Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
19 Toen door defender
Vandaag om 20:39:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
  

Auteur Topic: ABC bij Lenz  (gelezen 8430 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
ABC bij Lenz
« Gepost op: 23 mei 2007, 17:10:52 »
Wie heeft al enige ervaring opgedaan met het ABC remsysteem van Lenz ?
Dus met BM1 (of eventueel diodes) BM2 en BM3?
Zelf heb ik een testopstelling gemaakt en ben uiterst ontevreden over het gedrag van loc's met een Lenz-Gold decoder, maar ik heb tot nu toe alleen met de diodes getest. Lenz-Gold kent alleen maar aan/uit voor ABC, dus geen richting, en vertoont daardoor allerlei rare kuren wanneer de loc "verkeerd" op de rails staat. (hoezo verkeerd ?) Dus als ik de loc "andersom" heb staan en daardoor links onderbroken heb, is het niet werkzaam.
Een keerlus is dus volstrekt uit den boze, want dan komt de loc automatisch "verkeerd" uit en werkt het niet meer.

Iemand anders ervaringen ?

Overigens: hetzelfde getest met een Zimo:  perfect, omdat deze wel instellingen kent als, linker spoor, rechter spoor, of beide sporen.

Maarten.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2007, 20:43:55 »
Maarten, zie het draadje asymmetrische DCC experimenten van enige tijd geleden.
Ik ben er ook druk mee aan de gang.
Je kunt de richtinggevoeligheid uitschakelen door bit 2 (Lenz bit 3) te zetten in CV51. Maar in principe geldt: je ADCC moet op de rechter staaf staan. Bij een keerlus wisselt dat i.d.d.
Overigens ga ik natuurlijk geen BM1 module a raison van 10 euro kopen als ik het zelf voor 50 ct in elkaar kan solderen. Ik moest 4 om 1 diodes schakelen om het resultaat te krijgen, 3 om 2 liet 'm alleen maar langzaam lopen.
Waar ik heel benieuwd naar ben is: is jouw lok's rijgedrag veranderd sinds je CV51 op ABC hebt geaktiveerd? Bij mij wel en Lenz kon dat euvel niet gereproduceerd krijgen, dus vooralsnog is het mij een raadsel waarom dat hier wel gebeurt.

Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25301
    • Pagina van klaas
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2007, 23:27:47 »
Ik moest 4 om 1 diodes schakelen om het resultaat te krijgen, 3 om 2 liet 'm alleen maar langzaam lopen.
Tja, 3 om 2 moet je natuurlijk niet doen. Dan heb je tussen beide polariteiten maar een verschil van 1 diode, dat zet geen zoden aan de dijk.

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2007, 08:44:38 »
Ik heb alleen hele goede ervaringen met de Zimo MX64.
En een oudere decoder waar ABC nog niet in zat kan probleemloos worden geupdate en het systeem werkt echt perfect.

Gezien de ervaringen met Lenz die ik hier en daar hoor zal ik nooit zo'n ding kopen. Gelukkig ben ik net op digitaal overgeschakeld en heb ik nog maar een paar decoders, op één na Zimo's.

Ik vraag me nu alleen wel af of het slim is om met asymmetrisch DCC te gaan werken.
Als alleen Lenz en Zimo dat ondersteunen wordt de keus wel erg beperkt.
Op gewoon DC (gelijkstroom) remmen alle decoders.

groeten,

Jan Willem

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2007, 10:24:12 »
Het is de vraag hoe je dat wilt bekijken: toen men met digitaal begon kon je natuurlijk ook zeggen: niet slim om te doen, want er is maar 1 fabrikant die het ondersteunt. Ik voorzie dat er veel meer fabrikanten mee gaan werken. Voordeel: je hebt geen remgenerator meer nodig, net zo min als een separate DC voeding. Bovendien kunnen je blokken simpeler worden en heb je geen restricties meer v.w.b. treinlengte.
Kijk, als ik van tevoren had geweten wat er daarna allemaal zou gebeuren was ik ten 1e stinkend rijk, ten 2e had ik dan nooit 7 Viesmannen (die ook geen bremsstrecken ondersteunen) en 6 LP's gekocht maar was ik direkt met Zimo begonnen. Nu ik om wil schakelen zijn er op dit moment bij mijn weten 3 opties: Zimo's (niet bepaald goedkoop en lastig verkrijgbaar), Umelec (ook niet erg courant en idem dito prijs) en Lenz (redelijk geprijsd en goed verkrijgbaar). Waar kies je dan voor? Aangezien ik al niet stinkend rijk ben en ook nog fatsoenlijk wil eten en we even over 13x vervanging praten, kies ik dus voor Lenz. En behoudens wat kleinere problemen die oplosbaar zijn heb ik daar nog geen spijt van, want werken doet het hier in elk geval wel zoals ik het wil.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2007, 11:38:47 »
Ik ben het ten dele met je eens.
Het systeem werkt perfect, zolang je met Zimo decoders werkt.
Met de Lenz decoders heb je een probleem, terwijl het "Lenz ABC" genoemd wordt, kijk maar naar de naam van het draadje 9en in de Zimo handleiding).
Hoe Umelec werkt heb ik nog nooit gehoord.

Of het dus van de grond gaat komen hangt van de andere fabrikanten af, in ieder geval geeft Lenz niet het goede voorbeeld met hun implementatie.

En verder ben ik het niet met je eens dat het zo gemakkelijk in je baan in te bouwen is. Als je met een trein rijdt waarvan de wagens electrisch gekoppeld zijn dan moet je deze trein al helemaal in het blok zijn als je bij het "rempunt" aankomt. Daar moet je de trein dan detecteren en vervolgens het blok omschakelen naar asymmetrisch signaal.

Of de gemiddelde hobbyist dat kan wet ik niet. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor remgeneratoren en DC remsecties.

Maar ik heb geluk dat ik net begonnen ben en de voordelen zijn voor mij overduidelijk. En ik kan gewoon Zimo's kopen (niet zo erg duur hoor)
En als het in de toekomst toch niet doorzet dan kan ik alsnog een DC remsectie maken.

In jouw geval zou ik nog eens goed nadenken, een oude regeltrafo heb je vast nog wel staan om een DC remsectie te maken.
Je remt dan wel in beide richtingen en de trein is niet meer aan te sturen binnen de sectie, maar 13 decoders zijn best duur om te vervangen.
En als je toch wil vervangen: de Zimo MX64 is net zo duur als een Lenz silver.


groeten,

Jan Willem

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2007, 12:10:27 »
Heb ik   >:( >:( >:( een heel stuk in elkaar gedraaid, is internet verbroken. >:( >:(
Mijn gemoed op dit moment laat een herhaling even niet toe.
Enig antwoord: rijgedrag Lenz ABC is ook  >:( >:(
Maarten

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2007, 22:44:44 »
hallo,

hebben er al mensen ervaring met de BM 3 modules met de bijbehorende lenz gold  decoders.
Zijn er dan ook de bovenstaande problemen?
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2007, 23:11:30 »
Ik vind dit helemaal geen vraag, of die BM3 beter werkt, weet je wel hoeveel geld die module kost, belachelijk veel geld namelijk.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2007, 18:38:48 »
hallo,

hebben er al mensen ervaring met de BM 3 modules met de bijbehorende lenz gold  decoders.
Zijn er dan ook de bovenstaande problemen?

Nog niet met de BM3 (wel in huis). Met de BM2 heb ik geen problemen in combinatie met de Lenz Gold.

Maarten.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2007, 23:11:58 »
ben je al bezig met de BM3 ,s  maarten?
ben wel benieuwd
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ABC bij Lenz
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2007, 23:16:59 »
Net terug van vakantie, dus niet bezig.
Begin maandag pas met werken.   ;D
Maarten.