Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 01:55:34
wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642068 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1965 Gepost op: 20 June 2013, 22:21:53 »
Wat Arriva wil, is in beginsel dus wel toegestaan. Er zijn alleen beperkingen mbt het vervoer van binnenlandse reizigers.

Overigens is het voor de Nederlandse burger lood om oud ijzer of dividend naar de Nederlandse staat gaat of naar het buitenland (aangenomen dat het dividend een realistisch percentage is). Maar het gaat me te ver om dat uit te gaan leggen.  :)

Huub

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1966 Gepost op: 20 June 2013, 22:24:14 »
Klopt, dat eerste onderschreef ik ook in eerdere posts, het probleem zit hem in het binnenlands vervoer  ;)

Je geeft zelf een goede reden om dat binnen Nederland zichtbaar te houden. Of en hoe dat via het buitenland eventueel terugkomt zal mij een worst wezen, ik zie liever een eenvoudige simpele manier. Hoef je ook niks vergaands uit te leggen, zijn we allemaal weer blij  ;) Is makkelijker te controleren zeg maar.

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #1967 Gepost op: 20 June 2013, 22:32:21 »
Maar, je breekt eigenlijk een lans voor mij, bedankt. Jij geeft namelijk aan dat er een eenduidig tarief moet zijn voor alle treinen en vervoerders.

Ik geef alleen aan dat er één ovchipkaart poortje moet komen, los van welke vervoerder je neemt. Er hoeft helemaal geen eenduidig tarief te zijn. Er moet natuurlijk wel op iedere trein een controle zijn (in de vorm van een poortje, conducteur, tijdsmechanisme gecombineerd met gps, ga zo maar door) met welke vervoerder je reist.
 Je kan als vervoerder x (Arriva) jezelf dan van vervoerder y (NS) onderscheiden door bijvoorbeeld:
*zitplaatsreservering
*gratis wifi
*railcatering
en bedenk maar meer van dit soort diensten.

Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat mensen op langere afstanden graag willen zitten en best bereid zijn om daarvoor meer te betalen.
Maar hoe zit het eigenlijk met de nieuwe concessie die vanaf 2015 in gaat? In principe zou Den-Haag nog bij de concessieverlener (andere Den-Haag) kunnen lobbyen zodat een dergelijke constructie met Arriva wel mogelijk is? Het zou zeker een interessante situatie opleveren.

gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 22:37:50 door Viktor »

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1968 Gepost op: 20 June 2013, 22:42:19 »
1 OV chipkaartpoort houdt automatisch in dat er dus niet te bemeten valt met welke vervoerder je gaat. Dat betekent dat je in de verdeling van de opbrengsten alleen maar ziet waar iemand heengaat, en niet van welke vervoerder hij gebruik maakt ( we gaan tenslotte uit van meerdere vervoerders op dezelfde lijn ). Dat betekent dan dat je niet anders kunt dan hetzelfde tarief hanteren omdat niet meer te controleren is met welke vervoerder je rijdt. Hoe wil je anders verschillende tarieven toepassen? Dan moet je bijvoorbeeld door 2 poortjes heen, zelfde als nu dus geen verschil. Conducteur is zo'n beetje het eerste dat wegbezuinigd wordt. GPS volgen, duur traceerbaar systeem met ernstige inbreuk op privacy. Dat is allemaal kostenmakerij voor euh, niets?

*Zitplaatsreserving: Dat is eens een goed idee  (y)
*Gratis wifi: is er momenteel al. Maar internetverkeer moet een vervoerder ook afnemen bij een telecombedrijf, dat is niet gratis. Dan moet de vervoerder dus weer ergens anders op bezuinigen.
* Railcatering: Niet rendabel, anders was het er nog. Ook niet handig door drukke treinen heen. Het zal een verliespost zijn, die je elders in je bedrijf moet compenseren...

Leuke discussie zo trouwens.  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 19:12:50 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1969 Gepost op: 20 June 2013, 22:48:42 »
Klopt, dat eerste onderschreef ik ook in eerdere posts, het probleem zit hem in het binnenlands vervoer  ;)
Maar het is dus niet zo dat binnenlands vervoer niet is toegestaan.

Citaat
Je geeft zelf een goede reden om dat binnen Nederland zichtbaar te houden. Of en hoe dat via het buitenland eventueel terugkomt zal mij een worst wezen, ik zie liever een eenvoudige simpele manier. Hoef je ook niks vergaands uit te leggen, zijn we allemaal weer blij  ;) Is makkelijker te controleren zeg maar.
Ben wel benieuwd welke reden ik dan volgens jou geef.  ???
Er is namelijk geen goede reden om dividend in Nederland te houden, nogmaals, aangenomen dat het percentage realistisch (marktconform) is.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #1970 Gepost op: 20 June 2013, 22:50:23 »
Ik voorzie nog wat praktische probleempjes, want voor alles zal een concurent ruimte, op een door een NSdochter beheerd ,stations moeten kopen.
En aangezien ProRail de info weer aan NS moest overdoen zal dat ook tegen een leuke vergoeding worden geregeld. Het lijkt van Vliet wel met de boer.

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1971 Gepost op: 20 June 2013, 22:54:21 »
Maar het is dus niet zo dat binnenlands vervoer niet is toegestaan.

Ben wel benieuwd welke reden ik dan volgens jou geef.  ???
Er is namelijk geen goede reden om dividend in Nederland te houden, nogmaals, aangenomen dat het percentage realistisch (marktconform) is.

Juristen moeten erover gaan in hoeverre het mag of niet. In de huidige opzet voorzie ik dat de economische schade op dat traject voor NS groter zal zijn dan het toegestane percentage als het tarief ongeveer hetzelfde is. Vandaar dat ik de stelling ( stelling, geen feit  ;) ) heb dat binnenlands vervoer op het hoofdrailnet momenteel niet mag.

Het dividend dat NS uitkeert, ongeacht het marktconform is of niet, vloeit rechtstreeks terug in de staatskas. Als Arriva bijvoorbeeld meer winst maakt, buiten de vaste concessiekosten om dan gaat dat naar DB = Duitse staatskas. Veel duidelijker is het niet te maken  :P

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1972 Gepost op: 21 June 2013, 07:45:51 »
1 OV chipkaartpoort houdt automatisch in dat er dus niet te bemeten valt met welke vervoerder je gaat.
Doe je een poortje in de trein ipv op het station.
Als ik me niet vergis staan er in het oosten trouwens aparte poortjes voor Syntus en NS op stations (Arnhem Velperpoort o.a.).
Grt, Wim

MR

• Offline Offline
« Reactie #1973 Gepost op: 21 June 2013, 09:12:11 »
Het dividend dat NS uitkeert, ongeacht het marktconform is of niet, vloeit rechtstreeks terug in de staatskas. Als Arriva bijvoorbeeld meer winst maakt, buiten de vaste concessiekosten om dan gaat dat naar DB = Duitse staatskas. Veel duidelijker is het niet te maken  :P

Als Arriva lagere kosten heeft dan NS dan kan de overheid nog steeds meer profijt hebben van Arriva. De opbrengst aan extra divident is dan lager dan  de extra kosten die NS in rekening brengt. Eigenlijk bestaat de overheid niet. Dat NS een gedeelte van het geld dat de gemeente Den Haag in de verbinding steekt uitkeert aan het ministerie van Financiën als divident (extreem gesteld) is voor die gemeente van geen enkel voordeel.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 09:14:21 door MR »

henk

• Offline Offline
« Reactie #1974 Gepost op: 21 June 2013, 11:09:11 »
Is het dan zo heel duidelijk wie waar geld in steekt? Financiert de gemeente Den Haag mee? Vraagt NS geld voor die verbinding aan wie dan ook? Vraagt Arriva geld aan wie dan ook? Is mij allemaal niet zo duidelijk hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1975 Gepost op: 21 June 2013, 11:25:03 »
Juist die regels zijn essentieel in deze, ook al snap je ze niet.  :)

De voormalige Benelux was een trein van NS en NMBS, de potentieel nieuwe van Arriva.
En dat is het probleem. Als die trein ook door binnenlandse reizigers gebruikt gaat worden, gaat dat ten koste van het aantal reizigers bij NS, die voor de verbinding tussen Den Haag en Roosendaal in principe het alleenrecht op het vervoer van binnenlandse reizigers heeft. De richtlijn zegt heeeeel kort samengevat dat een grensoverschrijdende concurrent ook binnenlands vervoer mag aanbieden, zolang de concessiehouder van het binnenlands vervoer op dat traject (NS dus) daar niet te veel nadeel van ondervindt.

Huub

Interessant wat je daar schrijft! Daarmee onderstreep je precies de nonsens van verschillende private vervoerders op één en hetzelfde spoor. Complete waanzin is het. Reizigers worden gezien als cijfertjes, statistiek en je mag niet een reiziger van een ander bedrijf pikken. Kleuters doen dat ook in de zandbak, al is het daar nog onschuldig met zandkorrels en vormpjes. En of er nu Europese, nationale regels of gentlemen's agreement zijn over de verdeling van de zandkorrels in de zandbak, daar is geen enkele reiziger mee geholpen. Echt, he-le-maal niet.

Doel tegenwoordig is 'winst draaien'. Winst draaien voor een bedrijf dat eigenlijk een dienstverlenende taak heeft, gaat pertinent mis (zorg, gas, licht en binnenkort ook water). Belang van de reiziger komt stipt op nummer 3-4 of verder. Hoe jaag ik mensen uit het OV, deel I. (y) Iets dat aan een top veelal niet aankomt is dat je eigenlijk één enkel doel moet hebben en dat goed moet uitvoeren. Niet 23478 doelen, er 3 realiseren voor eigen gewin en vervolgens jezelf op de borst kloppen hoe goed je het wel niet gedaan hebt. Dat businessmodel hebben we gezien en werkt overduidelijk niet.

En al die probleempunten leiden dan bij mij tot de neiging om te pleiten voor het terugdraaien van de privatisering van het personenvervoer op het spoor. Maar dat is een andere discussie.

mvg,
Gert

Helemaal mee eens met het punt over het terugdraaien van privatisering. ;)

1 OV chipkaartpoort houdt automatisch in dat er dus niet te bemeten valt met welke vervoerder je gaat. ...

Waarbij ik me dan weer afvraag: Is dat het probleem van de reiziger? Praktisch punt: Je kunt ook gewoon in- en uitchecken bij begin en eind van de reis. Er zal niemand zijn die vrijwillig een paar blokjes om rijdt met een trein en/of bus om de reis met het OV eindeloos te rekken. Gewoon kortst mogelijke route berekenen en klaar. Helaas is die lamp nog niet gaan branden (omdat de top van vervoerders het zelf vaak te druk hebben om met hun eigen vervoermiddel te reizen). Naar mijn idee is die OV chipkaart met tig paaltjes voor iedere vervoerder een onvermijdelijke consequentie van het implementeren van een systeem dat duidelijk niet goed toe te passen valt in de praktijk. Voor de reiziger zou het makkelijker en goedkoper worden. Geen is beiden is het geval en weer typisch een geval van fout op fout stapelen en toch doorgaan...
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 11:31:22 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1976 Gepost op: 21 June 2013, 11:45:53 »
Als Arriva lagere kosten heeft dan NS dan kan de overheid nog steeds meer profijt hebben van Arriva. De opbrengst aan extra divident is dan lager dan  de extra kosten die NS in rekening brengt. Eigenlijk bestaat de overheid niet. Dat NS een gedeelte van het geld dat de gemeente Den Haag in de verbinding steekt uitkeert aan het ministerie van Financiën als divident (extreem gesteld) is voor die gemeente van geen enkel voordeel.

Sinds wanneer krijgt de NS geld van de overheid? NS is verantwoordelijk voor zijn eigen financiële huishouding en betaald de overheid alleen maar. Een gedeelte winst wordt door NS uitgekeerd aan de staat. Gaat een Arriva oid iets uitvoeren, gaat de winst van dat bedrijf niet naar de overheid, maar naar dat bedrijf... Dan krijgt de overheid gewoon minder geld binnen...

Waarbij ik me dan weer afvraag: Is dat het probleem van de reiziger? Praktisch punt: Je kunt ook gewoon in- en uitchecken bij begin en eind van de reis. Er zal niemand zijn die vrijwillig een paar blokjes om rijdt met een trein en/of bus om de reis met het OV eindeloos te rekken. Gewoon kortst mogelijke route berekenen en klaar. Helaas is die lamp nog niet gaan branden (omdat de top van vervoerders het zelf vaak te druk hebben om met hun eigen vervoermiddel te reizen). Naar mijn idee is die OV chipkaart met tig paaltjes voor iedere vervoerder een onvermijdelijke consequentie van het implementeren van een systeem dat duidelijk niet goed toe te passen valt in de praktijk. Voor de reiziger zou het makkelijker en goedkoper worden. Geen is beiden is het geval en weer typisch een geval van fout op fout stapelen en toch doorgaan...

Helemaal mee eens hoor, maar ik doelde erop dat je met 1 paaltje en meerdere vervoerders op hetzelfde traject dus niet echt kunt gaan verschillen in ritprijs, waarmee je dus een belangrijke peiler onder concurrentie op hetzelfde stuk spoor wegslaat. I

MR

• Offline Offline
« Reactie #1977 Gepost op: 21 June 2013, 11:52:13 »
Volgens mij is al het openbare treinvervoer gesubsidieerd. De inkomsten uit OV-chipkaart, kaartjes en abbonenementen zijn niet voldoende om uit de kosten te komen. Ik ga vanuit dat Den Haag ook weer geld gaat bijleggen voor deze verbinding.

henk

• Offline Offline
« Reactie #1978 Gepost op: 21 June 2013, 11:59:42 »
Ik niet. Voor de concessie op het hoofdnet krijgt NSR geen subsidie. Bij de concessies op de nevenlijnen wordt meestal wel een provinciale subsidie toegekend aan de vervoerder. Het lijkt me mogelijk om de verbinding met Brussel kostendekkend te exploiteren. In ieder geval lijkt het me toch sterk dat de gemeente Den Haag in deze tijden de subsidiëring van een internationale verbinding door de Gemeenteraad krijgt. Den Haag is initiatiefnemer, maar het ligt voor de hand dat Arriva/DB het financiële risico nemen en ook de treinpaden bij ProRail aanvragen. Dat wordt dan naast het plan van NS/NMBS gelegd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #1979 Gepost op: 21 June 2013, 12:07:10 »
Maar wat is dan de rol van de gemeente Den Haag? Arriva heeft Den Haag helemaal niet nodig, toch?