Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 11:59:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:48:02
Heen, En en Weer door Jelmer
Vandaag om 11:46:32
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 11:37:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Joop_L
Vandaag om 11:28:01
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:19:54
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door FritsT
Vandaag om 11:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 11:01:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 10:59:36
N-tram ervaring? door Harm Boer
Vandaag om 10:57:51
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Ronald Halma
Vandaag om 10:46:21
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 10:32:28
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
Vandaag om 10:23:27
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 07:20:48
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Reinout van Rees
Vandaag om 00:39:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
Cubana door JeanR
03 juni 2020, 22:37:40
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
03 juni 2020, 22:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 juni 2020, 22:20:56
  

Auteur Topic: BR 03.10 in Scandinavië  (gelezen 3805 keer)

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9926
    • Mijn fotoarchief
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2012, 11:58:21 »
Wat ik opmaak uit dit artikel over de (overigens schitterende) locomotieven van de Deense litra E, is dat locs van de serie Br 03.10 in Padborg kwamen. Grensverkeer, zoals eerder inderdaad werd gesuggereerd.


Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2012, 12:05:34 »
Weer een knap staaltje google translate:

Laatste goed worden opgemerkt dat de DSB op een gegeven moment werd overweegt de aanschaf van nieuwe Duitse eenheid locomotief BR 03 (met punt H II tender) voor gebruik in de komende rechte lijn en de nieuw ontwikkelde universele locomotief BR 23 (met punt P de inschrijvingen). Met betrekking tot de voormalige, zou het ministerie onderzoeken of Frichs kan een vergunning voor de bouw te krijgen. Maar elke levering zou plaatsvinden rond 1945/46 en het kon DSB niet wachten. Dat dus ook de oorlog een einde maken aan deze projecten is een andere zaak.

Ik neem aan dat de deal niet is doorgegaan door de oorlog.

Tevens interessant:
http://www.dbtrains.com/nl/tijdperkIII.7
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2012, 12:45:34 door AppieHeijn »

lokpaint

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2012, 13:09:03 »
Hoi

Goederentreinen reden met een duitse lok tot Padborg, personentreinen werden in Flensburg van een andere lok voorzien.

De reden hiervan is volgens mij omdat de DSB geen toestemming gaf om met duitse loks in het BW van Padborg te komen.
Een 03 of 03.10 kon dus niet gekeerd worden. Voor een goederenlok als de Br50 die hier reden maakte dit niks uit. Deze kon ook gewoon met de tender voorop rijden.

03.10 is dus zeer waarschijnlijk nooit in denemarken geweest. In de andere scandinavische landen zeker niet.

Bart

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7132
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2012, 13:47:15 »
Niet over de 03 maar wel andere loks in Denemarken. Vertaling naar Nederlands mag je zelf doen ;D

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4692308
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:23:35 »
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ben via google op onderstaande website terecht gekomen:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25
Hier wordt de BR 03 wel genoemd maar ik kan er niet helemaal achter komen of hij er nou wel ooit is geweest.

Verderop in dit artikel staat over het grensverkeer:
”Hollandekspress” blev kørt med E-maskine, mens det modsatte løb var med en P-maskine. ”Italiaekspress” blev begge veje kørt med E-maskine. Den øvrige trafik skete med tyske maskiner af BR 50, BR 03 og muligvis en gang imellem BR 41.

Als ik dat vertaal, dan wordt het: De Holland Express werd gereden met locomotieven van de serie E, terwijl in de tegengestelde richting werd gereden met locomotieven van de serie P. De Italië Express werd in beide richtingen gereden met locomotieven van de serie E. Het overige verkeer werd afgehandeld met Duitse locomotieven BR 60, BR 03 en af en toe BR 41.

Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.

Op het Deense Forum waar ik de vraag heb uitgezet wordt geschreven dat BR 03 niet verder dan Flensborg kwam omdat de locs te lang waren voor de draaischijf in Padborg. Ik ga nog even verder vragen.

mvg,
Gert

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:28:23 »
Er is een wezenlijk verschil tussen de BR 03 en de BR 0310, respectievelijk twee en drie cilinders.
De Roco-machine stelt bij mijn beste weten een 0310 voor.

Groet,
Jan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:32:53 »
Yep, jan heeft volkomen gelijk. Roco heeft de 03.10  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:41:31 »
Oke. Dan heeft het dus ook geen zin om verder navraag te doen naar de BR 03.

Kan een van jullie zeggen of er nog sprake was van een significant lengteverschil tussen de BR 03 en de BR 0310?

mvg,
Gert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:47:18 »
Länge über Puffer: 23.905 mm  Br03
Länge über Puffer: 23.905 mm  BR03-10
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gert1

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:54:56 »
Dank u!  (y)

Dat maakt dus geen moer (zelfs niet eentje van een millimeter groot) uit.
En dan blijft dus het probleem met die draaischijf in Padborg.

mvg,
Gert

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2012, 15:20:22 »
Citaat
Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.

Ben benieuwd of er toch nog iemand is die dit kan bevestigen.

Dan maar over op de volgende vraag:
Welke treinstellen erachter? :) Iemand suggesties over welke duitse rijtuigen in Denemarken gebruikt zijn? Vindt die met een uitbouwtje(over de hele lengte) op het normale dak wel erg mooi.

Zo één
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-2443-DRG-Preusischer-D-Zugwagen-3-Kl-C4u-Pr-21-Epoche-II-Spur-H0-OVP-/130754724357?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1e7196c205&_uhb=1#ht_3378wt_1163
Echter als ik op het type C4Ü ga zoeken dan zie ik 90% van de resultaten met een normaal dak

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7132
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2012, 15:30:09 »
Euhm, volgens deze site kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?
Jeroen

AppieHeijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2012, 15:41:08 »
Ik heb na wat overwegingen besloten om qua treinen niet een "tijd" uit te beelden. Dus echt van nieuw naar oud. Liefst heb ik wel dat het een beetje klopt qua samenstellingen.

Citaat
Als offizielle Museumslok kam 03 1010 (auf Kohlefeuerung zurückgebaut) im Jahr 1982 wieder zurück nach Halle. In den folgenden Jahren wurde sie häufig vor Sonderzügen  eingesetzt. Spektakulär waren ihre Auslandsfahrten nach Schweden,  Österreich (beides 1987) und in die BRD/Niederlande (1989). In der "Nachwendezeit"  folgten Fahrten im gesamten Bundesgebiet sowie auf Strecken in den  Nachbarländern. Auch bei den zahlreichen Plandampfveranstaltungen seit  Anfang der 1990er Jahre wurde 03 1010 eingesetzt und begeisterte ein ums andere Mal die Fans des Drillingstaktes. Auf Grund ihres Klanges im  höheren Geschwindigkeitsbereich erhielt 03 1010 von britischen  Eisenbahnfans den Spitznamen
Nu er nog achter zien te komen met wat voor rijtuigen hij destijds reed.

lokpaint

  • Gast
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2012, 18:14:30 »
Euhm, volgens deze site kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?

Hoi

03 1010 is een rekolok uit de voormalige DDR. Deze heeft uiterlijk(en technisch) niet veel meer gemeen met het oude roco DB-paardje.

Bart

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
    • Flickr
Re:BR 03.10 in Scandinavië
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2012, 23:13:49 »
@ Albert,

Eigenlijk alle Eil- en Schnellzug-rijtuigen uit tijdperk III kunnen achter de 03.10, klik en klik.
Als je van klassiek houdt is Verwendungsgruppe 35 een goede keus, of liever modern? Dan is Gruppe 61 geschikt. Het aanbod van de verschillende merken is behoorlijk ruim.

Gr,
Maarten