Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591870 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #165 Gepost op: 18 januari 2013, 07:31:43 »
Um, geen politiek op het forum graag. Dat is een grens die we trekken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #166 Gepost op: 18 januari 2013, 09:44:35 »
Elk besluit in spoorwegland heeft op zijn minst een politieke dimensie.
Daar kun je ook op dit forum niet omheen, volgens mij.

Op NRC.nl vandaag een artikel over de jongste ontwikkelingen in het Fyra-feuilleton.http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/17/fyra-blijft-ook-morgen-van-het-spoor/
Ook uit dit artikel blijkt de onontwarbare kluwen tussen spoor en politiek, zowel in Nederland als België.

Ik lees dat vandaag en morgen de reguliere fyra niet rijdt, enkel testritten om te achterhalen wat er deze keer loos is.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #167 Gepost op: 18 januari 2013, 10:25:28 »
Um, geen politiek op het forum graag. Dat is een grens die we trekken.

Zoals Hendrik Jan zegt, heeft inderdaad veel op het gebied van grootspoor een politieke dimensie. En het is ook niet erg als de politiek in discussies om de hoek komt kijken. Zolang het maar bij om de hoek kijken blijft, en mensen elkaar niet om politieke redenen in de haren gaan vliegen. En dat is hier volgens mij zelden tot nooit gebeurd.

Dus die grens wordt ook door de gebruikers zelf prima in de gaten gehouden  ;)

Qua Fyra: Het is jammer dat het zo'n volslagen soapverhaal aan het worden is. Want de treinstellen an sich vind ik nog wel een aanwinst voor het spoor in NL. Breekt de sleur een beetje. Toch weer die Italiaanse flair  ;D

Eelco

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #168 Gepost op: 18 januari 2013, 10:53:41 »
Goeie foto bij dat NRC artikel. Echt iemand die weet waar het over gaat. Waar is de "duim omlaag" emoticon?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #169 Gepost op: 18 januari 2013, 11:12:38 »
had iemand verwacht dat ze bij een krant weten welke soort materiaal waar rijdt.

Al een aantal keren gereageerd naar kranten en nieuws site's, ze hebben een plaatje van een trein of bus en hop die plak je erbij. Zal er nou echt niemand op zo'n redactie zitten die daar iets van afweet.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #170 Gepost op: 18 januari 2013, 12:01:24 »
Goeie foto bij dat NRC artikel. Echt iemand die weet waar het over gaat. Waar is de "duim omlaag" emoticon?
Hoezo, staat toch fyra op  ;D
Is voor het gemiddelde journaille al meer dan voldoende.
Wees blij dat er geen plan V bij staat  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #171 Gepost op: 18 januari 2013, 12:57:40 »
Politiek valt in dit geval echt niet te vermijden, want de politiek bemoeit zich in dit geval stevig met deze 'miskleun op rails':
http://www.nu.nl/binnenland/3007111/nederlands-belgische-kamercommissie-fyra.html

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #172 Gepost op: 18 januari 2013, 13:20:13 »
Bovendien zijn we het point-of-no-return al een jaar of 4 gepasseerd.
Een wijdverbreid misverstand dat vooral binnen overheid en politiek breed leeft, maar economisch gezien bestaat een point-of-no-return niet. Al heb je in het verleden 100 miljard aan iets uitgegeven, als doorgaan meer kost dan stoppen, kun je beter stoppen. Waarbij "meer kost" gelezen moet worden als het saldo van kosten en opbrengsten in de breedste betekenis.
Die al uitgegeven miljarden zijn totaal oninteressant bij het nemen van de beslissing stoppen of doorgaan.

Huub

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #173 Gepost op: 18 januari 2013, 13:41:00 »
Wat het bestellen/afnemen van de Fyra betreft is dat punt wel degelijk aanwezig. Nu 'stoppen' en de boel aan de kant zetten en slopen is financieel gezien een drama. 4 jaar terug had men nog de kans (een deel van) de investering ongedaan te maken door niet alles te betalen/af te nemen. Inmiddels is die optie er niet meer. Daar doelde ik op.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #174 Gepost op: 18 januari 2013, 14:03:10 »
Of de boel wel of niet is afgenomen en of er wel of niet is betaald, maakt voor de beslissing die nu genomen moet worden geen verschil. Alleen de fyra-stellen hebben daardoor mogelijk een initieel voordeel dat ze niet meer hoeven worden aangeschaft. Maar dat is afhankelijk van wat je nu eigenlijk wil.

Stel dat je persé de hsl wilt gebruiken.
Als de aankoop van voldoende ICE's (of wat voor trein dan ook die hsl-proof is) per saldo (dus opbrengst uit kaartverkoop minus alle kosten) goedkoper is dan doorgaan met de huidige fyra-stellen, moet je gewoon die ICE's kopen. Hier is het feit dat je die stellen al betaald hebt, in het voordeel van de fyra.

Is de hsl geen eis, maar wil je alleen die treinverbinding met België bieden, gaat het om de keuze tussen fyra-stellen, die je al hebt, en getrokken treinen, die je ook al hebt. Dan vervalt dus zelfs het initiële voordeel van de fyra-stellen.
Dat je met een keuze om de fyra's richting hoogoven te sturen een paar miljoen door de wc spoelt, is jammer, maar mag op de huidige beslissing geen enkele invloed hebben. Er is economisch gezien nooit een point-of-no-return.
Helaas iets wat overheid en politiek niet lijken te snappen.

Huub


Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #175 Gepost op: 18 januari 2013, 14:06:41 »
de fyra's richting hoogoven te sturen

Doen!   (y)

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #176 Gepost op: 18 januari 2013, 15:10:09 »
Welnee, gewoon hele electrische installatie eruit en vervangen door wat bewezen rijtuigtechniek, een 1700 in het midden zetten, een ander kleurtje erop en gaan met die banaan.
Ik vind de koppen op zich leuk genoeg om nog wat jaartjes tegenaan te kijken.
En als je dan achter de neus nog een stofzuigermotor zet, kunnen ze in de herfst blaadjes opzuigen.

Overigens kreeg ik net een link door dat er inmiddels in België een rijverbod voor die dingen in commerciële dienst is.


Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #177 Gepost op: 18 januari 2013, 15:25:28 »
Teruggeven aan Ansoldo Breda en een zeer forse schadevergoeding eisen.
En dan maar weer getrokken treinen inzetten.
Maar dat zal ongetwijfeld te gemakkelijk gedacht zijn.

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #178 Gepost op: 18 januari 2013, 15:38:53 »
Terwijl ze van de plank uitstekende Duitse of Franse treinstellen hadden kunnen kopen.

Dat konden ze niet, mij staat iets bij van een artikel (meer dan 5 jaar geleden) waar in gemeld werd dat er aanbesteed moest worden en dat de maatschappijen niet met de Italiaanse fabriek in zee wilden gaan vanwege de slechte ervaringen van een Scandinavische maatschappij (DSB?) met Breda-stellen. De maatschappij voor de HSL werd hierdoor verplicht de Italiaanse treinstellen te bestellen terwijl men liever wat anders had willen afnemen.

kan zijn dat ik er volledig naast zit want het is volgens mij van voor 2008 en ik kan mij beter zaken herinneren uit de jaren 80, bovendien is dit mijn thema niet... :-\  
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #179 Gepost op: 18 januari 2013, 15:39:48 »
En dan blijven ze nog niet eens in elkaar zitten http://www.nu.nl/binnenland/3007436/belgie-verbiedt-fyratreinen.html.

En nu rijden ze dus voorlopig niet in Belgie.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.