
Vindt het knap hoe men van een simpel iets toch een probleem kan maken

Ik maak er geen probleem van, ik zei alleen maar dat ik het handig zou vinden (bij een stuk of twintig loks in een depot met draaischijf). Meer niet... ik ben niet zo knap  ;D

Groet,
Jan

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 October 2012, 07:15:08 »
De lok is een NS 2400 van DKM. Deze is door de vorige eigenaar met een 8 polige decoder dedigitaliseerd. Geen idee wat voor decoder erin zit. Ik zal  er eens een foto van maken. Kunnen jullie daar iets mee?

Groet,
Paul