Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten  (gelezen 30269 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten
« Reactie #90 Gepost op: 10 November 2012, 17:15:30 »
Volgende stappen in het interieur:

Gaten voor de ramen in de deuren gemaakt. De gaten heb ik deels gefreesd en later verder gevijld. Bij het frezen viel het me op dat dit gemaakt is van ABS. Dat geeft een vrij markante geur tijdens schuren en vijlen. Dat is nogal een duurzame kunststof voor een dergelijk interieur. Maar misschien is het hele model wel van ABS.

Voor de aardigheid het DE1 interieur ernaast:

Hier zie je dus duidelijk de biezen van de lambrisering zitten. Moeten nog worden gemaakt voor het DE2 interieur.

Vervolgens de hele avond schilderen: eerst alle deuren afplakken en dan schilderen met Hunbrol middenbruin (kleur die Artitec heeft gebruikt voor de DE1 deuren.
Daarna alle leuningen stangen beschilderen met chroom verf van Modelmaster, en de leuningen zelf met zwart aanzetten. De randjes van de tafeltjes zijn afgezet met een aluminium strip, dus die zijn aangestipt met een zilverpen en daarna zijn de tafeltjes karmijn rood geschilderd. Vervolgens met Olieverf in de kleur burnt omber alle deuren verder ingesmeerd en met een harde kwast gekamd voor een beetje houteffect.

Nu dus nog de lambrisering en de spiegeltjes en schilderijen.

Ook begonnen met de stuurstanden:

Hier kun je overduidelijk zien dat helaas Artitec de stuurstanden van de gerenoveerde gele stellen heeft gemaakt. Ook de indeling van de instrumenten is geheel volgens de gerenoveerde uitvoering. Kijk maar op pagina 84 midden van het boek Dieseltreinen in Nederland.

In elk geval moeten het instrumentenpaneel worden versmald. Dat heb ik maar even met de freestafel gedaan. Nu moet ik de spleten weer dicht plamuren en de zaak weer op de juiste kleur brengen. Ik twijfel nog of ik het paneel glad moet maken met nieuwe instrumenten, maar ik vrees dat je daar eigenlijk helemaal niets meer van ziet.

Weet trouwens iemand de kleur van de (klap) stoeltjes van de DE2? En de toegangsdeuren tot de stuurstand waren toch niet voorzien van hout(imitatie)? Dat zie je namelijk wel heel goed als dat zo was.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten
« Reactie #91 Gepost op: 10 November 2012, 18:25:28 »
Hoi Ivo,

De klapzittingen behoren net als de rest van het 3e klas (of 2e klas zoals jij die nu hebt) blauw, echter op het oog meestal groen aangezien.

Bij de 41 zijn de cabinedeuren die op het dienstbalkon zitten bekleed geweest met leerdoek, echter of alle stellen dat gehad hebben weet ik niet. De cabinedeuren in de bagageruimte horen geschilderd in de zelfde kleur als de gehele bagage cq cabine. Het instrumentenpaneel (voorzijde) is voor de oude stellen altijd zwart geweest.

mvg,
Robin

Yeti

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 16 November 2012, 21:11:17 »
Volgende stappen in het interieur:

Ik twijfel nog of ik het paneel glad moet maken met nieuwe instrumenten, maar ik vrees dat je daar eigenlijk helemaal niets meer van ziet.

Ivo,

Ik heb gewoon een foto verkleind en uitgeprint.

Plakken en klaar.

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 30 November 2012, 11:38:33 »
Yeti,

Zit nog te twijfelen, maar waarschijnlijk is jouw oplossing het snelste. Bouw ligt even stil, want ik wacht nog op de dakleidingen. Tip: als iemand mijn ombouw wil nadoen, ga dan uit van een versie met dakleidingen. Dat is een stuk eenvoudiger en Artitec heeft geen enorme voorraad reserveonderdelen.
Wel is de binnenkant van de kap inmiddels op de juiste kleur gebracht en zijn de LED's van de frontverlichting vergeeld. Ook de opstaptreden zijn allemaal aluminium gespoten. Nu nog even afplakken en de rest grijs.

Dit weekend ook geen tijd: surprises maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 07 December 2012, 23:52:16 »
Gisteren de ATB leidingen ontvangen van Artitec. Die moesten er vanavond dus op:

Voor de dwarspositie is deze foto zeer behulpzaam:

Ook is hier de oorspronkelijke positie van de CVRL antenne te zien, waar op mijn model dus het overgebleven steuntje moet komen.

Dan aan de slag met de freestafel, omdat je daarmee lekker nauwkeurig gaatjes kunt boren.

Het model moet in de machineklem:

De machineklem zet je zo goed mogelijk haaks vast op de kruistafel.

Dan maak je een blokje dat exact tussen de wanden van de DE 2 past:

Vervolgens klem je met de bescherming van een stukje de papier de bak in de machineklem en zorgt dat deze ze goed mogelijk vlak erin zit:

Dan ga je eerst de dwarspositie van de boor op de bak instellen met de kruistafel:

Dan boor je alle gaatjes door alleen de bak nog maar in langsrichting te verplaatsen. Dan ligt de leiding volledig parallel aan de bak.

Nu je toch bezig bent ook maar even de gaatjes in de torpedo geboord voor de CVRL antenne:

En de plek van het stompje is gegokt, maar ongeveer ter hoogte van de achterwand van de stuurstand:

De schoorstenen moeten ook open:

Dit is zonder boorstandaard of freesbank eigenlijk niet te doen. Je breekt dan makkelijk het pijpje af. Eigenlijk is het nog mooier het pijpje af te zagen en te vervangen door een stukje messing buis.

Met een beetje lijm aan de binnenkant is dit dan het resultaat:

Linker doos moet nog even worden platgelegd.

Zo dan nu de CVRL antenne nog maken van een stukje messing staf en het loze steuntje denk ik uit een stukje messing gaas te gaan maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 10 December 2012, 23:32:19 »
De CVRL antenne is snel gemaakt: je neemt een stikje styreen staf 2mm rond, boort er een gaatje doorheen en steekt daar een passend messing draadje in. Dat schuif je in het gaatje wat in de voorste torpedo is geboord. Althans voor de latere versie van de plaatsing van de CVRL antenne. Toen deze net werden geplaatst, eind jaren 60 stonden ze op een pootje ter hoogte van het achterschot van de stuurstand, op het Artitec model ongeveer ter hoogte van de voorste lasnaad op het dak.

De antennes zijn nu nog wit en zouden dat voor de 96 ook zo moeten blijven (tip voor Artitec, die door sommigen op dit forum worden aangespoord de 96 met blauwe reclamebanen uit te brengen). Die van mij wordt de 96 en daarop was de CVRL antennen gewoon dakgrijs, misschien op het pennetje na dat midden iets bovenuit steekt.

Ik vind het nog iets te dik, maar ik had het niet dunner. 1,5mm heb ik ook geprobeerd, maar is te klein. Bovendien ziet het er straks in dezelfde kleur grijs als het dak hetzelfde uit.

Ik heb ook nog geprobeerd de steun voor de CVRL antenne ter hoogte van het stuurstand schot uit een stukje messing gaas te maken, maar dit is me niet gelukt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 22 December 2012, 17:42:23 »
Opschriften voor de 95 zijn inmiddels aangebracht en ook 6 NS vignetten. De methode van het wattenstaafje met wasbenzine was goed om de baknummers vlakbij de koppen te verwijderen en te vervangen. Ook het dak is helemaal gespoten, want dan is alles op het dak dezelfde kleur. Ik heb Philotrain dakgrijs gebruikt en dat is iets lichter en minder blauw dan het dakgrijs van Artitec. Vervolgens is het geheel in de blanke lak gezet:

En toen zag ik vanmiddag in Spoor en Trein editie 12 op pagina 23 een foto van 3 DE2-en met CVRL antenne op de torpedo. Volgens het onderschrift de 77, 80 en 85. En toen zag ik iets dat ik nog niet eerder had gezien. De CVRL antenne zit weliswaar op de plaats van de torpedo ventilator en de bevestigingsplaat daarvan is nog te zien, maar de torpedo zelf is verwijderd. Ik heb de antenne op het model op de torpedo gezet, dus dat staat nu veel te hoog. Pech:

Oplossing: CVRL antenne er van binnenuit uitduwen en de torpedo van het model affrezen. Dan mag de lak ter plaatse weer worden hersteld.

Ik dacht dit weekend de DE2 al af te kunnen bouwen, maar helaas.

De andere opschriften zitten wat mij betreft goed:

Misschien ga ik met zwarte verf de Artitec impressie van de nummerplaat nog even aantippen.

Deze heb ik maar laten zitten:

Hier staan de baknummers. De ABk moet nummer 118.035 hebben en de BDk 117.035. Hier staan voor de goede lezer de baknummers van de 101, dus 117.041 en 118.041. Ik heb besloten het maar zo te laten  ;), ook al omdat de Kleinspoor opschriften wel een aantal, maar niet voor de 95 de correcte baknummers heeft.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 29 December 2012, 00:22:36 »
Laatste loodjes:

Horizontale banden in het interieur aangebracht. Ik heb ervoor gekozen om JammyDog tape te gebruiken. Ik hoop dat het blijft zitten.

Af en toe doe ik ook echt onzinnige dingen  ;D:

Wastafel en toiletpot geschilderd. Die zitten straks keurig achter een melkglas raam.

Zoals Yeti al voorstelde heb ik het meterpaneel maar gewoon klein gekopieerd en opgeplakt:

Ook de CVRL antenne staat inmiddels op de juiste hoogte, na affrezen van de torpedo en spuiten.

En daarna heb ik alle onderdelen maar weer in elkaar gezet:

Ook nog even een decoder erin geprikt. Helaas zie ik nu dat het bovenste licht van de L behoorlijk doorschijnt naar het andere sluitlicht. Ik kan er niks anders op verzinnen dan dat de bakken weer uit elkaar moeten. Je ziet het op de foto slecht, maar de onderste lichten zijn keurig geel dankzij een laagje Talens glaslak, kleur 200 geel.

En zo mag deze 95 van mij rijden tussen Apeldoorn en Zutphen. Tenslotte was het me daar om te doen. Ik heb hier trouwens nog een vraag over: was het nu wel of geen voorschrift om de blauwe koersborden te voeren met de gele aanduidingen. Ik zie meer foto's zonder dan met.

Het raadsel van de geëmailleerde niet roken bordjes is wat mij betreft nog niet helemaal opgelost. Met name aan de rode kant (dus de 2e klas zonder de reclamebanen) zitten er op aardig wat DE2en tot op het laatst de geëmailleerde borden. Aan de andere kant zou je ze kunnen zien. Maar omdat dat nergens echt duidelijk wordt lijkt het er eerder op dat de DE2en rondreden met aan een kant de geëmailleerde borden en aan de andere kant de geschilderde niet roken opschriften.

De traptreden zijn ook donkergrijs gemaakt met een aluminium randje:

De koppeling tussen de bakken:

De andere kop met Scharfenberg met de juiste leidingen:

Dit is dus de twijfelkant: waarschijnlijk geen emaille borden. Kan ik later nog eens doen, als er voldoende kleine niet roken transfers zijn:

En je ziet waarempel nog iets van het meterpaneel ook:

Zo nu mag die dus nog eens uit elkaar voor de lichtscheiding tussen de bovenste lichten. Ook moet ik de lokpilot helemaal instellen, want het is me nog niet gelukt de binnenverlichting aan te krijgen. Er is hier vast een lijst CV's voor de DE2 te vinden.

Als laatste moet het bevestigingsstuk van de CVRL antenne voorop nog worden gemaakt en eigenlijk wil ik nog wel een roetwaas rondom de schoorstenen. Misschien een leuk klusje voor Eric in Rijswijk.

Zo, nu mag Artitec een mooie DE2 met blauwe reclamebanen gaan maken. Bij voorkeur niet de 95, anders is al dit werk helemaal voor niets geweest  ;D ;D

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 December 2012, 00:24:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #98 Gepost op: 29 December 2012, 08:10:19 »
@ Ivo.

Prachtig gedaan.
Maar waar stond dat meterpanneel ook alweer?
Ik heb al een foto op hier langs zien komen, maar kan hem nergens meer vinden.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 29 December 2012, 12:16:12 »
Jos,

Op deze bladzijde, 6 berichten naar boven ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #100 Gepost op: 29 December 2012, 12:47:04 »
Hoe groot heb je het meterpaneel uitgeprint?
Dan hoef ik zelf niet te proberen. (ja beetje moe aangelegd)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 29 December 2012, 13:08:48 »
Dat weet ik niet uit mijn hoofd. Dat moet ik opmeten aan het paneel zelf, want dat heb ik ook een paar mm versmald. Het paneel van Artitec is een paneel van de gerenoveerde DE2 en dus te breed voor de rode.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 29 December 2012, 14:51:04 »

DE2 62, Winterswijk 1 oktober 1977.  (foto 2640 px bij 1448 px)

Hoi Ivo,
Hier de DE2 62 in Winterswijk, klaar voor vertrek naar Zutphen.
Met geëmailleerde bordjes aan de "rode kant".

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 29 December 2012, 17:29:45 »
Gerard,

Precies: foto's van geëmailleerde bordjes op de rode kant bij een DE2 met blauwe reclamebanen zijn er genoeg. Maar foto's van deze of een andere met blauwe reclamebanen met de niet roken bordjes aan de andere kant heb ik nergens met zekerheid gevonden. Wel een aantal verdachte foto's  ;D. Juist het feit dat er best aardig veel foto's zijn van de rode kant met emaille bordjes tot tegen de sloop aan (oa de 96 in Zwolle), maar geen enkele aan de blauwe kant, maakt het onwaarschijnlijk dat die kant dan ook emaille bordjes had, maar niet onmogelijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 29 December 2012, 19:11:20 »
De blauwe banan zijn reeds in het transfer-tijdperk aangebracht, dus borden afnemen, schilderen en stickers plakken.
Borden vergden veel onderhoud, dus waren feitelijk al afgeschaft.

mvg,
Robin