Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 651728 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2790 Gepost op: 09 April 2014, 10:26:33 »
- Het probleem zit "in de stangen van de stroomafnemer" (NOS terminologie)
Lijkt me niets mis mee, de krant hier had het vandaag over de 'portograaf' van de loc, met als begeleidende foto een ICE met DB logo.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2791 Gepost op: 09 April 2014, 10:41:35 »
Ja, dat artikel stond ook in Het Leids Dagblad.
 De journalist en de opmaker van het artikel zijn goed thuis in de spoorwereld. :(
  Treurig eigenlijk .
 En natuurlijk werd het Fyra debakel erbij gehaald.

 Vr Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2792 Gepost op: 09 April 2014, 11:34:24 »
Het is toch simpel op te lossen door de pantograaf vaker te vervangen. Moet natuurlijk wel ingepland worden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2793 Gepost op: 09 April 2014, 12:43:33 »
Het ging nu idd ook om een pantograaf check op scheurtjes in de constructie.
Ze zullen of stevigere moeten monteren of vaker checken en/of vervangen.

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2794 Gepost op: 09 April 2014, 16:53:08 »
Gelukkig is het probleem verholpen jammer dat de media van een mug een ollifant maken
Ze weten er niks van die TRAXXen rijden al jaren
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2795 Gepost op: 09 April 2014, 18:18:12 »
We weten toch allemaal als de media er maar iets van ruiken dat er een sensatie van gemaakt wordt. Ik heb het helaas zelf persoonlijk mogen onder vinden. Als je weet wat de media dan schrijft wat jij hebt meegemaakt dan ga je echt na denken maar intussen het vingertje hoog.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2796 Gepost op: 09 April 2014, 19:19:58 »
En waar blijven nu al die politici die vragen om een spoeddebat over het terugroepen van Toyota's  ??? :-X
Blijkt wel weer dat het makkelijk scoren is als het over problemen op het spoor gaat.
Komt de ware aard van het beestje steeds weer bovendrijven met het bijbehorende gebrek aan kennis.
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2797 Gepost op: 09 April 2014, 19:31:06 »
Het is toch simpel op te lossen door de pantograaf vaker te vervangen. Moet natuurlijk wel ingepland worden.
Je kunt ook elk jaar een andere lok kopen, dat is misschien ook een optie...  ;)

Laten we maar gewoon kijken wat eraan de hand is en dat stuctureel oplossen, ipv zoiets onzinnigs te roepen...

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2798 Gepost op: 09 April 2014, 19:54:53 »
Wel,

er blijken dus 3 locs met dit defect nu terzijde te staan, op een bestand van 18.
Als dan zelfs de bouwer notabene adviseerde ALLE locs uit voorzorg uit de exploitatie te halen duidt dit niet op een klein akkefietje.
Een loc die 160 mag rijden daarvan mag je wel verwachten dat er geen defecten aan de pantograaf zijn..
Slepers gaan gemiddeld een maandje of 6 mee en bij iedere onderhoudsbinnenkomst wordt de pantograaf etc nagekeken...mag ik hopen

Een hoop mensen is waarschijnlijk, alweer, vergeten dat de combi van locs en ICRm in den beginne zeer vaak uitviel door allerhande storingen.
Ook voor dit zoveelste incident was er vaak uitval door 'defecten'. Heo vaak heeft deze combi niet stil gestaan ergens op het spoor en moesten reizigers uren wachten op een sleeploc....
Vooral leuk als je vanaf schiphol naar CS wou en er een overvolle intercity uit rotjeknor aankwam, het perron tsjokvol met reizigers stond omdat voor de zoveelste keer weer die trein was uitgevallen...Maar ook leuk als je 's ochtends vroeg naar schiphol moest en deze fyra combi weer niet reed door 'materieel defecten' tot meerdere keren in 1 week..

NS heeft nu nieuwe locs gekocht, hangt daar 30 jaar oude rijtuigen achter ( indienststelling 1980-82) die 10 jaar geleden zijn gerenoveerd met een leuke bestikkering en iedereen verwacht dus dat dat allemaal perfect zal verlopen...net zo perfect als toen men met deze combi startte omdat het italiaanse topproduct nog niet was afgeleverd.
En ja, had NS inderdaad maar die ICE aangeschaft ondanks de meerprijs, had je met nieuw materieel gereden ipv rijtuigen die al 30 jaar rondcrossen in dit kikkerlandje.

mvg Jan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2799 Gepost op: 09 April 2014, 22:06:58 »
ICE aanschaffen was geen optie. Simpelweg, de fabrikant zat vol met andere orders en kon niet leveren. 


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2800 Gepost op: 09 April 2014, 22:12:05 »
En van de 187 pagina's die dit topic nu telt, is het elke 5 pagina's wel verteld dat ICE's, TGV en allerlei andere treinen geen optie's waren....  ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2801 Gepost op: 09 April 2014, 22:24:53 »
Tja, men wil het schijnbaar niet lezen.... Alsof de ice zo zaligmakende trein is.. Helaas, ook die is niet altijd even betrouwbaar gebleken ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groeten Joop, machinist Lls

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2802 Gepost op: 09 April 2014, 23:11:28 »
Fyra of geen Fyra is hier niet de vraag,Maar om stom gewauwe.
De Fyra had eerste instantie nooit besteld mogen worden,want Denemarken heeft zelfs met klem gewaarschuwd ,met deze firma
in zee te gaan.
Als men geluisterd had was Denemarken van hun en wij van de onze problemen af,dan was Ansaldobreda failliet gweesty.
Maar ja eigenwijs de hoge heren zijn,is niet hun geld !!!
Dat de Belgen dwars liggen ,is niet verwonderlijk ,want door Rotterdam af te schermen worden de direct lijnen van Antwerpen
zoveel mogelijk geboycot .
Denk aan de IJzeren Rijn,Venlo , Herzogenrath Sittard,allemaal lijnen die met zoveel mogelijke smoezen om de Belgen klein te houden.
Het zelfde geld voor de Oosterschelde die niet uitgediept wordt.
Belgische Cargotreinen  rijden zo makkelijk 80 tot 120 km om naar hun bestemming in Duitsland.
Het is zelfs zo erg,dat de Nederlandse regering mee gefinancierd heeft aan de modernisering van brug in Morresnet .
Dan hoeft men niks te doen aan de Limburgse spoorlijnen .
Men praat over de Nederlandse beloftes die al tientallen jaren aan de Belgen belooft zijn en niks gebeurt.
Nu weet waarom de Belgen geen vertrouwen meer hebben in Nederland en de Fyra opgedrongen krijgen die ze van begin af niet wilde,dit is het zelfde met de Betuwelijn die de Duitsers opgedrongen kregen door Nederland,zo maak je vrienden.
En wat heel erg is ,dat Andasolbreda het voor de rechtbank voor mekaar kregen de afgekeurde treinstellen goedgekeurd
te krijgen zodat ze kunnen verder verkopen en zich een ander ermee de dood in rijdt .
Het is het zelfde als je de auto apk keurt en afgekeurd  wordt op veiligheid,bv remmen en je via de rechtbank aanvecht en gelijkt krijgt,je auto verkoopt en diegenen deze auto koopt en plotseling doen de remmen het niet meer en dan................
De spoorwegen zijn de spoorwegen niet meer,sinds de commercialisering is wordt overal op bespaart waar wij als klant steeds meer last van zullen krijgen.

Groet

Jo Caelen           

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2803 Gepost op: 09 April 2014, 23:33:49 »
@ Miljoenenlijn  lucht op he   ;D

Waarom de Oosterschelde uitdiepen ??

En de Ijzeren Rijn is nooit gesloten geweest, die werd minder gebruikt vanwege interne Belgen problemen.

Groeten, Alexander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2804 Gepost op: 09 April 2014, 23:34:22 »
Woon je in België?