Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 21:37:28
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:34:15
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 21:32:13
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 21:22:59
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:59:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
Vandaag om 20:37:25
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 20:11:57
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door 5166
Vandaag om 20:09:09
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
  

Auteur Topic: Bovenleiding  (gelezen 7254 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2007, 23:23:10 »
h(eel)0 is schaal 1:87 gedeeld door het omgekeerde van half.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2007, 23:59:05 »
Het omgekeerde van een half is twee, dus schaal 0 is 1:174? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #17 Gepost op: 25 May 2007, 00:14:36 »
Even voor de goede orde: het is H0, dus een hoofdletter H met het cijfer nul
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Bovenleiding
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2007, 00:20:17 »
het is nu 0.15 uur en ik ben echt nog wakker. Goedemorgen

87/2 = ???????? = nul.
Die kan zo ook wel weer

Maar... laten we nu maar weer "on topic" gaan.

--------------------------------------------------------------------------------

Wat ik geleerd heb van bovenleiding in een station:
1. zet de masten zo "mooi" mogelijk. In de praktijk zal de practische plek dat bepalen.
2. span de draden.
3. plaats hulpmasten om bij afwijkingen de draad binnen de maat te krijgen.


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Bovenleiding
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2007, 00:39:57 »
(1/87)/2 = 1/174. Maar verder een goed idee, van dat on-topic gaan. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Bovenleiding
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2007, 07:34:39 »
Heey bedankt allemaal!! Dus als ik het goed begrijf is een afstand van ong 30 cm op de rechte stukken goed, Ik ben van plan een baan in een hoek te maken met hele flauwe bochten erin dus ik denk dat ik me niet echt zorgen hoef te maken, Kan een loc met een ''pantograaf'' (geloof ik dat het heet) ook rijden op rails zonder bovenleiding?

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10774
Re: Bovenleiding
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2007, 08:48:11 »
Een model-loc met pantograaf (inderdaad ja :D) kan op rails zonder bovenleiding rijden, hoewel ík dat geen gezicht vind. Een echte (1:1) kan dat niet.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #22 Gepost op: 25 May 2007, 10:37:43 »
De grootbedrijfsituatie in Nederland: op de rechte baan staan de bovenleidingportalen standaard 70 meter uit elkaar. Die afstand is weer verdeeld in 10 keer 7 meter, dat is de afstand van de hangdraden.
Als je dat vertaalt naar H0, dan kom je op een afstand van 80 cm. Maar als je dat zo gaat bouwen, dan ben je volgens de schaalverhouding wel goed bezig, maar praktisch is 80 cm veel te lang. Ik zou streven naar maximaal de helft daarvan, dus zeg maar iets tussen 30 en 40 cm.

In bogen staan in het grootbedrijf de portalen vaak iets dichter bij elkaar omdat anders de draad te ver van de hartlijn van het spoor kan afwijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Bovenleiding
« Reactie #23 Gepost op: 25 May 2007, 15:24:38 »
En zoals ik in de eerste post al zei dat er nog meer vragen zouden volgen heb ik er nog een paar,

Wat is de hoogte van zo'n bak (module toch) die jullie maken? en de diepte ervan zodat je er goed bij kan? En hoe zit een perfecte baan in elkaar qua spoor dan, dus niet omgeving maar aan stations ed?

Rene_H

  • Gast
Re: Bovenleiding
« Reactie #24 Gepost op: 25 May 2007, 15:43:20 »
Wat belangrijk is, wil je de module in clubverband gaan gebruiken of wil je hem alleen in je eigen "kamer" gaan gebruiken.
Als het het laatste is dan maakt het niet zoveel uit, omdat je niet zo gebonden bent aan de regeltjes van de club.
Trouwens op internet kan je genoeg info vinden om een module te maken.
Laat je daardoor leiden en pas hier en daar naar wens de afmetingen aan, zodat de gedeeltes van jou baan er goed op te verdelen valt.

Beetje standaard is wel, 120x60 / 120x80...maar nogmaals daar kan je geheel van afwijken.

Als ik jou was zal ik eens in de bieb gaan kijken, er zijn genoeg boekjes te vinden hoe je de "perfecte baan" (bestaat tie, die is voor iedereen verschillend) kan maken.
Kan even niet op de naam komen, maar er bestaat een klein (~ 15x15) vierkant groenboekje, met een foto op de voorkant van een sprinter en een 1100 loc met sleep goederenwagens of motorpost (dacht ik, oh lekker vaag weer) op een dijkje met koetjes en daar zul je een hoop antwoorden in vinden.
Zeer goed boekje, jammer dat ik ff de titel zo niet weet....

Hopelijk kan je er wat mee.


Groetjes,

René

ps de diepte is afhankelijk of je de module tegen de wand aan gaat plaatsen.
Hier zijn de meningen over verdeeld, standaard wordt gezegd zo'n 70 tot 80 centimeter diep.
Maar dat is vind ik per persoon verschillend. Stel je bent iets kleiner dan "normaal" dan gaat die vlieger al weer niet op. Of stel je de normale lengte met het kerstman postuur, dan zit die buik weer in de weg. En wat denk je van de hoogte, ook die heeft er mee te maken... Mijn visie is, let niet op te veel regels (die zijn er al genoeg in het leven) en kijk wat JIJ het fijnste vindt werken.  test het gewoon even!!!

ps2  vragen staat vrij, maar nog leuker is om het zelf uit te zoeken, vooral in dit tijdperk met een groot web aan info. Bijvoorbeeld hier, over de diepte van een baan is hier ook al eens gesproken.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2007, 16:10:12 door Rene H(0) »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #25 Gepost op: 25 May 2007, 16:15:03 »
...... maar er bestaat een klein (~ 15x15) vierkant groenboekje, met een foto op de voorkant van een sprinter en een 1100 loc met sleep goederenwagens of motorpost (dacht ik, oh lekker vaag weer) op een dijkje met koetjes en daar zul je een hoop antwoorden in vinden.
Zeer goed boekje, jammer dat ik ff de titel zo niet weet....

Je bedoelt misschien het boekje De Nederlandse modelspoorweg. Dat is deel 12 uit de serie Spoorwegmodelbouw van uitgeverij Schuyt & Co, geschreven door Gerard Tombroek. ISBN: 90 6097 304 6
De uitgeverij bestaat niet meer, maar dat boekje duikt hier en daar nog wel eens op, en een beetje bibliotheek heeft het ook wel in de collectie.

Op de voorkant zie je inderdaad een spoordijk met bovenleiding en een plan V en een een motorpost die elkaar ontmoeten. Op de voorgrond 2 koeien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rene_H

  • Gast
Re: Bovenleiding
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2007, 16:18:26 »
YES, nou dat tis em hoor....een zeer aanlokkelijk plaatje om naar te kijken trouwens, staan nog meer foto's in van die modulebaan....(zal hem wel eens in het echt willen zien, trouwens in de Railhobby ergens in de '90 jaren, kom je ook een stuk of wat foto's tegen van die baan)

Er is ook nog een ander deel, welke nog wat meer gaat over landschapbouw en dergelijke...ook niet verkeerd om daar eens een blik in te werpen.
Heb ik ook, zit nu op het werk (ff in een vrijdagmiddag dip), anders had ik het isbn nr. gegevens....mits Klaas die ook heeft :D
« Laatst bewerkt op: 25 May 2007, 16:26:22 door Rene H(0) »

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Bovenleiding
« Reactie #27 Gepost op: 25 May 2007, 17:11:15 »
Ik kom net van de bieb af, heb daar even 2 boeken gehaald. Eentje met wat baanplannen en één met veel informatie over de bouw van de baan dus ik ga het zeker gebruiken. Moet alleen eerst nog ruimte maken >:( Maar in ieder geval bedankt voor alle informatie!! Weet niet wanneer de baan komt maar ik zal zeker foto's maken!