Maar, je breekt eigenlijk een lans voor mij, bedankt. Jij geeft namelijk aan dat er een eenduidig tarief moet zijn voor alle treinen en vervoerders.
Klopt, dat eerste onderschreef ik ook in eerdere posts, het probleem zit hem in het binnenlands vervoer
Je geeft zelf een goede reden om dat binnen Nederland zichtbaar te houden. Of en hoe dat via het buitenland eventueel terugkomt zal mij een worst wezen, ik zie liever een eenvoudige simpele manier. Hoef je ook niks vergaands uit te leggen, zijn we allemaal weer blij Is makkelijker te controleren zeg maar.
Maar het is dus niet zo dat binnenlands vervoer niet is toegestaan. Ben wel benieuwd welke reden ik dan volgens jou geef. Er is namelijk geen goede reden om dividend in Nederland te houden, nogmaals, aangenomen dat het percentage realistisch (marktconform) is.
1 OV chipkaartpoort houdt automatisch in dat er dus niet te bemeten valt met welke vervoerder je gaat.
Het dividend dat NS uitkeert, ongeacht het marktconform is of niet, vloeit rechtstreeks terug in de staatskas. Als Arriva bijvoorbeeld meer winst maakt, buiten de vaste concessiekosten om dan gaat dat naar DB = Duitse staatskas. Veel duidelijker is het niet te maken
Juist die regels zijn essentieel in deze, ook al snap je ze niet. De voormalige Benelux was een trein van NS en NMBS, de potentieel nieuwe van Arriva.En dat is het probleem. Als die trein ook door binnenlandse reizigers gebruikt gaat worden, gaat dat ten koste van het aantal reizigers bij NS, die voor de verbinding tussen Den Haag en Roosendaal in principe het alleenrecht op het vervoer van binnenlandse reizigers heeft. De richtlijn zegt heeeeel kort samengevat dat een grensoverschrijdende concurrent ook binnenlands vervoer mag aanbieden, zolang de concessiehouder van het binnenlands vervoer op dat traject (NS dus) daar niet te veel nadeel van ondervindt.Huub
En al die probleempunten leiden dan bij mij tot de neiging om te pleiten voor het terugdraaien van de privatisering van het personenvervoer op het spoor. Maar dat is een andere discussie.mvg,Gert
1 OV chipkaartpoort houdt automatisch in dat er dus niet te bemeten valt met welke vervoerder je gaat. ...
Als Arriva lagere kosten heeft dan NS dan kan de overheid nog steeds meer profijt hebben van Arriva. De opbrengst aan extra divident is dan lager dan de extra kosten die NS in rekening brengt. Eigenlijk bestaat de overheid niet. Dat NS een gedeelte van het geld dat de gemeente Den Haag in de verbinding steekt uitkeert aan het ministerie van Financiën als divident (extreem gesteld) is voor die gemeente van geen enkel voordeel.
Waarbij ik me dan weer afvraag: Is dat het probleem van de reiziger? Praktisch punt: Je kunt ook gewoon in- en uitchecken bij begin en eind van de reis. Er zal niemand zijn die vrijwillig een paar blokjes om rijdt met een trein en/of bus om de reis met het OV eindeloos te rekken. Gewoon kortst mogelijke route berekenen en klaar. Helaas is die lamp nog niet gaan branden (omdat de top van vervoerders het zelf vaak te druk hebben om met hun eigen vervoermiddel te reizen). Naar mijn idee is die OV chipkaart met tig paaltjes voor iedere vervoerder een onvermijdelijke consequentie van het implementeren van een systeem dat duidelijk niet goed toe te passen valt in de praktijk. Voor de reiziger zou het makkelijker en goedkoper worden. Geen is beiden is het geval en weer typisch een geval van fout op fout stapelen en toch doorgaan...