Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 09:49:00
Raadplaatje door Josephes
Vandaag om 09:47:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:05:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:41:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641929 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2146 Gepost op: 02 July 2013, 15:59:42 »
waarom koopt de NS geen snellere traxxen? en worden deze geel/grijs? en word deze straks ook op de gewone binnenlandse spoor ingezet? Wel voordeel is dat als je naar Berlijn rijd geen loc wissel meer nodig hebt.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2147 Gepost op: 02 July 2013, 16:20:19 »
waarom, waarom, waarom......

Dirk

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2148 Gepost op: 02 July 2013, 16:29:55 »
Daarom.. ;D
Gr. Dieuwe

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2149 Gepost op: 02 July 2013, 16:36:36 »
« Laatst bewerkt op: 02 July 2013, 16:38:12 door MR »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2150 Gepost op: 02 July 2013, 17:04:25 »
waarom koopt de NS geen snellere traxxen? en worden deze geel/grijs? en word deze straks ook op de gewone binnenlandse spoor ingezet? Wel voordeel is dat als je naar Berlijn rijd geen loc wissel meer nodig hebt.

1: Die zijn er niet (of niet zo snel beschikbaar) en zullen een nieuwe toelating nodig hebben vanwege de hogere snelheid.
2: Misschien of geel/blauw, of de Prio kleuren, dat zullen we wel zien als ze er zijn.
3: Als de NS van plan is ze te kopen zullen ze later wel verhuizen naar een binnenlandse dienst over de HSL waar al naar gekeken werd (Den Haag - Venlo).
4: Nee, die is inderdaad niet meer nodig zodra het materieel daar vervangen is door de ICx.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2151 Gepost op: 02 July 2013, 17:04:41 »
Nou meer toepasselijk is misschien wel Mieke Telkamp
(met enige tekstuele aanpassingen)


 :P


(geen reatie op Rick)
Jeroen

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2152 Gepost op: 02 July 2013, 18:36:39 »
Hmmm,en dan zit ik als oud fossiel weer te denken,er staat een hele bult 16/17 en 1800en terzijde.
Die hebben een constructiesnelheid van 180 km/u,dus sneller als de Traxx.
Is er geen mogelijkheid om daar een installatie in te fietsen zodat ie ook 25KV lust??
Dan zou je met een technische revisie en een ombouw,en natuurlijk een kwastje verf klaar wezen (ook nog goed voor de werkgelegenheid in NL,bij traxxen pomp je het geld in het buitenland.
Uiteraard zijn het wel al oude beestjes dus wellicht heb ik waandenkbeelden en zie ik ze vliegen,aan de andere kant,er rijden ook nog 1200en rond en die zijn dubbel zo oud,en voor zover ik weet zijn de 1600tjes best betrouwbaar.
Groetjes Patrick

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2153 Gepost op: 02 July 2013, 19:05:15 »
Ik denk dat het duurder is om te verbouwen dan nieuw aan te schaffen... Er is amper ruimte in zo'n loc is om spullen kwijt te kunnen zodat de loc om kan gaan met 25 kv. Verder zul je een groot gedeelte van de hoogspannnningsinstallatie moeten aanpassen, zal je het batterijgedeelte ( wat al slapjes is ) aan moeten passen, en ongetwijfeld is ETCS ook niet zo 1/2/3 ingebouwd. Als je dat eerst moet gaan uitzoeken, ontwerpen en geheel verbouwen duurt dat veel te lang en gaat dat enorm in de papieren lopen. Plus dat je dan weer door een testfase heen moet waarbij het zeer de vraag is of alles werkt zoals is bedoeld. NS heeft net een treinstel weggedaan waar dat niet zo'n succes was, dus NS kiest eieren voor zijn geld en wil iets aanschaffen dat gegarandeerd gaat werken.

Overigens staat nog helemaal niets vast en is er ook nog geen bestelling de deur uit hoor.  ;)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2154 Gepost op: 02 July 2013, 19:12:38 »
Precies. In die 1600/1700/1800'jes zit weinig toekomstmuziek voor onder de 25 kV. Hooguit zou NS kunnen kijken of SNCF nog wat BB 22200 ongebruikt heeft staan, maar dan nog moet er toelating voor België komen. Voordeel van een Traxx is dat die al is toegelaten in België (wel afhankelijk van softwareversie beveiliging).

Misschien nog belangrijker: zodra NS een èchte Fyra-vervanger heeft, kunnen de Traxxjes eenvoudig de verkoop in als 'jonge occasions'. Voor nu lijkt de zet tot aankoop van de locs vooral een gebaar van goede wil van NS om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Met andere woorden: een poging om goodwill te kweken voor behoud van de concessie.

Groeten, Geoffrey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2155 Gepost op: 02 July 2013, 19:45:10 »
Tja en toch... (call me an idiot)...

Complete stuurtafel en alles heb je al, een deel van de installaties heb je ook al. Ikzelf kan gewoon niet echt voorstellen dat je bij zo'n lok niet het dak er af kan halen, de oude installatie er uit.
Vervolgens nakijken/reviseren wat nog goed en goed bruikbaar is en vervolgens opnieuw opbouwen met deels nieuwe componenten, ECTS en 25KV. Je hebt best kans dat het wel zou passen qua asdruk en ruimte, de afgelopen 20 jaar is een en ander behoorlijk kleiner geworden, ook in de spoor industrie.

Het klinkt misschien gek, maar is dat duurder?
Nu moet er ook opslagruimte gehuurd worden voor een berg materieel wat in feite staat weg te roesten. Natuurlijk moet zo'n lok praktisch uit elkaar, maar dat kunnen we toch gewoon in Nederland? Het is altijd simpel om die loks hop het schrootterrein op te sleuren, maar kijk nou eens naar de 1200'en.

Of je nu een nieuwe lok gaat ontwerpen, door windtunnels gaat sturen en weet ik veel wat nog meer... of je pakt een casco wat al geschikt was voor 180 KM/uur. Schuren, verven, nieuwe onderdelen er in en keuren maar.

Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen dat het echt duurder is dan nieuwbouw. En nee... dit is niet uit emotie, hartverscheurend tranentrekken oid, maar puur mijn nuchtere hollandse verstand ;-)

Groet,

Richard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2156 Gepost op: 02 July 2013, 19:53:29 »
Toch Richey is dat moeilijk. De Fyra is voor meerdere stroomsystemen, dan zou de 1800 dat ook moeten worden. De oude installatie moet dan dus blijven zitten en daarnaast moet dus de 25KV installatie komen. Er daar zal wel geen ruimte voor zijn. (just my 2 cents)

Jeroen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2157 Gepost op: 02 July 2013, 19:54:31 »
Tja en toch... (call me an idiot)...

Complete stuurtafel en alles heb je al, een deel van de installaties heb je ook al. Ikzelf kan gewoon niet echt voorstellen dat je bij zo'n lok niet het dak er af kan halen, de oude installatie er uit.
Vervolgens nakijken/reviseren wat nog goed en goed bruikbaar is en vervolgens opnieuw opbouwen met deels nieuwe componenten, ECTS en 25KV. Je hebt best kans dat het wel zou passen qua asdruk en ruimte, de afgelopen 20 jaar is een en ander behoorlijk kleiner geworden, ook in de spoor industrie.

Neem van mij aan, ik heb 3,5 jaar in de werkplaats in Tilburg gewerkt, waar ik het grootste gedeelte van mijn tijd aan 1700'en heb zitten prutsen, en zo werk het niet, echt niet.

Citaat
Het klinkt misschien gek, maar is dat duurder?
Nu moet er ook opslagruimte gehuurd worden voor een berg materieel wat in feite staat weg te roesten. Natuurlijk moet zo'n lok praktisch uit elkaar, maar dat kunnen we toch gewoon in Nederland? Het is altijd simpel om die loks hop het schrootterrein op te sleuren, maar kijk nou eens naar de 1200'en.

Ja, dat is duurder. Omdat je dan een kleine serie hebt heb je zeer hoge ontwikkelingskosten. Koop je een loc van de plank zijn die ontwikkelingskosten verdeeld over alle afgenomen locs, en dat zijn er meer dan de, laten we zeggen 12 stuks, die NS nodig heeft. De 1200'en rijden maar een fractie van wat ze eerst deden, en daardoor is er minder onderhoud nodig. Voorts is daar niks aan versleuteld.

Citaat
Of je nu een nieuwe lok gaat ontwerpen, door windtunnels gaat sturen en weet ik veel wat nog meer... of je pakt een casco wat al geschikt was voor 180 KM/uur. Schuren, verven, nieuwe onderdelen er in en keuren maar.

Er wordt geen nieuwe loc ontworpen, er wordt een op de markt zijnde locomotief gekocht die al bewezen en getest is. Nogmaals, voor een hele kleine serie een nieuw ontwerp maken is kostbaar.

Citaat
Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen dat het echt duurder is dan nieuwbouw. En nee... dit is niet uit emotie, hartverscheurend tranentrekken oid, maar puur mijn nuchtere hollandse verstand ;-)

Probeer het dan toch maar  ;) Als dat echt goedkoper is zoals je denkt dan waren ze gister nog begonnen, het geintje met de Fyra is al duur genoeg.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2013, 19:59:09 door AlfaArjen »

Gert1

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2158 Gepost op: 02 July 2013, 20:05:31 »
Mmm, dat wordt vast een gezellig theekransje.
Krijgen de belastingbetalers die zoveel klagen toch nog een beetje waar voor hun geld.
 ;)

mvg,
Gert

rik s

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2159 Gepost op: 02 July 2013, 20:23:30 »
misschien reeks12 ?, kan op 3000 volt en 25kv rijden,en ook wel op 1500 volt!