Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:05:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:41:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641916 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3120 Gepost op: 24 February 2015, 20:44:52 »
Niet alleen de IEP Hst's (Intercity Express)! http://www.bbc.com/news/uk-30042801
Zelfs de NS dochter Abellio Scotland, die de Scotland Francise vanaf half april over gaat nemen, is van plan om nieuwe 46 3-delige en 24 4-delige  AT200 'Commuter' treinstellen aan te schaffen voor het regionale verkeer.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;topic=46980.3105;last_msg=3221549071
Hitachi is niet allen in het Kentse Margate en Ashford aktief, maar ook al op enkele plaatsen in het VK.

Na de Angelsax'en, zetten de Aziaten nu dus voet aan de grond op het Europese vasteland.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3121 Gepost op: 25 February 2015, 09:06:20 »
Denk dat ze heus wel weet hebben gehad wat er aan de hand is geweest o a met de FYRA en misschien wel andere zaken waar wij geen weet van hebben maar wel in de boeken staan. Ze zullen de boeken echt grondig onderzocht hebben alvorens een bod uit te brengen.

En als ik het persoonlijk mag zeggen heb ik meer vertrouwen in een Japans treinstel dan een Italiaans maar nogmaals dat is puur persoonlijk.

Ze zullen de boel echt wel grondig gaan aanpakken en zullen we wel weer horen van stakingen omdat de Italianen met de reorganisatie('s)  niet eens zullen zijn. Maar het is een mooie stap om vaste grond in Europa te krijgen al waren ze al bekend o a in NL met (mobiele) kranen.

Wens ze een goede toekomst en o a Siemens/Bombardier/Alstom zullen er een lastige concurrent bij gaan krijgen.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3122 Gepost op: 25 February 2015, 13:07:45 »
Interessant!
blijf van mening dat Ansaldo-Breda best goed spul heeft afegeleverd,buiten de Fyra dan.
de high speed treinen van de FS waren ook Ansaldo-Breda.
en Breda heeft Stoomlokomotieven gebouwt die 60 jaar of langer dienst hebben gedaan.
zal wel eraan liggen dat de NS de plannen op 100 plekken liet veranderen.
Meestal is dit het geval

Door brussel wetgeving moet je uitschrijvingen doen.
en je mag bv niet alle opdrachten aan Uerdingen geven.
terwijl die altijd goed spul hebben geleverd.
dan worden het metro's uit spanje die het in de winter niet doen!
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3123 Gepost op: 25 February 2015, 13:15:31 »
Mwah, die veranderingen van NS waren nou niet zo drastisch dat o.a de draaistellen na 1 snelremming meteen onder de afkeurmaat zaten. Tevens waren de veranderingen van NS er niet de oorzaak van dat panelen links en rechts eraf donderden en dat er brand ontstond in het compartiment waar de accu's in stonden. En de veranderingen van NS heeft er niet toe geleid dat de stellen op diverse plaatsen ernstige roestvorming vertoonde.
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3124 Gepost op: 25 February 2015, 15:07:01 »
En dat men tig jaar geleden iets bouwde wat 60 jaar meeging, is dat natuurlijk geen garantie dat de kwaliteit ongewijzigd gebleven is....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3125 Gepost op: 25 February 2015, 15:35:21 »
En vraag voor de grap eens in Denemarken wat ze van de spullen van Ansaldo-Breda vinden.

De Italiaanse hogesnelheidstreinen zijn overigens door een consortium gebouwd waar AB onderdeel van uitmaakt, niet puur door AB zelf.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3126 Gepost op: 25 February 2015, 16:29:13 »
Zwier niet alle Italianen op een hoopje. Bouwer Fiat, nu overgenomen door Alstom bouwde de Elektrische Intercity Treinen voor Virgin Trains. Na enkele jaren dienst en de overname door de Alstom Group, zijn er succesvol tussenrijtuigen bijgeplaatst in de 390 Class EMU's, die aan 225km/u rijden op de West Coast Main Line Londen - Birmingham/Manchester - Schotland .
Reactie van Sir. Richard Branson na een ongeval (ter hoogte van spoorwerken):
http://www.youtube.com/watch?v=2agnBJv8iys

Na de gebruikelijke groeipijnen en het succesverhaal met de 395 Class 'Javalin' HST's ten zuid-oosten van Londen, zijn het de Britten zelf die Hitachi gevraagd hebben om Hybride HST's voor de IEP te gaan ontwikkelen. Die moeten de eind de jaren '70 Diesel 125 HST's; en de jaren '80 elektrische 225 HST's gaan vervangen.
De Britten in het noorden. De Italianen in het zuiden. Wie volgt?
Als je kijkt in het winkelmandje:
http://www.hitachirail-eu.com/super-express-iep_57.html - http://www.hitachi-rail.com/
« Laatst bewerkt op: 25 February 2015, 16:32:41 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3127 Gepost op: 25 February 2015, 16:39:20 »
Door brussel wetgeving moet je uitschrijvingen doen.

Dat is helemaal niet zo erg. Onder andere door dat soort wetgeving heeft Eurostar eens een keer niet bij Alsthom besteld.....
Je mag in een aanbesteding best wel andere eisen stellen dan alleen maar de laagste bieder, maar die eisen moeten wel objectief blijven.

Dat we met AB opgescheept kwamen had niks met die regels te maken. De vraag van de NS was zodanig (o.a. door politieke druk) dat de meeste partijen simpelweg afhaakten.
De vraag was zodanig dat een trek-duw trein (zoals b.v. de railjet) te gewoontjes was, en dat een echte hogesnelheidstrein (TGV, AGV, ICE) te duur werd. Het moest iets nieuws en unieks worden zodat de marketing afdeling er ook nog wat mee kon doen. (Dat is overigens goed gelukt, naams bekendheid is zo goed als 100%)

Als de NS een reele vraag had gesteld dan hadden er jaren terug al trek-duw treinen met 200km/h over over de HSL gereden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3128 Gepost op: 25 February 2015, 19:19:45 »
En daar wringt nou net de schoen. De toenmalige minister wilde een compleet nieuw ontworpen trein. En niet 1 uit een dozijn. Overigens, NS wil helemaal geen trek-duw treinen meer. Loc's die nu aangekocht zijn, zijn er gekomen uit nood.
en dat een echte hogesnelheidstrein (TGV, AGV, ICE) te duur werd.
Uhm, dat was dus niet de reden. De fabrikanten hadden hun order portefeuilles helemaal vol zitten. Ze konden niet in de gestelde tijd leveren. (AB uiteindelijk ook niet)
« Laatst bewerkt op: 25 February 2015, 19:23:43 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3129 Gepost op: 25 February 2015, 22:35:20 »
Hoi,

Het kan zo zijn met die trek/duw en het nieuw ontwerp voor een treinstel ,
Maar het dit is niet alleen, het probleem is dat er bij vele iets aan de strijkstok is blijven hangen en nu zich proberen eruit te wurmen zonder gezichtsverlies te lijden.
Die Traxx lokken is inderdaad een noodgreep,maar waarom stoot de NS zich steeds aan de zelfde steen,wat is een nadeel met trek/duw stellen,want is de lok kapot zet je een ander ervoor het zelfde met  rijtuigen,een treinstel heeft het enige nadeel dat al is er een kleine storing ,ben het hele stel kwijt,zoals NS altijd doet,is de capaciteit krap bemeten met alle gevolgen van dien.
Bekijk de buurlanden en Zwitserland en Oostenrijk die met 200/250kmh met trekduw/rijden,men kan beter materieel pakken,dat zich bewezen heeft en geef daar een eigen kleur aan en is tenslotte ook goedkoper in aanschaf,dan het wiel opnieuw uitvinden.

Gr,

Jo   

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3130 Gepost op: 25 February 2015, 22:41:03 »
Echte hogesnelheidstreinen waren ronduit te duur voor de gevraagde 220 km/h. Pas op het laatst hebben ze dat verhoogd naar 250, en toen bleef echt alleen Ansaldo nog over. Voor een dubbeltje op de eerste rang werkt nog steeds niet.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3131 Gepost op: 26 February 2015, 08:51:57 »
Maar het dit is niet alleen, het probleem is dat er bij vele iets aan de strijkstok is blijven hangen en nu zich proberen eruit te wurmen zonder gezichtsverlies te lijden.

Krijgen we weer van die Telegraaf-commentaren. :( En ik zeg Telegraaf om de naam van een zekere politieke partij te vermijden.

Het is in dit draadje al uitgebreid besproken wat er mis is gegaan. In de kern van de zaak is dat NS besloten heeft dat het vervoeren van mensen een "core business" is (dat is op zich niet zo vreemd), maar dat technische kennis van treinen "non-core" is en dus met een gerust hart uitbesteed kan worden.

Om een vergelijking te geven: een showroom die besluit dat het verkopen van auto's hun core business is en dat ze dus geen verstand van autotechniek hoeven hebben.

Er zit een heel politiek verhaal omheen, de absurde situatie dat de overheid prestatiecontracten sluit met en boetes uitdeelt aan een bedrijf waar ze 100% eigenares van is, maar als je lang genoeg doorgraaft kom je bij de kern van het probleem uit: dat ze bij NS vergeten zijn (waren?) dat hun core business het rijden van treinen is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3132 Gepost op: 26 February 2015, 12:54:55 »
Als ik mij niet vergis, had geenstijl.nl over corruptie mbt het fyra fiasco al iemand op de korrel genomen die werkzaam was/is bij de NS, degene die nu dus op non-actief is gezet ivm aannemen van steekpenningen voor de SNG's.
Blijkbaar heeft men bij NS niet veel geleerd mbt deze persoon...http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/02/corrupte_nsambtenaar_fyrafaalh.html
mvg Jan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3133 Gepost op: 26 February 2015, 13:31:25 »
Corruptie was geen sprake van, althans daar was helemaal geen bewijs voor. Als medewerker van NS, welke er op toe moest zien dat alles volgens de specificaties gemaakt zou worden, heeft hij hier en daar wel wat steken laten vallen. Of je dat als corruptie kan bestempelen vraag ik mij af.

Dat hij nu documenten heeft door verkocht, voor een schijnbedrag, dat is corruptie, en daarom ook op non-actief gezet en heeft hij geen toegang meer tot het pand en interne netwerk van NS.
Groeten Joop, machinist Lls

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3134 Gepost op: 26 February 2015, 16:14:06 »
De vraag was zodanig dat een trek-duw trein (zoals b.v. de railjet) te gewoontjes was, en dat een echte hogesnelheidstrein (TGV, AGV, ICE) te duur werd. Het moest iets nieuws en unieks worden zodat de marketing afdeling er ook nog wat mee kon doen. (Dat is overigens goed gelukt, naams bekendheid is zo goed als 100%)

Als de NS een reele vraag had gesteld dan hadden er jaren terug al trek-duw treinen met 200km/h over over de HSL gereden.

De vraag was zodanig, dat er een trein moest komen, geschikt voor 220 km/u met ca. 500 zitplaatsen.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957