Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel  (gelezen 2671 keer)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Kortsluiting wissel
« Gepost op: 21 October 2012, 13:35:48 »
Hallo,

Ik zit met een probleempje waar ik niet 1,2,3 uitkom. Mijn halve engelse wissel maakt af en toe kortsluiting (bij de rode circel) indien er een lok overheen rijd in de rechtdoorgaande (gele) richting. Als ik er snel overheen rijd, hoor je de kortsluiting heel kortstondig. Maar ik kan wel gewoon doorrijden. Dit doet zich alleen maar voor indien de rechter wisseltong in de rechtdoorstand staat. Zie foto.



Indien de rechter wisseltong in de afgebogen richting staat heb ik dit probleem niet. zie foto.



Ik rij met 2 x roco versterker 10764. De 2 "booster" secties zijn gescheiden op de blauwe cirkels. Beide railstaven zijn geïsoleerd. Deze 2 sporen zijn met elkaar verbonden via een keerlus. Hier heb ik een xTreme keerlus van RoSoft op aangesloten.

Komt iemand dit kortsluit probleem bekend voor? Weet iemand wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2012, 14:11:22 »
Zijn de puntstukken van het wissel voorzien van spanning?
Dit kan de sluiting veroorzaken.

Bij mijn Roco engelsman zat 1 stekkertje af fabriek verkeerd om, waardoor de sluiting ontstond.
Even stekkertje omdraaien en het probleem was verholpen.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2012, 16:04:48 »
Hoi,

Welk stekkertje? Ik gebruik er geen. Puntstuk is voorzien van spanning. Als er geen spanning op het puntstuk staat, zou je toch juist geen kortsluiting moeten krijgen?

Mvg
Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2012, 19:25:52 »
Kan je aangeven welk merk en type wissel het is?

Wat je anders zou moeten doen is de spanning tussen de spoorstaaf en het puntstuk meten.
Het puntstuk heeft namelijk, afhankelijk van de stand van het wissel, de spanning van de linker- of rechterrailstaaf.
Als dit niet meegeschakeld wordt bij het omleggen van het wissel, krijg je daar dus krotsluiting op.

Hieronder ter verduidelijking je eigen fototjes weer, maar dan het de spanningslijnen.
Je ziet dat het puntstuk bij afgebogen stand de spanning van de bovenste rail (groen) aanneemt.
Terwijl bij rechtdoor het puntstuk de spanning van de onderste (blauwe) rails moet hebben.

Als het puntstuk dus altijd de 'groene' spanning heeft en je rijdt rechtdoor, wordt tijdens het passeren de groene en blauwe rails met elkaar verbonden. Dit is dus de kortsluiting.





Rijd je nu hard genoeg over het wissel heen, dan heeft de centrale geen tijd om de kortsluiting te 'ontdekken'.
Dan zal hij je er ook niet uitgooien.

Tot slot nog even over je keerlus:
Aangezien je geen kortsluiting krijgt (ongeacht de stand van het wissel) als er geen trein op staat, lijkt het mij niet in de keerlus te zitten. Als ook het passeren van de geïsoleerde raillassen geen sluiting veroorzaakt, is dat uit te sluiten.

« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 19:27:35 door treinenhobby »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2012, 19:38:40 »
Hoi Harrie,

Kan het zijn dat de binnenkant van de wielen van je locs tegen de wisseltong aankomen? Dat zou verklaren waarom het afhankelijk is van de stand van je wissel.
Heb je kortsluiting bij al je locs, of alleen bij bijvoorbeeld een oude Flm-loc?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2012, 22:13:21 »
Hoi,

De rail is van Roco Geoline 2.1 mm hoogte. De spanning tussen de spoorstaaf en puntstuk is goed. Nader onderzoek leert mij dat het gewoonweg niet anders kan. Zie foto.



Wissel "blauw" stuurt puntstuk "blauw". Wissel "rood" stuurt puntstuk "rood". Als ik de gele lijn volg kan ik onmogelijk beiden wissels op "rechtdoor" zetten. Ik zal dan bij het "rode" puntstuk kortsluiting krijgen.

Dus eigenlijk heb ik geen probleem maar ik zal iedere keer beide wissels moeten aansturen als ik rechtdoor wil. De 1 rechtdoor en de ander afgebogen.

Mvg
Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2012, 22:43:13 »
Dus eigenlijk heb ik geen probleem maar ik zal iedere keer beide wissels moeten aansturen als ik rechtdoor wil. De 1 rechtdoor en de ander afgebogen.
Ik zat me ook af te vragen wat hier fout zou kunnen zijn. Maar je hebt zelf de oorzaak en de oplossing al gevonden.
Feitelijk komt je conclusie er op neer dat je een half Engels wissel moet aansturen alsof het een heel Engels wissel is. Waarbij één van de routes niet bestaat, in jouw geval de boog van linksboven naar rechtsboven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluiting wissel
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2012, 22:50:32 »
Tja, zo leer je nog eens van jezelf. Bedankt allemaal.

Mvg
Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.