waarom, waarom, waarom......
waarom koopt de NS geen snellere traxxen? en worden deze geel/grijs? en word deze straks ook op de gewone binnenlandse spoor ingezet? Wel voordeel is dat als je naar Berlijn rijd geen loc wissel meer nodig hebt.
Tja en toch... (call me an idiot)...Complete stuurtafel en alles heb je al, een deel van de installaties heb je ook al. Ikzelf kan gewoon niet echt voorstellen dat je bij zo'n lok niet het dak er af kan halen, de oude installatie er uit.Vervolgens nakijken/reviseren wat nog goed en goed bruikbaar is en vervolgens opnieuw opbouwen met deels nieuwe componenten, ECTS en 25KV. Je hebt best kans dat het wel zou passen qua asdruk en ruimte, de afgelopen 20 jaar is een en ander behoorlijk kleiner geworden, ook in de spoor industrie.
Het klinkt misschien gek, maar is dat duurder? Nu moet er ook opslagruimte gehuurd worden voor een berg materieel wat in feite staat weg te roesten. Natuurlijk moet zo'n lok praktisch uit elkaar, maar dat kunnen we toch gewoon in Nederland? Het is altijd simpel om die loks hop het schrootterrein op te sleuren, maar kijk nou eens naar de 1200'en.
Of je nu een nieuwe lok gaat ontwerpen, door windtunnels gaat sturen en weet ik veel wat nog meer... of je pakt een casco wat al geschikt was voor 180 KM/uur. Schuren, verven, nieuwe onderdelen er in en keuren maar.
Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen dat het echt duurder is dan nieuwbouw. En nee... dit is niet uit emotie, hartverscheurend tranentrekken oid, maar puur mijn nuchtere hollandse verstand ;-)