Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:01:14
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:27:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 647265 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1065 Gepost op: 10 April 2013, 10:02:31 »
We gaan dus eerst, in een tijd van sterke recessie, miljarden uitgeven aan een HSL waar geen goede business case voor is en dan hopen dat het vanzelf aantrekt? Da's een nog veel dommer idee dan de huidige HSL en Betuweroute bij elkaar....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11662
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1066 Gepost op: 10 April 2013, 10:17:59 »
Als het slecht gaat met de economie moet de overheid juist investeren.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2013, 10:37:23 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1067 Gepost op: 10 April 2013, 10:26:46 »
Infra blijft altijd een kip en ei verhaal.
En zoals de voorvader van de toekomende vorst al wist, zal bedrijvigheid alleen ontstaan als er ook gelegenheid is om spullen en mensen vlot te kunnen verplaatsen.
Maar gelukkig zit een deel van de Noorderlingen niet op aansluiting van (spoor)wegen te wachten.
Zoals bij alle projecten daar wil een groot gedeelte geen drukte van bedrijvigheid en hebben ze er de laatste jaren ook alles aan gedaan om wegen,trams en treinen buiten de grenzen te houden.
Maar wel klagen dat Den Haag niets voor ze doet.
Alleen een overheid ,die actief zorgt dat bedrijvigheid ook buiten de Randstad(het gebied Beverwijk,Almere,Utrecht,Dordrecht en de Europoort)kan ontstaan en groeien .En  de voor dit proces benodigde infra aanlegt .
Want terug naar die kip en haar ei, als er werk is blijven er mensen wonen en is er kans op groei.
Alleen nu zie je bedrijven wegtrekken richting Randstad en daarmee ook de actieve bevolking vertrekken.
Infra leg je voor de toekomst aan en zoals veel dingen kun je achteraf pas zien of het zin heeft gehad.Voortschrijdend inzicht zoals ooit stilgelegde tramlijntjes waarvan velen nu wilden dat ze er nog lagen voor een vlot forensen/strandgangers vervoer.
Drijf af van HSL/ICE/TGV verhaal maar ook in tijden van reseccie zal de overheid haar verantwoording moeten nemen door de economie zo goed mogelijk te steunen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11662
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1068 Gepost op: 10 April 2013, 10:29:10 »
Gewoon weer naar de werkverschaffing als in de jaren '30....  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1069 Gepost op: 10 April 2013, 10:38:52 »
Zelfs Brest heeft een TGV verbinding.

Maar geen HSL.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1070 Gepost op: 10 April 2013, 10:41:54 »
Aha, Maar wat ik aan wil geven is Amsterdam geen eindpunt hoeft te zijn en dat de lijn doorgetrokken kan worden als verbinding naar Groningen, Bremen, Hamburg. 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1071 Gepost op: 10 April 2013, 11:13:16 »
Alles kan, maar via het Noorden is sowieso niet de meest logische toegang tot het Duitse ICE-net. Zou nogal een omweg betekenen richting de meeste Duitse steden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1072 Gepost op: 10 April 2013, 11:17:22 »
maar niet voor Bremen en Hamburg  :P Dan zou toegang "over het midden" weer onlogisch zijn. ::)
Wel ligt daar natuurlijk het meeste 160 kmh +  spoor.  :-\
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1073 Gepost op: 10 April 2013, 11:24:24 »
Maar de meeste Duitse steden en economische zwaartepunten liggen nu eenmaal eerder Zuidoostelijk ten opzichte van Nederland. Bremen en Hamburg zijn helemaal niet zo van belang voor Nederland; voor Duitsland zelf ook steeds minder trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1074 Gepost op: 10 April 2013, 11:29:16 »
Hamburg hoeft niet het eindpunt te zijn. Vandaar naar Scandinavië is dan zo gepiept (bij wijze van spreken). Maar ook verder naar Berlijn, Warschau, Moskou.


En de HSL is toch een beetje aangelegd om niet de boot te missen. Bijna elk Europees land is wel bezig met een HSL. Als Nederland niet meegedaan zou hebben dan was dat Europees gezien ook weer zo wat geweest. En wie weet kreeg men wel subsidie (is speculaas van mij)? En hebben wij niet wat geleerd (=geïnvesteerd) door als enige(?) land ter wereld een tunnel te boren in slappe grond?
Jeroen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1075 Gepost op: 10 April 2013, 11:34:49 »
Heel leuk allemaal, economie steunen door infra aan te leggen, maar die infra moet dan op termijn wel zin hebben. Investeren doe je immers om er weer iets uit te halen...

Het is totaal onrealistisch om te verwachten dat je in 10-20 jaar de leegloop van de Noordelijke provincies kunt keren door een HSL aan te leggen die kant op. Als het al zou helpen, zou je dat voorlopig prima kunnen faciliteren door huidige baanvakken op te waarderen, er is ruimte genoeg (zowel geografisch als qua capaciteit infra) en de enige bottlenecks zijn Meppel, Herfte en eventueel Amersfoort maar die zijn ook relatief eenvoudig op te lossen.

Veel meer nut zou het verbeteren van inderdaad Utrecht-Arnhem-Keulen of Amsterdam-Amersfoort-Hengelo-Berlijn hebben, dat zijn verbindingen die nu al (deels) overbelast zijn en waar een bewezen vraag is.

@JJHS naar Berlijn over Hamburg? Ik dacht dat het snel moest... de huidige route via Hannover lijkt mij VEEL logischer richting Berlijn
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1076 Gepost op: 10 April 2013, 11:40:44 »
....Bremen en Hamburg zijn helemaal niet zo van belang voor Nederland; voor Duitsland zelf ook steeds minder trouwens.
??? http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamburg  ???
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1077 Gepost op: 10 April 2013, 11:42:51 »
Jaap, als er een HSL over Groningen zou lopen en die verlengd wordt naar Bremen, zo moet je het lezen. Niet dus via Hannover naar Hamburg en dan Berlijn.

De afstand Hamburg-Berlijn en de afstand Hannover-Berlijn is ongeveer even groot.
Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1078 Gepost op: 10 April 2013, 11:54:22 »
Hamburg? Bremen? Wat hebben we daar te zoeken? De economische push komt in Duitsland al lang niet meer uit het Noorden. Of moeten we de boel daar ook in één moeite door redden? Als Nederland al geld zou willen spenderen aan HSL naar het Oosten - willen we niet - dan is een zuidelijker route veel logischer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1079 Gepost op: 10 April 2013, 12:04:03 »
Nederland moet gewoon met grote steden aangesloten zijn op HSL netwerk van Europa. Dat hoeft niet persé met een HSL-lijn te zijn. Dat kan dus ook op een manier ala Bijlmer-Utrecht.

Wat betreft Utrecht - Arnhem dat is 55 km van station tot station. Laten we zeggen dat je dan 45 km 200 kunt rijden zonder stop in Ede, scheelt je dat 6 min t.o.v. 140 km/h. Als je dus Keulen - Amsterdam dan gaat bekijken kan dat dus best nog een flinke tijdwinst opleveren.