Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 19:07:30
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642000 keer)

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1560 Gepost op: 05 June 2013, 23:45:28 »
De VSM heeft er een keer overheen gereden. ;)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Thom

• Offline Offline
« Reactie #1561 Gepost op: 05 June 2013, 23:48:44 »
Nou, dan kan de fabrikant de auto "terugroepen", als er wat aan mankeert wat ze niet voorzien hadden. Dan wordt het kostenloos hersteld. Maar ik heb nog niet gehoord dat je dan eenzijdig het koopcontract ongedaan kan maken en je geld terugeisen en dat is precies wat NMBS en NS doen. Eerst laten ze een nieuw ontwerp voor een hogesnelheidstrein maken en produceren. Dat ontwerp wordt goedgekeurd en na produktie en levering blijken er fouten te zijn, daarvoor geef je de fabrikant slechts drie maanden de tijd om dit op te lossen en als dat niet lukt, dan geef je alles terug en laat je de fabriek met een reuzenstrop achter. Deze strop betreft nu niet alleen meer de ontwikkeling en produktie van dit treinstel, maar de fabriek lijdt ook een enorme reputatieschade. Daar komt gewoon een claim voor natuurlijk.

Niemand maakt mij wijs dat dit legitiem is en dat je met deze handelwijze wegkomt. Ben reuze benieuwd wat de rechter hiervan vindt, want daar zal het wel terechtkomen. En natuurlijk het verweer van AnsaldoBreda morgen.
Ik sluit niet uit dat de NS alle bestelde treinstellen moet laten repareren en afnemen.
AB heeft veel meer tijd gekregen dan 3 maanden, want het probleem speelt al veel langer, nl al ruim voordat de stellen daadwerkelijk ingezet zijn.

Voordat ze ingezet zijn, is er al een veels te lange tijd geweest van vertraagde afleveringen tot tig proefritten en vele aanpassingen waardoor ze al verlaat afgeleverd zijn aan NS HiSpeed.

Als elk stel zo enorm verschillend uitgevoerd is en opgebouwd is dan een andere soortgenoot zegt dat genoeg over hoe ze in elkaar gezet zijn.
Tel daarbij op dat er gewoon identiek uitgevoerde stellen besteld zijn en dat ongetwijfeld in het eisen pakket gestaan heeft, is er simpelweg niet geleverd volgens contract voorwaarden en gevraagd ontwerp...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1562 Gepost op: 06 June 2013, 00:14:58 »
Een ander punt waar mijn onderbuik ongemakkelijk van wordt is dat een aantal zaken lijken te ontbreken in de Belgische presentatie. Als ik het goed begrepen en onthouden heb over de afgelopen jaren, zijn er erg veel problemen (geweest?) met het beveiligingssysteem. Uitvoering, communicatie met de harde infra, software versies, etc. Ook zou er sprake zijn geweest van steeds maar weer veranderende bestekeisen na gunning en het tekenen van het aankoopcontract.
Ik meen gelezen te hebben dat zeker 25 - 50% van de stilvallende treinen een relatie had met het beveilingssysteem.
Hier zie ik niets van terug in de presentatie. Dat suggereert dat de presentatie gestuurd was, en niet bedoeld was om een evenwoichting beeld neer te zetten.
Nu is dat op zich natuurlijk niet kwalijk, maar het dient wel in aanmerking genomen te worden bij het lezen en opnemen van informatie. Uw beeldvorming wordt gestuurd.

Dat volg ik even niet. Het moge duidelijk zijn dat zowel de NMBS als de NS de V250 beu zijn, maar je gaat niet eerst zes jaar wachten op een trein om hem dan meteen de deur uit te gooien zodra hij dan eindelijk rijdt (of juist niet rijdt), omdat je immers geen vervanging hebt. Als ze nou een ander treinstel achter de hand hadden, dat zou het bovenstaande nog wel kunnen kloppen, maar de presentatie van de Belgen ging puur over de veiligheid.

NMBS heeft uiteraard wel de Thalys achter de hand, hoewel je daarmee toch op een andere markt mikt.

Natuurlijk was de presentatie gekleurd, maar waarschijnlijk niet om de redenen die jij noemt. Als ik zie dat er deuren scheef inhangen, accu's in brand vliegen en de zaak met plakband aan elkaar is gezet, moet je wel van heel goede huize komen om te bewijzen dat de V250 geen inherent onveilig treinstel is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #1563 Gepost op: 06 June 2013, 00:49:04 »
Wie moet wat bewijzen?

Vliegen er constant accu's in de brand of is dat 1 keer voorgekomen en wordt er dankbaar gebruik van gemaakt door de Belgen om ervan af te komen. Kabels met plakband vastgemaakt? en dat zou iets met veiligheid te maken hebben? Dus er wordt een treinstel vanuit Italie geleverd met kabels die met plakband vastzitten. Geloof jij het? En een scheefhangende deur?
Als hiervan steekhoudende argumenten worden gemaakt om van een opdracht af te komen, dan weet je dat je gemanipuleerd wordt (zoals PW100 ook zegt). De fabrikant zegt niet voor niets dat er geen technische argumenten zijn..... Ik begin het bijna te geloven... Ben echt benieuwd naar het verweer van AB.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1564 Gepost op: 06 June 2013, 02:44:55 »
Als er hoogspanning op kabels staat die met plakband vastzitten, en dat gaat schuren door schommelingen met mantelbeschadeging tot gevolg, wat gebeurt er dan? Juist, kans op sluiting en brand... Accu's ontbranden nooit spontaan, en ik heb al gelezen dat er fouten zitten in de laagspanningsvoorziening. Dat er bij een treinstel dat gewoon geparkeerd staat zomaar accu's in brand vliegen is een enorm probleem, ook al komt dat maar 1 keer voor. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de luchtvaart, daar is 1 incident meestal al voldoende om een compleet type toestel aan de grond te houden. Een scheefhangende deur is nogal wat, wie garandeert dan namelijk dat het deursysteem eigenlijk wel goed is, en dat er op hoge snelheid niets kan gebeuren? Van collega's van Hispeed heb ik regelmatig mogen vernemen dat deuren niet sloten, niet goed vergrendelden of gewoon helemaal niet dichtgingen. Deuren die scheef gaan hangen slaat gewoon nergens op, dat mag gewoon niet voor komen. En tel daarbij op dat de treinen al extreem te laat zijn geleverd.

Maar geef eens een goede reden waarom je als spoorwegbedrijf een stel treinen weg zou doen die nog geen meter hebben gereden? Heb je enig idee wat dat voor imagoschade aanricht, buiten de kans dat je concessie vergooit is. Dan zouden ze nu al jaren geïnvesteerd hebben in niks, en dan ga je denken dat het gemanipuleerd is om van die dingen af te komen?

Een fabrikant gaat nooit zeggen dat er goede technische argumenten zijn, want dan bekennen ze schuld en hebben ze in juridische zaken geen poot meer om op te staan. Ze zullen uit alle macht proberen tegen te sputteren. Maar gezien de berichten intern, gesprekken met collega's van HiSpeed en de gehele gang van zaken, vind ik het een juiste keuze dat er gestopt gaat worden met dit wanproduct.

De zaken die we hebben gezien zijn naar mijn mening geen kinderziektes, maar fouten in het ontwerp. Dat is een bijzonder kwalijke zaak. Nog kwalijker is dat AB in de afgelopen tijd geen plannen en ideeën heeft aangedragen om alles op te lossen. Er is geen zicht op het storingsvrij en veilig inzetten van dit materieel, en dan rest je als bedrijf niets anders dan de treinen terug te sturen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2013, 02:49:19 door AlfaArjen »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1565 Gepost op: 06 June 2013, 07:23:33 »
Kabels met plakband vastgemaakt? en dat zou iets met veiligheid te maken hebben?

Die kabels hangen onder de trein. Normaal gesproken niet zichtbaar omdat er een afdekplaat voor zit, maar die was dus losgeraakt door de sneeuw.

Kabels die vlak boven een spoorbaan hangen, als er met 250 km/u gereden wordt, lijken me nogal een probleem.

- Peter

henk

• Offline Offline
« Reactie #1566 Gepost op: 06 June 2013, 07:46:02 »
De zaken die we hebben gezien zijn naar mijn mening geen kinderziektes, maar fouten in het ontwerp. Dat is een bijzonder kwalijke zaak.

Vind ik ook, maar het is ook één van de talloze ongerijmdheden in deze zaak. Als het ontwerpfouten zijn, dan zitten die er al jaren in. Misschien al in de ontwerpen die door de opdrachtgevers zijn goedgekeurd, zeker tijdens de eindeloze serie proefritten van de afgelopen jaren. Hoe kunnen de stellen dan ooit zijn afgenomen, laat staan daadwerkelijk zijn ingezet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #1567 Gepost op: 06 June 2013, 07:49:52 »
En dan nog als er een afdekplaat zou zijn horen deze kabels gewoon vast te zitten in kabelstroppen.
En die zijn er niet, want anders was er geen plakband.

En waarom zou het beveiligingssysteem een probleem moeten zijn, De Thalys draait er toch ook gewoon op.
Daar loop ik dus echt niet mee weg.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1568 Gepost op: 06 June 2013, 08:15:44 »
Verdiep je bijvoorbeeld eens in de luchtvaart, daar is 1 incident meestal al voldoende om een compleet type toestel aan de grond te houden.
En desondanks worden ook daar steeds weer ontwerpfouten gemaakt en vallen toestellen uit de lucht agv  problemen die al bekend waren.
Deurproblemen zijn er al met veel materieelsoorten geweest, incl. deuren die volledig losschoten. Een tyfoon die vol sneeuw zit is ook een bekend fenomeen, de 1600 heeft er zijn hokken voor gekregen. Accu's kunnen in brand vliegen door een samenloop van omstandigheden waarbij een ontwerpfout aannemelijk is, maar niet doorslaggevend hoeft te zijn. En ik vrees dat er heel veel materieel rondrijdt met kabels die door tape bij elkaar worden gehouden. Het is allemaal niet zoals het hoort, maar als het allemaal zo inherent slecht is, waarom ga je dan al zoveel stellen afnemen en ze ook nog eens inzetten in de normale dienst, zonder terugvaloptie?
Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal van AB, zou nog wel eens een interessant konijn uit de hoed kunnen komen.

Huub

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1569 Gepost op: 06 June 2013, 08:25:30 »
Als het ontwerpfouten zijn, dan zitten die er al jaren in. Misschien al in de ontwerpen die door de opdrachtgevers zijn goedgekeurd, zeker tijdens de eindeloze serie proefritten van de afgelopen jaren. Hoe kunnen de stellen dan ooit zijn afgenomen, laat staan daadwerkelijk zijn ingezet?

Misschien niet direct gerelateerd, maar in software kun je ontwerpfouten redelijk simpel vaststellen – maar vrijwel altijd achteraf, als iets niet werkt en je naar de oorzaken gaat zoeken.

Kijken naar een ontwerp, zeker zo'n complex geheel als een trein, en de fouten eruit pikken? Dat zal niet meevallen.

Bovendien was volgens de NMBS het papierwerk niet in orde. Op papier was alles koek en ei, maar in de praktijk klopte het niet.

Tenslotte, het is helemaal jouw verantwoordelijkheid niet als klant om er zeker van te zijn dat het product waar je €18,9m – pardon, €20,7m – voor betaald hebt in orde is. Het is de verantwoordelijkheid van de leverancier om een deugdelijk product te leveren.

- Peter

henk

• Offline Offline
« Reactie #1570 Gepost op: 06 June 2013, 08:37:29 »
Eeeh, maar het zou bijvoorbeeld gaan om zoiets basaals als het type remsysteem Peter. Dat zou niet geschikt zijn voor deze treinen. In welk stadium komt een klant daar achter? Het lijkt mij toch heel sterk als dat pas recent is gebeurd. Dat zou betekenen dat de klant de trein willens en wetens met dat remsysteem heeft afgenomen en ingezet.

De vergelijking met de ICT is best zinvol. Juist bij custom build  producten gaat het heel vaak fout, waarbij opdrachtgever en aannemer op den duur rollenbollend over straat gaan en ook de rechter niet meer goed kan achterhalen wie nu waar verantwoordelijk voor is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1571 Gepost op: 06 June 2013, 09:01:10 »
http://www.nu.nl/economie/3493367/grote-vakbond-italie-wil-fyra-onderzoek.html

''Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.''

:-X

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1572 Gepost op: 06 June 2013, 09:42:42 »
Eeeh, maar het zou bijvoorbeeld gaan om zoiets basaals als het type remsysteem Peter. Dat zou niet geschikt zijn voor deze treinen. In welk stadium komt een klant daar achter? Het lijkt mij toch heel sterk als dat pas recent is gebeurd. Dat zou betekenen dat de klant de trein willens en wetens met dat remsysteem heeft afgenomen en ingezet.

Dat vind ik moeilijk te zeggen. Bij de ICE-1 gebruikten ze ook een dempingssysteem dat alleen bij trams beproefd was, met de ramp bij Eschede als gevolg. Me dunkt ook dat ze geen A4-tje leverden met wat specificaties, inclusief een voetnoot "remsysteem niet te gebruiken boven 160 km/u".

- Peter

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1573 Gepost op: 06 June 2013, 09:43:24 »
En nog een nieuwsberichtje dat 'toevallig' nu omhoog komt: http://www.nu.nl/binnenland/3493555/prijs-fyra-vlak-verkoop-opgekrikt.html

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #1574 Gepost op: 06 June 2013, 09:49:47 »
Ik denk dat er nog heel wat lijken uit de kast komen... zoals mensen die zich de 'vakantie' naar Italie onder het mom van controle prima lieten welgevallen.
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3453637/2013/06/06/Projectmanager-bouw-Fyra-Geweldige-baan-zon-eten-en-drinken.dhtml
RETROBAHN A.G.