Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel  (gelezen 2119 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Gepost op: 23 October 2012, 19:14:27 »
Hallo allemaal,

Onderweg naar de BNLS-dag in Zwolle hadden Michel (ToTheBeach) en ik het in de auto over wisselaandrijvingen met behulp van fietsonderdelen.
Het is mogelijk wissels om te zetten mbv remkabels, zoals hier beschreven: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57674&hilit=rotonde&start=585

In dit topic op een Frans forum zitten de schakelaartjes aan de voorkant, en lopen de Bowden-kabels naar de wissels.

Een alternatief is om de wissels om te zetten mbv spaken:


Dit is de onderzijde van een station dat ik lang geleden eens bouwde (en daarna af moest breken wegens ruimte-gebrek).

Uitleg van de nummers:
1: kop van de spaak, als knopje uitstekend aan de voorzijde van de baan.
2: Carrosserie-ring met 3 gaatjes in de ring geboord om de richting te veranderen. In het "middelste" gat zit de schroef waarmee de ring vast zit aan de plaat, en dient als draaipunt. In de twee andere gaten zitten de spaken, gewoon omgezet met een tang.
3: Het stuk onder het wissel: De spaak eindigt in een haakje die in een gaatje valt dat in het knopje van het schakelaartje geboord is. Deze schakelaartjes zijn essentieel: Ze beperken de slag van het stangenstelsel, en kunnen meteen gebruikt worden voor het polarieren van de puntstukken.
De spaken worden gekoppeld met kroonsteentjes, zonder isolatie. Vlakbij de schakelaar zit ook een kroonsteentje: daar gaat een pen naar boven naar het wissel. De richting van de stang moet haaks staan op de rijrichting van het spoor.

Hopelijk is dit zo een beetje een duidelijk verhaal.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2012, 23:37:28 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 00:00:17 »
Ook een manier  ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 08:23:53 »
Hoi Tjalling,

Dank je wel voor je uitleg en foto. Ik heb er nu een beeld bij om zelf eens te gaan knutselen.
Overigens die link mag er ook zijn, en niet alleen voor de wisselaandrijving. Mooie franse baan!

@ Martin
Heb jij een andere manier?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 08:30:12 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 09:17:34 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?

Hoi Klaas,

De reden dat hier nogal wat bochten gemaakt zijn:
Je kijkt tegen de onderzijde van een gecombineerd smalspoor-normaalspoor station, waarbij ik de bediening van de wissels van smalspoor gescheiden wilde hebben van het normaalspoor. Bovendien moest het hele geheel verschoven worden, omdat een deel van de wisselstraat in de hoek lag.

Doordat de schakelaars, en daarmee de beperking van de weg van de wisselsteller, onder de wissels zitten, maakt het niet zo heel veel uit als er wat meer leven zit in het eerste deel vanaf de bediening. De speling in alle tussenstappen wordt opgevangen door een langere weg van de knop die je bedient.
Bij de oplossing in de genoemde link is het juist van belang dat er zo min mogelijk speling in het stangenstel zit, omdat de beperking van de beweging vooraan, bij de bediening, zit.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2012, 20:07:08 »
Dag Tjalling,

Nou hèhè, nou snap ik het ook. Heb deze manier al wel eens in tekst uitgelegd gezien, maar kon het juiste technische plaatje er niet helemaal bij bedenken. Ik ben zelf erg visueel ingesteld (nou ja, dat zullen we allemaal wel zijn, 'der Mensch ist ein Augentier'; Rammstein) en met die foto van jouw is het me nu in één klap duidelijk.

Uiteraard mijn hartelijke dank  (y)
 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander