Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
  

Auteur Topic: Digitale profi-koppeling  (gelezen 2907 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Digitale profi-koppeling
« Gepost op: 20 October 2012, 18:36:02 »
Flm heeft kortgeleden een loc uitgebracht met een digitale profi-koppeling. Het is een Br 80, artnr. 408181. Ontkoppelen gaat via de funtietoetsen F1 en F2 (koppeling voor- resp. achterzijde).
De vraag is: werkt dit?
Het antwoord: tot op zekere hoogte.

Het ontkoppelen van een profi-koppeling gaat het best als beide koppelingspalletjes (van de loc én van de wagon) omhoog worden geduwd, zoals bij een ontkoppelaar in de rails. Bij de digitale ontkoppelaar gaat uiteraard alleen het palletje van de lockoppeling omhoog. Dat heeft gevolgen:
- Als je één of meer lichte wagons afkoppelt en de loc laat wegrijden, blijven ze aan de loc vast zitten, tenzij je even lichtjes je vinger op de wagons legt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
- Bij het afkoppelen van een flinke rij of enkele zware wagons doet zich dat probleem niet/minder voor. Die zijn dan zwaar genoeg om de ontkoppeling tot stand te brengen.

Wel is het zo dat je met de loc met digitale koppeling op elke gewenste plek kunt ontkoppelen en dus niet meer afhankelijk bent van een ontkoppelrail of van een handbediend hulpmiddeltje. Maar, zoals geschreven, je moet vaak nog wel even de afgekoppelde wagon(s) 'tegenhouden' om ze op de gewenste plaats te laten staan.

Conclusie: een aardige gimmick, maar (nog) niet perfect.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2012, 18:47:40 »
Het probleem doet me denken aan een profikoppeling die ontkoppeld moet worden met een ontkoppelingsrail. Hiermee had ik soortgelijke resultaten. Ik ben ze wel blijven gebruiken ondanks de onvolkomenheden. Mooiere koppelingssystemen zijn in de handel. Maar dat kost mij een beetje teveel geld.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rubedino

  • Gast
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2012, 18:49:40 »
Nou Ruud van Krois is er al langer een koppeling op de markt die mits geod aangesloten (digitaal en mechanisch) zeer goed werkt. Koos jabaaij, Bertus en ik maken hier al jaren gebruik van op onze banen (zowel thuis als op de beurs).

mvg,

kees-jan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2012, 18:53:42 »
Die heb ik ook gezien. Topkoppeling. Maar ja zoals ik al zeg, de kosten zijn me een beetje te hoog. Misschien een toekomstproject voor mij?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2012, 18:58:57 »
Zeker, Kees-Jan, ik heb die gezien bij jullie modelspoorvereniging en bij Koos thuis. Miijn topic is bedoeld om praktische informatie te geven aan mensen die overwegen die Flm-loc met digitale profi-koppeling aan te schaffen. Men weet nu wat men er wel of niet van kan verwachten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2012, 14:47:34 »
Dank Ruud. Die had ik gemist. Terzijde: het is een Br 81 en geen Br 80. Enfin, het gaat om de Digitalkupplung. Een leuke "gimmick" dus, maar niet erg bedrijfszeker. Toch moet/wil ik nog een "rangeerstomer" hebben. Zelfs zonder Digitalkupplung stond de Br 81 al op mijn lijstje. Ik zal de gimmick maar op de koop toe nemen, want Flm levert niet (meer) zonder, als ik het goed zie.

Peter

Oeps, verkeerde draadje !
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 14:55:36 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2012, 15:18:16 »
Helemaal waar, Peter. Het gaat om een Br 81. En inderdaad hij is alleen nog maar leverbaar met een digitale koppeling óf in een heel vreemde uitvoering, namelijk met maar één lamp aan de voor- en achterzijde: Br81-link

Hier heb je weer zo'n voorbeeld van een gewilde loc die helemaal uit het assortiment is verdwenen. Maar MTE heeft de gewone versie nog wel, artnr. 4081 en dat scheelt toch 50 euro met de versie met een digitale koppeling. Er zijn vast ook nog wel andere winkels die de gewone versie op voorraad hebben.
 
Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 19:43:10 door Bert van Gelder. Reden: Link aangepast »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2012, 16:01:04 »
Ruud,

Die rare uitvoering van AW Frankfurt Nied is wel een geweatherde versie. Als ik mij goed herinner doe jij dit liever niet met Loks, tenzij af fabriek. Die gedachte spreekt ook mij wel aan.

Doo jouw voor mij nieuwe informatie, zal ik mij nog maar even beraden welke versie ik zal kopen. Lang zal ik hiermee niet kunnen wachten. Voordat je het weet verdwijnt weer uit productie wat nu nog wel geleverd wordt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Digitale profi-koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2012, 19:40:06 »
Ik dacht dat het ding van een Roco Universeelkoppeling was voorzien. Niet dus... die blijkt in de 3-rail uitvoering te zitten. Hier een recensie van het ding. Over de koppeling wordt 35 seconden gesproken, maar niet of-ie goed of slecht is. :( Alleen een metalen Märklin koppeling blijft aan de magneet "kleven". ::)