Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tothebeach
Vandaag
om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen (gelezen 27919 keer)
Edgar
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
«
Reactie #60 Gepost op:
07 November 2012, 19:08:30 »
Valt reuze mee. Er komen er maar twee bij. Het setnummer is 46139
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Ivo tB
«
Reactie #61 Gepost op:
07 November 2012, 23:29:34 »
Als je alleen maar de ARum wilt hebben is het dan waarschijnlijk altijd nog voordeliger om die van ADE te kopen, dan 3 rijtuigen van LS models. Maar dan is het natuurlijk wel in elkaar gezet.
Overigens heeft Mispoes al laten zien dat Piko deze ook in hun programma heeft. Als de prijs vergelijkbaar is met de blauwe 1e klas en groene 2e klas van Gruppe 53 heb je voor 35 euro een keurig 1:87 model van dit rijtuig.
LS models maakt wel steeds interessante rijtuigsets!
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #62 Gepost op:
09 November 2012, 12:16:11 »
Ik moest wat opzoeken en kwam dit kleine stukje geschiedenis tegen in de Railhobby van Februari 2004 (Stuurstand)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
ex44
Team forummoderators
«
Reactie #63 Gepost op:
12 November 2012, 17:23:10 »
Ook wel aardig in dit kader is
dit
:
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #64 Gepost op:
14 November 2012, 08:59:52 »
Ik zie niks anders dan een rood kruis
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #65 Gepost op:
14 November 2012, 09:01:24 »
ik ook
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Falkenberg
«
Reactie #66 Gepost op:
14 November 2012, 09:20:41 »
gewoon (2x, zoals gewoonlijk bij DSO) op de link klikken
ex44
Team forummoderators
«
Reactie #67 Gepost op:
14 November 2012, 11:03:49 »
Inderdaad. Het gaat om de link, het plaatje wat niet zichtbaar wordt, staat in het draadje waar de link heen leidt.
Silvolde
«
Reactie #68 Gepost op:
14 November 2012, 15:15:07 »
Hallo Ivo,
Na enige tijd hier op dit forum niet aanwezig te zijn geweest heb ik met interesse jouw bijdrage omtrent de bouw van het Ade AR216 restauratierijtuig gelezen. Zelf ben ik een groot liefhebber van de creaties van Willy Ade zowel uit de Trix/Röwa tijd als uit de beide productieve Ade episoden.
Wellicht is het een ieder op dit forum niet bekend maar Willy Ade heeft ruim 45 jaar geleden (!) voor Trix de NS Hondekop (op basis van het VT08 onderstel) ontwikkeld. Daarnaast ontwikkelde hij voor Trix de 1:100 kunststof DB rijruigen en een aantal gedetaillerde goederenwagons waaronder de NC UCES bollenwagen. In 1967 bracht hij zijn modellen onder de naam Röwa op de markt. Vanwege de energiecrisis trok het faillissement van den grootaandeelhouder Röwa mee in de ondergang.
Röwa was qua detaillering en design zijn tijd ver vooruit. Deze lijn door Willy Ade doorgezet in zijn 1:87 rijtuigen en het Ade railprogramma. Zoals in een eerdere bijdrage aangegeven werd hadden de eerste productiemodellen een ‘katterug’. Nadat de wanddikte in het midden iets vergroot werd is dit probleem uit de wereld geholpen. De ‘katterug’ modellen zijn te herkennen aan de niet-verende balg.
Ade Modelleisenbahnen heeft in de eerste episode met veel tegenslagen (overstroming van de Neckar) te maken gehad. Desondanks is er een groot aantal modellen in verschillende uitvoeringen zowel als bouwpakket als gebouwd model uitgebracht. Vanwege gezondheidsproblemen werden de activiteiten midden jaren 90 beëindigd.
Onder het motto “das Kriechspur ist zur Ende” kondigde Ade Eisenbahn-Modellbau in 1999 een nieuwe start aan met en aantal nieuwe producten voor de tijdperken 3-5 waaronder het S-Bahn treinstel serie BR423. Nog voordat de productie in Daun/Eifel opgestart was waren de bedrijfsactiviteiten al beëindigd.
In 2003 werd onder de naam Ade Eisenbahnmodelle een herstart gemaakt. Eerst moesten een aantal problemen opgelost worden omdat na de mislukte operatie in Daun o.a. de moedermatrijs niet meer beschikbaar was. Toen dit was opgelost werd als eerste model de AR216 uitgebracht. In 1990 (!) waren in Neurenberg al de eerste Kakadu’s getoond. Tevens werden daar ook de modellen van de BDylf eilzug stuurstandwagen en de 3-assige coupéwagens voorgesteld. Beide series zijn echter nooit uitgebracht. Omdat de nieuwe firma direct aan de eindgebruiker levert zette deze handelswijze kwaad bloed bij de vroegere Ade detaillisten.
Na de AR216 in beide uitvoeringen werden een aantal matrijzen bewerkt en werden A, AB en B rijtuigen in kleine series aangeboden. Als nieuw model is de BD271 met 1000mm vensters uitgebracht. De verschillen met de modellen uit de eerste productie zijn de individueel uitgevoerde vensters (i.p.v. vensterbanden), de los uitgevoerde hoofdsteunen, deurkrukken en handgrepen.
In 2010 werd er een samenwerkingsverband met de Deense firma Hobbytrade gesloten waarbij onder de naam Ade een aantal nieuwe ontwikkelingen werden aangekondigd en Hobbytrade de detailhandel zou beleveren. Inmiddels de 4-assige BR246 “Metronom” en BR285 “HVLE” diesellocomotieven en de 3-assige DH/DHG Henschel rangeerlocs uitgeleverd. De aangekondigde Rheingold 1983 en de Mitteleinstieg Eilzug rijtuigen zijn tot op heden nog niet uitgebracht.
Als Ade verzamelaar heb ik in de afgelopen jaren met veel plezier zo’n 100 Ade rijtuigen gemonteerd en wachten er nog een aantal bouwpakketten. De hierbij opgedane ervaringen wil ik graag met een ieder delen om een mooi eindresultaat te bereiken. In een volgende bijdrage zal een aantal tips geven.
Naast de rijtuigen uit de nieuwe productie welke bij Ade Eisenbahn Modelle verkrijgbaar zijn er nog een aantal bouwpakketten uit de eerste episode bij o.a. de firma Fahrenkrug/Eutin en Braun/München verkrijgbaar. Angst voor veroudering en breuk risico is ongegrond omdat Ade bij de productie altijd niet gerecycled "virgin" kunststoffen heeft toegepast. Gezien de op andere fora geschetste ervaringen met nieuwe producten van andere fabrikanten is Ade hierin vrij uniek en m.i. de meerprijs meer dan waard.
(wordt vervolgd)
Rob
Silvolde
«
Reactie #69 Gepost op:
15 November 2012, 10:45:15 »
Hallo Ivo,
Hierbij kom ik terug op mijn eerdere bijdrage en geef hierbij nog enig tips voor een goede montage van ADE rijtuigen.
Allereerst wil ik naar de catalogus van Rolf Jansen verwijzen. Rolf Jansen, één van de grootste ervaringsdeskundigen van Ade rijtuigen, heeft in 2006 een omvangrijke catalogus voor verzamelaars uitgebracht. In ruim 200 pagina’s (!) zijn alle modellen in de diverse tijdperken uit de eerste productie opgenomen en werkelijk perfect gefotografeerd. Tevens is een lijst met alle uitgebrachte rijtuignummers met prijsindicatie bijgesloten. De catalogus heeft gezien de kleine oplage zijn prijs maar is een must voor iedere Ade verzamelaar. Op de website van Rolf Jansen –
www.adewagen.de
– staan een tevens aantal montage tips.
Op basis van mijn opgedane ervaringen geef ik hierbij een aantal tips die de montage kunnen vergemakkelijken om zo een fantastisch rijtuig, zowel optisch als in modelspoorbedrijf, te realiseren. Neem in ieder geval de tijd en probeer niet te overhaasten.
Mocht er tijdens de montage een onderdeel sneuvelen of spoorloos verdwijnen (deurklinken en zo) dan heb ik nog een redelijke voorraad reserve onderdelen. Wellicht kan ik iemand daarmee uit de brand helpen. Bij Frau Ulrike Ade (Ade Eisenbahnmodelle) blijft een antwoord vaak uit….
Draaistel montage
: De Minden-Deutz draaistellen bestaan uit een aantal onderdelen welke uit een hoogwaardige kunststof vervaardigd zijn en niet of nauwelijks verlijmd kunnen worden. De schokbrekers moeten in daarvoor bestemde posities gemonteerd worden. Om te voorkomen dat ze tijdens bedrijf eruit vallen en spoorloos verdwijnen boor ik handmatig de uitsparingen in de draaistellen met een 0,5mm boortje schuin door. Let erop dat de ophanging voor de metalen lagerschalen hierbij niet geraakt wordt. Daarna monteer ik de schokbreker en smelt deze van binnenuit door het boorgat met een gloeiende naald aan het draaistel vast. Eventuele ontstane trekdraden worden voorzichtig met een scherp hobbymesje verwijderd. Hierna zullen de schokbrekers nooit meer loslaten.
De gestanste lagerschalen vertonen af en toe een stansgraat welke een wiel beroert en derhalve een vrije loop blokkeert. Door de binnenzijde van de lagerschaal ter hoogte van de aspot licht met een slijpschijfje te bewerken en daarna de hierdoor in de aspot ontstane braam met een 3 mm boortje wordt verwijderd lopen de wielen zonder enige beroering vrij. Ook voor de uitvoering met remblokken moeten deze geen contact met de wielbanden maken. Een correct gemonteerd draaistel heeft afgeveerde assen en zal op een stuk rails een vrije uitloop vertonen.
De FIAT draaistellen waarmee de Eurofima rijtuigen uitgerust zijn, bestaan uit 27 (!) onderdelen. Hierbij hoeft geen montagegat doorgeboord te worden. Na een correcte montage is een perfect vrijlopend en afgeveerd draaistel beschikbaar. Bij de Eurofima rijtuigen welke in diverse uitvoeringen geporduceerd zijn (DB/ÖBB/NMBS/NSCF/SBB/FS) zijn stoelonderdelen (zitting, rugleuning, arm- en hoofdsteunen) los uitgevoerd waarbij iedere stoel individueel uitgevoerd kan worden.
Koppeling montage
: In het ovalen gat van de koppelingshouder zit in veel gevallen een nauwelijks zichtbare gietgraat welke met behulp van een 5-kantige kleine ruimer verwijderd kan worden. Met een mini vijl kan de scherpe punt van de kortkoppeling geleider ietwat afgerond worden. Om een probleemloze weerstandsarme vrijloop van de koppelingshouder te bereiken is het aan te raden om alle contactpunten met grafiet poeder en een wattenstaafje te polijsten. Dit betreft het verdiepte vlak met de pen waarmee de koppelingshouder geleid wordt alsmede de contactvlakken tussen de nok van de koppelingshouder en de bodem. Na deze bewerking moet de koppeling licht en zonder klikgeluiden probleemloos en naar beide uiteinden verplaatst worden en weer in de middenstand terugkomen.
Bufferbalk
: De bufferbalk moet aan de achterzijde absoluut vlak zijn. Eventueel aanwezige aangietsels en mogelijke gietrandjes bij de bevestigingsopeningen van de bufferbalk kunnen met een hobbymesje verwijderd worden.
Vensters
: Met uitzondering van de “Mitteleinstiegeilzug” rijtuigen hebben all rijtuigen uit de eerste episode vensterbanden. Het verdient aanbeveling om deze bij de breukvlakken te splitsen en deze afzonderlijk na elkaar in de opbouw aan te brengen. Ade heeft de vensters zo nauwkeurig gefabriceerd dat de passing nog steeds ongeëvenaard is. De “Mitteleinstieg Eilzug” rijtuigen zijn met individuele, beweegbare vensters uitgerust. Dit principe is in de nieuwe productie overgenomen waarbij Ade niet alle maar slechte een aantal vensters beweegbaar heeft uitgevoerd. De sponningen zijn hierbij gegalvaniseerd (chroom of messing). Hierbij moeten de galvanisering bij de bevestigingsnokken licht worden weggevijld om de sponning na montage met een kunststoflijm te kunnen ‘zekeren’. Als je hierbij secuur werkt zal het resultaat er ook naar zijn.
Deurklinken en handgrepen
: Bij de bouwpakketten uit de laatste productie en enkele uit de eerste productie zijn deurklinken en handgrepen los uitgevoerd. Voor het merendeel van verlijmingen gebruik ik nitro verdunner waarin een paar kleine stukjes transparant plastic (vensteraangietsels) zijn opgelost. Met een klein penseel verlijm ik hiermee o.a. de sluitverlichting en de venster omrandingen. Vanwege het kruipgedrag van deze dunne vloeistof is dit voor de montage van de deurklinken en handgrepen ongeschikt. Om een montage zonder lijmsporen te realiseren is voor mij - gezien mijn leeftijd (62) - een loeplamp onontbeerlijk. De contactpunten van de deurkrukken en handgrepen bewerk ik een aantal maal met de nitro vloeistof. Met een fijne penseel wordt aan de binnenzijde van de rijtuigopbouw bij de desbetreffende openingen normale, viskeuze kunststoflijm licht aangebracht. Daarna wordt met een pincet het onderdeel gepositioneerd. Zit het onderdeel in positie dan worden de contactpunten van binnenuit nog licht met nitrovloeistof aangestipt. Voor de positionering gebruik ik kleine haarklemmen. Let er vooral op dat er geen contactbrug ontstaat waar de nitrovloeistof verder kan kruipen. Komt nitro in aanraking met de verflaag probeer deze dan in gèèn geval weg te poetsen maar laat deze verdampen. In de meeste gevallen zijn er na verdamping geen sporen meer te zien.
Verwijdering van vingerafdrukken
: Er zijn hobbyisten die bij de montage handschoenen gebruiken om vingerafdrukken te voorkomen. Om geen risico te lopen dat de handschoenen in aanraking met nitro komen en desastreuze gevolgen hebben werk ik altijd zonder handschoenen. Na montage verwijder ik eventuele vingerafdrukken met Glassex. Gebruik hiervoor een tissue en wattenstaafjes (vensters).
Voorkomen van naden tussen opbouw en chassis
: De passing is bij Ade uiterst nauwkeurig uitgevoerd. Toch zijn er een aantal modellen waar de binneninrichting problemen bij de passing kan geven. Het verdient aanbeveling om bij de afgeschuinde kanten bij de tussenwanden e.d. met een kniptang enig materiaal aan de schuine kant en bij het restauratierijtuig WR132 aan bovenkant van de binnenwanden aan kopzijde te verwijderen. Door eerst droog de inrichting in de opbouw aan te brengen en daarmee vast te stellen waar er te weinig vrije ruimte aan de onderzijde is kan bepaald worden waar en hoeveel materiaal er moet worden weggenomen. Dit is overigens aan de buitenzijde absoluut niet waarneembaar.
Binnenverlichting
: Ade levert ook in het digitaal tijdperk analoge binnenverlichting. Vanzelfsprekend kan deze door LED verlichting vervangen worden of kan er een digitaal decoder aangebracht worden. De aangietsels van de lichtgeleiderhouder worden met een hobbymesje verwijderd waarna deze in de opbouw voor controle aangebracht wordt. Eventueel dienen de zijkanten van de lichtgeleider nog nabewerkt te worden. De meegeleverde aansluitdraden zijn aan de korte kant als je de verbinding onzichtbaar wilt aanbrengen. Ade levert aansluitklemmen mee; zelf geef ik er de voorkeur aan om de draden op de metalen strippen te solderen. Dit gebeurt sowieso al bij de 27,5m rijtuigen.
Zoals eerder aangegeven heb ik in de loop der tijd een omvangrijke verzameling opgebouwd en overweeg ik deze enigszins te gaan verkleinen. Het betreft hier hoofdzakelijk bouwpakketten waaronder een Rheingold 1983 clubwagen. Naast Hobbytrade DK welke de Ade rijtuigen opnieuw (China made ?) wil uitbrengen heeft ook LS models de Rheingold 1983 aangekondigd. Persoonlijk heb ik mijn twijfels of de uitvoering en rijeigenschappen van de Ade creaties geëvenaard zullen worden. Maar ja, ik ben dan ook een Ade fan.
Rob
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
«
Reactie #70 Gepost op:
23 March 2013, 21:29:00 »
Ik heb van Rob (Silvolde) een ADE rijtuig de Bum232 als bouwset van de nieuw generatie ADE over genomen
Nieuw voor mij is het apart inzetten van de vensters het is wel precies werk ,maar het resultaat is er
Men kan deze sets niet met de bouwsets uit de jaren 89 vergelijken
Ben er 2 weken met bezig geweest elke avond een uurtje
Als verlichting heb ik er een Huftron licht set in zitten (led)
Cor
Ivo tB
«
Reactie #71 Gepost op:
23 March 2013, 21:57:02 »
Cor,
Prachtig rijtuig, gefotografeerd op een mooie fotodijk
Het is inderdaad een bijzondere raamconstructie, maar als je het eenmaal doorhebt gaat het vrijwel vanzelf.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
«
Reactie #72 Gepost op:
24 March 2013, 14:10:34 »
Ivo
Die spoordijk is de lijn Doornvliet Vlierbeek
Maar van dit soort rijtuigen volgen er nog vele o.a het katatoe rest rijtuig en bij behorende 1e klas blauw.
Cor
Silvolde
«
Reactie #73 Gepost op:
28 March 2013, 08:14:22 »
Cor, hij ziet er goed uit. Overigens hadden de Mitteleinstieg-Eilzugwagens van ADE Modelleisenbahn, welke ruim 20(!) jaar geleden geproduceerd werden, ook al beweegbare fensters. Deze modellen zijn nu weer door ADE Eisenbahnmodelle aangekondigd maar er schijnt te weinig belangstelling te zijn om een nieuwe productierun te maken.
Zelf ben ik weer begonnen aan de AR216 in blauwe uitvoering.
Groet, Rob
Falkenberg
«
Reactie #74 Gepost op:
28 March 2013, 08:23:02 »
Met de uitstel van betaling van Hobbytrade is het maar de vraag of Ade wagens ooit nog verkocht gaan worden. Maar ja, ze zijn al vaker doodverklaard..
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende