Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ruben90
21 September 2025, 23:38:08
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door SBBcargo
21 September 2025, 23:24:29
CTA’s jaren …70? / 80… door grossraumwagen
21 September 2025, 23:08:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
21 September 2025, 22:55:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
21 September 2025, 22:49:14
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
21 September 2025, 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
21 September 2025, 21:34:28
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
21 September 2025, 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
Pendel module door Bert55
21 September 2025, 19:09:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
21 September 2025, 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
21 September 2025, 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
21 September 2025, 16:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
21 September 2025, 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
21 September 2025, 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
21 September 2025, 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
21 September 2025, 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
21 September 2025, 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
21 September 2025, 13:18:06
  

Auteur Topic: BR 03.10 in Scandinavië  (gelezen 6953 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11672
    • Mijn fotoarchief
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #15 Gepost op: 16 October 2012, 11:58:21 »
Wat ik opmaak uit dit artikel over de (overigens schitterende) locomotieven van de Deense litra E, is dat locs van de serie Br 03.10 in Padborg kwamen. Grensverkeer, zoals eerder inderdaad werd gesuggereerd.


Eelco

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #16 Gepost op: 16 October 2012, 12:05:34 »
Weer een knap staaltje google translate:

Laatste goed worden opgemerkt dat de DSB op een gegeven moment werd overweegt de aanschaf van nieuwe Duitse eenheid locomotief BR 03 (met punt H II tender) voor gebruik in de komende rechte lijn en de nieuw ontwikkelde universele locomotief BR 23 (met punt P de inschrijvingen). Met betrekking tot de voormalige, zou het ministerie onderzoeken of Frichs kan een vergunning voor de bouw te krijgen. Maar elke levering zou plaatsvinden rond 1945/46 en het kon DSB niet wachten. Dat dus ook de oorlog een einde maken aan deze projecten is een andere zaak.

Ik neem aan dat de deal niet is doorgegaan door de oorlog.

Tevens interessant:
http://www.dbtrains.com/nl/tijdperkIII.7
« Laatst bewerkt op: 16 October 2012, 12:45:34 door AppieHeijn »

lokpaint

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2012, 13:09:03 »
Hoi

Goederentreinen reden met een duitse lok tot Padborg, personentreinen werden in Flensburg van een andere lok voorzien.

De reden hiervan is volgens mij omdat de DSB geen toestemming gaf om met duitse loks in het BW van Padborg te komen.
Een 03 of 03.10 kon dus niet gekeerd worden. Voor een goederenlok als de Br50 die hier reden maakte dit niks uit. Deze kon ook gewoon met de tender voorop rijden.

03.10 is dus zeer waarschijnlijk nooit in denemarken geweest. In de andere scandinavische landen zeker niet.

Bart

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2012, 13:47:15 »
Niet over de 03 maar wel andere loks in Denemarken. Vertaling naar Nederlands mag je zelf doen ;D

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4692308
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #19 Gepost op: 16 October 2012, 14:23:35 »
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ben via google op onderstaande website terecht gekomen:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25
Hier wordt de BR 03 wel genoemd maar ik kan er niet helemaal achter komen of hij er nou wel ooit is geweest.

Verderop in dit artikel staat over het grensverkeer:
”Hollandekspress” blev kørt med E-maskine, mens det modsatte løb var med en P-maskine. ”Italiaekspress” blev begge veje kørt med E-maskine. Den øvrige trafik skete med tyske maskiner af BR 50, BR 03 og muligvis en gang imellem BR 41.

Als ik dat vertaal, dan wordt het: De Holland Express werd gereden met locomotieven van de serie E, terwijl in de tegengestelde richting werd gereden met locomotieven van de serie P. De Italië Express werd in beide richtingen gereden met locomotieven van de serie E. Het overige verkeer werd afgehandeld met Duitse locomotieven BR 60, BR 03 en af en toe BR 41.

Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.

Op het Deense Forum waar ik de vraag heb uitgezet wordt geschreven dat BR 03 niet verder dan Flensborg kwam omdat de locs te lang waren voor de draaischijf in Padborg. Ik ga nog even verder vragen.

mvg,
Gert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #20 Gepost op: 16 October 2012, 14:28:23 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de BR 03 en de BR 0310, respectievelijk twee en drie cilinders.
De Roco-machine stelt bij mijn beste weten een 0310 voor.

Groet,
Jan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #21 Gepost op: 16 October 2012, 14:32:53 »
Yep, jan heeft volkomen gelijk. Roco heeft de 03.10  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2012, 14:41:31 »
Oke. Dan heeft het dus ook geen zin om verder navraag te doen naar de BR 03.

Kan een van jullie zeggen of er nog sprake was van een significant lengteverschil tussen de BR 03 en de BR 0310?

mvg,
Gert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #23 Gepost op: 16 October 2012, 14:47:18 »
Länge über Puffer: 23.905 mm  Br03
Länge über Puffer: 23.905 mm  BR03-10
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2012, 14:54:56 »
Dank u!  (y)

Dat maakt dus geen moer (zelfs niet eentje van een millimeter groot) uit.
En dan blijft dus het probleem met die draaischijf in Padborg.

mvg,
Gert

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #25 Gepost op: 16 October 2012, 15:20:22 »
Citaat
Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.

Ben benieuwd of er toch nog iemand is die dit kan bevestigen.

Dan maar over op de volgende vraag:
Welke treinstellen erachter? :) Iemand suggesties over welke duitse rijtuigen in Denemarken gebruikt zijn? Vindt die met een uitbouwtje(over de hele lengte) op het normale dak wel erg mooi.

Zo één
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-2443-DRG-Preusischer-D-Zugwagen-3-Kl-C4u-Pr-21-Epoche-II-Spur-H0-OVP-/130754724357?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1e7196c205&_uhb=1#ht_3378wt_1163
Echter als ik op het type C4Ü ga zoeken dan zie ik 90% van de resultaten met een normaal dak

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #26 Gepost op: 16 October 2012, 15:30:09 »
Euhm, volgens deze site kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?
Jeroen

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #27 Gepost op: 16 October 2012, 15:41:08 »
Ik heb na wat overwegingen besloten om qua treinen niet een "tijd" uit te beelden. Dus echt van nieuw naar oud. Liefst heb ik wel dat het een beetje klopt qua samenstellingen.

Citaat
Als offizielle Museumslok kam 03 1010 (auf Kohlefeuerung zurückgebaut) im Jahr 1982 wieder zurück nach Halle. In den folgenden Jahren wurde sie häufig vor Sonderzügen  eingesetzt. Spektakulär waren ihre Auslandsfahrten nach Schweden,  Österreich (beides 1987) und in die BRD/Niederlande (1989). In der "Nachwendezeit"  folgten Fahrten im gesamten Bundesgebiet sowie auf Strecken in den  Nachbarländern. Auch bei den zahlreichen Plandampfveranstaltungen seit  Anfang der 1990er Jahre wurde 03 1010 eingesetzt und begeisterte ein ums andere Mal die Fans des Drillingstaktes. Auf Grund ihres Klanges im  höheren Geschwindigkeitsbereich erhielt 03 1010 von britischen  Eisenbahnfans den Spitznamen
Nu er nog achter zien te komen met wat voor rijtuigen hij destijds reed.

lokpaint

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #28 Gepost op: 16 October 2012, 18:14:30 »
Euhm, volgens deze site kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?

Hoi

03 1010 is een rekolok uit de voormalige DDR. Deze heeft uiterlijk(en technisch) niet veel meer gemeen met het oude roco DB-paardje.

Bart

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #29 Gepost op: 16 October 2012, 23:13:49 »
@ Albert,

Eigenlijk alle Eil- en Schnellzug-rijtuigen uit tijdperk III kunnen achter de 03.10, klik en klik.
Als je van klassiek houdt is Verwendungsgruppe 35 een goede keus, of liever modern? Dan is Gruppe 61 geschikt. Het aanbod van de verschillende merken is behoorlijk ruim.

Gr,
Maarten